הימורים מוקדמים הרבה יותר מדי לטקס האוסקר ה-97

רייף פיינס סוף סוף יזכה, הימור נועז מדי על "הקול בראש 2", ואיכשהו אפילו הימור שמזכיר את טראמפ.

טוב, כמו בכל שנה – זהו הזמן להביך את עצמי עם מספר תחזיות שבמקרה הטוב קצת פחות מחצי יהיו נכונות ובמקרה הלא טוב בערך רבע מהן יהיו לא שטויות. היו עדינים.

2 מספר 2 יהיו מועמדים לסרט הטוב ביותר

האם אני נותן לכותרות קליטות להכתיב לי את ההימורים? אולי. לא. אולי. סתמו.

כמו ב-2022, גם השנה יש לא מעט מועמדי יוקרה לפרס הסרט וזה למרות שהם המשך: למשל  "מואנה 2", "ביטלג'וס ביטלג'וס" וכמובן – "סמייל 2". סתם, לא, אני מדבר על "חולית: חלק שני", "גלדיאטור II", ו"ג'וקר: טירוף בשניים". אם כי בהתחשב ש"ביטלג'וס ביטלג'וס" פותח פסטיבל גדול אולי צריך לשים לב אליו? לא משנה, אני מסיח את דעת עצמי.

בכל מקרה, אז כמו היום, לא כל באזז גדול ויוקרה מיתרגם למועמדות. "חולית 2" די בוודאות יהיה מועמד, אז אני בעצם מהמר שאחד מ"ג'וקר 2" ו"גלדיאטור 2" יפול. וזה כשתכלס, אולי המצב הוא ששניהם יפלו. בכל מקרה, זה ההימור, בואו נתקדם.

ל"מגלופוליס" תהיה מועמדת אחת ויחידה

אחח, "מגלופוליס". אחד מהסרטים הכי מדוברים של השנה בלי שכמעט אף אחד ראה אותו; פרויקט תשוקה של קולנוען שעולם הקולנוע היה בכף ידו בשיאו, אלא שהוא רחוק מאוד מאותו שיא; יצירה שנאמר שהיא מאתגרת ומעיפה את הראש או סתם מאתגרת את העצבים ומעייפת. והאם פרנסיס פורד קופולה הטריד או לא הטריד מינית את הניצבות על הסט? וכמה כסף הוא עוד הולך לשפוך על הפרויקט הזה?

דבר אחד, בשלב הזה, בטוח: הצלחה מסחררת הוא לא. ואוסקרים, מה לעשות, לא אוהבים לקחת סיכון על יצירות מעוררות מחלוקת. אז לא נראה אותו בסרט, וגם לא בתסריט או בימוי, ואין אף שחקן מצוות השחקנים שבלט לחיוב בביקורות או שנראה שהזמן שלו הגיע. ובכל זאת, האם מופרך שגילדת מעצבי התפאורות יפנקו את הסרט במועמדות אחת שתבוא משום מקום ו"תפתיע" את כל מי שיספיד את הסרט מוקדם מדי? או שמא עיצוב תלבושות? או איפור?

אז כן, אפשרי שהסרט גם יעשה "נפוליאון" ויצליח להשיג אפילו 3 מועמדויות טכניות, אבל אני חושב שיש משהו מתאים לכל הסאגה סביב הסרט במועמדות אחת, שמבהירה שזה באמת מאוד יפה, עכשיו תעזוב אותנו בשקט קופולה ותנוח על זרי הסנדק.

 רייף פיינס יקח אוסקר די חלאס יש גבול

כבר עשור שלם שאנשים טובים, חכמים, ועסוקים עוצרים מדי פעם באמצע החיים שלהם ושואלים את עצמם: איך לעזאזל רייף פיינס לא היה מועמד לאוסקר על "מלון גרנד בודפשט"?

בעשור שעבר מאז, אני חושב שגם לאקדמיה היה זמן רב לעסוק בנושא ואפילו רצון לפצות את פיינס – שהיה מועמד פעמיים אי אז בשנות התשעים – אבל פיינס לא ממש התאמץ לפזול לכיוון האקדמיה. מסרטי פסטיבלים לזיכיונות מרגלים דרך "לגו באטמן" ועד לקומדיה השחורה שהיא "התפריט", פיינס המשיך להיות טוב בכל תפקיד שלו, אבל אף אחד מהם לא היה גם בסרט שאפשר לדמיין אותו קשור לאוסקרים. והנה עכשיו מגיע "ההתכנסות" (או איך שלא יתרגמו את Conclave), סרטו החדש של אדוארד ברגר ("במערב אין כל חדש") על התכנסות אפיפיורים ותככי ותיקן, ויש לאקדמיה הזדמנות לתת לפיינס את הכבוד המגיע לו.

