לפני חודש וקצת, רשמתי שז'אנר המדע בדיוני ב-2018 נמצא בבעיה, עם שורת סרטים מאכזבים או כושלים. "משודרג" שמע על הבעיה הזאת, ובא לפתור אותה עם מוט לום לפנים שמעיף שיניים לכל מקום, בהם אחר כך הוא משתמש בשביל לעשות דברים שהשתיקה יאה להם.
גריי ואשתו אשה (מבטאים את זה אחרת ממה שאתם חושבים, אבל זה עדיין מאוד משעשע כשקוראים את זה בכתוביות) הם זוג חביב. היא, אשת עסקים גנרית בחברת הייטק. הוא, מכונאי מכוניות מהסוג הישן – אתם יודעים, המכוניות האלה שאשכרה צריך להסתכל על הכביש כשאתה נוהג בהם ולהחזיק בהגה ולא סתם לשבת מאחור ולעשות מה שבא לך. בכלל, הוא בכלליות לא כל כך בקטע של כל הטכנולוגיה הזאת שמסביבו. הוא לא אוהב את הבית החכם שהם גרים בו, את המכונית החכמה שאשתו נוהגת בה ומבחינתו, כל ההמצאות החדשות של חברות ההיי-טק האלה בסך הכל גורמות לכך שעוד ועוד אנשים מוצאים את עצמם מובטלים.
זה היה יכול להיות בסיס לקומדית מצבים טיפשית או אולי קומדיה רומנטית חמודה ("את סייבורג, אתה בן אדם") אבל אז ארבעה אנשים מגיעים משום מקום, הורגים את אשתו ואותו הם משאירים משותק בארבע גפיים. וכך, מאדם שאהב לבנות עם הידיים שלו, נשאר מישהו שצריך רובוטים בשביל לבצע את הפעולות הבסיסיות ביותר. הוא מרגיש שבור, מיותר וחסר משמעות. בנקודה זו מגיע אליו מיליונר בעל חברת הייטק עם הצעה: השתלה של מחשב ישירות לתוך הגוף שלו, על מנת להחזיר לו את התזוזה בארבעה גפיים. גריי מסכים, הניתוח עובר בהצלחה וגריי שמח מאוד שהוא יכול ללכת שוב פעם ולא להיות תלוי במכונות. ואז הוא מגלה שלמכשיר שהותקן בו יש עוד כמה יכולות שלא אמרו לו עליהן. למשל, היכולת לדבר איתו. עוד למשל – היכולת להרוג אנשים.
והו, כשהוא הורג אנשים זה נפלא. כלומר, אממ, ילדים, אל תהרגו אנשים, זה נורא, אפילו אם התקינו לכם מחשב במוח ואפילו אם הרגו את בחירתם ליבכם וזה אקט של נקמה – אבל ברצינות, האקשן והאלימות בסרט הזה מבוצעים ברמה העילאית. שילוב של אלימות בוטה שגובלת במחוזות אימת הגוף ביחד עם כוראוגרפית אקשן והכל נהדר. לאנשים שרגישים ממראות אלימות תהיה סיבה או שתיים או עשר לעצום עיניים (כולל סצנה שמערבת עיניים, לאנשים שרגישים לנושא הספציפי הזה), אבל לאנשים שמחפשים את סצנות האקשן הטובות של השנה – יש מצב שהן נמצאות פה.
כי למרות שמדובר בסרט שרחוק מלהיות מד"ב פילוסופי ברוחם של ה"בלייד ראנר"-ים, הוא כן מד"ב חכם שאשכרה משתמש בטכנולוגיות שקיימות ולא מיוצגות בשיט בסרטי המד"ב האחרים על מנת ליצור סצנות פעולה מגניבות. למשל, מכוניות חכמות. המכוניות האלה, שאפשר להגיד להן איפה ומתי להיות, יכולות להיות אחלה חומר למרדפים מטורפים בהם הגיבורים קופצים ועוברים בין מכוניות עליהם הם מפקדים מרחוק. אבל הוליווד פחות בקטע שלהן עד כה ולכן "משודרג" הצנוע בתקציבו הוא בין הראשונים שמשתמש במכוניות האלה לסצנת מרדף שאומנם לא כוללת עשרות מכוניות ופיצוצים, אבל מה שהיא כן עושה עם המכוניות הללו הוא מקורי, מעניין ומראה שיש כאן פוטנציאל רב שעוד לא מוצה.
הגישה של "משודרג" למד"ב מזכירה את "היא". למען האמת, הסרט בכלליות מזכיר את "היא": בעתיד הקרוב שלא ניתן לו תאריך ספציפי, עם עיצוב עתידני בקטנה שלא נראה מנותק מהמציאות, ועם המצאות שאתה כבר מתחיל לראות מסביבך, איש מתחיל לדבר עם בינה מלאכותית שמשנה את חייו. רק, כמובן, סקרלט ג'והנסון בסרט ההוא לא הרגה אנשים והקול ב"משודרג" לא מדמה סצנת מין עם הגיבור שלו. טוב שכך.
