סיכום 2022 עושה את צעדיו, אט אט, אלינו. הוא יכלול כל מיני דברים כאלה ושונים אבל בעיקר יכלול את סקר השנה המסורתי. הסקר מורכב מהסרטים שהוקרנו בבתי הקולנוע, וגם סרטים שלא – אבל שאתם, הקוראים, חושבים שאין שום סיכוי שאפשר לסכם את 2022 בלעדיהם. על כן, השאלה עוברת אליכם: איזה סרטים, שלא הוקרנו בארץ מסחרית (כלומר, על גבי מסך קולנוע ולא רק בסינמטקים), חייבים להיכלל ברשימת המועמדים של השנה?
כמו בשנה שעברה, סרטי נטפליקס, אפל או אמזון שהיו מספיק גדולים בשביל שנכתוב להם ביקורת או נפתח להם דף סרט אוטומטית נכנסים לסקר. שימו לב שבניגוד לבתי הקולנוע, קל יותר לפספס אותם, אז אם יש סרט ממחוזות הסטרימינג שאתם חייבים, שווה לציין אותו בתגובות בכל זאת.
כמה הערות לגבי זה:
1. כתמיד, סרטים בולטים מעונת הפרסים כמו "רוחות אינישרין", "ימים של תום", או "החלטה לעזוב" (למשל) יצאו פה רק ב-2023, ולכן הם ייחשבו חלק ממבול 2023. אין מה להצביע להם.
2. תגובה אחת, סרט אחד. שימו לב שעדיין יש את הבאג שבו אם רק שמים כותרת בלי טקסט למטה כמה פעמים השרתים מתחילים לסנן אותך, אז תרשמו גם איזה מילה בגוף התגובה.
3. הרבה פעמים השנה ה"רשמית" של סרט לא תואמת את השנה שבה הוא הופץ בכל העולם, ועל כן אין בעיה גם לרשום סרטים שרשום מעליהם בימד"ב "2021", כל עוד ראיתם אותם השנה והם לא היו בסקר קודם. גם "2020" זה בסדר במקרים מסוימים.
4. בבקשה, ציינו כאן סרטים שאהבתם בלבד. לא כל סרט שראיתם, אלא רק סרטים שתשקלו להצביע להם בסקר המוקדמות – כאלה שאתם כוללים בסרטי השנה שלכם.
5. לא בטוחים אם סרט כלשהו כשיר או לא? יצא בארץ או לא? נחשב סרט או ספיישל? אין בושה בלשאול.
אחרי שזה הובהר, ולפני שתשתפו את הבחירות שלכם בתגובות, אני שמח להציג לכם את הטקסט הבא של ההמלצות שלי לחלק מהסרטים שלא יצאו בשנה הבאה. שימו לב שהרשימה למטה היא בגדר המלצה וזה שסרט נמצא ברשימה לא אומר שהוא אוטומטית יופיע בסקר, והוא עדיין צריך לעבור את אותו התהליך (פישלייקים ותגובות) כמו כולם.
למזלנו, יותר ויותר נראה שאין ממש צורך בכתבות כאלה. בין אם זה הדבר היחיד החיובי ששירותי סטרימינג שבאים לארץ מביאים איתם (סרטים שלא היו מגיעים ארצה בכל אופן אחר), בין אם זה ההימורים המטורפים שחברות ההפצה לוקחות בניסיון להביא אנשים לקופות ובין אם זה, לא יודע, גמדי תחתונים שאחראים לזה – רוב הסרטים הגדולים, המדוברים והמגניבים יצאו בארץ על מסך גדול או הולכים לצאת ממש עוד רגע.
ובכל זאת, יש סרטים שלא הגיעו לכאן, או הגיעו לכאן ולא הספקנו להתייחס אליהם כמו שצריך. אז הנה 15 סרטים וכמה מילים עליהם ששווה להשלים רגע לפני שנגמרת השנה, ותכלס גם אחריה.
בשלוש | On The Count of Three – יום אחד, ואל מחליט שנמאס לו לחיות. הוא מוציא את החבר הכי טוב שלו, קווין, ממוסד רפואי שבו הוא מאושפז בגלל הנטיות האובדניות שלו, ומציע לו שיתאבדו יחדיו. קווין מסכים, אבל אז מבקש יממה אחרונה לסגור את כל מה שצריך לסגור. אם תיאור העלילה הזה לא ברור, מדובר בקומדיה שחורה משחור על צמד חברים דפוקים שגרים בעולם דפוק.
עם זאת, הסרט לא מתייחס לקונספט הקשוח שלו בקלות דעת, ואנחנו מגלים כאן דיון לא פשוט בנוגע לדברים שדחפו את ואל וקווין לנקודה שלהם, וגם בינם ובין עצמם בנוגע לשאלה למה שווה – אם בכלל – לחיות. ג'רוד קרמייקל מביים ומככב, כריסטופר אבוט ממשיך להיות אחד משחקני האינדי שרק מחכים לפריצה הגדולה, וטיפאני האדיש והנרי וינקלר באים לתת גיבוי.
פרל – נדיר במידה מסוימת שסרט המשך של סרט שיצא פה לא מופץ בארץ, אבל אני מניח ש"X", למרות ההייפ ההיפסטרי מחו"ל, הוכיח שפשוט עדיין אין קהל לסחורה הנ"ל. חבל, מבין השניים "פרל" הוא הסרט המעניין יותר, המגניב יותר, וזה עם ההופעה הטובה יותר של מיה גות'. למי שראו את הראשון זאת לא אמורה להיות התלבטות, ולמי שלא ראו את הראשון, יש מצב שזאת נקודת פתיחה טובה יותר.
האחות הטובה – קל לטעות ולחשוב ש"האחות הטובה" הוא סרט מותחן עם טוויסטים. הוא לא. אם כבר, הוא יותר נוגע לשאלה "איך יתפסו" מאשר "מי הרוצח". הוא סרט שלא סתם גילה את הטוויסט שלו במסע הפרסום שלו ובכך שהוא מבוסס על סיפור אמיתי, כי הסרט לא רוצה שתהיו במתח בנוגע לשאלה מי הרוצח.
