דו"ח קופות שבורות – 3.12.2006

לוק בסון הגיע לארץ! לא התרגשתם? הוא דיבר עם עיתונאים, הצטלם לטלויזיה, ראה את הסרט החדש שלו בדיבוב לעברית, והמריא הלאה, בלי שהספיק אפילו להניח פתק בכותל. רק הלך לוק, וכבר התבשרנו שפול ורהובן עומד להגיע לארץ לכבוד פסטיבל הסרטים היהודי בירושלים בעוד שבועיים. הוא מגיע ביחד עם במאי אחר, שגם לו קוראים ורהובן. אני מריח כאן פיץ' לקומדית טעויות. בכל אופן, מה קרה שפתאום הם באים? אמנם הנוכחות של במאים מפורסמים בארץ לא גורמת לאותם גלי עונג שהיתה גורמת להם, נגיד, נחיתה של נטלי פורטמן בארץ, אבל בכל זאת הם משקיעים מזמנם כדי לקדם את המכירות של סרטיהם בארצנו הזניחה, בזמן שבו היו יכולים להתראיין לשתיים-שלוש תכניות בוקר/ערב/ערב מאוחר/ערב מאוחר מאוד באמריקה. אולי אנחנו בכל זאת לא עד כדי כך זניחים.

אבל נעזוב אותנו, ונעבור לארה"ב, כרגיל. שם, אנחנו נמצאים מיד אחרי חג אחד – ההודיה – ובתחילת ההכנות לקראת החג הבא, כריסטמס, ובאופן מסורתי מדובר בשבוע חלש. השבוע הנוכחי הקפיד על המסורת. מילת המפתח השבוע היתה "דז'ה וו". לא שהסרט של טוני סקוט קפץ פתאום למקום הראשון, הוא עדיין נמצא במקום השלישי, כמו בשבוע שעבר. וזה בדיוק העניין – גם שאר הסרטים, המשמעותיים לפחות, לא זזו. כבר שלושה שבועות ש'תזיזו ת'רגליים' נמצא במקום הראשון ו'קזינו רויאל' – שני צעדים מאחוריו. אין גיוון, אבל גם אין תלונות: מפיקי שני הסרטים יכולים להיות מאוד מרוצים מהמצב הזה. שני הסרטים צברו בשלושת השבועות האלה סכומים מכובדים ביותר: 121 מיליון לפינגווינים, 116 לבונד. ובדרך, 'תזיזו ת'רגליים' הפך גם לסרט היחיד השנה שאינו מכיל פיראטים והחזיק במקום הראשון יותר משבועיים ברציפות.

רק במקום הרביעי נמצא סרט חדש. 'The Nativity Story' הוא הסרט ההולוודי המיינסטרימי הראשון שמנסה באופן ישיר לרכב על ההצלחה של 'הפסיון של ישו'. הרציונל הוא כזה: אם כל כך הרבה אנשים באו לראות את ישו מת, אולי הם ירצו לראות גם את ישו נולד? הלכו והסריטו את אותו מחזה שלקראת חג המולד מעלים בכל בית ספר (נוצרי) ובכל כנסיה (נוצרית). תקציר העלילה: מרים הבתולה, או מריה הקדושה (קיישה קסטל-יוז, 'לרכב על הלווייתן'), ובעלה יוסף, מחפשים מקום לישון, הם מוצאים רק אורווה, ובאותה אורווה נולד יהושוע הפרוע ושחר חדש מפציע על האנושות, אם אתם מאמינים בזה.
כמו 'הפסיון של ישו', הסרט מתחקה בדייקנות אחרי הסיפור כפי שהוא מופיע בברית החדשה, כי ככל שמעריצי הארי פוטר או שר הטבעות מתעצבנים אם משנים להם משהו בספר, זה כלום לעומת מה שחברי מועדון המעריצים של הברית החדשה יעשו אם יתנו את השורה של יוסף למרים. כתוצאה מכך, הסרט הוא – על פי הביקורות – נטול כל עניין למי שלא נמנה על המעריצים המושבעים של המקור. ניחא, אותו הדבר נאמר גם על 'הפסיון של ישו', והוא היה אחד הלהיטים הגדולים של העשור באמריקה. משום מה, עם 'נאטיביטי' זה לא עבד. יהיה אנדרסטייטמנט לומר שהסרט לא הצליח להשתוות להצלחה של 'הפסיון': 'Nativity' הכניס 8 מיליון דולר בלבד, מהפצה רחבה בהחלט של מעל 3000 בתי קולנוע. התקווה היחידה של הסרט היא שסרטי כריסטמס בדרך כלל לא נעלמים בתוך שבוע אלא צוברים כח במשך השבועות שמובילים אל החג, כשרוח החג שוטפת את הציבור. כבר עכשיו העשיריה הפותחת כוללת שלושה סרטי כריסטמס: אחרי 'נאטיביטי' בטבלה נמצאים 'Deck the Halls' ו'סנטה במשרה חלקית 3' שמסתובב שם כבר חמישה שבועות.

