כל מה שבחורה רוצה

במקור: Pretty Persuasion
במאי: מרכוס סייגה
תסריט: סקאנדר האלים
שחקנים: אוון רייצ'ל ווד, רון ליווינגסטון, ג'יימס וודס, ג'יין קרקאובסקי, אליזבת הארנויס

מילון אבן שושן מגדיר מקיאבליזם: 1. תורתו המדינית של מקיאבלי, שלפיה כל האמצעים, גם אכזריים ובלתי-מוסריים, אמצעי שקר, בגידה ומרמה, כשרים להגדלת כוח שלטונו של השליט. 2. (בהשאלה) מדיניות של אכזריות, בוגדנות וערמומיות. הכינוי "מקיאבליסטי" נקשר בדרך-כלל לפוליטיקאים שאפתניים ועסקנים חורשי-מזימות. ובכל זאת, אם נרצה לתאר את קימברלי ג'ויס, תלמידת תיכון בת 15 מבל אייר, נוכל להסתפק במילה אחת. העלמה היא מקיאבליסטית.

קימברלי (אוון רייצ'ל ווד) היא בתו של יצרן אלקטרוניקה עשיר (ג'יימס וודס, בתפקיד קטן ועסיסי), שדעותיו על הקולגות היהודיים גורמות למל גיבסון להצטייר כדבר הטוב ביותר שקרה לעם ישראל מאז הרצל. קימברלי יפה, חכמה ומוכשרת יותר מהרוב המוחץ של בני-גילה. פסגת עקומת האיי-קיו היא מקום בודד; לקימברלי יש רק חברה טובה אחת, בריטני, מעין גרסא ממוצעת למדי שלה, ובת-חסות אחת, ראנדה (עדי שנל, שכמו כל ישראלית טובה משחקת ערבייה), בתם של מהגרים מוסלמים עשירים. קימברלי חולמת – לא, היא יודעת – שיום יבוא והיא תהיה שחקנית מפורסמת, אבל היא גם יודעת שתצטרך לעבוד קשה כדי להגיע לשם, או במילותיה שלה: "כל מה שצריך זה כישרון, התמדה, ולשכב עם אנשים שבמצב אחר לא היית שוכבת איתם".

הכול יכול היה להיות שליו בממלכת קימברלי, אלמלא פרסי אנדרסון (רון ליוונגסטון), המורה לספרות, שנועץ בה מבטים חשודים, מסתגר בכיתה צדדית עם ראנדה וגורם לבריטני לערטל את עצמה בפני כיתת הדרמה. כשמגיעים מים עד נפש, הבנות מחליטות להגיש נגדו תביעה בגין הטרדה מינית. התביעה, כצפוי, הופכת למשפט מתוקשר. אלא שהסרט מתעקש, ממש עד לסופו, לא לאפשר לנו להחליט מי החוטא ומי הצדיק. האם מר אנדרסון הוא פדופיל מנוול, או קורבן של עלילה?

'כל מה שבחורה רוצה' הוא סאטירה מרושעת בעור של קומדיית נעורים. למרות שיש בו מתבגרים יפים, סיפורי אהבה, יחסי הורים-ילדים וכיוצא בזה – הסרט ממש איננו קליל. הוא מצחיק מאוד, אבל לא מצחיק כמו סרט-נעורים, שבו ניסיון חיזור שלומיאלי הופך לאסון מבדר, אלא מצחיק כמו הבעת הפנים של כלבה עשירה מבוורלי-הילס, כשהיא מגלה שהניתוח הפלסטי האחרון שלה השתבש בצורה מחרידה. זהו סרט נוטף ארס, ארס עסיסי וטעים. ההומור הוא הומור ערמומי מאוד. מה שמצחיק הוא הג'סטות הקטנות, טון הדברים, הרשעות המתוקה של קימברלי והאיוולת הגמורה של שאר העולם. באמצעות האמתלה של סרט-תיכון מחד, ודרמה משפטית מאידך, היוצרים המוכשרים של 'כל מה שבחורה רוצה', סקאנדר האלים ומרקוס סייגה, מבקרים את השטחיות הפלסטית של המרקם החברתי האמריקני, את תאוות הפרסום ועיוורון-הכוכבים, את המתירנות המתחסדת והסובלנות המדכאת שמציפים את אמריקה השבעה והנהנתנית.

