ביקורת: הספר של בובה פט

"בובה פט" מצליחה להפוך סוף סוף את שכיר החרב לדמות מעניינת. ואז היא דוחקת אותו לצד.

בעת היותי צוציק ביסודי היה לי שכן, מר שפירנבאום (שם בדוי… לא בגלל צנעת הפרט, אני פשוט לא זוכר מה היה השם האמיתי שלו). לא היו לי ולמר שפירנבאום אינטראקציות רבות. פה ושם הוא אמר לי במעלית בוקר טוב, ובפורים אחד הוא שאל אותי, בנחמדות, לְמה התחפשתי (זה היה לספיידרמן). ביום שבו נתקלתי בשלט הפטירה שלו בכניסה לבניין היה לי עצוב כי אני לא מפלצת חסרת רגשות (לפחות לא באותם ימים), אבל לא הוספתי לחשוב עליו מעבר לכך – הרי לא ידעתי כלום על מר שפירנבאום. ולמה שאדע? מעולם לא שוחחנו. וגם אם היה לי עצוב שהוא כבר לא פה, קשה לומר שממש אהבתי את מר שפירנבאום.

עכשיו תארו לכם שמר שפירנבאום היה חוזר לחיים ומקבל סדרה משלו בדיסני פלוס.

כן כן, קל לצקצק ולומר שעם בובה פט זה ממש לא אותו מקרה. אבל מבחינתי בובה פט במהותו תמיד היה ותמיד יהיה שכיר חרב נטול אופי ושורות דיאלוג, אחד שמבליח לדקות ספורות רק כדי להפוך לביסלי בצל של סרלאק. עבורי הוא לא היה דמות, אלא חולצה אדומה עם הטבות. אבל המעריצים הביאו את בובה פט למעמד האייקוני שבו הוא נמצא כיום, משום שזה מה שמעריצי "מלחמת הכוכבים" אוהבים לעשות. וכך הפך פט לדמות עגולה עם התחלה, אמצע אבל גם, אויה, סוף. והחלק המבאס הזה של "סוף", ב"מלחמת הכוכבים" מודל דיסני, זו בעיה.

בעיה, אמרנו? אין בעיה. עם מעט אמונה ומספיק מזומנים, מיקי מאוס יכול להזיז הרים. שובו המפתיע של שכיר החרב בעונה 2 של "המנדלורי" הייתה רק יריית הפתיחה לתוכנית המורכבת שנרקמה עבורו, שכוללת סדרת עולם תחתון בכיכובו. המזל שלנו הוא שבעקבות "המנדלורי" נדמה שדיסני יודעים מה הם עושים בגזרת הטלוויזיה של היקום הזה, ואם נותרו למישהו תהיות כמו, לא יודע, למה שבכלל דמות עם 5 שורות דיאלוג בכל הטרילוגיה המקורית זקוקה לסדרה משלה – כאשר אל הדגל נקרא לא אחר מאשר הבמאי רוברט רודריגז, שאגות הצהלה התגברו על כל ספק.

אולם מעטים ידעו שרוברט רודריגז של "עיר החטאים" ו"מצ'טה", הביא עמו גם את רוברט רודריגז של "ספיי קידס", והתוצאה אכן מבלבלת כמו שזה נשמע.

סיפור הסדרה עוקב (טוב, במרבית הזמן) אחר בובה פט. בעקבות אירועי "המנדלורי" מתיישב פט על הכס שהיה שייך פעם לג'אבה ההאט. כלומר, הגדרת התפקיד שלו היא לעשות מה שזה לא יהיה שלורד פשע אמור לעשות. אבל לבובה פט תוכנית אחרת, והתוכנית שלו היא לבדוק מה בדיוק עשה ג'אבה – ולפעול ההפך! ג'אבה היה מושחת ואכזר? פט יהיה לורד פשע נחמד ואדיב! ג'אבה הרג להנאתו חפים מפשע? פט יעזור לאוכלוסיות מוחלשות וימגר את הפשיעה! ג'אבה התנייד באמצעות משרתים? בובה פט ילך ברגל! ג'אבה שונא כלבלבים? בובה פט יפתח בית חולים וטרינרי!

מישהו צריך לספר לבובה שיש דרכים אחרות לעשות את כל זה מבלי להיות ראש ארגון פשע. לרוץ למשרת ראש העיר, למשל. גם אחרים בטטואין הבחינו שבובה פט הוא בעצם אמא תרזה בחלל, והמושחתים המקומיים לא שמים עליו קצוץ וממשיכים להבריח סמים ברחובות טטואין. הם אומנם קוראים לזה Spice (מרקוח? זה אתה?) ולא מצוין מפורשות מה זה עושה, אבל בחייאת. אני לא תמים… אני יודע שזה קישוט לעוגה.

ומה בובה פט עושה בנידון? חולם. כיוון שבובה פט לא צעיר וסובל מפצעים רבים (זה לא פיקניק שם בבטן הסרלאק) הוא מבלה זמן רב במיכל ריפוי, ושם הוא נזכר, ארוכות, בכל מה שעבר עליו מהרגע שבו יצא מבטן הסרלאק, בעיקר בתקופה שבה חי עם אנשי החול, התאמן אצלם והפך להיות אחד מהחבר'ה.