לא, הסרט נוגע יותר לשאלה שמעסיקה הרבה סרטים של ג'סיקה צ'סטיין והיא "כמה לעזאזל המערכת הזאת מושחתת?" אלא שבניגוד לסרטי מארק ראפלו שבהם הוא צועק בישיבה על איך הם פוגעים בילדים, אצל ג'סיקה צ'סטיין אנחנו מרגישים את האימה של חדלות המערכת דרך הדברים שהדמויות שלה עוברות.
בנוסף, ואני לא מאמין שאני אומר את זה, אדי רדמיין ממש טוב פה, ואם וכאשר הוא יהיה מועמד לאוסקר (אל תהיו מופתעים), זה לא יהיה לחלוטין בלתי מוצדק. זמין בנטפליקס.
ארגנטינה 1985 – על סטיותיי באתי להתוודות: אין דבר יותר מספק בעיניי מלראות סרטים דרום אמריקאים על הדיקטטורות הצבאיות שהיו שם. אני לא יודע אם זה בגלל שיש משהו מרענן בלראות חברה שאין בה תשתית דמוקרטית באופן כה עמוק ולהגיד לעצמי "אוקיי, אנחנו עדיין רחוקים מזה למרות הכול," או בגלל שיש משהו סוחף בחברות כל כך צבאיות ומדכאות והאנשים הקטנים שמנסים לשבור אותן.
"ארגנטינה 1985" מספר על משפט שנעשה לאנשי צבא שמואשמים בדברים שאנשי צבא מואשמים בהם אחרי שהם נופלים מהשלטון, ועל צוות המשפט שאמור להעמיד אותן לדין בעוד שכל העם, כך נראה, ממש לא מעוניין שייעשה צדק או שיגידו משהו רע על אותם אנשי הצבא. אם זה נשמע כמו סרט "חשוב" שכזה, אז כן, גם – אבל מה שהופך את "ארגנטינה" לסרט טוב לאורך רובו הוא דווקא הגישה הקלילה שלו, ואפילו הז'אנריסטית. הסרט מזכיר לנו שהחיים מצחיקים, מפחידים, מותחים, מעניינים וכן, בהחלט גם חשובים. זמין באמזון פריים.
קתרין המכונה ציפור קטנה – לא ראיתי את "בנות", הסדרה שהעלתה את לינה דנהאם למעמדה, וגם לא שום דבר אחר שהיא עשתה; אבל הכרתי אותה כפרסונה, וכפרסונה היא קצת, ובכן, מרתיעה. על כן ציפיתי למעט מאוד מהסרט שלה שמתרחש בימי הביניים, ופשוט לא הייתי מוכן לכמה הסרט זה מקסים. אולי הייתי צריך – הוא בכל זאת מגובה בהופעה כובשת של בלה רמזי ובתפקיד משנה נהדר של אנדרו סקוט – אבל חששתי מאוד מדרמה אנכרוניסטית ובוטה לשם הבוטות, ובמקום זה מצאתי סיפור התבגרות שמרגיש גם נכון לתקופה שלו וגם על זמני. זמין באמזון פריים.
מוכרים בלבד 3 – לא רק ש"מוכרים בלבד 3" נועד רק למעריצי קווין סמית', אני גם לא יודע כמה הוא נועד למעריצי קווין סמית'. כי מצד אחד, "מוכרים בלבד 3" הוא מצעד של מחוות עצמיות של קווין סמית' שהוא אומנם יוצר מאוד מכובד אבל בחייאת, עשית את "ג'יי ובוב השקט: הריבוט" לפני שלוש שנים. אבל מצד שני, "מוכרים בלבד 3" הוא לחלוטין סרט שלא סתם נועד לרצות מעריצים. סמית' עושה כאן כמה וכמה בחירות שהן אמיצות כמו שהן מטורללות כמו שהן יפהפיות כמו שהן לא קשורות. והן כל זה ביחד.
אז למי שמצפה לעוד אבחנות יפות על התרבות הפופולרית, אין לסמית' מה להציע פה. ואין ספק שמבחינת לכידוּת, משהו בסרט הזה לא עובד שהוא עובר מטרגדיה לקומדיה באופן שלא נותן לצופים להתאושש כל כך. אבל "מוכרים בלבד 3" הוא הרבה יותר מעוד מוצר ריק וחלול, וכמו "ג'יי ובוב השקט 2", הוא אחד הסרטים היותר מעניינים שסמית' עשה – גם אם לא אחד הסרטים היותר טובים.
סובב אותי | Spin Me Round – הסאטירה הקטנה הזאת לא ממש הצליחה ליצור עניין וזה למרות שהיא מורכבת מכל שחקני הקומדיה האהובים מהטלוויזיה – אליסון ברי בתפקיד הראשי ואוברי פלאזה הן רק שתי דוגמאות. כפי שניתן לשער מעצם זה שהיא פה, אני דווקא מפציר בכם לתת לה הזדמנות. קומדיה קטנה וחביבה על יחסי כוח, פנטזיות רומנטיות, וחופשה על חשבון העובדה שיוצאת משליטה. אה, וחזירי בר.
שלושה עשר חיים – קולין פארל כנראה יהיה מועמד לראשונה לחייו לאוסקר על העבודה המופלאה שלו ב"רוחות אינישרין", וחוץ מזה הוא הספיק לרגש גם ב"אחרי יאנג" (שתכלס גם לו מגיע להיות פה אבל כבר נהיה צפוף), וגם להיות אחד מנקודות האור ב"באטמן". אבל אחרי כל אלה, פארל גם היה נהדר בתפקיד "פשוט" יותר ב"שלושה עשר חיים". זהו סרט שמתאר בלי הוד והדר, אבל עם מתח, עניין ואנושיות את חילוץ הילדים שנתקעו במערה בתאילנד. אחרי שנים שרון הווארד לא עשה סרט ראוי לשמו, הוא חוזר אל המספר "13" ואל מקרה מצוקה אמיתי ומצליח להוכיח שיש לו נישה מאוד ספציפית, אבל הוא ממש טוב בה. זמין באמזון פריים.
