לא לעתים קרובות יוצא לי לשבת מול קרדיטים בדממה מוחלטת בניסיון להפנים שהסרט שראיתי עכשיו לא נראה או מתנהג כמו שום דבר שנעשה לפניו. לרוב זה בגלל אחת משתי סיבות קוטביות: או שהסרט קטסטרופה של פעם בדור (הו, היי מארק!) או שהוא יצירת מופת עילאית. "אינו-הו" של מסאקי יואסה משתייך לקבוצה השנייה.
מסאקי יואסה ("לו מעבר לחומה", "דבילמן: בכיין"), אם טרם התוודעתם לפועלו, הוא אחד מבמאי האנימציה הססגוניים, המקוריים והמרהיבים בתבל, וכל פרויקט חדש שלו הוא כמו ביצת קינדר אם קרטל סמים מקסיקני היה מכין ביצי קינדר. ואם כבר ראיתם סדרה או סרט שיואסה חתום עליהם, יש לכם מושג קלוש לְמה אתם נכנסים: סיפור שמתחיל ב-200%, מגביר ומסתיים במקבילה הקולנועית של מופע זיקוקים שיצא משליטה. יואסה הודיע לאחרונה שהוא לוקח פסק זמן מעשייה קולנועית (מגיע לך יואסה. לך תנוח), אבל נראה שהוא עשה זאת בבאנג, כי האיש הביא למסך את מה שאני יכול להגדיר כמגנום אופוס שלו: הסרט המופרע ביותר של מי שגם ככה נחשב לאחד החוליגנים הגדולים בתעשייה.
עלילת "אינו-הו" מביאה אותנו אל יפן של המאה ה-14, תקופה שבה השוגונים שולטים באי ביד רמה ומפקחים על סוג המוזיקה שיכולים להשמיע נזירי ביווה (נזירים עיוורים נודדים ששרים ומנגנים על לאוטה יפנית מסורתית). ועל מה בדיוק קבוצת נזירים בחסות מוסד השוגונות יכולה כבר לשיר? על ההיסטוריה של השוגונים, כמובן, ובמקרה הזה אפוס יפני שמתאר את היריבות המפורסמת בין שני שבטים שחיו מאות שנים קודם לכן.
ובתוך כך, לאחר מספר רב של סצנות שפותחות את הסרט ומג'נגלות בין דמויות ואירועים לא מעטים (וחלקם די מבלבלים) מתקבעת העלילה על נגן ביווה צעיר ושמו טומונה. טומונה שלנו מואס במוסכמות. הוא רוצה לנגן איך שהוא רוצה ועל מה שהוא רוצה, למורת רוחם של חבריו הנזירים. אלא שמפגש אקראי עם אינו-הו (מילולית: "מלך כלב") – בחור צעיר שמכוסה מכף רגל ועד ראש כי הוא נולד מעוות, מוביל את השניים לשתף פעולה: טומונה מנגן ואינו-הו רוקד.
וזו גולת הכותרת של הסרט: המוזיקה. דקות מסך ארוכות, ארוכות מאוד, מוקדשות למופעים הראוותניים של טומונה ואינו-הו, מופעים שלקחו השראה, בין היתר, מלהקת קווין, מייקל ג'קסון, אלביס ואחרים. כן, אנחנו עדיין במאה ה-14, אך יואסה לא נתן לטירוף של עצמו פטור: אם לא תמצמצו תוכלו לראות שאת המופעים של אינו-הו וטומונה מקרקע יואסה באמצעים הטכנולוגיים שהיו אפשריים באותם הימים, כך שלכל זרקור ואפקט אור-קולי נלווה הסבר. לא שזה הופך את הסרט שבו מופיעות, בין היתר, רוחות רפאים, להגיוני – אבל מוכרחים להעריך את הדקדקנות.
