למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים שמשהו הוא טוב

איך מודדים תסריט טוב ומה זה בכלל עריכת סאונד? ניסיון לענות על שאלות בנוגע לתחומים השונים בקולנוע

בקרוב האוסקרים יחלקו את הפרסים שלהם ואנשים ימחו על הבחירות שלהם ועולם כמנהגו יינהג. אבל עולה השאלה, כשמחלקים את פרס התסריט הטוב ביותר – מה זה אומר? מה מבדיל בין התסריט לשאר הסרט? ובין הסרט לבמאי? ואיך אפשר בכלל להחליט מי השחקן הטוב ביותר? ומה זה בכלל עריכת סאונד?

אז הנה נסיון להסביר קצת על התחומים השונים של הקולנוע, עם דגש אוסקרי (מה שאומר קצת חוסר התייחסות לליהוק ופעלולנים. מצטער!). ומה הופך אותם ל"טוב".

משחק

מה זה משחק "טוב"? לכאורה, זאת אחת השאלות הפחות נחוצות שיש. אין כמעט אדם בקהל שלא יכול להגיד שהוא התרשם ממשחק של מישהו – בין אם זה לרעה או לטובה. אבל בעצם, זאת שאלה סבוכה.

ראשית כל, צריך להגיד ששחקנים הם לא האחראיים הבלעדיים להופעה הסופית שאנחנו רואים בסרט. גם השחקנים הטובים ביותר יכולים לקרוס בלי רשת התמיכה של בימוי, עריכה ותסריט. אפשר לראות את זה כשמשווים את צמד סרטי הכלבים של 2011 – "הארטיסט" ו"בגינרס". בשניהם לכלבים יש מקום משמעותי וכל אחד מהסרטים מוציא מהכלב הופעה שונה לחלוטין – כלב אחד חולק עם הקהל מחשבות מהורהרות על הקיום והשני עושה טריקים מעוררי התפעלות. מי מהם שחקן יותר "טוב"? אף אחד. הם כלבים. השאלה היא מי הוציא מהם יותר. 

ובכל זאת, גם על השחקנים מוטלת האחריות לתפקיד שלהם, וכאן אנחנו נכנסים לשאלה מה נחשב בכלל למשחק טוב – ואז אנחנו מגלים שמדובר בסטנדרט שמשתנה מתקופה לתקופה ומאדם לאדם. האם אתם אוהבים את השחקנים המגניבים שיורים שורות מחץ ופשוט נראים כל כך אדירים? כי זאת יכולת שאין לכל אחד, אבל לרוב לא נחשבת לרמת משחק "גבוהה". האם אתם אוהבים התפרצויות זעם תיאטרליות? כי אולי הן נראות מלאכותיות ומוגזמות, אבל זאת בהחלט אמנות שיש אנשים שטובים בה ויש שגרועים בה. האם אתם אוהבים את הדמויות השקטות שאומרות הכל עם העיניים, או שאולי מבחינתכם הופעה כזאת היא משחק של בול עץ? אין סטנדרט אחד, ובהחלט יכול להיות שיש אסכולה שלמה של משחק שבעיניכם נחשבת משחק "רע" למרות שמבחינת מורכבות, היא מוצגת בשיאה. 

לכן, כשבוחנים האם משחק הוא טוב, צריכים להתייחס לשתי שאלות: האם המשחק מתאים לסרט? והאם אתם מזהים את הדמות באופן עקבי ואנושי? האם אתה מאמינים לה? 

הראשונה היא שאלה יותר טכנית שכמעט אפשר למדוד: סרט קאמפי טראשי לא צריך הופעות שקטות ואיטיות ומהורהרות ודרמה מרגשת לא צריכה התפרצויות ניקולס קייג'-יות. לכל סרט ולכל הופעה יש זמן ומקום.

השאלה השנייה היא היותר מסובכת, וזה כי כל אחד תופס את האופי האנושי בצורה אחרת: זאת אחת הסיבות להתעלמות באוסקרים מהופעות של שחקנים ממדינות אחרות. סערת רגשות במדינות אסייאתיות, נניח, נראית שונה מסערת רגשות סקינדינבית ומסערת רגשות אמריקאית. הרבה פעמים כשאנשים צופים בסרטים האלה הם מעירים שיש בהם משחק "מוזר" – אבל מדובר בטובי השחקנים שיש למדינה להציע. זה מוזר פשוט כי הם לא מזהים את הניואנסים ואת הקודים החברתיים של התרבות שלהם. 