הסולחה | The Forgiven – לא חסרים סרטים וסדרות על עשירים מנותקים בחופשה שאז הדברים משתבשים, אבל היתרון של "הסולחה" – סרט על זוג שדרס ילד מרוקאי בדרכם למסיבה יוקרתית והניסיון של כל הסביבה להתמודד עם זה, כל אחד בדרכו – זה שהוא פחות מתמקד בהבדלי מעמדות ובפרווילגיות, אלא מציע דיון פילוסופי יותר על עמקי הנפש, האשמה, הגאווה, הנקמה, האדישות, השחיתות, והחרטה, וזה בזכות התרחיש המוכר מעשרות סרטים אחרים שיוצאים נגד עשירים בתקופה האחרונה.
חוץ מזה, תראו את הקאסט הזה: רייף פיינס, ג'סיקה צ'סטיין, כריסטופר אבוט, מאט סמית' וקיילב לנדרי ג'ונס. מובן לי למה מבין מאות הסרטים שיוצאים בכל שנה הוא ילך לאיבוד, במיוחד כשהוא נראה כמו כל כך הרבה סרטים אחרים – אבל למי שהתרשם מהתוצרים של האח מקדונה האחר, גם "הסולחה" מספק את הסחורה (גם אם הוא לא מתעלה לשיאי סרטיו הקודמים).
התמימים | The Innocents – אני רוצה שתדעו כמה שפחות על הסרט הזה בעודכם נכנסים אליו, וקצת קשה למכור את הסרט הנורווגי הזה בלי להגיד עליו יותר מדי, אבל בואו ננסה: בקיץ נורווגי אחד, כמה ילדים מגלים יכולות מיוחדות, ואז הדברים משתבשים. כמו גרסה קיצונית יותר של "כרוניקה בזמן אמת", ולא רק בגלל שהגיל של כולם ירד ל-10.
עצמות והכול – אני לא יודע איך צירוף המקרים הזה קרה, אבל לוקה גואדנינו עבר מסרט בכיכוב מי שהואשם בנטיות לקניבליות לסרט על, ובכן, קניבלים. כמו בסרט ההוא, גם כאן מדובר בסיפור התבגרות, רק שהפעם של אישה צעירה, ושהפעם הבעיה שלה היא לא הרגשות שהיא מפתחת כלפי בנות מינה, אלא הרגשות שהיא מפתחת כלפי בשר אדם. זה סרט יפה מאוד (וקצת ארוך) עם כמה הופעות נהדרות (טיילור ראסל) וכמה הופעות ביזאריות (מארק ריילאנס) אבל אני בעצם לא יודע אם שווה להרחיב עליו את הדיבור או שמא עוד יוציאו אותו בארץ ורק מחכים שהוא יהיה מועמד לאיזה משהו. אם לא – מדובר בסרט אלים ויפה על התבגרות ומשפחה בלתי מתפקדת בעליל.
ביוויס ובאטהד עושים את היקום | Beavis and Butthead Do the Universe – תקשיבו, זה ביוויס ובאטהד. או שאתם בקטע, או שלא. למי שבקטע, סרט ההמשך מצליח להיות ברמה של הסרט המקורי, אם לא טוב יותר. למי שלא – האם זה אחרי שראיתם את אחד מהסרטים שלהם? כי תקשיבו, מדובר ביצירות מופת קומיות לכל נושא ועניין. סרט ההמשך משלב מסע בזמן, מסע בחלל, יקומים מקבילים והרבה בדיחות איברי מין מטומטמות, כי זה בדיוק מה שסרט טוב של ביוויס ובאטהד אמור לעשות והוא מגשים בדיוק את מה שאפשר לצפות ממנו. ועל זה יאמרו הצמד: חחחחח, אמרת פות.
זרם גורמה | Flux Gourmet – אני אנסה לתאר את הסרט הזה, וכנראה אכשל: חברי קולקטיב אוכל, או אולי יותר נכון להגיד שהם אמני פרפורמנס, שיוצר מוזיקה – או יותר נכון צלילים – מבוססי אוכל, מקבלים מלגה שמאפשרת להם להתאכסן בטירה יוקרתית כדי להמשיך לפתח את מה שזה לא יהיה שהם עושים, בזמן שמתחים רבים עולים בין חברי הקולקטיב ובין עצמם, וגם בין האנשים שמממנים את המלגה שלהם. זה מוזר כמו שזה נשמע, וזה גם מאוד מצחיק, ומאוד אפל וכמו כן יש שם מישהו שסובל מפלוצים. פיטר סטריקלנד ("אולפן הקלטות ברברי", "הסרט ההוא על השמלה הרצחנית") ממשיך לבסס את מעמדו כאחד היוצרים היחידים שיודעים ללכת על קו הביזאר-מגעיל-מאיים-מצחיק-נהדר ולא ליפול לפלצנות גם כששום דבר לא מובן יותר.
התקפה עצמית – מכל הסרטים פה, הסרט הזה יופיע בקרוב דווקא בהרחבה ובאור חיובי למדי אז לא ארחיב יותר מדי חוץ מזה שאגיד שכל מילה טובה שתישפך עליו היא מוצדקת.
מבחן הבטא | The Beta Test – לוקח זמן עד שבכלל מבינים על מה "מבחן הבטא" הזה. לרגעים נראה שגם הוא לא בטוח על מה הוא: סוכן הוליוודי מקבל מכתב סגול ובו הצעה למין מזדמן, יחד עם הבטחת אנונימיות לשני הצדדים.
אבל זה לא ניסיון לאתחל את גל המותחנים האירוטיים – ג'ים קאמינגס ("הזאב בסנו הולו") חוזר בסרט חדש שגם בו הוא מגלם אדם שנדחף אל הקצה, רק שהפעם המטרות של קאמינגס גדולות יותר מניתוח דמות. אם בסרטיו הקודמים קאמינגס משתמש בעלילה כדי לקדם את הדמות, הפעם הדמות היא זאת שפה בשביל לחשוף יחד איתנו את הטירוף שמתחיל אט אט להיחשף לנגד עינינו.