אתם עשויים, בשלב מסוים, להילחם ברצון להציץ בשעון ולתהות את מה שתהיתי בגיל 6 כשראיתי סרטי אנימציה של דיסני: מתי כל המוזיקה הזו תעצור ונשמע אנשים מדברים? והנה העצה שלי – אל. פשוט אל. אמצו את המוזיקה אל חיקכם וקבלו את העובדה שזהו, בעיקרון זה רוב הסרט: מופע ואחריו עוד מופע ועוד מופע וכן הלאה. אבל המופעים האלה אינם חסרי משמעות – הם מקדמים, בדרכם הייחודית, את המאבק של אינו-הו וטומונה במוסכמות, ובמקביל את מאבק השלטונות נגד המאבק של אינו-הו וטומונה.
ועכשיו אתם עשויים לומר, בצדק, שכבר קיים ז'אנר של סיפורים שמקדמים את העלילה באמצעות שירים. זה נקרא מחזמר. חשוב להדגיש ש"אינו-הו" הוא לא מחזמר – אבל הוא כן אחד הסרטים המוזיקליים היותר מוצלחים מהעת האחרונה, והמופעים של טומונה ואינו-הו (שצוברים עד מהרה פופולריות בקרב הקהל היפני) מרכיבים יחדיו כמה מהרגעים הקולנועיים המהנים ביותר שחוויתי השנה – ואם לא מצאתם את עצמכם בשלב מסוים מזמזמים "לווייתן ענק" כנראה שבאתם לסרט בגישה לא נכונה.
וגם ברגעים (הבודדים) שבהם העלילה לא עוסקת במופרעים שמשתוללים על במה, "אינו-הו" הוא יופי של סרט, לא רק ויזואלית. עולה בו השאלה (הרלוונטית גם לימינו) אודות טיב הקשר בין שלטון לאמנות והיכן חופש הביטוי נכנס בכל הסיפור. שימור מורשת והיסטוריה זה בהחלט חשוב, אבל היכן עובר הקו שבין תיעוד לפרשנות?
עם זאת, ייתכן שצופים מערביים ימצאו פה את נקודת החולשה של "אינו-הו", משום שכל הדמויות אובססיביות לסדרת אירועים שהתרחשו מאות קודם לכן, והשפיעו על השלטון ביפן לאורך מאות שנים לאחר מכן. אלה אירועים מסובכים פוליטית שכמעט כל יפני מכיר משיעורי היסטוריה, ושמתוארים בדקדקנות באפוס שקרוי "סיפורי הייקה". למעשה, בתזמון לא מקרי, אולפן האנימציה של יואסה הפיק לפני כשנה סדרת אנימה עתירת תקציב שמבוססת על אותו אפוס בדיוק (הדבר הכי קרוב שיש לנו חובבי האנימה למשחקי הכס) כדי, כנראה, לגשר על פערי הידע. עכשיו, אני לא אומר חלילה שכדי ליהנות מ"אינו-הו" אתם צריכים ללכת ולראות סדרה אחרת בת 11 פרקים (כלומר, זה לא יזיק…) אבל לכל הפחות, כדי לא להרגיש שאתם מחוץ למסיבה, רפרפו בויקיפדיה.
לא שזה משנה כי עם ידע מקדים ובלעדיו, "אינו-הו" הוא אחד הסרטים המופרעים והנהדרים שראיתי (ושמעתי) מעודי. מדובר בחגיגה מתמשכת לעיניים ולאוזניים, ומוטלת עליכם החובה לראות אותו על המסך הגדול ביותר שאתם יכולים למצוא כי לסרט שכזה מגיע לא פחות מהטוב ביותר.
ואיזה יופי, כי יש לכם אפשרות שכזו: הסרט יוקרן השבוע בפסטיבל אנימיקס ביום חמישי וביום שבת.
טוב, טוב מאוד אפילו, אבל....
… עדיין צעד או שניים מאחורי The Night is Short, Walk On Girl/
אני חושב שאני מעדיף אחד על האחר פשוט כי, באמת, אין לו אותה מידה של חיבה לכל מופעי המוזיקה שמהווים את מרבית החלקים של אינו-אה. הם יפים, יואסה תמיד היה במאי שיכל להוציא את היופי מכל דבר, ובהחלט מרשימים המבחינת הזגזוג בין חוסר הריאליזם האינהרנטי לסגנון האיור מול הצורך להפוך את המפועים ל'הגיוניים' בתוך העולם ההיסטורי של הסרט. אבל אני פשוט לא… מתחבר לסגנון המוזיקלי הזה אני מניח.