מעבר לכתיבה המשוננת ולפסקול הג'אז (אולי האינדיקציה הברורה ביותר לכך שלא מדובר בקומדיית נעורים אותנטית), הסרט נהנה מהופעה מבריקה של אוון רייצל ווד. מיד אחרי שהסרט נגמר, רצתי ל-IMDb כדי לוודא שאני יכול לדמיין את החתונה שלנו בלי לעבור על החוק (היא בת 19, תודה ששאלתם). אוון – אני מרשה לעצמי לקרוא לה אוון – עושה מטעמים מהדמות של קימברלי. היא משתנה מבובת-פורצלן חסודה לנסיכת הקרח מחושבת, ואז ללוליטה מנוסה, במומחיות מענגת. למרות שקשה לאהוב את קימברלי, קל להעריץ אותה, ובעיקר, קל להבין אותה. כי למרות שקימברלי, בסופו של דבר, היא כלבה תככנית, היא כלבה תככנית בעולם של גברים. והגברים בסרט, ללא יוצא מן הכלל, הם חבורה של בהמות חרמניות, אנוכיות וצדקניות. 'כל מה שבחורה רוצה' הוא לא רק סאטירה נשכנית על העשירונים האמריקנים העליונים, הוא גם כתב-אישום פמיניסטי חמור ביותר. למרות שמעלליה של קימברלי מפוקפקים מבחינה מוסרית, יוצרי הסרט טוענים, בין השורות, כי אופורטוניזם ומתירנות מינית הם האופן היעיל ביותר, אם לא היחיד, שבו בחורה יכולה להשיג את מה שהיא באמת רוצה.

חשוב להבהיר כי למרות ש'כל מה שבחורה רוצה' לא כולל עירום כזה או אחר, הוא מלא בניבולי פה ובאקטים מיניים מרומזים. רק כדי שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים כאן, בסצנה מצחיקה אחת, אבא ג'יימס וודס מסביר לבתו איך נשמע שיעול יידי, בעוד אישתו החדשה והצעירה ממנו בעשרים שנה מפטפטת בלהג פיסכולוגיסטי ריק מתוכן, וקימברלי, בפני מלאך חתומים, מודיעה לאבא שאישתו מזדיינת עם בובו, הכלב המשפחתי, ואף משמיעה חיקוי מדויק של המעשה. אוון רייצ'ל ווד תתחתני איתי, כבר אמרתי?

יש לסרט חסרון משמעותי אחד. הדמויות הן אמנם לא קריקטורות מוחלטות, אבל כולן שטחיות ומטופשות באופיין, ואין דמות חיובית אחת. מי שאינו טיפש הוא מתחסד, מי שאינו מתחסד הוא אשמאי זקן, ואילו הגיבורה הראשית היא חסרת לב ונצלנית. וכך אי אפשר להזדהות עם אף אחד, ולמרות שחיצי הסאטירה פוגעים פעם אחר פעם, חסר המימד הרגשי שאמור לאפשר לנו להתחבר מהבטן למה שקורה. לי זה לא הפריע במיוחד, אבל צופים שמחפשים חיבור סנטימנטלי לסרט שלהם עלולים להתאכזב.

'כל מה שבחורה רוצה' קצת הולך לאיבוד בין סרטי-הקיץ הענקמונים, אבל מדובר בסרט הכי מרענן שראיתי בעונה קשה זו, קצת כמו סוכרייה חריפה במיוחד. הוא חצוף, כתוב באלגנטיות מרשימה, עשוי היטב, ואוון רייצ'ל ווד פשוט מצוינת. ואחרי כל שוברי הקופות הללו, שמאשרים שוב ושוב את ערכי המשפחה, החירות והצריכה, כדאי לראות סרט שמציג את הצד המכוער של החלום האמריקני, ועוד עושה את זה עם תוספת רוטב ארסי, מרושע ומהנה.