את גיבור הסרט משחק לוגאן מרשל-גרין, או כמו שהיה כנראה רשום בכרזת הליהוק "מישהו שממש נראה כמו טום הארדי אבל זול יותר". ולוגאן לא רק נראה כמו הארדי, אלא גם מבצע את התפקיד שלו באותה נחישות, אמינות וכישרון כללי שהארדי היה יכול להביא לתפקיד. שאר צוות השחקנים עושים עבודה סביר בסך הכל ולא מצליחים להתבלט, פרט לבטי גבריאל שבין זה לבין "תברח" מגלה כשרון רב הן בבחירת תסריטי סרטי ז'אנר והן במשחק.
"משודרג" מצטרף לז'אנר שאני אוהב לקרוא לו "מה? הביאו את זה לארץ? ברצינות?" (אולי צריך שם יותר קליט) ביחד עם סרטים כמו "קולוסאל" או "תברח". ז'אנר שבשנים האחרונות גודל ותופח וצריך להגיד תודה על כך. זה לא ברור בכלל שיש לנו הזדמנות לראות סרט שכזה בזמן אמת ועל מסך גדול, ולרוב סרט שכזה היה צריך לחכות לכתבות "הסרטים הכי טובים שלא יצאו השנה" עד שנדבר עליו, אבל איכשהו משנה לשנה התחושה היא שרשימת הסרטים הבולטים בכתבות האלה מצטמצמת. סרט אלים ומדמם בז'אנר המד"ב בלי כוכב גדול שיוצא למסכים והוא לא זבלון מלפני כמה שנים אלא סרט שיוצא בזמן אמת? מדהים כמה התקדמנו.
אז אם אתם רוצים סרט קטן, צנוע, ממזרי, חכם ומצוין עם קרבות מדהימים, סצנות "אומייגאד" (הסרט פלט ממני "הולי פאק" מאוד קולני. מצטער, קהל פסטיבל ירושלים), וגם משהו שמצליח טיפ-טיפה לחדש בז'אנר המד"ב – "משודרג" הוא הסרט בשבילכם.
ומי שרוצה לראות את הסרט שבועיים לפני שהוא יוצא, מוזמן לבוא להקרנה שלו במוצאי שבת הקרוב (11/08) בסינמטק הרצליה ב-20:30. פרטים נוספים כאן .
יציאת סרטים בארץ לעומת DVD
https://www.dvdsreleasedates.com/movies/9046/upgrade
הDVD והBR של Upgrade יצאו בסוף החודש.
אי הכלבים כבר יצא למכירה, ולמרות זאת עדיין לא הוקרן מסחרית בארץ.
ברור לי שהכתובת לתלונות אינה חברי האתר, אבל זה עדיין מרגיז.
מרגיז? בהחלט
וגם מאוד תמוה במקרה של "אי הכלבים" ספציפית.
אבל, שוב, מכיוון שרבים מאיתנו זוכרים תקופה שבה זה היה סטנדרטי לחלוטין לחכות חודשיים ויותר מהרגע שסרט יוצא בארה"ב ועד שהוא מגיע (ובעצם, זה עדיין קיים פה ושם בעונת האוסקרים) – המצב כיום באמת פשוט אלפי מונים הרבה יותר טוב. יש הרבה מה להשתפר, וכדאי להזכיר את זה, אבל מותר גם להגיד תודה על מה שאנחנו כן מקבלים.
לא אותו מקרה
בעוד ש"אי הכלבים" היציאה אכן מאוחרת יחסית לשאר העולם*, משודרג כמעט ולא הופץ בשום מקום ולכן העובדה שזוכה לראות מסך קולנוע בארץ משמחת (כלומר בהנחה שהוא אכן מוצלח. לא ראיתי).
*מצד שני, הסרט היה אמור להיגנז, אז יכול היה להיות אפילו יותר מרגיז.
"כמובן, סקרלט ג'והנסון בסרט ההוא לא הרגה אנשים..."
BOY have I got a fanfic for you!!
אוקיי, לא באמת, אבל לסוף היו כמה אובר-טונים סקיינטיים… וזה לפני שבחנו את לוסי. או את הזוועה הסקוטית ההיא…! אוהב את סקארלט – שחקנית מוכשרת (ומוכרת נברשות מהטובות שהיו ב-SNL) – אבל אני מתחיל לחשוד שיש שם כעסים לא-פתורים מתחת לפני השטח.
ד"א: ביקורת מעוררת תיאבון. הפצתי במיגזר הזקנים-חסרי-המנוח המקומי, ויש התלהבות.
אם אתה מדבר על הסצנה שאני חושב
אז בערך.
כן, טוב הבעיה עם זה ש"מהיר ועצבני"
גורמים לכל דבר להיראות מגוחך על ידי הכפלה שלו פי אלף. מדי פעם יותר זה לא יותר טוב.
אבל, כן, יש בהחלט גם שם ניצנים.
אחת מהסצינות הטובות ביותר בשנים האחרונות
כל פעם שאני רואה אותה, יש לי חיוך ענק.
בימד"ב כתוב שהסרט גם אימה.
הוא אכן שייך לז'אנר? יש בו קטעים מפחידים/מבהילים?