אני גם לא חושב שעולה בו 'שאלה' בקשר למקום האמנות בחברה ובהיסטוריה – לי נראה די ברור באיזה צד נמצאת הסימפטיה של הסיפור.
כלומר, אני לא חושב שזה הוגן שנצפה שכל סרט יהיה "הלילה צעיר"
(ל"ת)
אני כן
(ל"ת)
יש לכם הזדמנות נוספת לראות את הסרט על מסך גדול
בסינמטק ירושלים (במסגרת פסטיבל Anination) ב-18.11 ב-22:00
mixed bag
האמת לא סרט משהו בסך הכל והסיבה היא שההופעות של אינו-הו הם הרגעים הבודדים הסרט הזה לא להיפך. ההופעות של אינו-הו לוקחות במקרה הטוב שליש סרט ומה עושים בשאר הזמן בסרט, שטויות במיץ. לפעמים זה מדהים כמו הסצנות בתוך הראש של אינוהו לפעמים זה לא מעניין כמו עלילת הנזירים מחוץ לקונפליקט של טומונה, ולפעמים זה תמוהה כמו הפרולוג שסובל מסינדרום "סיפור רפאים" קצר מדי בשביל להיות אפקטיבי ארוך מדיי בשביל מה שהוא כן אומר (למרות שאני מודה יש לו כמה רגעים מעניינים אבל הם יותר סט-אפ לאירועים עתידיים ופחות קשורים לעלילה עצמה). ולסרט הזה לא כדאי להימרח כי ככל שהוא נמרח רואים כמה תקציב וזמן אין לסטודיו ,למרות שברור שהם אנימטורים מוכשרים. שוטים שחוזרים על עצמם, פריימריט לא אחיד, דמיות רקע חצי מצוירות וזזות ,רקעים ריקים וסתם סצנות שנראות רע (ולא, הסטייל לא מכפה על זה).
אבל… איזו יצירת מופת יש מתחת לכל הבעיות האלו. מאחורי כל עלילות הצד והאנימציה המושקעת אך זולה, יש סיפור בין שני קורבנות של חמדנות שמתאחדים כדי להראות שיש סגנונות אחרים של אומנות מאשר מה שהממשל מכתיב ויותר פשוט מזה זה סיפור התבגרות יפיפה על שתי נערים שמוצאים מטרה בחיים דרך החברות שלהם. אני מודה לא חשבתי שכל השירים היו מעולים אבל הקטעים המוזיקלים בסך הכול מלאי אנרגיה ותשוקה בין עם זה באנימציה (למרות שהשוטים החוזרים מפריעים מאוד), השירה הצעקנית אך היא מתאימה בול לאנרגיה של הרוק ובכללי יש הרגשה של השתתפות בקונצרט על-זמני בכל פעם שהם מגיעות קשה להסביר את זה מבלי לצפות בסרט. הסוף יפיפה והסרט השאיר אלי רושם חיובי חבל שלא קיצרו ממנו כמה דברים כי חוץ מחלקים מעלילת הצד של אבא של אינו-הו ואולי כמה סצנות של הקיסר לא הרגשתי שעלילות הצד באמת תרמו למשהו למרות הקשר הישיר שלהם לעלילה. להבא מספיק להביא סיפור על שני נערים ומוזיקה אדירה וזהו, לא צריך יותר. הייתי שמח לראות גירסה אחרת לאותו קונספט בלייב אקשן ויותר תקציב אולי אפשר גם ממדינה אחרת חוץ מיפן, הרעיון הכללי של שימור הסטוריה והתנגדות לממשל לא שייך רק לסיפור הזה, עוד מדינות יכולות להשתמש בו כבסיס לדרמה ממש טובה.