התקווה שלי הייתה שנגלה, באמצעות אותם פלאשבקים, כיצד הפך בובה פט משכיר חרב קר רוח ואכזר לשליח חב"ד עם תרמיל סילון. זה לא קרה. מהרגע בו פט נחלץ מבטן הסרלאק הוא נשבה ועובר עינויים – אלא שבמקביל הוא מגלה מידות של רחמים וצדק, וזאת מבלי שרואים מה הוביל למהפך הפתאומי הזה. פט נכנס לבטן הסרלאק מניאק בוגדני ויוצא ממנו גנדי עם להביור.

בסדר נו, פיתוח דמויות עצלני זה משהו שאני רגיל אליו ביקום "מלחמת הכוכבים". ומה זה בכלל משנה? באנו לראות סדרת פשע בטטואין עם מלחמת טריטוריות, תקיעות סכין בגב, נקמות וכל מה שנלווה לז'אנר. אלא שעם התקדמות הפרקים הבנתי שלא רק שגיבור הסדרה (לשעבר אחד משכירי החרב הידועים והאכזריים בגלקסיה) הוא תמים להחריד, אלא גם אידיוט. הדוגמה המובהקת לכך היא כאשר בובה פט מרָכז את ראשי משפחות הפשע של טטואין ומבקש מהם לא לבגוד בו. הוא לא מאיים, שיהיה ברור. הוא מבקש בנחמדות. ולא ב"נחמדות" כמו ויטו קורליאונה אלא בנחמדות כמו סמי הכבאי. הפושעים מגיבים לו ב"אהה כן כן באאאארור אל תדאג גבר" ובובה פט מאמין להם.

אחרי הפגישה עוד האמנתי שבובה פט יחשוף תכנית סודית וגרנדיוזית והוא בעצם יהיה זה שיבגוד בהם, אבל לא, על זה באמת נשענת האסטרטגיה שלו: לקוות שפושעים אחרים לא יתנהגו כמו פושעים. זו הייתה הנקודה שבה הבנתי שרוברט רודריגז הגיע לעבודה עם שני הכובעים שלו – במאי סרטי בי מוביז אלימים ובמאי סרטי ילדים; כי אומנם יש ב"הספר של" סצנות גרוטסקיות ואלימות, אקשן מחוספס ודמויות רעות ומסמרות שיער, אך מאידך גיסא היא סובלת מילדותיות ותמימות שאפשר להקיא מהן, והיא מעבירה מסרים על שלום, אחווה, אמונה וקומבאיה; כמעט ויתרתי על הסדרה כשהתגלה שצוות הלוחמים המוכשר והנאמן ביותר שבובה פט גייס מורכב מנערים שלא עברו אודישן לפאוור ריינג'רס.

אלא שאז, במפתיע, מתרחשת תפנית (לא יודע למה כתבתי "במפתיע", ככה הרי תפניות עובדות): הסדרה הופכת למשהו אחר. משהו אחר וטוב. "טוב" אמרתי? התכוונתי נהדר. ואני לא יכול לפרט מחמת ספוילרים, אך אגיד שצופי "המנדלורי" כבר לא יכולים להרשות לעצם לדלג על "הספר של בובה פט" – ובתור מעריץ של "המנדלורי" קשה לי אישית להתלונן. אבל הבעיה היא כזו: אם באמצע יצירת המופת העילאית "וידויים של שופהוליק" יגיח אופטימוס פריים ויהפוך לדמות משמעותית – זה גם לא ישפר את "וידויים של שופהוליק" וגם יבלבל את מעריצי הרובוטריקים.

וכך גם במקרה של "בובה פט שהחלק הטוב ביותר בה הוא בכלל סדרה אחרת (ואני רואה זאת כבעיה של שתי הסדרות, אך אשמור את זה לביקורת המתגלגלת הבאה של "המנדלורי").

אבל זה רם ההגיוני מדבר. רם הפאנבוי יגיד לכם "עזבו שטויות, פשוט תהנו!" ולא חסר כאן ממה. לסדרה – הן "הספר של בובה פט" והן מה שאני מגדיר בתור "המנדלורי 2.5", מגוון רב של רגעים יוצאי דופן ומרהיבים ויזואלית, קרבות שיגרמו לבן ה-10 שבכם לצווח מהתרגשות ופרק סיום שעוטף את הסיפור כמו שצריך, למרות ריבוי העלילות שקדמו לו, וזאת במסגרת אחד הפרקים הטובים ביותר שסדרה כלשהי של "מלחמת הכוכבים" הביאה למסך. אני מודה, הייתי סקפטי (כי הסדרה עצמה לא עזרה לי להאמין שזה ייגמר אחרת), אבל "הספר של בובה פט" יכולה לכל הפחות להתגאות בסיום באמת באמת מוצלח.

רק חבל שהדרך לשם מלאה בעליות ומורדות. בובה פט נולד מחדש פעם שנייה, ולא בטוח שהמעריצים יאהבו את השינוי. העלילה לא אחידה ולפרקים ילדותית, ומי שמצפה לסדרת פשע איכותית בחלל צפויה לו אכזבה. אך בתור סדרת "מלחמת הכוכבים", היא מנפקת (אומנם לא בכל פרק) חוויות יוצאות דופן והרבה כיף. אך חשוב מהכול, אחרי שנים רבות שבהן לא היה לי אכפת, ולוּ מאומה, משכיר החרב השתקן עם הקסדה – בובה פט הוא סוף סוף מישהו שמעניין אותי, וזו ההצלחה המשמעותית ביותר ש"הספר של בובה פט" יכולה להתגאות בה.