כמו שאמרתי, יותר מראים קיצוניים מאשר סצנות הבהלה.
הסיום.. קצת הולך למחוזות האימה.
טוב זה היה סרט מעולה
באמת כמו שכתבתם צנוע וממזרי.
במיוחד אהבתי את סצינות המכות, שתמיד משעממות אותי בסרטים, שפה היו נטועות בסיטואציה שהפכה את הכל למקורי מחריד וקומי.
השחקן היה פשוט מעולה, גם משחק פיזי מורכב, גם מביע מגוון רחב של רגשות סותרים, ואכן נראה כמו כפיל של טום הארדי במראה וביכולות.
גם אהבתי את הקידמה הטכנולוגית שרובה – לפחות בגיזרת המכוניות, הבתים והמחשבים – היא טכנולוגיה שכבר קיימת היום רק לא נפוצה ומגומרת, כזאת שמראה לאן הטכנולוגיה הקיימת היום יכולה לקחת אותנו בשנים הקרובות לטוב ולרע, שזה חלק מהתפקיד המסורתי של מדב.
לוקח בהליכה את בלייד ראנר המשעמם והנשכח ואת היא הנמרח והמתפזר.
העלילה קצת מתבלגנת ולדעתי לא נורא הגיונית
אבל סצנות הקרב נהדרות והמכה בסוף מצוינת.
רק בסוף הסתכלתי אבל אז ראיתי לי וואנאל וג'ייסון בלום אז כמובן.
איזה מכה?
(מלבד זו שנתתי לעצמי בראש כשקמתי מהכסא על בזבוז זמני היקר)
נחמד מאוד
בסך הכל אהבתי. המד"ב מרגיש כאן מחובר מאוד למציאות. האקשן מבוים מעולה (במיוחד תזוזות המצמלה) השחקן הראשי מצליח לדמות תנועות רובוטיות בצורה מעוררת אמון, והצילומים לא רעים בכלל.
לצערי אין יותר מדי עלילה לסרט ולמעט הדמות הראשית שאר הדמויות נשארות ללא כל רקע או משהו שיעניין אותנו בהם. הסרט גם משום מה הרגיש לי קצר מדי, אבל כנראה עניין תקציבי. אני מרגיש שכשעושים בי-מובי קצר כל כך, כדאי שהוא יהיה מהודק יותר (כמו Dredd למשל)
אכזבה גדולה - כמו פרק גרוע במיוחד של מראה שחורה
הלכנו אתמול לראות, בעקבות ההמלצות כאן, והאכזבה קשה.
קודם כל הוא מתחיל לאט ומשעמם, לוקח המון זמן להגיע לסיבה בשבילה התכנסנו
אבל מעבר לזה, העלילה קלישאית, בנאלית ובעיקר מטומטמת – כל מה שהוא עושה זה ללכת לשסף אנשים במקום להשתמש בהם כדי להבין מה קרה ומי נגד מי. ולמרות שהוא היה מכונאי רכב, זה לא אומר שהוא אידיוט גמור.
בהחלט וייב של פרק של מראה שחורה – רק כזה שנמרח על זמן כפול, כתוב הרבה יותר גרוע, חסר הגיון ומלא חורים וגולש יותר למחוזות הגור (בחולם).
סצינת אקשן מוצלחת שמבליחה פה ושם לא מצליחה לחפות על זה שזה הסרט הכי גרוע שראיתי השנה.
כן, ראיתי עד הסוף,
זה לא הפחית את הסבל, להיפך.
אני רק שאלה
מה הייתה הסצנה שגרמה לך לפלוט ״הולי פאק״?
כותב את הניחוש שלי עם אזהרת ספויילר בתגובה למטה.
יאפ יאפ
(ל"ת)
שהיא גם מצחיקה מאוד, מבהילה מאוד ומגניבה מאוד
בכלל, היא סצנה נהדרת.
בינה מלאכותית לרוחב
באופן מעניין, הסרט אומר – או יותר נכון, מדגים – משהו לגבי בינה מלאכותית שהיה צריך להיות ברור לי כבר מזמן:
בייצוגים פופולריים של בינה מלאכותית נוטים להתייחס אליה כבעלת אינטליגנציית עומק: היא חכמה יותר מבני האדם, או חכמה אחרת מבני האדם או סתם חכמה כמו בני האדם אבל עם מוסר אחר. היא רואה דברים אחרת, או בצורה מורכבת יותר.
בסרט הזה הבינה המלאכותית היא בעלת אינטליגנציית רוחב: היכולות המורחבות שלה נובעות מזה שכל הידע בעולם זמין לה בזמן אמת, לאו דווקא מיכולות עיבוד (אולי חוץ מהיכולת להשתמש בידע האמור בזמן אמת בצורה יעילה – לא מקורית, דווקא, אבל יעילה). הקטע הוא לא תהליכי חשיבה, אלא תהליכי גישה.
אם, בשרטוט גס מאוד, מחשב מורכב ממעבד + זיכרון, הרי שדיונים על בינה מלאכותית עד עכשיו נטו להתמקד במעבד. בסרט הזה, הם מתמקדים דווקא בזיכרון.