למרות שזה לא המשך, עדיין הייתי ממליץ להתחיל עם סרט אחר של קאמינגס (כאמור, "הזאב" או "Thunder Road"), אבל למי שהסגנון הספציפי שלו מדבר אליהם, "מבחן הבטא" הוא אחד הסרטים הטובים של השנה.
"המפלצת מהים" של נטפליקס
אחד מסרטי האנימציה הכי יפים ומהנים שראיתי השנה.
סקרנת! פספסתי שבכלל יצא
(ל"ת)
הספיישלים של מארוול נחשבים סרטים לעניין הסקר הזה?
כי איש זאב בלילה בהחלט ראוי להיכנס לרשימה שנתית כלשהי.
לא
גם אני הייתי רוצה להצביע לו, אבל החלטנו שהם נכנסים תחת טלוויזיה (מחזיק אצבעות לספיישל המשך בהאלווין הבא). גם אותו וגם את "שומרי הגלקסיה" אפשר להזכיר בפוסט סיכום הטלוויזיה שיעלה, אבל לסקר סרט השנה הם לא יכנסו.
ומה לגבי ״במאי בלילה״?
כלומר, זה נשמע מוזר לשאול בהתחשב בכך שמדובר באותו האורך, אבל לדעתי ״במאי בלילה״ הרבה יותר מתאים לקטגוריה של סרט (סרט תיעודי, כמובן) מאשר ספיישל, וזאת בשונה משני הספיישלים האחרים שמרגישים ספיישלים.
אפולו 10 וחצי
אולי סרט האנימציה הכי טוב של השנה.
LIttle Fish \ זיכרון קצר
הושלם ב2020, אבל עד כמה שידוע לי היה זמין לצפייה בארץ רק ב2022.
כשהטריילר לסרט יצא, היה קצת דיבור סביבו בהקשר של הקורונה. כי מדובר על דרמת מד"ב רומנטית שמתרחשת בזמן מגפה, ויש מסיכות, ותופעות לוואי מפחידות של איבוד זיכרון. העניין הוא שהפקת הסרט הסתיימה עוד לפני התפרצות הקורונה, והוא יצא אחרי, ונראה לי שהיא ממש פגעה בו.
כנראה שהרבה צופים לא ממש רוצים לראות סרט שיזכיר להם את המחלה הזו, או אלצהיימר. וגם מי שכן יתיישב לצפות בו, יגלה סרט-מגפה לא מאוד טוב, עם פרטים קטנים שנראים לנו מוזר בתור אנשים שחוו חיים כאלו.
העניין הוא שהמגיפה היא סתם Setting, ולא העיקר פה. זה סרט שמסתובב יותר באיזורים של "שמש נצחית בראש צלול", כלומר – מד"ב שחוקר נושאים שקשורים לזוגיות ולזיכרון. הוא יפה לעין, מעורר מחשבה, בנוי טוב, עצוב נורא ועם הופעות משחק נהדרות (ג'ק אוקונול ואוליביה קוק). לא צפייה קלה, אבל לטעמי אחד הטובים של השנה (איזו שנה שזו לא תהיה…).
כאילו, טריוויאלי,
אבל ביוויס ובאטהד ו"מוזר" צריכים להיות בסקר. זאת הודעה בשביל פישלייקים טכניים.
נראה לי שבשביל פישלייקים טכניים שכאלה
עדיף לעשות שתי הודעות חדשות שבהן מופיע כל סרט בנפרד ועם השם שלו בכותר.
שלושה עשר חיים
סרט מרתק עם קונפליקט אתי שבכלל לא הכרתי מהסיקור התקשורתי של האירוע. רוצה לציין גם את ויגו לטובה בהופעה שלו.
מוכרים בלבד 3
אני עוד ברגשות חצי מעורבים לגביו, אבל מרגישה באמת מחוייבת לציין אותו פה ולתת לקווין סמית׳ הזדמנות
אחרי יאנג
סרט ממש מקסים, עם עיצוב הפקה מעלה וכתוב ממש טוב. שלא לדבר גם על הופעות המשחק המעולות של ג'סטין ה. מין וקולין פארל.
התמימים/The Innocents
(ל"ת)
״הפלא״
(לא ראיתי אזכור במהלך השנה או דף סרט למרות שמדובר בסרט בעל פרופיל בינוני-גבוה של תאגיד הרשע נטפליקס אז מזכיר ליתר בטחון)
סבסטיאן לליו עולה כיתה וממצב את עצמו בשורה הראשונה של הקולנוע העולמי או שזאת יציאה חד פעמית? כך או כך מדובר ב, ובכן, פלא של סרט. פלורנס פיו בהופעה מהפנטת נוספת.
כן, מה שאמרת
קצת כועס על עצמי שלא הצלחתי להשלים לפני סוף השנה ולדחוף אותו, קצת "די השם ישמור כמה סרטים אפשר לראות", קצת לא ברור לי איך נפל בין הכיסאות – בכל מקרה, סרט נהדר.
אמילי הפושעת/Emily the Criminal
נטו בגלל אוברי פלאזה
החליפה (The Outfit)
מארק ריילנס נהדר
בלפסט
גאד איזה סרט
הוקרן בקולנוע בארץ ולכן יכנס אוטומטית
(ל"ת)
קאט!
ראיתי אותו בפסטיבל ירושלים ואני לא חושב שהוא יגיע לפה להקרנות מסחריות (אולי בסינמטקים פה ושם) וחבל, כי זה באמת אחד הסרטים הטובים של השנה. הוא מתחיל בצורה שגרמה לי להיאנח ולהתבאס שזה מה שיהיה עכשיו לשעתיים הקרובות, אבל אז משתנה למשהו אחר לגמרי. המערכה השלישית שלו מבריקה בעיני באופן כללי וגם מאוד רילייטבל בתור סטודנט לקולנוע לשעבר (קצת ספוילרי). לא זוכר מתי בפעם האחרונה חשבתי לתת לסרט שני כוכבים וחצי בלטרבוקסד בתחילתו וכשהוא נגמר הענקתי לו לא פחות מחמישה כוכבים.