אבל גם בתוך ארה"ב, ישראל או כל מדינה אחרת יש טווח גדול של הופעות שאפשר לאהוב ולא לאהוב בהתאם להשקפת העולם ולדרך שבה אתם מבינים את אופי האדם – האם אתם מאמינים שבסרט "רציני" יכולות להיות דמויות מרושעות בלי אף טיפה של אנושיות? תלוי אם אתם מאמינים שבמציאות יש אנשים כאלה וכך הם מתנהגים. דמויות שבריריות שבוכות מכל דבר? כנ"ל – השאלה היא האם אתם חושבים שככה אנשים מתנהגים. זה לא תלוי רק בתסריט, כי מדי פעם התסריט מכוון לסוג התנהגות אחד כשהוא שם מילים בפה של דמות, אבל השחקן והבמאי לוקחים את זה למקום אחר. שחקנים הם פרשנים של הדמויות שלהם, ומדי פעם הופעה גרועה היא פשוט פרשנות גרועה.  

ואם אנחנו באוסקרים, אז כמובן שיש גם את נקודות הבונוס: שיחקתם אדם עם מגבלה? חיקיתם אדם מפורסם כל כך טוב שגם אמא שלו לא היתה מבדילה ביניכם? אז אלה התפקידים שקל להתפעל מהם – צריך להיות שחקן טוב, אין ספק, אבל הרבה פעמים לא צריך להגיע באמת לשיאים רגשיים מרשימים כי המימיקה והטכניקה עולות על העולם הרוחני והרגשי שאמור להיות לדמות.

עוד נקודות בונוס הם אם ממש סבלתם על הסט כדי להזדהות עם הדמות (חייתם שנה בכפר נידח כדי להיכנס לראש שלו? זחלתם בכפור ואכלתם שלג?). מדי פעם אותנטיות כזאת מצליחה לשפר הופעות, אבל לא תמיד היא באמת משפיעה על התוצאה הסופית.

מדי פעם, זה קצת כמו שלורנס אוליבייה אמר לדסטין הופמן אחרי שזה רץ קילומטר כדי "להתנשף כמו שצריך": "האם ניסית לשחק?".

אפקטים ויזואליים

אוקיי, זה היה ארוך. אז בואו נפצה עם קטגוריה שיחסית קל להבין: האם כשראיתם את הסרט אמרתם "וואו"? אז האפקטים עשו את שלהם. בימינו הקטגוריה קצת פחות מרשימה; חלפו הימים של "הולי שיט דינוזאורים" ו"הולי שיט טום הנקס לוחץ את היד של קנדי" וכרגע אנחנו די ב"מי שעשה את עבודת המחשוב הכי טובה, נראה לי?". 

למען האמת, מדי פעם ההיפך הוא הנכון ועבודת האפקטים הכי טובה (אם כי לא זאת שמזכה בפרסים) היא זאת שלא שמים לב אליה: זאת שמוסיפה שמונה הליקופטרים כשהיה תקציב רק לאחד על הסט, זאת שיוצרת קהל של אנשים מכמה ניצבים, רקעים ממוחשבים לחלוטין שנראים כמו נופים רגילים, רזולוציה שגורמת לניצב ממוחשב להיראות אמיתי; התפקיד של כל אלה הוא לא להדהים את הצופים, אלא להכניס אותם לתוך העולם של הסרט מבלי שירגישו.

נקודה מעניינת בנוגע לאוסקרים: בניגוד לצופים הרגילים שיכולים להעריך את האפקטים רק על סמך מה שיש בסרט, חברי האקדמיה שמצביעים בקטגוריית האפקטים משתתפים באירוע שבו צוות מכל סרט מציג מצגות שמסבירות על האפקטים בסרט. לכן מדי פעם מועמדים "לא קשורים" תופסים את מקומם של סרטים שנראו בטוחים יותר ומועמדות לאוסקר לא תמיד ניתנת על עבודת האפקטים הכי טובה, אלא על המצגת שהסבירה אותם הכי טוב. 

תסריט

תסריטים הם חיה מוזרה. ברוב הפעמים כשאנחנו מתלוננים על תסריט כלשהו או תסריטאי שאנחנו לא מבינים "איך האולפנים ממשיכים לשכור" זה בגלל שרובנו לא קראנו את התסריט שהאולפנים קראו. מה שאנחנו ראינו היה המוצר הסופי, ואלה שני דברים שונים מאוד. 

