וויליאם הרט, 1950-2022

הספד לאחד השחקנים שהגדירו את שנות השמונים בקולנוע

וויליאם הארט נפטר. זה קרה, אומנם, בגיל צעיר יחסית, 71, אבל מכיוון שעל פי הצהרת המשפחה המוות הוא מ-"סיבות טבעיות", ובטח על רקע מגפה עולמית ומלחמה באירופה – אין כאן מימד טראגי יוצא דופן.

זאת אומרת, אין ממד טרגי יוצא דופן מעבר לאובדן של עוד אדם עבור האנשים הקרובים אליו. והאדם הזה היה שחקן מצויין. את שיא הקריירה שלו חווה בשנות ה-80, כשהיה מועמד לאוסקר שלוש שנים רצופות – על "נשיקת אשת העכביש", "ילדים חורגים לאלוהים" ו"משדרים חדשות". שלושה תפקידים שאם צפיתם בסרטים האלה אתם יודעים שאין ביניהם שום קשר והם לא מזכירים בכלל אחד את השני. בראשון, "נשיקת אשת העכביש", הוא שיחק אסיר פוליטי הומוסקסואל מוחצן ומניפולטיבי ועל התפקיד הזה הוא גם זכה. זה היה ביצוע כ"כ מוצלח לדמות ותפקיד כ"כ חריגים ששחקן בימינו היה צריך אומץ אדיר בשביל להוציא אותו לפועל, אז באמצע שנות ה-80? זה די מטורף כשחושבים על זה, וצריך שחקן מוכשר בטירוף כדי לגרום לזה לעבוד כל כך טוב.

בין לבין הוא היה גם שותף קבוע של לורנס קסדן ("כחום הגוף", "החברים של אלכס" ו"תייר מזדמן"). גם הפעם – סרטים מגוונים מז'אנרים שונים לחלוטין אחד מהשני, ובכולם תפקידים מגוונים. להרט אין ולא היה שום טייפקאסט, הוא סתם שחקן ממש ממש איכותי.

העשור שאחרי האייטיז היה קצת יותר קשה עבורו ולא כלל יותר מדי הופעות בולטות בסרטים בולטים (אם כי ראויות לציון הופעותיו ב"עישון" וב"עיר אפלה"), אבל בשנות ה-2000 הוא עשה מיני-קאמבק בשתי חזיתות. באחת הופעות בדמות גנרל ת'דאוס רוס (ת'אנדרבולט) בייקום הקולנועי של מארוול, במה שדווקא התחיל באחד הסרטים הכי נשכחים ומוקדמים של הזיכיון אבל הסתיים בהופעות גם בשיאי הזיכיון כמו "סוף המשחק" ו"מלחמת האזרחים".  הן תרמו בוודאות למצבו הכלכלי וחשפו אליו קהל צעיר, אבל השיא האמיתי של הרט בשנים האחרונות, מבחינתי, הוא בהופעה שלו ב"היסטוריה של אלימות".

"היסטוריה של אלימות" היה בעצמו סוג של סרט קאמבק עבור דייוויד קרוננברג. זה היה תפקיד קטן-גדול בסרט קטן-גדול, תפקיד של בערך רבע שעה ממש לקראת סוף הסרט, ואחרי הייפ ובנייה שהדמות שלו קיבלה לאורך כל הסרט שלפניו – אבל אלוהים אדירים, איזו חריכת מסך הוא נתן שם בזמן המוגבל הזה. דמות מצחיקה, פתטית ואיכשהו עדיין מפחידה ומרתיעה בטירוף, הרבה שחקנים לא מצליחים לעשות בשעתיים וחצי את מה שהוא עשה בכ-15 דקות. לא לחינם הוא היה מועמד לאוסקר על ההופעה הקטנה הזאת, אחת הקצרות ביותר שהיו מועמדות לפרס, ומתוך ההיצע של אותה שנה הוא היה הראוי ביותר לזכות, לעניות דעתי.

כאמור, אין מה להצטער באופן יוצא דופן על הרט – הוא חי חיים טובים, למיטב ידיעתנו, ומלאך הוא לא היה (סיפור מערכת היחסים שלו עם מרלי מטלין הוא לכל הפחות מורכב) – ובכל זאת, גם באמצע הטירוף הכלל עולמי שמתרחש סביבנו, נחמץ הלב לדעת ששחקן כזה גדול הלך לעולמו.