באתי אליו רק עם ידע של שורת תקציר כללית (ובלי לראות את "קאט אחד של המתים" היפני שהוא רימייק שלו) וזה לחלוטין לא היה מה שציפיתי לו, בצורה הכי טובה שאפשר.
לגבי "קאט"
1. ראיתי את המקור היפני, וחשבתי שחצי ממנו חביב למדי, והחצי השני ממחזר את החצי הראשון לעייפה.
2. בחוברת שקולנוע "לב" חילק על יד הקופות בקיץ (זאת שעל השער שלה יש את התמונה מתוך "משולש העצבות") יש גם את "קאט". 9 סרטים מפורטים בחוברת הזאת, 6 כבר הופצו מסחרית (גם אם אחד מהם, "פשעי העתיד", הופץ בהפצה מוגבלת). עוד שניים יופצו בקרוב ("החלטה לעזוב" הדרום קוריאני ו"קרוב" הבלגי), והתשיעי הוא "קאט". מקווה שיופץ גם הוא, כי לפי מה שהבנתי מהביקורות, הוא הרבה יותר טוב מהמקור.
לב
אתמול שמו את הטריילר ל"קאט" לפני הקרנה ואפילו החליפו את הכותרות בגוף הטריילר לעברית, אז יופץ
התקפה עצמית
בהחלט ראוי להיות בסקר הזה.
מעבר לשתי הדקות הנצחיות/Beyond the Infinite Two Minutes
קומדיית מד"ב יפנית על בעל בית קפה שמגלה שהטלוויזיה שלו מראה תמונות שמקדימות את ההווה בשתי דקות
ראיתי והאמת, התאכזבתי
יש לסרט קונספט מאוד מגניב, והוא עשוי בצורה שמאוד מקשה על עצמו (הוא לכאורה מצולם כולו בשוט אחד), מה שהופך אותו למאוד מעניין, אבל לצערי לא הופך אותו למאוד טוב. השחקנים היו מאוד לא טובים, ועם העלילה אפשר היה לעשות יותר. אני רוצה רימייק.
מקרה חירום
מעתיק מה שרשמתי בדף הסרט:
זה סרט שהוא ספין מעניין על ז'אנר ה"חברים עוברים לילה של מסיבות ושיגועים". אם בסרט כמו "סופרבאד" הגיבורים הלבנים יכולים להתלוצץ עם שוטריהם, כאן הדמויות מבינות שמפגש עם השוטרים לא יסתיים טוב עבורם. יש הרבה עיסוק ביחסים בין שחורים ולבנים, יחסים בין גברים לנשים, יחסים עם הרשויות, דעות קדומות, סטראוטיפים ופריבילגיות (הסרט נפתח עם מורה בריטית לבנה שמעבריה לכיתה שיעור על ה N-word בזמן שהמילה מופיעה על הלוח מאחורה והיא אומרת אותה כמה פעמים). זה סרט מצחיק, אינטנסיבי ומרגש, כשהמיקוד תמיד נשאר על החברות בין הגיבורים, מסוג החברויות הגבריות שצריך יותר מהן בסרטים.
ממליץ בחום. נמצא באמאזון פריים וברחבי המרשתת.
הבמב"א, כמובן
(ל"ת)
כנ"ל כמו בלפסט
(ל"ת)
אחרי יאנג.
סרט לא פחות טוב רוחות אינישרין.
עצמות והכל.
מתחרה רציני מאד מבחינתי לתואר סרט השנה. פשוט מושלם.
פשעי העתיד.
קרוננברג חוזר ל״עצמו״ עם סרט שאני אשכרה מתחרט שהוא לא טיפה ארוך יותר. קריסטן סטיוארט גונבת את ההצגה בכל סצינה שהיא נמצאת בה.
גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו
פשוט יצירת אומנות
ברברי
לו רק בשביל קאט אחד מדהים אבל גם כי זה סרט אימה אפקטיבי ביותר שלא נשען על ג'אמפסקיירס כמו הרבה אחרים.
מגרש המשחקים/Playground
סרט נהדר שגם על הדרך היה הנציג של בלגיה לאוסקר הקודם
קימי/Kimi
סרט הקורונה הכי טוב עד כה
אינו-או
(ל"ת)
פומפו הסינפילית/Pompo the Cinephile
סרט כיפי כמו שהוא מטומטם
פרוייקט אדם
רימייק נחמד ל״הילד״ של ברוס ויליס
בלי קשר לסקר
מחזק את ההמלצה (והמיני-ביקורת הקולעת) על האחות הטובה, ארגנטינה 1985 וביוויס ובאטהד למי שלא ראה
צ׳יפ ודייל יחידת הצלה
אני חושב שכולם, או לפחות הרוב, יסכימו שזה הסרט הטוב ביותר שהופק לדיסני פלוס (סרטי פיקסאר שיצאו לדיסני פלוס לא נחשבים, מאחר והם הופקו לקולנוע ויצאו לבסוף לדיסני פלוס רק בשל הקורונה).
טרי / Fresh
(ל"ת)
אדומה אש / TRUNING RED
(ל"ת)
יצא פה בארץ לקולנוע
סרט דיסני פלוס האחרון ששוחרר אצלנו לקולנוע.
לא הרבה זמן לאחר מכן דיסני פלוס הגיעו לארץ ומאז ואילך לא יצאו יותר סרטי דיסני פלוס לקולנוע בארץ.
וואקאנדה לנצח / WAKANDA FOREVER
סרט מדהים
יצא לקולנוע
(ל"ת)
סרט בנות / Girl Picture
מועמד פינלנד לאוסקר, סרט התבגרות פשוט אך אפקטיבי ומרגש.
מרסל הקונכיה עם הנעליים
אלא אם יש סיבה שפספסתי אזכורים שלו עד כה
וואו חובה
אחד הסרטים האהובים עליי השנה
מקום בטוח / Safe Place
מועמד קרואטיה לאוסקר, עשוי להפליא ומרגש מאוד.
Red rocket
טיל אדום
נדמה לי שהוא נכנס ב-2022?
