מי יביים את "סופרמן"?

אנחנו לא יודעים. אבל לכריסטופר נולאן יש כמה מועמדים לבחור מבינהם

מתישהו בשנתיים הקרובות יצולם סרט "סופרמן" חדש. זה חייב לקרות, כי אם זה לא יקרה, חברת וורנר תאבד את זכויות ההסרטה של סופרמן. ודבר כזה הרי לא יעלה על הדעת. זכויות הסרטה לעולם אינן אובדות. הן יושבות במחסנים ומעלות אבק במשך שנים, אבל הן לא אובדות.

זהו הפרק האחרון בסיפור הארוך, ארוך, ארוך, והעצוב, של סופרמן בקולנוע. אחרי שנים ארוכות של ניסיונות שכשלו, נדמה היה שוורנר עלו על הפתרון הנכון ביותר האפשרי כשנתנו את "סופרמן חוזר" לבריאן סינגר – והסרט בכל זאת נכשל. אחריו סופרמן שוב ריחף בלימבו כמה שנים, ולא היה ברור האם עומד להיות המשך ל"סופרמן חוזר" או לא. התשובה, בסופו של דבר, היא לא. סרט "סופרמן" החדש יהיה ריבוט (מוצדק לגמרי, במקרה הזה – שלא כמו ספיידרמן, למשל). אבל זה לא עונה על השאלה, מה לעזאזל עושים איתו. בוורנר מצאו פתרון לבעיה: להפיל אותה על כריסטופר נולאן. היי, עם באטמן זה עבד מעולה.

בניגוד לבאטמן, לכריסטופר נולאן אין כוונה לביים, או אפילו לכתוב, את "סופרמן". אבל הוא מונה על ידי האולפן למפיק, "סנדק" ויושב-ראש-כללי-לענייני-הזזת-דברים בנושא סופרמן. נולאן לקח את התפקיד ברצינות, מתברר. הוא הגה "רעיון" חדש כלשהו לסרט סופרמן. הוא נתן לדייויד גוייר, שהיה שותף לכתיבת "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל", לכתוב את התסריט לסרט. עכשיו רק צריך במאי, ולעבודה.

נולאן, על פי ניקי פינק, עושה עכשיו אודישנים לבמאים. הוא נפגש עם כמה מועמדים פוטנציאליים לאחרונה, ואת ההחלטה אמור לקבל ממש בקרוב. בין הבמאים המועמדים:

טוני סקוט – עצם העובדה שהוא כלול ברשימה גורמת לי לפקפק בכושר השיפוט של נולאן. אח-של-רידלי היה פעם במאי יעיל, גם אם לא מבריק, אבל בעשור האחרון הוא התמכר לגמרי לסטייל הבלנדרי שלו, והסרטים שלו בלתי צפיים. "נקמה בוערת", "דומינו", "דז'ה וו", "חטיפת הרכבת התחתית פלהאם" – מי רואה את הסרטים האלה ואומר "כזה סופרמן אני רוצה"?

זאק סניידר – הבמאי של "300", "השומרים" ו"אגדה עם כנפיים" יכול להיות בחירה מצוינת. אני לא מכיר אף אחד שיתווכח עם זה שהסרטים שלו נראים מעולה. ממש, ממש מעולה. ובעניין העלילה – זה תלוי בחומר המקור. הוא הוכיח ב"300" ו"השומרים" שהוא נוהג לשמור על נאמנות קנאית לחומר המקור, לטוב ולרע; אם הוא יקבל מנולאן וגוייר תסריט מופתי, הוא כנראה לא יהרוס אותו.

מאט ריבס – הבמאי של "קלוברפילד", שביים גם את "Let Me In" – הרימייק האמריקאי ל-"Let the Right One In", שייצא בעוד שבועיים ובינתיים מקבל תגובות מעולות. ג'יי ג'יי אברהמס קיבל את רוב הקרדיט על "קלוברפילד", ולא בצדק: ריבס מסתמן בתור במאי אקשן טוב מאוד.

ג'ונתן ליבסמן – מי? הוא ביים כמה סרטי אימה כושלים (ציון העגבניות של "Darkness Falls"  בבימויו: 8%), ובתחילת השנה הבאה ייצא סרט פלישת חייזרים שביים, בשם "Battle: Los Angeles". לא ראיתי אף סרט שלו, אבל גם הוא לא נשמע כמו אחד שהייתי מפקיד בידיו סרט חתונה, שלא לדבר על בלוקבאסטר.

דאנקן ג'ונס – הבמאי של "ירח" המצוין. "ירח" היה אחלה סרט ראשון, אבל היה מינורי ולא כלל שום דבר שאפשר לקרוא לו ברצינות סצינת אקשן, ובטח שלא מלמד על היכולת של הבמאי להתמודד עם סרט גיבורי-על הוליוודי בתקציב ענק. הרבה אחריות לבמאי צעיר.

לטובת מי שזה לא יהיה שיקבל את העבודה, אני מקווה שהרעיון של נולאן גאוני ממש. "סופרמן חוזר" לא נכשל (רק) כי הסרט לא היה טוב: הוא נכשל כי הקונספט של סופרמן נראה היום ילדותי. גיבורי העל של היום הם כאלה שיש להם בעיות פרנסה (ספיידרמן), מסר חברתי (אקס-מן) או עלילה מורכבת ו"אפלה" (באטמן). סופרמן הוא לא אף אחד מאלה, הוא סתם הכי חזק והכי טוב והכי צודק. וזאת נראית כמו דילמה בלתי פתירה: אם שומרים על סופרמן נאמן למקור, הוא מגוחך. אם משנים אותו, זה כבר לא יהיה סופרמן, והמעריצים יקימו קול צעקה. ואי אפשר פשוט לומר "בואו נעשה את אותו הדבר, אבל אפל" – זה יהיה מגוחך באותה המידה אם לא יותר. אז איך עושים סרט "סופרמן" שיהיה נאמן למקור, עכשווי, רלוונטי ולא אידיוטי? אין לי מושג. אני מקווה שלנולאן יש.

[ מקור:  Deadline ]