כמובן, זה לא אומר שצריך לשפוט סרט רק על פי התסריט המקורי (שאין לנו שום דרך לראות), אבל זה כן משהו שצריך לקחת בחשבון כשמתחילים לדבר על התסריט של הסרט: הרבה פעמים, דברים פשוט נופלים בתהליך – כמעט כל סרט שראיתם איבד משהו בין 10% ל-40% מהתסריט המקורי. הרבה פעמים חורי עלילה נוצרים לאחר שהשמיטו הסברים שהתסריטאים כתבו אבל האטו את הקצב של הסרט ולכן יוצרי הסרט חתכו אותם; דמויות משנה לא מקבלות סיום מספק כי האולפן רצה לתת יותר פוקוס לדמויות הראשיות, והדוגמאות לא נגמרות – כמו רבים מהתפקידים בהוליווד, תסריטאים הם מהיוצרים האלה שהשם שלהם רשום על המסך אבל מאחורי הקלעים שינו, גזרו ורצחו את מה שהם כתבו. 

אבל כל ההגנה הזאת רלוונטית רק לשיפוט התסריטאי ולהגנת "טוב, צריך להתאמץ ולקרוא את התסריט לפני שטוענים שהוא טמבל מוחלט". בואו נדבר על התכלס, וזה התסריט שהגיע לסרט. את התסריט עצמו אפשר לשפוט בכמה מובנים. למשל, הדיאלוגים: כמה הם מצחיקים, חכמים, מעניינים, מגניבים; האם הסרט הוא מכונת ציטוטים בלתי נגמרת והאם יש בו שורות שמהדהדות בראש זמן רב אחרי שעזבתם את הקולנוע; אפשר לשפוט את העלילה: האם היא מעניינת? האם הרעיון הבסיסי מרתק? האם הוא בוצע היטב? האם ראיתם כבר עשרות כמוהו? אם כן, האם הוא בכל זאת מצליח לבלוט בזכות משהו יוצא דופן? 

סוג ההערכה הזה קצת מוריד מערכם של תסריטים לסרטי אקשן, למרות שגם שם אפשר למצוא סצנות שכתובות בצורה מדוקדקת וראויה להערכה – תסריט יכול לתאר כיצד כל מכה נוחתת ואיך הקרב מתפתח, ולמסגר את הסצנה בסאגה הרגשית של הדמויות. ומדי פעם זה סתם "ואז יש סצנת אקשן". 

בסופו של דבר, תסריט טוב יעבוד בקריאה או בקריאת שולחן [כאשר שחקנים מקריאים את התסריט בישיבה בלי תלבושות כמעין חזרה לפני הצילומים] גם בלי סרט שיעשה ממנו מבע קולנועי עצום. למרות שאפשר להגיד שגם תסריט שמשאיר הרבה מקום לפרשנות של הבמאי ושאר הצוות יודע מה הוא עושה כי הוא נועד למדיום קולנועי, תחושת הבטן של מצביעים ומבקרים היא שתסריט טוב הוא כזה שדווקא מתמקד במילה הכתובה, בסיפור, בדמויות ובדיאלוגים, ולא בויזואליה מנקרת עיניים; תסריט שזורח על מסך עצום אבל שיודע לשבות את הקהל גם על מסך קטנטן. 

עריכה

עריכה, בחלק הטכני שלה, היא להסתכל על שעות של חומרי גלם ולהגיד "זה הטייק הכי טוב לסצנה הזאת מבין כל הטייקים שעשינו". זה החלק הבלתי נראה של העורך – אף אחד לא יודע אם הוא מצליח בו או לא, כי אפשר לראות רק את הצילומים שכן נבחרו. 

החלק המשמעותי יותר הוא לקחת את כל הטייקים האלה, שלרוב לא מצולמים בסדר כרונולוגי, ולהרכיב אותם לסרט אחד קוהרנטי (אלא אם במאי הסרט לא רוצה שהסרט יהיה קוהרנטי, ואז השאלה היא האם העורך ענה לדרישות הבמאי). כלומר, לדאוג שבכל רגע הצופים מבינים מה קורה בסרט, גם אם מדובר בסרט מלחמה שבכל רגע מתרחשים בו עשרות דברים בו זמנית. לכן סרטי מלחמה ואקשן נוטים לזכות בקטגוריה הזאת – זה באמת הישג מרשים לחבר את כל הפעולות והשוטים לסצנה מהודקת ושלמה. 

