ביקורת: קסם לאור ירח

אם וודי אלן לא היה כל כך מתאמץ להוציא סרט חדש בכל שנה, אולי הוא היה נמנע מסרטי פילר חסרי טעם כמו זה.
שם רשמי
קסם לאור ירח
שם לועזי
Magic in the Moonlight

בשנת 1982 וודי אלן ביים את הסרט "קומדיה סקסית של ליל קיץ". לא אחד מסרטיו הטובים או ‏החשובים ביותר, למעשה אני לא מצליח אפילו להיזכר אם ראיתי אותו אי פעם או לא. אני מנחש שהיה שם וודי אלן, בתפקיד גבר ניו-יורקי עצבני והיפוכונדר שמישהי מתאהבת בו, או משהו. אבל הסרט הזה ראוי לציון מבחינה אחת: הוא מהווה את תחילתו של אחד הרצפים ‏הארוכים ביותר בתולדות הקולנוע. מאז הסרט ההוא ועד היום, כל שנה – אבל כל שנה, ברצף, בלי ‏שום הפסקה, כבר 32 שנה והיד נטויה – יוצא סרט חדש שוודי אלן כתב וביים. ההתמדה הזאת היא ‏הישג שלא יאומן: לבמאים אחרים לוקח ארבע-חמש-תשע-שלוש עשרה שנים למצוא רעיון, ללטש אותו, ‏לכתוב תסריט, להשיג תקציב, למצוא לוקיישנים ושחקנים, לצלם סרט, לערוך אותו ולמצוא מפיץ שיוציא אותו לאור. אלן מייצר סרט אחד בשנה, כל שנה, כמו מכונה.‏

ולעתים קרובות זה מורגש שהסרטים האלה הם תוצר של פס ייצור. וודי אלן הוא לא חסר כישרון ולא ‏‏"איבד את זה": לא משנה כמה פעמים מספידים אותו, בכל פעם מחדש הוא מפתיע. רק בשנה ‏שעברה – לפני תשעה חודשים, ליתר דיוק – יצא "יסמין הכחולה", סרט מוצלח ומעניין שזיכה את קייט ‏בלאנשט באוסקר מוצדק. אבל בין הסרטים האלה – הסרטים הרציניים, נקרא להם – אלן עושה גם ‏הרבה סרטים שתפקידם היחיד, אני די בטוח, הוא לדאוג שהרצף לא יישבר. הוא התחייב לסרט בכל שנה ‏והוא יעשה סרט בכל שנה, ולא משנה אם יש או אין לו כח, חשק או משהו חדש לומר.‏

‏"קסם לאור הירח" הוא בלי ספק אחד מאותם סרטי ביניים. זה סרט שנעשה בעצלנות. התסריט ‏שלו נראה כמו דבר שמישהו (מוכשר) כתב במהלך סוף שבוע, הוא מצולם ללא כל השראה ומשוחק ‏באדישות.‏

ההתחלה דווקא די מבטיחה: קולין פירת' מגלם את וויי לינג סו, קוסם מהמזרח הקסום המבדר ‏את תושבי אירופה בהעלמת פילים וניסור נשים לשניים. כשהוא מוריד את השפם המלאכותי, ‏הקרחת והקימונו, הוא בעצם סטנלי, קוסם במה המתמחה בהפרכת והשפלת ידעונים, ‏אסטרולוגים, מתקשרים עם רוחות ושאר אורי-גלרים ואורן-זריפים. חבר מזעיק אותו אל ‏משפחה עשירה בדרום צרפת, שנמצאת תחת השפעתה של צעירה חיננית להפליא (אמה סטון) ‏שטוענת כמקובל שהיא יכולה לראות את העתיד ולדבר עם המתים. סטנלי הבכלל לא יפני, שיודע שלכל ‏דבר יש הסבר רציונלי, מגיע לשם כדי להראות לכולם שמדובר ברמאית, ומגלה שגם הוא לא ‏מצליח להסביר אותה. אולי פשוט יש לה את זה. כמו כן, כוחה של אהבה הוא חזק יותר מכל קסם או משהו.‏

הסיפור הזה, מתחילתו ועד סופו המובן מאליו, היה יכול למלא בקלות סרט של כרבע שעה. וודי ‏אלן מושך אותו על פני 91 דקות – סרט לא ארוך, ועדיין נראה מתוח ומרוח באופן לא טבעי. סצינות ‏של דיאלוגים נמשכות עוד ועוד ועוד, הרבה אחרי שכולם כבר אמרו את כל מה שיש להם לומר, פעמיים. הסרט עשוי באופן כל כך חסר השראה ‏שהוא היה יכול להיות תסכית המלווה בגלויות נוף: רוב הזמן המצלמה נחה לה על משכבה בעוד ‏השחקנים מדקלמים, והרבה יותר מדי פעמים הסרט מספר לנו דברים – גם אירועים משמעותיים – ‏במקום להראות אותם. סימן ההיכר המובהק ביותר של העצלנות האלנית היא הפסקול: כרגיל אצלו, אין ‏לסרט פסקול מקורי, רק קטעי ג'ז שמשובצים שוב ושוב ברקע, כאילו בלי קשר למצב ‏הסצינה, הרוח, הבטחוני או החסה. ג'ז הולך עם הכל, לדעתו של אלן. הגיבור מרגיש מאושר ומלא חיים? ג'ז. אהובתו של הגיבור עזבה אותו והותירה אותו לבד בעולם? ג'ז. הגיבור דואג לשלומו של אדם יקר לו הנאבק על חייו? ג'ז.‏

כשהבמאי/תסריטאי מגיע רק כדי להחתים כרטיס, אין פלא שהשחקנים עושים את אותו הדבר. ‏קולין פירת' הוא חביב לגמרי בדרך כלל, אבל בחיי שלא הבנתי אפילו מה הוא מנסה לעשות כאן. האם הוא באמת מתאהב, או באמת משתכנע, או שהוא פשוט עושה את ‏עצמו? האם הוא מתכוון ברצינות לשורות המגוחכות שלו? האם הוא ציני? קשה לדעת, או אפילו למצוא חיבה ‏כלשהי לאיש המעצבן שהוא מגלם, מתחת להופעה המוזרה וחסרת האופי שלו. לפחות על דבר ‏אחד אפשר לסמוך: אמה סטון מקסימה כאן כתמיד אם לא יותר. אפילו אם כל הסרט מסביבה לגמרי חסר אופי, כל שעה וחצי שבה אפשר לצפות באמה סטון היא לא שעה וחצי של בזבוז זמן מוחלט.

מעריצי וודי אלן בעלי כרטיס המנוי השנתי לא יתלוננו גם הפעם. "קסם לאור ירח" (אפילו השם גנרי, חסר השראה או קשר לסרט) הוא לא סרט שמכאיב לראות, אלא סרט סתמי ועצלני. זה סרט מהסוג שוודי אלן ‏יכול לביים מתוך שינה, ולא מן הנמנע שזה בדיוק מה שהוא עשה. אולי קולין פירת' לא היה מביך את עצמו כל כך אילו הבמאי היה ער. אז יופי, הסטריק נמשך לעוד שנה, אבל מישהו חושב שסרטי הפילר האלה באמת מוסיפים לוודי אלן כבוד? באמת היה נורא כל כך אילו הוא היה לוקח שנה הפסקה כדי ‏לחשוב טוב יותר על הסרט הבא שלו? אם "קסם לאור ירח" לא היה יוצא לאקרנים, מי בעצם היה ‏שם לב, חוץ מהחבר'ה בגינס?
‏ ‏


פורסם במקור בוואלה