ביקורת: כשנהיה צעירים

הסרט לאנשים שמזדעזעים לגלות שיש אנשים בעולם שהשתחררו מהצבא למרות שנולדו אחרי שיצא "פארק היורה" הראשון
שם רשמי
כשנהיה צעירים
שם לועזי
While We're Young

בנקודה מסוימת אתה קם בבוקר ומגלה שאתה זקן. אתה לא בבית אבות, אתה עדיין חושב שאתה ‏מגניב בעיני עצמך ורואה את אותן הסדרות המגניבות שכולם רואים ואפילו יוצא לפאבים כשיש ‏זמן, אבל אתה מגלה פתאום שבלי אזהרה, צמח מתחתיך דור שלם. שיש אנשים אמיתיים לגמרי ‏שמעיזים להשתחרר מהצבא למרות שנולדו אחרי שיצא "פארק היורה". והם עושים את הדברים ‏המגניבים שאתה התכוונת לעשות אבל לא היה לך זמן, והם מסתכלים עליך כמו שמסתכלים על ‏מונומנט היסטורי מעניין.‏

הכרה בכך שאתה כבר לא הדור הצעיר היא אחד המשברים הגדולים ביותר בחיים, והנושא של ‏‏"כשנהיה צעירים", הסרט החדש של נח באומבך. בן סטילר ונעמי וואטס הם הזוג הכבר לא לגמרי ‏צעיר. הם לא חטיארים, בכלל לא: הם לא מסוג האנשים שזנחו את החלומות שלהם לטובת חיי ‏משפחה בפרברים ו-2.4 ילדים. הם ויתרו על ילדים כי למי יש זמן לזה, הם עוסקים בהפקת סרטים ‏תיעודיים, מחוברים לטכנולוגיה ומקשיבים לפודקאסטים. הכל די בסדר, חוץ מזה שקשה יותר ‏להיפגש עם החברים כי הם עסוקים תמיד עם התינוקות שלהם. עד שנכנס הזוג האחר. אדם ‏דרייבר ואמנדה סיפריד הם בני עשרים-בקושי, מגניבים והיפסטרים. הכי היפסטרים. התגלמות ‏ההיפסטריות. הם קלילים ואימפולסיביים וחיים בדירה גדולה עם שותפה ותרנגולת ועושים גלידה ‏בטעמים מוזרים. והם לא שחצנים או משהו, הם נורא מחבבים ומכבדים את הזוג המבוגר יותר, ‏ובכל זאת נדמה שלכל תנועה ולכל מילה שלהם מתלווה הידיעה שהם מגניבים הרבה יותר. עצם ‏הקיום שלהם הוא תמרור בעין של הזוג המבוגר, שאומר: זמנכם עבר. היתה לכם הזדמנות ‏ופספסתם אותה, עכשיו אנחנו שולטים.‏

חלק ניכר מהסרט עוסק רק בזה: שני הדורות, ההבדלים והפערים בינהם. כל ארבעת השחקנים ‏הם מצוינים, בעיקר סטילר ודרייבר: כל אחד מהם אמיתי מספיק כדי להיות גם חביב וגם בלתי ‏נסבל בדרכו (ושתדעו שלהגדיר את סטילר כ"חביב" עולה לי בדם). הסרט מציג את ההבדלים בין שני הזוגות באמצעות אבחנות זעירות ומדויקות שלא ‏מושכות תשומת לב לעצמן, אבל נמצאות שם, בטקסט או ברקע – דברים כמו כיסוי האייפון של בן ‏סטילר. אלה הם הדברים שנח באומבך טוב בהם: נקודות זעירות בסרט שגורמות לך לחייך, או ‏לכווץ את הפנים בכאב, ולהודות שכן, זה בדיוק ככה. ברוב סרטיו ("חיים בין השורות", "גרינברג", ‏‏"פרנסס הא"), זה היה פחות או יותר הכל: אלה סרטים על דמויות, אנשים שמדברים בינהם, ‏ואבחנות על האנשים האלה. בסרט הזה, יש קצת יותר. בנקודה מסוימת נכנסת עלילה: הזוג ‏המבוגר בודק מחדש מה המגע עם הזוג הצעיר עושה לו, וסטילר נכנס למעין משבר יצירתי שקופץ ‏באופן מפתיע לשאלות על אתיקה בקולנוע תעודי.‏

לא בטוח שכל זה מועיל לסרט. יכול להיות שבסרט הזה באומבך נכנע לאלה שטוענים שעם כל ‏הכבוד, רצוי מאוד שבסרט יהיה גם סיפור. אבל הסיפור כאן נראה קצת צורם ולא שייך: אל תוך ‏פיסת חיים נכנס פתאום מה שנראה כמעט כמו סרט מתח. גם ההומור של הסרט סובל מחוסר ‏אחידות: בין סצינות כנות להפתיע ונטולות קלישאות פתאום נכנס רגע מוקצן ומגוחך כל כך שהוא ‏נראה כאילו הוא שייך לסרט אחר לחלוטין. שיחה עם חברים עם ילדים מתחברת פתאום לסצינה ‏שבה וואטס וסטילר חושבים שהם רוקדים היפ-הופ, וסצינה ארוכה באמצע הסרט מתרחשת ‏ב"סדנה לגילוי עצמי" הכוללת הקאות – רעיון שנראה כאילו הוא לקוח מקומדית גועל של אדם ‏סנדלר, והסרט לא משפר אותו.‏

למרות הבעיות, ההגזמות והשינויים המפתיעים בכיוון, ב"כשנהיה צעירים" יש הרבה דברים יפים ‏ומדויקים מספיק כדי להמליץ עליו לכל מי שמבוגר מספיק כדי להתבאס מכך שאין לו האבר-בורד ‏או להיתפס לבהלה מכך שיש עכשיו בני נוער בתיכון שנולדו אחרי שידור הפרק האחרון של ‏סיינפלד. האחרון. הולי שיט.‏


פורסם במקור בוואלה