ביקורת: איש זאב בלילה

איש זאב בלילה לא מציל את ניו יורק, כדור הארץ או הגלקסיה ואולי זה בדיוק מה שמארוול הייתה צריכה.

כנראה שמתם לב, ואולי בעצם לא, שצוות הכותבים והעורכים באתר קצת הוריד הילוך ממארוול מאז שהם פרצו לדיסני פלוס עם "וונדהויז'ן". אם בעבר כמעט כל סדרה שלהם זכתה למתגלגלת וטריילרים שלהם זכו לעלות בנפרד מידיעות או קדימונים אחרים, הרי היום יש סדרות שיורדות משידור וזוכות לביקורת באיחור רב, ויש טריילרים שאנחנו מתעלמים מהם. הסיבה לכך פשוטה: ירידה באיכות התוצרים שלהם. אם הם לא משקיעים בסדרות שלהם, אני לא רואה סיבה מיוחדת להשקיע בסיקור שלהן.

וכך, שנתיים אחרי לא מעט עלבונות לאינטליגנציה כמו "מה אם?" או סתם אכזבות מרות כמו "מון נייט", מגיע "איש זאב בלילה" – מראש דבר שקשה למכור לקהל הרחב – ונוחת בשקט מוחלט מבחינת הייפ, וזאת למרות שזה ככל הנראה הדבר הכי כיפי וטוב שמארוול הוציאו כבר שנים, בטלוויזיה בוודאי, אבל כנראה גם בכלל.

ג'ק ראסל (גאל גרסיה ברנל) מגיע לתחרות מסתורית בין ציידי מפלצות במטרה לזכות באבן רבת עוצמה. את התחרות עורך יוליסס בלאדסטון, צייד מפלצות נודע – או יותר נכון עורכת אלמנתו על פי צוואתו, שכן יוליסס הלך כדרך כל אדם (פלוס מינוס כמה מאות שנים שהוא שרד בזכות הכוחות של האבן. אמרתי לכם שהיא רבת עוצמה). לכאורה בתו אלסה (לורה דונלי) הייתה אמורה לרשת את האבן, אך לאחר שהיא פרשה מהעסקים המשפחתיים לזמן מה, האלמנה החליטה שאי אפשר לסמוך עליה. בכל מקרה, על הציידים לצוד ולהרוג מפלצת מסוכנת ששוחררה במבוך ומכיוון שבאבן יכול לזכות רק אחד, אין גם ממש מניעה שהם ינסו להרוג אחד את השני.

הדבר הראשון שמשחק לטובתו של "איש זאב בלילה" הוא דווקא זה שהוא לא סדרה ולא סרט, אלא "ספיישל". ככזה, הוא היה יכול להיות באיזה אורך שבא לו, והוא בחר להיות 50 דקות. פרט לסרטים הקצרים שלהם כשהם עוד עשו כאלה ואולי לסדרה על "גרוט", מדובר בדבר הכי קצר שמארוול עשו, וזאת לחלוטין מחמאה: התחלתי לחשוב שהאולפן כבר פוחד מעורכים טובים.

עניין הספיישל עוזר ל"איש זאב בלילה" גם בהיבט השני שמרים אותו מעל תוצרי מארוול אחרים, והוא שנראה שאף אחד במארוול לא חשב שמישהו באמת יתעניין באיזה משהו על אנשי זאב, ולכן הרשו לספיישל הזה להיראות, ובכן, שונה לחלוטין מכל תוכן מארוול אחר. שחור לבן עם נגיעות של אדום, שבניגוד לזה של "תור: אהבה ורעם" מרגיש כמו שחור לבן של פעם (והרי כל הספיישל הזה הוא מחווה לסרטי מפלצות של פעם), עם משחקי הצללה ותאורה וזוויות צילום שנראות כמו חזון של בן אדם ולא של תוכנת מחשב.

לכן קצת מפתיע לגלות שמאחורי הקלעים לא נמצא איזה במאי מוערך עם רקורד מוכח אלא דווקא המלחין מייקל ג'אקינו. לא שאני מזלזל בעבודתו זוכת האוסקר על שלל סרטים, אבל לא אתנגד אם אחרי "איש זאב בלילה" הבן אדם יתחיל לביים יותר.

זה כמובן לא רק האורך והמראה. גם ברמת התסריט, משהו פה כמעט לא מרגיש "מארוול"-י. האווירה רצינית באופן קאמפי, הדיאלוגים לא מלאים בבדיחות מתחכמות או פאנצ'ים מלאי רפרורים לסדרות וסרטים רק כדי שיהיו בדיחות, האקשן לא ערוך באופן עמוס, ואין אף דמות שמגיעה בסצנת הקרדיטים ואומרת לג'ק לבוא איתה כי הם צריכים ללכת להכין שוקוצ'ינו לשומרי הגלקסיה. בעידן שבו כל סדרה וסרט של מארוול או נאבקים באיום עצום בגודל של אלים או דמויות שמזכירות לנו כמה הן קשורות לכל ענייני האלים, ג'ק ראסל כאילו חי בעולם משל עצמו ופותר בעיה מקומית להחריד, כזאת שהגורל של כמעט ושום דבר לא מונח על הכתפיים שלה, אבל כזאת שחשובה עבורו. זה כל כך מרענן ששכחתי שמארוול יכולים לעשות משהו כל כך קליל, כיפי, ומעניין.

אולי לכן זה כל כך אירוני שדווקא עבור ג'ק וחבריו אני כל כך רוצה סרט/סדרת/ספיישל המשך. אני אהיה בסדר אם לא יהיה לנו משהו כזה – עדיף משהו אחד ברמה כזאת מלגרור אותו לזיכיון בלתי מספק – אבל אין ספק שאחרי שנה של דמויות שאני מניח שאני בסדר עם לבלות איתן פה ושם, כיף סוף סוף לפגוש מישהו שאני רוצה לדעת לגביו הכול. והרי זה מה שמארוול אמורה לעשות, לא?