לרוב מרגישים בעריכה בסרטי מתח – הסרט "דוחף אותך עד הקצה" בשל דרכים כמו  הישארות באותה הסצנה בזמן שהקהל יודע שמשהו אמור לקרות, או מעבר הלוך ושוב בין שני חלקים שמשפיעים אחד על השני ועוד ועוד. וכמובן שגם בסרטים מוזיקליים שבהם הסרט מצליח להתאים את המוזיקה בדיוק למתרחש על המסך (היי, "בייבי דרייבר"!) או בסרטים עם גימיק עריכתי (היי, "ממנטו"!) העריכה משחקת תפקיד משמעותי (וכזה שהאקדמיה פחות אוהבת לתגמל, בצורה מעניינת). 

אבל יותר מכל, עריכה היא קצב. איטי, ארוך, קצר, בלי מקום לנשימה, מבלבל, מעיק – עריכה זה במובנים מסויימים קצב הנשימות בדקה שהסרט מרשה לכם, והוא נשאר בכל סצנה כדי להסביר לכם מה קורה. עם השנים, הזמן הממוצע לשוט בסרט מתקצר – כי אנחנו חיים בזמנים קצביים יותר וחסרי סבלנות ויאללה הבנו. וזאת למרות שמדי פעם עוד רגע, עוד שניה, עם הגיבור בסצנה יכולים להגביר את האפקט הרגשי. 

ולהרחבה על הנושא – הערוץ הנפלא 'כל פריים הוא ציור' (זכרונו לברכה) התייחס לזה יותר טוב ממה שאני אוכל, ככל הנראה.  

סאונד

אוקיי, סאונד. סאונד זה קצת קשה וכולם מתבלבלים בין עריכת סאונד למיקס סאונד ומה זה, למה אין פשוט קטגוריה אחת מה אתם רוצים. למי שלא מכירים ורוצים להבין יותר, הסרט "עושים גלים" שהוקרן בפסטיבל ירושלים מציג את הנושא באופן די מקיף. 

עריכת סאונד היא החלק שבו מקליטים דברים על מנת שיהיו קולות בסרט – איך לייטסייבר נשמע או איך נשמעת שאגה של דרקון, וגם דברים שגרתיים יותר כמו חריקת צמיגים, צלחת שנשברת או דפיקה בדלת. תהליך האיסוף של כל הצלילים – אלה שהוקלטו על הסט, אלה שהיו צריכים להקליט מחדש כי השחקנים לא אמרו כמו שצריך, ואלה שהיו צריכים ליצור במיוחד באולפנים מיוחדים או לקחת ממקומות אחרים – אלה הם עבודותו של עורך הסאונד, ואת כל המוצרים הוא מגיש למחלקת המיקס. שם, מייצרים את הסאונד הסופי של הסרט –  לוקחים את האפקטים האלה, את הפסקול ואת הדיאלוגים ויוצרים מכולם סאונד רציף אחד, האודיו ששומעים במהלך הסרט.

ואם רוצים הסבר פשוט יותר – הבדיחה פה היא בדיחה על עריכת סאונד (האקדחים והרובים לא נשמעים כמו שצריך), ואילו האפקט שיש פה הוא של מיקס סאונד (המוזיקה נשמעת כאילו אתם נמצאים בקניון ריק בשל שילוב של אלמנטים שונים של סאונד יחדיו).  

אם האקדחים נשמעים כמו שצריך – זה בגלל עריכת סאונד מוצלחת. אם השילוב שלהם עם המוזיקה, דיאלוגים והפיצוצים מסביב נשמע מוצלח – זה בגלל המיקס. 

תלבושות ותפאורה

תלבושות זה לכאורה פשוט לשיפוט – אתם רואים את הבגד הזה שהדמות ההיא לובשת? מישהו הכין אותו, או קנה אותו, או קנה אותו ואז שינה בו משהו. המסיכה האייקונית של מייק מאיירס מ"ליל כל הקדושים"? השמלות התקופתיות ב"נשים קטנות"? השמלות המדהימות ב"לה לה לנד"? הג'ינס והטי-שירט של ג'יימס דין? מחלקת התלבושות, נעים להכיר. 

