צ'יקן ליטל

במקור: הא! הא! במקור!
לא, ברצינות, במקור: Chicken Little
במאי: מארק דינדל
תסריט: סטיב בנקיץ', רוברט ל. ביירד, דן גרסון
קולות: זאק בראף, ג'ואן קיוזאק, גארי מרשל, סטיב זאן, פטריק סטיוארט

'צ'יקן ליטל' הוא סרט אנימציה ממוחשבת. לפני כמה שנים טובות, משמעות ההצהרה הזו היתה "'צ'יקן ליטל' הוא סרט של פיקסאר", ומשמעות ההצהרה הזו היתה, בתורה, "'צ'יקן ליטל' הוא סרט טוב". לרוע המזל, מאז התקופה שבה כל סרט אנימציה ממוחשבת היה סיבה למסיבה, התבגרנו מעט. אה, וראינו 'תפוס ת'כריש', אבל זה לא קשור.

ועכשיו אנחנו תקועים עם "צ'יקן ליטל הוא סרט אנימציה ממוחשבת". מה קורה במהלך הסרט הזה? לא הרבה. זאק בראף ('סקראבס', 'Garden State') הוא צ'יקן ליטל: אפרוח קטן ומבוהל שביום בהיר אחד, מזהיר את תושבי העיירה השלווה בה הוא גר, כי השמיים נופלים. מחסור חמור בהוכחות מונע מהאפרוח להצדיק את טענותיו בדבר חזון אחרית הימים הגאלי הממשמש ובא, והוא הופך לבדיחה המהלכת של העיירה. גרוע מכך, אביו (גארי מרשל) משוכנע כי הבן שלו, איך נגיד את זה בעדינות, קצת קוקו, ובלי ה"ריקו" בהמשך.

על מנת להוכיח לאביו שהוא בכל זאת בסדר, ועל מנת לגרום לכל תושבי העיירה לשכוח מתקרית השמיים המביכה, צ'יקן ליטל מצטרף לנבחרת הבייסבול העירונית. לא עובר זמן רב והשמיים שוב מראים סימני חוסר יציבות, ואז מתחיל הכיף האמיתי. רק בזכות שני חבריו, הברווזונת המכוערת (ג'ואן קיוזאק, 'רוק בבית הספר', 'צעצוע של סיפור 2') והחזיר ראנט (סטיב זהאן, שום דבר חשוב), יוכל צ'יקן ליטל להציל את היום, או מה שלא עושים כשהשמיים מתחילים ליפול.

תנו לי להוציא את זה מהמערכת: האנימציה של הסרט נראית בסדר. זהו. אחרי שהבהרנו את זה, תנו לי להפסיק להתייחס לסרט בתור סרט אנימציה ממוחשבת, ולדבר עליו בתור סתם סרט. ובתור אחד כזה, הוא לא משהו בכלל.

אם העלילה, למשל, נשמעת לכם חלשה במיוחד, אתם צודקים. למעשה, סביר להניח שאתם עוד עושים לסרט טובה. העלילה כמעט לא קיימת. קשה שלא לחשוד שחלקים גדולים מהסרט (כמו כל הסיפור עם נבחרת הבייסבול) התגנבו לתוכו כי לאחר שהסרט הושלם, המפיקים נאלצו לחשוב איך מפיצים סרט של רבע שעה לבתי הקולנוע בתור סרט באורך מלא.

מילא עלילה חלשה. גם ל'מדגסקר' היתה עלילה בשקל. אבל הבדיחות הן הנקודה שבה מתגלה הקטסטרופה האמיתית. אני מוכן לקבל סרט אנימציה שלא עושה שום דבר טוב, מלבד להצחיק את הצופים. זה לא יהיה סרט מומלץ במיוחד, אבל זה לפחות יהיה סביר. 'צ'יקן ליטל' לא עושה כלום. רוב הבדיחות שלו הן ניסיונות לצחוק על קטעים מסרטים אחרים, ולא רק שנמאס שכל סרט אנימציה שני עושה את זה – ב'צ'יקן ליטל' זה פשוט לא עובד. אפילו בדיחות שחוקות, שנעשות על חשבון יחסי האב והבן של לוק סקיווקר ודארת' ויידר, או הסלע המתגלגל מ'אינדיאנה ג'ונס', נעשות בצורה חלשה במיוחד, ולא מעלות יותר מגיחוך. אבל החטא החמור ביותר, שהכי הפריע לי במהלך צפייה ב'צ'יקן ליטל', לא היה הבדיחות השחוקות ואפילו לא העלילה המעפנה. אלה היו השירים.

בואו ונעשה שיעור זריז בהיסטוריה: במהלך הסרט 'שרק 2' יש סצינה אחת יפהפייה, בה שרק מתקרב לעבר עיר הבירה של הממלכה, לצלילי השיר "I need a hero". מדובר בסצינה שעשויה בצורה נהדרת מבחינת מהירות, קצב ועריכה. כולם, לדעתי, עובדים ביחד על מנת ליצור את הקטע הטוב ביותר בסרט. בעקבות הסצינה הזו (ומכאן והלאה, אני נאלץ להעלות השערות בלבד) החליטו כמה אנשים רמי-מעלה מדיסני שהם חייבים לשים גם בסרט שלהם כמה שיותר שירים קלאסיים, אבל שלא קשורים לשום דבר. והם הצליחו לעשות את זה רע בכל פעם מחדש. אמנם אפשר, אם באמת מתרכזים חזק, עומדים על רגל שמאל ועושים קולות של כבשה (או משהו דומה), למצוא קשר בין השירים לאירועים שעל המסך. אבל זה נראה מלאכותי, מעושה, וסתם מיועד בשביל להרוויח יותר כסף ממכירת דיסק הפסקול של הסרט.

אתם יודעים מה, פשוט נמאס לי. לסרטי אנימציה ממוחשבת היה מספיק זמן ליהנות מהספק. אבל התקופה הורודה נגמרה. במהלך השנה הקרובה יצא מספר דו-ספרתי של סרטי אנימציה ממוחשבת. רובם, סביר להניח, יהיו כמו 'צ'יקן ליטל': אנימציה ממוחשבת סבירה-פלוס, אבל סרט מעפן-מינוס. קומדיה חלשה עם גרפיקה חזקה. מסחטת קריאות "אמא, תקני לי!", ולא יותר. הגיע הזמן להעיף את כולם. מגיע לנו יותר, לעזאזל.