לא נכנס ב2021. כשיר להיות השנה
(ל"ת)
מסכים מחרה
סרט מאד חכם שעשה טריק שמעולם לא ראיתי קודם
We're All Going to the World's Fair
לא שהוא יגיע רחוק, אבל הייתי שמח לראות אותו מופיע כ:
Fresh
אפקטיבי, חכם וקליל יחסית
Fall
אני אהבתי אבל אני קצת סאקר של סרטים כאלה (ואזכיר שוב את frozen . לא זה של דיסני אלא זה שיצא קודם)
יצא בארץ
(ל"ת)
Blonde
בעיניי יצירת מופת שלא הובנה בכלל
Speak no evil
זה שהסרט הזה ממש מטומטם, לא אומר שהוא לא החיקוי האווירתי והמצמית הכי טוב שנעשה אי פעם ל 'משחקי שעשוע:
ברוקר
אמור לצאת בארץ
התכוונתי לשאול כמובן. יצא בארץ?
(ל"ת)
mad god
מקווה שזה תופס כהשנה.
ומתי למען השם יעלה פה עצמות והכל? אני מחזיק את עצמי מלראות את זה לא חוקי כי אני רוצה בקולנוע אבל בינתיים אין שום אינדיקציה שזה יוצא פה בכלל.
פרל \ Pearl
מסיבות שהוזכרו מעלה
ביווס ובאטהד עושים את היקום
הה הה הה
ארגנטינה 1985
תנו כבוד למסי או משהו
מוזר: הסיפור של אל ינקוביק
אחלה סרט ואחלה הופעה של רדקליף
אני לא בטוח אם הוא כבר אמור להיות בפנים
אבל הטרגדיה של מקבת'
נראלי הרבה מפספסים את המשפט:
"סרטי נטפליקס, אפל או אמזון שהיו מספיק גדולים בשביל שנכתוב להם ביקורת או נפתח להם דף סרט אוטומטית נכנסים לסקר" כי מרגיש לי שרוב התגובות הן לגבי סרטים שנופלים תחת ההגדרה הזאת. מצד שני בכתבה עצמה נכתב על סרטים כמו "פרל", "האחות הטובה" ו-"עצמות והכל" שהם גם כאלה, אז אולי לא הבנתי נכון.
ואנחנו בטוחים ש-'עצמות והכל' לא יופץ בארץ מתישהו בתחילת שנה הבאה? הוא עדיין עלול לקבל תאריך מתישהו או שאין סיכוי מסיבה כלשהי?
בכל מקרה, ראיתי כמה סרטים ממש טובים השנה שלא הופצו כאן בארץ ושהייתי שמח לראות בסקר סוף השנה רק שאני לא באמת מאמין שיש לאף אחד מהם סיכוי להגיע לעשירייה של עין הדג אז לא רואה טעם לשים כל אחד בתגובה בנפרד. ובכל זאת, הנה שמות של כמה מהם:
סרטים שראיתי בפסטיבלים: 'הגרועים ביותר' הצרפתי עם הגימיק הפנטסטי שמצליח לא להיות גימקי אלא אנושי ומרגש. 'ולריה מתחתנת' שאני מופתע שעדיין אין לו דף סרט באתר ומופתע עוד יותר שלא קיבל הפצה בארץ, המותחן הטורקי הנפלא 'Burning Days', הקומדיה הצרפתית 'Nobody's Hero', הנציג של עירק לאוסקר 'המבחן', שתי היצירות המבריקות 'Harka' ו-'Full Time' שמאוד מזכירות לי אחת את השניה על אף השוני העצום בסגנונותיהן וכמובן 'עכביש קדוש' שהצליח להגיע אתמול לשורטליסט של האוסקר.
סרטי סטרימינג שככל הנראה נכנסים לסקר אוטומטית כי יש להם ביקורת/דף סרט ובכל זאת: 'בארדו', 'החיים שאחרי', 'בלונדינית', 'ווינדל ו-וויילד', 'ATHENA', 'אפולו 10 וחצי', 'צ'יפ ודייל' ו-'Emergency'.
סרטי סטרימינג שכנראה לא נכנסים לסקר וחבל: הסרט הדוקומנטרי 'הילדה בתמונה' וסרט האנימציה 'אנטרגלקטי' של נטפליקס.
סרטים שלא ייכנסו לסקר למרות שהם גבוה ברשימת סרטי השנה שלי אבל הם מוגדרים כספיישלים: 'Inside Outtakes' של בו ברנהם ו-'איש זאב בלילה'.
מהיום ועד שהוא יעלה כאן אני אשא כל בוקר תפילה קטנה ש-'אהבה בשחקים' לא יגיע לסקר סוף השנה של האתר.
ברור שאהבה בשחקים יכנס לטופ 10, אם לא מקום ראשון.
וזה יהיה יותר טוב משנה שעברה.
אני חושב שש"נפתח להם דף סרט" הוא מה שמתעתע
כי סרטי נטפליקס/סטרימינג אחר בארץ שנפתח להם דף סרט אני כנראה אוסיף, אבל סרטים גדולים שלא יצאו בארץ בשום צורה אבל כן היה להם דף סרט אני לאו דווקא אוסיף.
The Lost King
סרט קטן עם סיפור אמיתי פשוט, שבסופו של דבר מספר סיפור קצת יותר מורכב על נתינת קרדיט ועל אזרח קטן מול המערכת
יצא אתמול בקולנוע
(ל"ת)
Vengeance
של ב"ג נובאק. מצחיק ומהנה
Not Okay
סרט דווקא כן אוקיי
מאוד בסדר
אני חושב שהוא לוקה בבעיה שהרבה סרטים לאחרונה לוקים בה: יש לו פרמיס נהדר שהוא יודע לרכב עליו ועריכה קצבית, אבל אז הוא צריך לסגור ת'בסטה והוא מתמהמהה. אבל כן, בשביל שעה ארבעים הוא עושה ת'עבודה.
טרף - Prey (לא זה עם אידריס אלבה)
סרט הולו/דיסני+ שלא יכל להחזיר את הפרנצ'ייז יותר טוב.
