דו"ח קופות שבורות – 24.5.2009

זה היה אמור להיות אחד מסופי השבוע הגדולים בהיסטוריה. "יום הזכרון" האמריקאי, תאריך שראה כמה מהפתיחות הגדולות ביותר אי פעם, כשאליו שובצו לא סרט אחד שאמור להיות בלוקבאסטר, אלא שניים – אחד למבוגרים ואחד לכל המשפחה. וגם עוד איזו פארודיה קטנה כבונוס. וסטאר טרק. ומלאכים. ושדים. והבאמפ. וואו וואו מה שהולך להיות פה.

וואו וואו כמה שזה לא קרה. זה עדיין היה סוף שבוע גדול בהחלט, אבל המרחק מהתחזיות האופטימיות היה גדול מאוד.

כאמור, שני סרטים עם הרבה תקציב וציפיות יצאו השבוע. 'שליחות קטלנית: התעוררות' (במקור זה 'שליחות קטלנית: ישועה', אבל… אין לי מושג איך לסיים את המשפט הזה), הוא סרט שיש כאלה שמחכים לו מ-1984: סוף סוף סרט בסדרת 'טרמינייטור' שלא עוסק במחסלים שהגיעו מהעתיד, אלא בעתיד עצמו, במלחמת בני האדם ברובוטים. מראש היה ברור שיש רק שני סרטים קלאסיים בסדרה, וכל סרט שנוצר בה בלי מעורבות של ג'יימס קמרון הוא לא יותר מפנפיק מצולם. הבמאי, מקג'י, היה ידוע עד היום בעיקר כבמאי של 'המלאכיות של צ'רלי', ומשום מה זה לא נסך ביטחון במעריצים. כריסטיאן בייל ('באטמן') קיבל את תפקיד ג'ון קונור, בניסיון להפוך לכוכב של שתי סדרות-על בו זמנית. בייל הוא גם זה שהעניק לסרט הרבה תשומת לב לא רצויה בזמן ההפקה, בגלל התפרצות הזעם האגדית שלו על הצלם. הביקורות על הסרט טענו שהאקשן אמנם אחלה, אבל (וזה הקטע שבו הקורא הממוצע מפסיק לקרוא) הדמויות והלב של הסרטים הקודמים בסדרה אינם.

מנגד, 'לילה מוטרף במוזיאון' המקורי הוא בן שלוש שנים בלבד, והיה אמנם מצליח מאוד (הכנסות של 250 מיליון דולר בארה"ב), אבל אף אחד לא יחשוד בו בקלאסיות. הסרט הקודם, במהלכו בן סטילר שומר במוזיאון לענייני הכל שבו כל המוצגים קמים לתחיה בלילה, היה אוסף (חביב) של גימיקים וכוכבים אורחים. השיטה בסרט ההמשך היתה "אותו דבר ועוד קצת", ולכן לסטילר, רובין וויליאמס, אוון ווילסון והשלד של הדינוזאור נוספו גם איימי אדאמס, ריקי ג'רביס, ביל הדר, ופסל מדבר של לינקולן שעושה ראפ (איו). התגובה הביקורתית היתה פחות או יותר זהה לזאת של הסרט הקודם, ואפשר לסכם אותה בזו הלשון: נחמד. לילדים.

'שליחות קטלנית: התעוררות' יצא ביום חמישי, והכניס ביום הזה 13 מיליון דולר. בשלושת ימי סוף השבוע הסטנדרטיים הוא הוסיף עוד 43 מיליון. זהו. סופ"ש של 43 מיליון למה שהיה אמור להיות אחד הסרטים הגדולים של הקיץ. פחות מ'השומרים', פחות מ'מפלצות נגד חייזרים', פחות מ'הנסיך כספיאן', טיפה יותר מ'סבתא מדאה הולכת לכלא'. בסוף סוף השבוע הארוך הוא עמד כבר על הכנסות כוללות של 67 מיליון דולר, ועדיין, זאת אכזבה גדולה – וכדי לזרות מלח על הפצעים, הסרט אפילו לא נמצא במקום הראשון השבוע, אלא בשני. 'לילה מוטרף במוזיאון 2' הצליח יותר, אבל לא בהרבה. בשלושת ימי הסופ"ש הרגילים הוא הכניס 53 מיליון דולר; ביום הבונוס הוא הגיע כבר ל-70. שני הסרטים יחד לא הצליחו להגיע לפתיחה של 'אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח' לבדו בסופ"ש המקביל בשנה שעברה.

