השבוע בפרסים: גלובוס, מבקרים וארטיסטים

המועמדויות לגלובוס הזהב ול-SAG, פרסי מבקרים למיניהם, הארטיסט, הסוס, והאוסקר הלא ברור ביותר מזה שנים

נכנסנו לשלב של עונת הפרסים שבו מתחילה ההצפה: לא עובר יום בלי עוד הכרזה על זוכים בפרס אחד או על מועמדים בפרס אחר, ולכן הם נבלעים אחד בתוך השני וקשה להתייחס לכל אחד מהם בנפרד.

השבוע חברי תא המבקרים של בוסטון בחרו לסרט השנה ב"הארטיסט"; אלה של לוס אנג'לס בחרו ב"היורשים"; מבקרי האינטרנט בניו יורק בחרו גם הם ב"הארטיסט". ב-AFI, המכון האמריקאי לקולנוע, לא בוחרים סרט בודד כסרט השנה אלא מפרסמים רשימה של עשרה סרטים בולטים, והחשודים הרגילים שם, פלוס "מסיבת רווקות" ו"עץ החיים". בפרסי הבימוי התחלקו בינתיים טרנס מאליק, מישל הזנוויציוס ומרטין סקורסזה, ובתחום פרסי המשחק הבלגן גדול עוד יותר: בינתיים, באופן מפתיע, ההסכמה הרחבה ביותר היא דווקא על אלברט ברוקס ב"דרייב" כשחקן המשנה הטוב ביותר.

קשה לעקוב אחרי כל זה בלי טבלה מסודרת, ולמרבה המזל יש מי שעוקב בשבילנו: ב-MovieCityNews עושים כמדי שנה טבלה מסכמת גדולה של הזוכים בכל הפרסים.


אתמול הוכרזו המועמדים לפרסי גילדת השחקנים, SAG. פרסי הגילדות הם משמעותיים הרבה יותר מפרסי המבקרים מבחינת המידה שבה הם חוזים את המועמדים והזוכים באוסקר. יש יסוד להאמין שרשימת המועמדים לפרסי המשחק בכל קטגוריה תהיה דומה לרשימת המועמדים בקטגוריה המקבילה באוסקר.

לפרס השחקנית הראשית מועמדות, די כצפוי: גלן קלוז ("אלברט נובס"), ויולה דייויס ("העזרה"), מריל סטריפ ("אשת הברזל"), מישל וויליאמס ("השבוע שלי עם מרילין") וטילדה סווינטון ("חייבים לדבר על קווין").

לפרס השחקן מועמדים בראד פיט, ג'ורג' קלוני, לאונרדו דיקפריו, ז'אן דוז'ארדן ("הארטיסט") – עד כאן הכל צפוי – והפתעה גדולה אחת: דמיאן בישיר (באמת שאני לא יודע אפילו אם ככה אמורים לכתוב את השם שלו) על "A Better Life", סרט שהוקרן בארה"ב באופן מצומצם ביוני ונעלם מבלי שקיומו הורגש, או לפחות ככה חשבתי עד עכשיו.

המועמדים לפרס האנסמבל הטוב ביותר – הדבר הכי קרוב שיש ב-SAG לפרס הסרט הטוב ביותר – הם "הארטיסט", "היורשים", "העזרה", "חצות בפריז" ו"מסיבת רווקות". זה שונה בהחלט מרשימת הסרטים שמככבים בפרסי המבקרים (איפה "הוגו"?) ולא כולל גם את אלה שהיו אמורים להיכנס למרוץ לאוסקר בשלב מאוחר יותר (איפה "סוס מלחמה" ו"קרוב להפליא ורועש להחריד"?).

הנה רשימת המועמדים המלאה.


והיום התפרסמו גם המועמדים לגלובוס הזהב, פרס שאין לו הרבה משמעות אמיתית אבל יש הרבה מאוד הילולה תקשורתית סביבו.

המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר (דרמה): היורשים, העזרה, הוגו, משחקי שלטון, מאניבול, סוס מלחמה.
המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר (קומדיה או מיוזיקל): 50/50, הארטיסט, שושבינות, חצות בפריז, השבוע שלי עם מרילין.

במבט ראשון על הרשימה, אין פה דברים מופרכים במיוחד וגם לא הפתעות. הכוכבים הגדולים (קלוני, פיט) קיבלו מועמדויות, אנג'לינה ג'ולי קיבלה מועמדת לפרס הסרט הזר על "בארץ הדם והדבש" שביימה, "העזרה" קיבל שלוש מועמדויות שונות על משחק. "קרוב להפליא ורועש להחריד" לא קיבל כלום. לא אחת מ-11 המועמדויות לפרסי "הסרט הטוב ביותר", ולא אף מועמדות אחרת. נראה שהוא באמת גמור.

רשימת המועמדויות המלאה, כאן (בין השאר).


אז מה למדנו מכל זה? אם יש סרט אחד שאפשר לומר שמוביל כרגע, זה "הארטיסט". הוא הסרט היחיד שבולט בכל החזיתות – גם מקבל לא מעט פרסי מבקרים, גם קיבל הרבה מועמדויות ל-SAG וגם לגלובוס. אבל באמת שאי אפשר לדעת כרגע. העונה הזאת רחוקה מלהיות מוכרעת, וזה טוב. שיישמר קצת מתח להמשך, למה לא.