הדרקון של אבא
(ל"ת)
Fortune Favors Lady Nikuko
בלה בלה בלה מלל מלל מלל
Goodbye, Don Glees
.
The Greatest Beer Run Ever
בראי הזמן, טוב יותר מ-"הספר הירוק". חבל שהתמסמס בתוך השירות של אפל.
להיות יותר טוב מהספר הירוק לא ממש משכנע לצפות בחדש,
בעיקר כי קבוצת הטובים יותר ממנו היא רחבה ובעצמה כוללת הרבה סרטים גרועים שעדיין טובים מהספר הירוק. אויש אני מודאג מהקריירה של מהרשאלה עלי, מגיע לו יותר טוב.
אני תמה למה
האמת שאין לי מושג איך מהרשאלה 'הבעת פנים אחת וגם היא משועממת קמעא" עלי, הפך להיות תו תקן לאיכות
בשבילי אור ירח ובלש אמיתי עונה 3.
לא רואה שיש לו הבעת פנים אחת, הוא מצליח להעביר ים רגשות במה שציינתי בלי להזיז יותר מדי דברים בפנים וזה מושלם. הוא לא אובראקטינג וצריך לצרוח ולשבור את היד כמו דיקפריו שמשום מה נחשב לשחקן הדור.
והוא שיחק נבל קומיקס משובח בלוק קייג, ללא ספק מהנבלי קומיקס הטובים והאנדרייטד (וביחד עם וודארד הקפיץ את הסדרה בכמה רמות והפך אותה לשוות צפייה)
(ל"ת)
Bodies bodies bodies
הרבה יותר טובה ממה שחשבתי, בהתחשב שזה סרט עם פיט דיווידסון. השחקנית משבעה בייבי כאן אז אולי זה מסורת להזכיר סרט בהשתתפותה בכתבה השנתית הזו.
Causeway
אנשים ישנים על ההופעה הזו של לורנס, היא כל כל טובה כשהיא בעולם האינדי ולא צריכה לשחק עקרות בית פסיכיות במאניה בסרטי או ראסל. ובריאן טיילור הנרי, אוףף איזה שחקן. איזה ציוות מושלם שמעלה אחד את השני.
וזה סרט פוסט טראומה לא מניפולטיבי, מוצר נדיר מאד. שווה.
Rouge Agnet
נהדר ולא שמעתי אף אחד מתלהב ממנו
אין לי סרטים להוסיף לרשימה כאן
אבל רציתי רק להודות על רשימת הסרטים שכאן. הספקתי בסופ"ש האחרון לצפות בשניים מהם. "בשלוש" הוא אחלה סרט, גם אם נקודת הפתיחה המאוד קיצונית לא מצליחה לגרום לו להתרומם מעל חבריו לז'אנר השני-חברים-מבלים-יום-חד-פעמי-ביחד. מה שכן, מאוד מומלץ להרחיק את הסרט מכל אדם עם נטיות התאבדותיות, כי זאת באמת אחת היצירות הכי פרו-התאבדותיות כפיתרון מאז שנתנו לילד בן 15 לכתוב את שיר הנושא של מ.א.ש.
The Beta Test לעומת זאת, הוא כבר סיפור מעניין בהרבה. ג'ים קאמינגס הוא בעיני פשוט גאון – זאת פעם שניה ברציפות שהוא מצליח ליצור סרט שגרוע מאוד בז'אנר שלו – "הזאב" הוא סרט אימה לא מפחיד עם סיום סתמי, ו"מבחן הבטא" הוא מותחן שמתקשה להתניע עם פתרון די מגוחך ולא סביר מאין ספור בחינות – ועדיין שניהם סרטים נהדרים. והם נהדרים כיוון שקאמינגס הוא גם במאי מעולה שהעבודה משוכללת ונוצצת בהרבה ממה שנהוג בסרטי אינדי אמריקאים דלי תקציב, וגם שחקן נהדר שמצליח לקלוע למקום המדוייק הזה של דמות שהכל מתפרק לה בידיים וכל מה שהיא יכולה זה להתאבסס, לתקוף לכל עבר ולבסוף להתפרק לחתיכות. בשני הסרטים האלו פשוט אי אפשר להסיר ממנו את העיניים – והעובדה שעוד לא חטפו אותו למיינסטרים מדהימה. "מבחן הבטא" אפילו משכלל את הדמות הזו שלו, כשהיא שמה אותו בעולם הכי מלא זיוף והעמדת פנים שקיים, מה שהופך את הפירוק של הדמות להרבה יותר מרהיב ומרתק לצפיה.
אה, כן
בכל הנוגע לאזהרות אני איתך. פשוט לגבי ה"בעד" אני לא בטוח.
הילדה השקטה/The Quiet girl
אם כי אני מניח שיש סיכוי טוב שיופץ שנה הבאה אם יועמד לפרס האוסקר הזר
On The Count of Three
()
האחות הטובה
אפילו אם הוא לא הכי טוב, מגיע לו אזכור
קתרין המכונה ציפור קטנה
זה סרט חמוד אני נשבע לכם בבקשה תראו אותו
Boite noir
קופסה שחורה' הוא סרט בלגי כמדומני שהיה לי קשה מאד להשגה, והוא נפלא. שילוב של 'יצרים' ,-השיחה' וממשיכי דרכם עם 'צלילי המטאל'. כן, כן
מטילדה: המחזמר
מחזמר סוחף עם אחד מתפקידי חייה של אמה תומפסון. לא ראיתי אותו מוזכר קודם ואני מניח שאפשר להזכיר אותו.
הוא יצא ממש עכשיו
כך שנראה לי שעדיף להעביר אותו לסקר של 2023
מבחן הבטא
(יום אחד הוא יפרוץ. יום אחד).
סובב אותי
הידוע גם כ"אף אחד לא שמע על הסרט הזה הוא לא ידוע באף שם אבל אני מניח ש-Spin Me Round".
הסולחה/ The Forgiven
לא נכתב בביקורת אבל: מישהו כתב על זה שזה "סתם כמו "משולש העצבות"" ובחיי שלו הייתה דרך לנענע אנשים דרך האינטרנט ולשאול אותם על מה הם מדברים הייתי עושה את זה.