זה מסביר יפה למה מועמדות, אבל למה זכייה? כי מי התחרות שלו, בעצם? קולמן דומינגו על "סינג סינג" יהיה מועמד ראוי, אבל הוא עוד די צעיר ורענן בעיני האוסקר; חואקין פיניקס יבוא כנראה שוב לפזם קסם ג'וקרי אבל פעמיים על אותו תפקיד נשמע מוגזם; טימותי שלמיי עשוי להגיע כבוב דילן אבל תנו לו עוד עשור עד שמישהו באמת יזרוק אוסקר לכיוונו; והרשימה נהיית פחות ופחות אמינה ככל שממשיכים: פול מסקל על "גלדיאטור II"? עוד אוסקר לקיליאן מרפי על הסרט שהבריז ברגע האחרון מפסטיבל ירושלים? סבסטיאן סטאן כטראמפ? עזבו, לאף אחד מהם אין את המוג'ו הנכון כמו שיש לפיינס. פשוט תחליטו מראש שזה של פיינס, ותחסכו לכולם עונה ארוכה של שעמום.

"הקול בראש 2" לא יהיה מועמד לסרט המונפש הטוב ביותר

טוב, זה הימור מטומטם.

אסביר: בשנה שעברה הימרתי ש"ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש" לא יזכה באוסקר. לאחר מכן סייגתי (זה מה שקורה כשתחושת בטן מתנגשת עם קול בראש), אבל ההימור עמד בעינו. לכן, בהסתכל על המירוץ השנה, היה מתבקש להמר את אותו הדבר על "הקול בראש 2". אבל זה קל. קל מדי. הרי מישהו אחר יזכה – דרימוורקס עם "רוז הרובוטית", נטפליקס עם וואלס וגרומיט החדש, אולי אפילו סרט האנימה של שר הטבעות. "הקול בראש 2" סרט פופולארי, אבל הוא רחוק מלהיות התופעה שהיה הסרט הראשון. אז מה אם נעלה קצת את הרף של ההימור, ונגיד שלא יהיה מועמד?

טוב, זה נשמע מרשים, אבל לא יהיה מועמד? אז פה אני צריך לנפנף קצת יותר ידיים, אבל תסתכלו על המועמדים הבאים בתור: סרט השואה באנימציה של הבמאי של "הארטיסט", "עם הזרם" שמקבל באזז חיובי בפסטיבלים, "אולטרמן: התעלות" הטוב-יותר-משיש-לו-סיבה-להיות, "מואנה 2", סרט הלגו על פארל וויליאמס, והסרט החדש של הבמאי של "מרי ומקס". רק אלה הם תשעה סרטים שאנחנו יודעים עליהם מראש.

אז אני מהמר ש"הקול בראש 2" ילך בדרכו של "לשבור את הקרח 2" ולא יהיה מועמד לסרט המונפש הטוב ביותר, למרות שהוא סרט האנימציה הגדול של השנה, ולמרות הביקורות המשום-מה מפרגנות למדי בארצות הברית, ולמרות שפיקסאר לכאורה חזקים יותר מדיסני באוסקר, ולמרות כל הסיבות שאני יכול להגיד ולהסביר למה ברור שהוא יהיה מועמד אבל אז תאשימו אותי שאני מנסה לאחוז במקל משני קצותיו.

"אנורה" יעצור רצף מועמדויות לסרט הטוב ביותר של זוכי פרס קאן

הנה העניין: לאוסקר הייתה הזדמנות רק לפני שנתיים להביא לשון בייקר מועמדות לאוסקר על סרטו "טיל אדום". אם לא לו, אז לסיימון רקס לפחות, או לצלם שלו או משהו. אבל לא – האקדמיה התעלמה מהסרט, שהיה אחד מהסרטים המוערכים ביקורתית של התקופה, לטובת סרטים אחרים.

אז נשאלת השאלה למה שהאקדמיה תשים עכשיו לב אל בייקר. כי עכשיו זה מגובה בפרס מפסטיבל קאן? יפה, אבל גם במילניום החדש, האוסקרים ידעו להפנות עורף לסרטים שלא לטעמם כמו "טיטאן".

אז אחרי "משולש העצבות" ו"אנטומיה של נפילה" לא חכם לזלזל בניאון, שיודעים להרים קמפיין אוסקרים ומפיצים גם את "אנורה", ולא חכם לזלזל בקאן ולכן אני לא אומר שהסרט לא יהיה מועמד בכלל לכלום; ובכל זאת, לדעתי הסרט יעצור רגע (ואפילו כמה רגעים) לפני מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר.