מה זה אומר? 'לילה במוזיאון' יהיה בסדר. התקציב המדווח שלו הוא 150 מיליון, ו-70 מיליון הם נקודת התחלה לא רעה בשביל לכסות את זה, גם אם ציפו ממנו ליותר. לגבי 'שליחות קטלנית', התמונה פחות יפה. לא רק שהסרט מהסדרה הצעירה יותר הביס אותו באופן משפיל, הפתיחה שלו מאכזבת מכל בחינה, ולמעשה נמצאת לא רחוק מהגבול שבין "אכזבה" ל"אסון". גם התחזית לשבועות הבאים לא אופטימית, והסיכויים לכסות בארה"ב את התקציב (200 מיליון, ככה אומרים) לא נראים טובים. בצירוף מקרים אומלל, בדיוק השבוע נודע על ביטול סדרת הטלויזיה 'קורות שרה קונור', שמבוססת גם היא על המותג 'שליחות קטלנית'. אם ל'התעוררות' לא יקרה נס או הצלחה אדירה מחוץ לארה"ב, נראה שהפרנצ'ייז הגיע אל סיומו הסופי. לפחות עד הריבוט.

נדמה שגם השבוע, בעצם, המנצח היה 'סטארטרק'. התחרות הקשה אמנם גרמה לו לירידה משמעותית מהשבוע שעבר (47%), אבל בדרך הסרט רשם לעצמו כמה ציוני דרך נחמדים: בתור התחלה, הוא דילג בדירוג מעל 'מלאכים ושדים' (שירד מהמקום הראשון ישר לרביעי, עם ירידה של 53%). שנית, מבחינת הכנסות כוללות (191 מיליון דולר, בתום סוף השבוע הארוך) הוא עקף בקלילות את 'וולברין' (165 מיליון), והגעה לקו ה-200 היא עכשיו ודאית. כיוון שנראה לא סביר ש'לילה במוזיאון 2' או 'שליחות קטלנית: התעוררות' יעקפו אותו, 'סטארטרק' הפך, באופן מפתיע, לסרט הגדול ביותר ביותר של חודש מאי הזה – אלא אם כן 'למעלה', שייצא בשבוע הבא, יביס אותו. מעט מאוד אנשים היו מהמרים, לפני פחות מחודש, שזה מה שיקרה.

היה עוד סרט שיצא השבוע, והוא בעצם הסרט היחיד שלא איכזב – מה ששוב מוכיח שציפיות נמוכות הן הדרך הטובה ביותר להימנע מאכזבה. 'Dance Flick' הוא פארודיה בסגנון סרטי 'מת לצעוק', 'סופרהירו', 'מת לדייט' וכו', רק שהוא עוסק בסרטי ריקודים, ולכן ייקרא בארץ, כמובן, 'מת לרקוד'. העלילה הראשית שהסרט צוחק עליה היא של 'ריקוד צמוד', וזה די מפתיע, כי לא ידעתי שיש עוד הרבה אנשים שזוכרים שהיה פעם סרט כזה. האחים ווייאנס, שביימו וכיכבו בסרטי 'מת לצעוק' הראשונים – קצת לפני שהז'אנר הזה הפך למיץ של הזבל – הורישו את הבימוי לאח הקטן במשפחה, דמיין וויאנס. אחרי הזוועות שיצאו מז'אנר הפארודיות הזה בשנים האחרונות, פלא שמישהו עוד הולך לסרטים האלה – לכן העובדה ש'מת לרקוד' הביא 11 מיליון דולר (13 בסופ"ש המורחב) נחשבת איכשהו להפתעה חיובית.

בשבוע הבא: 'למעלה' של פיקסאר, ו'קחי אותי לגיהנום' של סם ריימי. אחד מהם הוא סרט לכל המשפחה. השני ממש לא.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian – 53.5 (53.5)
2. Terminator: Salvation – 43.0 (56.4)
3. Star Trek – 22.8 (184.4)
4. Angels and Demons – 21.8 (81.9)
5. Dance Flick – 10.7 (10.7)
6. X-Men Origins: Wolverine – 8.0 (163.2)
7. Ghosts of Girlfriends Past – 3.8 (45.9)
8. Obsessed – 2.0 (65.9)
9. Monsters Vs. Aliens – 1.4 (193.1)
10. 17 Again – 1.0 (60.3)