כמו הרבה קטגוריות באקדמיה, תלבושות זה המקום שבו המילה "הטוב ביותר" מוחלף ב"בולט ביותר" . תלבושות יכולות להיות כלי אומנותי שמתאר את הנפש של הדמות (נגיד שמלת החתונה ב"מי שעומד מאחורי"), ליצור מראה אייקוני מכמה בגדים בעלויות רצפה (נגיד התלבושת של מכסחי השדים), או פשוט להיות בגדים מדהימים שיגרמו לכם לצעוק "גם אני רוצה!" ("בקשה מסתורית", שעושה את כל השלושה). אבל לצערי, האקדמיה אוהבת בעיקר גוון אחד של תלבושות – אלה שמשחזרות ממש טוב בגדים של תקופה מהעבר וגם נראות טוב על הדרך. ואלה באמת תלבושות מאוד מרשימות, אבל קצת חבל שהם לא פתוחים גם לעבודות אחרות בתחום (למרות שדווקא כמה זכיות בשנים האחרונות מראות מגמה מעודדת).

תפאורה היא כל הרקע של הסרט. יוצרים אותה אנשי האביזרים, האנשים שצריכים להמציא מכשירים (נניח, שוב, לייטסייבר), שצריכים ללכת בעולם ולבחור את אתרי הצילום המתאימים ביותר לסרט, אלה שצריכים לבנות את הסטים [בין אם הם צריכים לבנות סטים מאפס ובין אם הם צריכים לעבוד עם חלל קיים], ואלה שצריכים לעצב את המראה הסופי – השטיחים, צבע הקירות, התמונות, הבלגן שגורם לסט  להיראות כאילו גרה בו משפחה מרובת ילדים, הסדר שגורם לזה להיראות כמו דירה של רווק בודד וגלמוד בלי שום דבר בעולם. הכל נכנס תחת קטגוריה אחת.

תפאורה יכולה להראות ארמונות מנקרי עיניים, לפתוח את הראש עם סטים עתידניים מלאי המצאות מד"ב או ליצור מבוכים אפלים שמשקפים את נפש האדם. "פרזיטים", למשל, הוא דוגמה מדהימה לשימוש בסט בודד כדי לשקף את תימת הסרט (הבתים הגבוהים מול הנמוכים) באמצעות עיצוב מודרני ורהוט שאף פעם לא זועק מלאכותיות. 

גם בקטגוריה הזאת שחזור תקופתי תמיד מעורר השתאות, אבל פה האקדמיה דווקא פתוחה יותר לפרשנויות אחרות: האווירה האפרו-עתידנית של "הפנתר השחור", המראה החלומי של לוס אנג'לס ב"לה לה לנד", המדבר המטורף של "מקס הזועם: כביש הזעם" ועוד. יש אמני תפאורה שיוצרים את הרקע של הסרט כך שישתלב בו ויעשיר אותו באופן בלתי מורגש, אבל אלה שזוכים להוד והדר הם לרוב אלה שהופכים את האומנות שלהם לרועשת, לא לבלתי נראית.

איפור ותספורות

אין כאן הרבה מקום להתחכמויות: האם האיפור אמין והאם הוא מרשים? האם כשאתם מסתכלים על הדמות ב"פצצה" אתם צריכים למצמץ כי אתם לא מאמינים שזאת לא מייגן קלי אלא שרליז ת'רון? האם כשאתם מסתכלים על בניסיו דל טורו אתם רואים איש זאב או שחקן בחליפה? והאם התסרוקות שלהם מהממות או נוראיות? מעבר לכך, יש את האיפור הבלתי נראה – זה שגורם לדמות לאט לאט לאבד את שפיותה בעזרת איפור שהולך ומחוויר ושיער שהולך ומאבד מצורתו, או כל ה"מהפכים" בסרטי נעורים מילדה "מכוערת" ליפהפיה בהינף פיזור שיער, קצת איפור והורדת משקפיים. 

אם יש נדבך נוסף לאומנות האיפור ועיצוב השיער הוא נשגב ממני, ואנשים שמבינים ממני בתחום מוזמנים למלא את החסר. 

צילום 

צילום הוא בסופו של דבר התחום המאוד אובייקטיבי של "האם זה נראה לכם יפה ו/או מרשים". פה זוכים לתהילה כל השוטים הרציפים והצילום באור טבעי (משימה די מסובכת שמגבילה את שעות הצילום) או איזשהו שילוב של שניהם. 