Flux Gourmet
יום אחד יותר משלושה אנשים יאהבו את פיטר סטריקלנד.
Something in the dirt
הגעתי אליו בעקבות ההמלצה ב"סריטה". סרט של ארון מורהד וג'סטין בנסון, שאחרי סינכרוניק היחסית מושקע (והקצת מאכזב) עברו לסרט הכי צנוע שלהם שאותו כתבו, ביימו וגם מופיעים בתפקידים הראשיים. Something in the dirt הוא סיפור של שני שכנים שיוצאים לחקור תעלומה על טבעית בבית של אחד מהם בנסיון להפיק דוקומנטרי ולשנות את חייהם. או האם זה הסיפור? כיוון שמהר מאוד מתברר שלא ברור האם אנחנו צופים בעלילה שלהם או בשחזור מתוסרט של העלילה והנסיון לעקוב אחרי הפתרון לתעלומה מתחלף במטא-סיפור על האובססיה הלא בריאה בלמצוא פתרונות בעולם שטוף קונספירציות. כל זה יכל להתברר ככאב ראש בלתי קוהרנטי בעליל, אם הסרט לא היה מלווה בבימוי ועריכה שפשוט השאירו אותי על קצה המושב לפחות בשעה הראשונה של הסרט, ואם התסריט והמשחק של מורהד ובנסון לא היה מצליח פשוט לשאוב אותו לעולם של שתי הדמויות האלו ולדינמיקה המרתקת ששני הזרים האלו בונים. התוצאה היא סרט שפחות מתעניין בתשובות (שהן כמעט תמיד מאכזבות בסרטים מהסוג הזה) ויותר באנשים שמחפשים אותם – ולא בהכרח בצורה הרומנטית שחוקרי תעלומות מוצגים לרוב בסרטים כאלו.
לא מסכים איתך לגבי האחות הטובה
גם כתבתי ביקורת בדף שלה שזכת להתעלמות אז אעתיק אותה לכאן:
זה סרט בסדר אבל לא ברור הרעיון שלו.
כלומר המסר ברור, כתב אישום נגד בתי החולים, אבל מה מעבר לזה הערך הרגשי לצופה.
זה לא בלשי כי הפתרון ברור די מהר ולא מתח כי לרוב אין מתח. גם הדרמה קצת מאולצת.
המשבצת שלו היתה צריכה להיות ברורה יותר.
אני לא יודע אם אנחנו עד כדי כך לא מסכימים
כלומר, לגבי המתח שנינו מסכימים – אבל אולי רק עניין הדרמה והמשקל של ההאשמה שונה עבורנו.
בסוף אתה נהנית ואני פחות
ההאשמה טובה לכתבה בעיתון או לסרט תיעודי (שקיים בנטפליקס אבל לא יצא לי לצפות בו), לא לסרט של שעתיים.
כמו שכתבתי, הדרמה קצת מאולצת בעיני.
ליקריץ פיצה
יצא בארץ ב 30.12 ולא נכלל בסיכום שנה שעברה.
נכון, אבל זה תהליך שקורה אוטומטית
גם הסרטים שיצאו ביום חמישי הקרוב יהיו כשירים רק להתמודד בשנה הבאה.
סיפור מונטנה
זה יצא במאי 2022 ויצא לי לראות השבוע, סרט ממש יפה. יש שם את היילי לו ריצ'רדסון מהלוטוס הלבן והיא ומי שמשחק את אח שלה בסרט נותנים הופעות ממש טובות בסרט הזה.
בארדו: תיעוד שקרי של קומץ אמיתות
אחד הטובים של השנה לדעתי.
My mind and me
אפל צריכים להמשיך להוציא כל שנה דוקו אינטימי על כוכבת פופ מתןסבכת כי אני מת על זה. אז אחרי the world a little blurry מעולה על בילי אייליש הגיע הדוקו על סלינה.
בניגוד לאייליש שאני מת על שיריה, אין לי יותר מדי היכרות עם גומז כזמרת, אישיות וכשחקנית ראיתי אותה רק ברק רוצחים בבניין (והייתי קצת קשוח מדי בביקורת עליה). אבל כל זה לא מעניין כי בשוקו מתגלה אדם מורכב שפשוט גורם לך לרצות להיות בעדה. הסרט וסלינה מודעים חכפיות הטובה שלה (להיות מדוכאת כשאת עשירה, מצליחה ומפורסמת?) אבל הקונספט של עשיר ורע לו הוא לא חדש, כמו מחיר הפרסום. אבל התיעוד של המאבק הנפשי של סלינה מוצג בצורה כנה ושורטת ומצליחה לדלג מעל המכשולים. הסרט נעשה ביוזמתה ולכן אומנם לא מפתיע שמגלים דרכו בן אדם עמוק, אכפתי ותורם לסביבה אבל עם זאת עדיין מרגיש אמיתי (ולא חוסך ממנו את התנהגותה הקשה לעיתים כלפי סביבתה הקרובה והפריבליגיות שלה). אני מאמין לסלינה שאכפת לה מבריאות נפשית בעולם (הקשר שלה לקניה אחד האספקטים החזקים בסרט, שמחתי שהיא לא נשארה מקובעת על הנוער האמריקאי) וזה לפעמים מרומם לצפות במפורסם רוצם את כוחו למטרה נעלה. זו לא אחת הסיבות המרכזיות לכך שדיאנה כה אהובה?
The Eternal Daughter
סרט ממש יפה עם טילדה סווינטון
הלוואי שהוא לא ריקני ועצור רגשית כמו המזכרת (ושהוא מזכיר את סיקוונס הסרט בתוך סרט
של המזכרת 2 ולא את שאר הדואולוגיה הזו).
אוקיי אז בבקשה אל תפספסו את Aftersun.
סרט מדהים ואחד הכי חזקים העונה. זה פשוט סרט שצריך לראות ושום תיאור לא יעשה לו צדק.
הוא של 2023 אבל, כן?
(ל"ת)