שני הסרטים הנוספים שיצאו השבוע מדגימים על בשרם למה אולפנים לא אוהבים להוציא סרטים בסוף השבוע שאחרי חג ההודיה. למרות חוסר התחרות בשני הז'אנרים, שני הסרטים נכשלו ונכנסו רק בקושי לעשיריה הפותחת. 'טוריסטאס', במקום השמיני עם 3.5 מיליון דולר, הוא סרט אימה. נראה כאילו 'הוסטל' ייסד ז'אנר חדש: סרטים שמזהירים את הצעירים האמריקאיים מהדברים הנוראים שיקרו להם אם יעזבו את ארצם ויטיילו ברחבי העולם השלישי (כלומר, כל שאר העולם). ב'טוריסטאס' מסתבר שלא רק במזרח אירופה יש פסיכופטים שרעבים לאיברים של אמריקאיים תמימים – גם בברזיל. חבורת אמריקאים צעירים, ביניהם מספר בנות שלובשות מעט מאוד, נתקעים בלי דרכונים ובלי כסף בחופי הג'ונגל, ונתקלים באחת מאותן חבורות פסיכופטים.

אל המקום העשירי, עם 2.3 מיליון בלבד, הגיע 'Van Wilder: The Rise of Taj', שהוא המשך ל'Van Wilder', הסרט שנקרא בארץ 'יחצ"ן המסיבות', ורובנו – או לפחות אני – היינו מעדיפים לשכוח מקיומו. גם הסרט המקורי – קומדית קולג' דבילית במיוחד – לא היה בדיוק להיט ענק: הוא הכניס בסך הכל 21 מיליון דולר בארה"ב, לפני ארבע שנים. אבל כנראה שהוא נמכר לא רע ב-DVD, אחרת אי אפשר להסביר את העובדה שמישהו ראה לנכון לעשות לו המשך, ועוד המשך מהסוג שבדרך כלל יוצא ישר ל-DVD: מקום ההתרחשות הועבר לאנגליה, הגיבור הפעם הוא טאג', יד ימינו של ואן ווילדר בסרט המקורי, וואן ווילדר עצמו בכלל לא משתתף – מה שהופך את שם הסרט לקצת דבילי. מילא, זה כנראה מתאים לסרט עצמו. הסרט לא הוקרן למבקרים, ואתם בטח יודעים בדיוק מה זה אומר.

בשבוע הבא אנחנו כבר נכנסים לכוננות טרום-כריסטמס מלאה, עם ארבעה סרטים מגוונים: מל גיבסון מוציא את 'אפוקליפטו' שלו, בתקווה שהקהל כבר סלח לו; 'לגעת ביהלום' עם לאונרדו דיקפריו; הקומדיה הרומנטית עתירת הכוכבים 'החופשה', וסרט הילדים 'Unaccompanied Minors'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Happy Feet – 17.0 (121.0)
2. Casino Royale – 15.1 (115.9)
3. Deja Vu – 11.0 (44.1)
4. The Nativity Story – 8.0 (8.0)
5. Deck the Halls – 6.7 (25.0)
6. The Santa Clause 3: The Escape Clause – 5.0 (73.2)
7. Borat – 4.8 (116.3)
8. Turistas – 3.5 (3.5)
9. Stranger than Fiction – 3.4 (37.0)
10. Van Wilder: The Rise of Taj – 2.3 (2.3)