ביקורת: חמישים גוונים של אפור

לא סרט טוב, לא שערורייתי, אפילו לא גרוע מספיק כדי ליהנות ממנו. "חמישים גוונים" הוא כלום. על זה היה הרעש?!
שם רשמי
חמישים גוונים של אפור
שם לועזי
Fifty Shades of Grey
סרט מס' 1 בסדרת חמישים גוונים של אפור

מה, זהו?

על זה הרעש? זה הסקנדל? זאת המהפכה? אישית, לא היו לי שום ציפיות מ"חמישים גוונים של אפור", אבל לפי ההתעסקות האובססיבית בו באתרים ישראליים, זה הסרט המשמעותי ביותר, החשוב ביותר והיחיד שיצא השנה. אם לא יצירת מופת, אז זה לפחות היה אמור להיות הסרט השערורייתי ביותר של העשור. או לפחות תופעה תרבותית אדירה ומדאיגה שמשחיתה את הנוער או מגדירה את הדור, או משהו. אבל לא יאומן כמה שאין קשר בין ההייפ של "חמישים גוונים של אפור" לבין הסרט עצמו. הסרט הזה הוא כלום: לא נועז, לא מעניין, לא חדשני, בטח שלא טוב, אפילו לא נורא מביך. המונח "אנטיקליימקס" מעולם לא היה הולם יותר.

במקרה ששמעתם על "50 גוונים של אפור" אבל מעולם לא טרחתם לברר במה בעצם הוא עוסק, אז קודם כל, תרשו לי לברך אתכם על טעמכם הטוב. ושנית, זוהי העלילה: אנסטסיה סטיל (זה השם שלה. ברצינות! מישהי כתבה ספר, שלא עוסק בגיבורי-על או בג'יימס בונד, וקראה לגיבורה שלה אנסטסיה סטיל. מדהים) פוגשת לראיון את כריסטיאן גריי: מיליארדר, בן 27, עומד בראש אימפריה כלכלית, אבל משום מה אף פעם לא עובד. לו יש טעם מיני לא שגרתי, והוא מנסה לשכנע את אנסטסיה סטיל (ככה קוראים לה!) להיות שפחת המין שלו.

זהו.

זוהי כל העלילה מתחילת הסרט ועד הסוף. אין דקויות או התפתחויות. יש בסרט דמויות משנה – חברים של ומשפחה של ההוא וההיא – אבל הם לא עושים שום דבר שמשנה במידה כלשהי.

ואחרי שעברנו על עלילת הסרט בפרוטרוט, נעבור לנושא המרכזי: הסקס. כידוע, הסרט מבוסס על ספר שהפך לרב-מכר בשל סיבה אחת ויחידה, והיא שישנם אנשים שאינם מודעים לכך שאפשר להשיג סיפורי סקס בחינם באינטרנט. "50 גוונים" הוא ספר פורנו. ומכיוון שכמו בספר, גם בסרט אף אחד לא מתעניין משום סיבה מלבד הסקס שבו, ההגדרה הזאת תקפה גם לגביו: זה סרט פורנו. ולכן התפקיד מחייב אותי לדווח ש"50 גוונים" הוא פורנו ממש גרוע.

יכול להיות שלגירסה המוסרטת מעולם לא היה סיכוי. הסרט הרי מנסה לעבד יצירה פורנוגרפית ולהפוך אותה למשהו שיעמוד בסטנדרטים של הקולנוע האמריקאי המהוגן. מן הסתם, הקטעים השערורייתיים באמת היו חייבים לעוף. אז כן, יש סקס ב"חמישים גוונים". יש פה, אם אני לא טועה, יותר סקס מבכל סרט הוליוודי מיינסטרימי בעשור האחרון לפחות – אבל בסטנדרטים האלה, "הרבה" זה עדיין מעט מאוד. כמות העירום בסרט ההו-כה-סקסי הזה היא כזאת שאף אחד לא היה טורח אפילו לאזכר אילו זה היה סרט צרפתי, למשל. ומה שיש, סטדרטי למדי ומצולם באופן משעמם, ברמת ההשראה של ערוץ פלייבוי. והעסק הקינקי? פושר. הדמויות מדברות הרבה על BDSM, סאדו-מאזו, ואפילו מאזכרות – במילים בלבד – כמה פעילויות שבהחלט אינן נמצאות ברפרטואר הסטנדטי של סרטים מהוגנים. אבל אחרי כל הדיבורים האלה, כל מה שהסרט מציע בתחום ה"נועז" הוא שתיים-שלוש הצלפות בהילוך איטי. זהו? זאת השערוריה? זה הסקנדל? מכה בטוסיק, זה מה שאמור לגרום לנו לספוק כפיים ולהתעלף? אם זה מה שמזעזע אתכם, אני מבין שלא שמעתם על "תשעה וחצי שבועות של שכרון חושים" "המזכירה", "עט הסקנדל", "הטנגו האחרון בפריז", "ירח מר" או "נימפומנית" – בתור התחלה.

אפילו אם הגעתם לסרט בציפיה לקאמפ – בתקווה שהוא יהיה הדבר הכי גרוע בעולם, ואגב כך מאוד מצחיק – הסרט מאכזב. "50 גוונים", הספר, היה אולי ג'אנק שכתוב ברמה של תלמידת כיתה ח' ששיא השכלתה הספרותית הוא "דמדומים", אבל על הסרט, למרבה האכזבה, נראה שעבדו אנשים מקצועיים. כן, הוא משעמם, כי זה מה שקורה כשמוציאים מפורנו את הסקס, אבל לא יותר מזה: אין פה כמעט כלום ליהנות ממנו מבחינת הכל-כך-רע-שזה-טוב. דקוטה ג'ונסון, בתפקיד אנסטסיה סטיל אשת הפלדה, היא דווקא חביבה ומכניסה מידה של אופי לדמות שנראית כאילו במקור היה לה עומק של בובת גומי. ג'יימי דורנן, בתפקיד העשיר המיוסר והמסכן (הוא אפילו מנגן בפסנתר, איזה מרגש) לא עושה ולא צריך לעשות הרבה מלבד להיות שם ולהתפשט, ואני מבין שישנן כאלה שחושבות שהוא נאה מאוד, ולא – כפי שהוא נראה לי – כאילו מישהו דרך על הפרצוף שלו לא מזמן והוא קצת לא מרוצה מזה.

ואחרי כל זה, הסרט מציע עוד אכזבה אחרונה למי שלא מצוי בחומר המקור: הוא נגמר בלי שום סוף. אחרי כל כך הרבה הקדמות ודיבורים, הסרט פשוט נגמר ללא שיא. במקרה הזה אפשר להאשים את הטרנד של סרטים בחלקים, כמו "משחקי הרעב: עורבני חקיין, חלק ראשון" או "ההוביט, חלק 2.6 מתוך 14". רציתם סרט עם התחלה וסוף? לא תקבלו. זה רק חלק ראשון בטרילוגיה. העלילה, אם יש כזאת, בטח תגיע בסרטי ההמשך. ובינתיים אתם יושבים שם ואומרים, מה – זהו? לא, ברצינות, זהו?!


פורסם במקור בוואלה