מובן שיש גם דברים טכניים: העדשות, הצילום, פלטת הצבעים, כיוון התאורה – כולם משפיעים על האפקט הסופי. אבל גם הצלמים עצמם, כשהם באים לבחור את הסרטים היפים של השנה, מתחשבים בעיקר באיזה סרט גרם להם להגיד "וואו". כן, לתפאורה ותלבושות יש חלק לא קטן ב"וואו" הויזואלי הזה, אבל השאלה כאן היא איך הם מוצגים בפריים.

מיצוב הפריים הוא אומנות בפני עצמה – מה בפנים, מה בחוץ, מי בפוקוס ומי לא; מה היחס בין האנשים בפריים – האם הם מנוגדים אחד לשני? האם הם משלימים? איך אנשים יוצאים מהפריים? איך הם נכנסים אליו? וזה רק הפריים – צלמים הרי מצלמים תנועה, לא רגעים יחידים. גם כאן יש שאלות: איך התזוזה של המצלמה עובדת? היא מורגשת? שקטה? איך התזוזה של האנשים בפריים? של דברים ברקע? גם פה, שיטוט בסרטונים של "כל תמונה היא פריים" יבהיר וירחיב על חלק מהנושאים בצורה נפלאה. 

בימוי

ועכשיו לשאלת מיליון הדולר – אם המאפר מאפר, העורך עורך, התסריטאי מתסרט והצלם מצלם, מה בכלל התפקיד של הבמאי בכל העסק הזה?ובכן, רמז עבה לנושא אפשר למצוא במילה האנגלית – director, מכַוון. 

הבמאי הוא זה שמנווט את הספינה שהיא אלפי האנשים שעובדים על הסרט בכיוון שלו- בין אם בזמן תכנון ההפקה, האנשים בצילומים, או בפוסט פרודקשן. הוא זה שבודק שכל מחלקה עושה את העבודה שלה ברמה הגבוהה ביותר (או, אם נהיה ריאליים ונדבר על סרטים גדולים: סומך על אנשים אחרים שיבדקו את המחלקות בהתאם לחזון שלו) ומקשר בין כל המחלקות כדי ליצור סרט מלוכד עם מסר, לב ורעיון ברורים. 

יצירת הסרט סביב חזון מסויים בולטת יותר כאשר מדובר בבמאי שלא כתב את התסריט – אפשר לנסות (לא תמיד מצליחים) לדמיין את התסריט "נקי" – לפני הפירוש שהבמאי הצמיד לו עם סגנון הצילום, בחירת השחקנים, הפסקול וכו' –  ואז לראות איך הבמאי פירש אותו ואיזה סרט הוא בחר להוציא. 

אבל אולי בעצם הבמאים הכי בולטים הם דווקא כן אלה שגם כותבים לעצמם את התסריט, אלה שיש להם חזון שהם צריכים להרים מאפס: לשכנע את אנשי התפאורה לדמיין את העולם של הסרט ולבנות אותו, ליצור את הסאונד הנכון שיכניס את הקהל לסרט וכו' וכו'. גם במאים שלא כותבים את התסריט צריכים לעשות את כל זה, כמובן. אבל תיאוריית האוטר מעריכה יותר אנשים שהחזון הוא שלהם באופן בלעדי, והתיאורייה הזאת מעצבת את הדרך שבה מדברים ושופטים קולנוע כבר כמה וכמה עשורים.  

כל זה לא תמיד רלוונטי כשבאים להצביע באוסקרים, כי כמו בכל דבר כמעט, גם שם הרבה זה פוליטיקה ורגשות, ובכלל, מי יכול להשוות בין חזון לחזון ולהגיד איזה מהם יותר טוב? כמו תמיד, הרבה פעמים הפרס או התואר הולך למי שאתה מרגיש שהכי מדבר אלייך באופן אישי – שמייצג את תפיסת העולם שלך או את סוג הקולנוע שהיית רוצה לראות עוד ממנו. שזה לא הופך את ההצבעה לפחות נכונה, אבל מטיל דופי (שצריך להטיל) בכל התהליך הזה של חלוקת פרסים ותארים לסרטים מלכתחילה. 


כמובן, כל זה רק על קצה המזלג ומנקודת מבט אחת. אם יש עוד שאלות, הסתייגויות, נקודות מבט שונות על הנושא ועוד שאר דברים – אשמח לשמוע, להתווכח ולהרחיב.