תיקים באפלה: רוצים להאמין

The X-Files: I Want to Believe

במאי: כריס קארטר
תסריט: כריס קארטר ופרנק ספוטניץ
שחקנים: גיליאן אנדרסון, דייויד דוכובני, בילי קונולי, אמנדה פיט

לפני 15 שנים עלתה על מסכי הטלוויזיה סדרה בשם 'תיקים באפילה', על צמד סוכני FBI שחוקרים תופעות על-טבעיות. הסוכן מאלדר (דייויד דוכובני), עם ההבעה הישנונית וההומור הציני, היה בטוח שעולמנו מלא בערפדים, אנשי זאב ועב"מים, שקיומם מוסתר על ידי קונספירציות נכלוליות. הסוכנת סקאלי (גיליאן אנדרסון), עם השיער הג'ינג'י והמבט הנחוש, היתה בטוחה שלכל הדברים האלה יש הסבר מדעי והגיוני. ביחד עם תסריטים חכמים (בתחילת הדרך, לפחות), שניגנו על הפחד מהלא נודע והמתח המיני בין שני הגיבורים, ושלל טריקים סגנוניים חזותיים וקוליים, הפכה הסדרה לתופעת קאלט, ואז ללהיט ענק, ואז לסרט קולנוע. ואז היא התמוטטה. ממשיכות דרכה, מ'באפי קוטלת הערפדים' עד 'אבודים', התהדרו בקצב וסגנון עדכניים יותר, בעוד ש'תיקים באפילה' בעיקר הסתבכה ללא תקנה בניסיון להציג עלילה מתמשכת. כשהיא ירדה מהמסכים אי אז בתחילת המילניום הנוכחי, כבר מעט מאוד אנשים שמו לב.

והנה קם יוצר הסדרה, כריס קרטר, ומחליט לעשות לה קאמבק. הסרט שמחזיר את מאלדר וסקאלי למסך הגדול, 'תיקים באפילה: רוצים להאמין', מוצא אותם כמה שנים טובות אחרי האירועים שתוארו בטלוויזיה. סקאלי פרשה מה-FBI, ועכשיו היא עובדת בבית חולים נוצרי, שם היא נלחמת על חייו של ילד גוסס ממחלה סופנית. מאלדר מבוקש על ידי ה-FBI בשל ברדק כלשהו שהוא גרם לו בעבר, אוסף גזרי עיתונים המתעדים את השתלטות העל-טבעי על חיינו, ועדיין לא החליף את הפוסטר שעל הקיר שלו. אה, כן – הוא גם גידל זקן, עניין מטריד מאוד ואף מפחיד, הרבה יותר מכל דבר אחר בסרט. השניים מקבלים הצעה שקשה לסרב לה: ה-FBI מוכנים לשכוח למאלדר את חטאי העבר אם הוא יסייע להם באיתור סוכנת נעדרת. המקור היחיד למידע על הפרשה הוא כומר לשעבר שהוא גם פדופיל מורשע, הטוען כי הוא חווה חזיונות אודות מה שאירע לסוכנת. מאלדר קופץ על המציאה, מתוך שכנוע עמוק שמדובר באדם בעל כוחות על-טבעיים. סקאלי, לעומת זאת, משוכנעת שהאיש פשוט מנסה להשיג יחסי ציבור טובים לאור עברו הבעייתי. כמה מפתיע.

הפתיחה של הסרט דווקא מבטיחה למדי. אם מתעלמים מההופעה האיומה של בילי קונולי בתפקיד הפדופיל העל-טבעי, חלקו הראשון של התסריט מצליח להזכיר את הרגעים היפים של 'תיקים באפילה' בשנותיה הראשונות: הכימיה בין דוכובני ואנדרסון עובדת מצוין, התעלומה הבלשית מעניינת, וההתייחסויות המפורשות והמפורשות פחות למקרי עבר שהצמד חקר יגרמו לתחושת נוסטלגיה חמימה בקרב המעריצים המסורים. ישנה אפילו הברקה של ממש, שלמרבה הצער לא מפותחת מספיק, כאשר הסרט מציג את מאלדר וסקאלי בגרסת הדור הבא, בדמותם של שני סוכני FBI צעירים (אמנדה פיט ואקזיביט), הפעם היא המאמינה והוא הספקן.

למרבה הצער, זמן קצר לאחר תחילת הסרט נהיה ברור עד כאב שהמסך הגדול פשוט גדול עליו בכמה מספרים: התפאורות המינימליות, הפנים שממלאות את המסך בזמן הדיאלוגים, העריכה הקטועה בזמן סצינות האקשן – הכל צורח "הפקה טלוויזיונית". גם הניסיון להגדיל את מרכיבי האווירה שעבדו כל כך טוב בטלוויזיה – במיוחד הקרירות הסטרילית של אתרי הצילום הקנדיים, שהפכה בסרט לסופות שלגים בלתי נפסקות – נותן לסרט תחושה של בומבסטיות חסרת צידוק. המרכיב היחיד ששרד בהצלחה את המעבר לאולם הקולנוע הוא הסאונד, ובמיוחד הליווי המוסיקלי: הפסקולן מארק סנואו הוא עדיין מומחה מהליגה הראשונה ליצירת עולם שלם של צלילים, ונעימת הנושא השורקנית של הסדרה בוריאציות שונות, לא מפסיקה להיות אפקטיבית.

אבל מהר מאוד ההבטחה הגדולה מתמוססת וקורסת. בעיה גדולה שליוותה את הסדרה עוד בגלגולה הטלוויזיוני היתה היכולת של הגיבורים להגיע למסקנות ותובנות במהירות מופלאה, מבלי לטרוח לשתף את הצופים בתהליך הזה. בסרט זה מציק ממש: התעלומה נפתרת יותר מחצי שעה לפני שהוא נגמר, עם לא מעט חורים שנשארים בלתי מוסברים, והניסיון לסגור את ההתרחשויות בסצינת שיא הוא כשלון מוחלט, שגם הופעת אורח של אחד מותיקי הסדרה לא מצליחה להציל אותו. מה שעוד יותר גרוע: לכל ההתרחשויות בסרט הדביקו עלילת משנה ארוכה ונמרחת שעוסקת במשבר אמונה אותו חווה סקאלי, והאופן שבו אותו משבר משתקף ביחסים שלה עם מאלדר. לעלילת המשנה הזאת יש איכויות של אופרת סבון מטיפנית, צדקנית, ודביקה. והעלילה הגדולה של הסדרה, זאת עם חטיפות החייזרים והקנוניות? לה אין כאן זכר.

'תיקים באפילה: אני רוצה להאמין' מצליח להעלות כמה זכרונות טובים מהסדרה שעליה הוא מבוסס, אבל מהשוואה עם הזכרונות האלה, הסרט לא יוצא טוב. יש תיקים, מתברר, שפשוט לא כדאי לפתוח מחדש.