המועמדות של קרלה סופיה גסקון תלויה בטראמפ

נתחיל באנקדוטה. קצת אחרי שטראמפ נבחר, אבל לפני האוסקר, דיברנו במשפחה על הטקס המתקרב. אני הסברתי שכמובן-כמובן-כמובן ש"לה לה לנד" הולך לזכות, או לפחות כך כולם אומרים ואבא שלי אמר שאין סיכוי: זה סרט שמזכיר יותר מדי את טראמפ, ולכן יצביעו לסרט הכי אנטי-טראמפ. כשהוא שאל אותי מה הוא, אמרתי "טוב, 'אור ירח'", וכך אכן היה.

אני לא חושב שהסיפור הזה מוכיח שאבא שלי צודק וזו הסיבה, אבל אני חושב וחושש שכפי שאפשר לראות מהאולימפיאדה הנוכחית שבה אפילו לא התחרו טרנסיות – הנושא הזה משלהב אנשים לקחת עמדה ולעשות משהו, לימין או לשמאל.

עכשיו, קרלה סופיה גסקון שמככבת ב"אמיליה פרז" כברון סמים שעושה ניתוח להתאמת מין היא לא סופרסטאר, והמועמדות לשחקנית הטובה ביותר לא רשומה על שמה. זה נחמד שהיא זכתה בקאן בפרס השחקנית אבל: א. מישהו חושב ברצינות שג'סי פלמונס הולך להיות מועמד על עבודתו ב"סוג של חסד" בגלל שהוא זכה? ו-ב. זה היה פרס אנסמבל, בסופו של דבר, מה שמוריד את היוקרה מהזכייה והופך את זה למשהו שיתופי יותר ג. יש מספיק מועמדויות אחרות מוכרות ואהובות לפני שיצטרכו ללכת אל עבר שחקניות אלמוניות.

אבל אתם יודעים מה יכול לעזור לה? נשיא רפובליקאי עם פה גדול שמסמל עבור רבים אנטי להט"ביות, ולכן ברגע שייבחר צריך לעשות כל מה שביכולתנו כדי להראות לו שדברים כאלה לא יעברו אצלנו. אז ההימור הוא כזה: אם טראמפ נבחר, גסקון תעשה היסטוריה ותהיה האישה הטרנסית הראשונה שמועמדת לשחקנית הטובה ביותר. במידה וקמאלה תיבחר, ובכן,לא.

שני אנשים ממשפחת וושינגטון יהיו מועמדים

אחד הסרטים המצופים בעונת הפרסים הקרובה הוא "שיעור הפסנתר", סרט חדש על בסיס מחזה של אוגוסט וילסון (תזכורת: שני הסרטים הקודמים שהיו מבוססים על מחזות שלו – "גדרות", ו"הבלוז של מא רייני" – קיבלו יחדיו 9 מועמדויות ו-4 זכיות, כולל 2 מועמדויות לפרס השחקן הטוב ביותר, ופרס הסרט הטוב ביותר) שגם יאפשר לאוסקרים לפרגן אולי סוף סוף לסמואל ל. ג'קסון באיזה אוסקר למשחק.

איך משפחת וושינגטון נכנסת לתמונה? ובכן, אבא וושינגטון מפיק, אח אחד מביים וכותב ואח אחר משחק את התפקיד הראשי. עכשיו, בהתחשב בכך שהאח שמשחק את התפקיד הראשי הוא ג'ון דיוויד וושינגטון, שלא ידוע בכישורי המשחק שלו, אני בספק שהוא זה שיצליח להשיג מועמדות. אבל בכל זאת, הן למלקולם וושינגטון (כאמור, הבמאי והתסריטאי) והן לדנזל וושינגטון (הן על הפקה והן על הופעתו ב"גלדיאטור II") יש שתי הזדמנויות לקבל מועמדות, והם יעשו את זה. וג'ון דיוויד וושינגטון ינסה להיות הכי תומך שהוא יכול בזמן שהוא מרגיש כמו האח הפחות המוצלח, אבל זה לא יעבוד לו, כי, כאמור, הוא לא שחקן עד כדי כך טוב.


ועוד כמה: יהיה תיקו בזכייה כלשהי (אני לא אפסיק להמר על זה עד שזה יקרה), לא יהיו במאיות מועמדות השנה, פארל ויליאמס יהיה מועמד בקטגוריית השיר, "חולית: חלק שני" ייקח הביתה 2 אוסקרים פחות מ"חולית" הראשון (שוב, לא לסמוך על תחזיות שהן תוצאה של בדיחה),  "סאטרדיי נייט" יהיה הקאמבק האוסקר-י של ג'ייסון רייטמן אולי אפילו לרמת זכייה, וסרט ישראלי כלשהו ייכנס לשורטליסט של האוסקרים (אבל לא יהיה מועמד).