ביקורת: מיליון דרכים להתפגר

איש אחד נפל ומת. מצחיק? ומה אם היה לו שפם, עכשיו מצחיק?

‏"סנאי ניגש לעץ ואומר, 'אני שכחתי לאגור בלוטים לחורף ועכשיו אני מת'. זה ‏מצחיק, כי הסנאי מת".

– הכלב דאג, "למעלה".‏

ועכשיו, בדיחה לדוגמה מתוך "מיליון דרכים להתפגר": ארבעה אנשים מורידים מעגלה בלוק קרח ‏ענק. הבלוק נופל, ומרסק לאחד מהם את הגולגולת.‏

זאת כנראה אחת הבדיחות המוצלחות בסרט, כי היא מופיעה בכל הטריילרים והפרסומות. כנראה שהיא עובדת. היא רק לא עובדת עלי. ‏רבאק, איפה הבדיחה פה? אין בסצינה הזאת שום דבר מלבד איש מת: השוט הזה הוא הפעם ‏הראשונה שבה אנחנו רואים את האיש או את שלושת חבריו, אין פה שום הקשר, לא היתה פה שום ‏אירוניה, שום שנינות, שום דבר מלבד ראש מרוסק. אילו רגע לפני שראשו הפך למריחה אדומה על ‏פני הקרקע האיש היה אומר "בררר, אני מת מקור!" – זאת היתה בדיחה. די דפוקה, אבל בדיחה. ‏אבל לא, הסרט לא נותן אפילו את זה. האיש פשוט מת. זה מצחיק, כי האיש מת.‏

הומור הוא דבר שאין שום טעם להתווכח עליו: אם אתם צוחקים אתם צוחקים, ושום טיעון מובנה ‏ומנומק היטב ‏לא יגרום לכם להפסיק לצחוק.‏ אז אם ריסוק ראשו של זר אקראי כלשהו על ידי גוש ‏קרח מצחיק אתכם, אולי תיהנו מאוד מ"מיליון דרכים להתפגר", ולבריאות. אני לא יכול להעיד על שום דבר מלבד על דעתי. לדעתי, "מיליון דרכים להתפגר", ברובו הגדול, פשוט לא מצחיק.‏

זה קצת מפתיע, כי סת' מקפרליין אמור להיות איש מצחיק. מקפרליין החליט כאן לראשונה שהוא ‏כוכב קולנוע של ממש. אחרי שב"איש משפחה" ביצע את הקולות של הדמויות, וב"טד", הסרט ‏הראשון בבימויו, השתתף רק כקולו של דובי מדבר, הפעם הוא הולך על הוודי אלן המלא: ‏כותב את הסרט, מביים אותו, מלהק את עצמו בתפקיד הראשי, מכוון את המצלמה על עצמו 90 ‏אחוזים מהזמן ומלהק שחקנית יפהפיה (שרליז תרון) שתתאהב בדמות שלו משום מה.‏

סת' מקפרליין הוא חוואי בימי המערב הפרוע, ששונא את המערב הפרוע. רוב הזמן הוא מסביר ‏לצופים ‏למה המערב הפרוע הוא חרא מקום להיות בו. החברה שלו עזבה אותו לטובת ניל פטריק ‏האריס עם ‏שפם (החלטה מובנת בהחלט), אבל הוא מיד מתחבר עם הבחורה החדשה בעיר, שהיא ‏לא רק יפהפיה ‏אלא גם אקדוחנית גאונית, ולמעשה היא אשתו של פורע החוק המרושע ליאם ניסן, ‏שעומד להגיע ‏לעיר בעוד כמה ימים. ‏

מקפרליין מביים את הסרט כמו הופעת סטנד-אפ: רוב הזמן הוא עומד ומדבר כאילו אל חבריו, אבל ‏בעצם אל הצופים, ומספר כמה שלא כיף במערב. ‏ כשמישהו אומר משהו גזעני, הוא אומר "זה ‏גזעני!". כשמישהו מת, הוא אומר "שיט, מישהו מת". ‏השחקנים שמסביבו מתבזבזים או נמחקים. ‏שרליז תרון, האמת, מקסימה – אבל לא מצחיקה, אלא רק מרימה למקפרליין להנחתות. לליאם ‏ניסן אף אחד לא סיפר שהוא נמצא בקומדיה. ניל פטריק האריס תמיד מהנה, בעיקר בתפקיד נפהע"ש (ניל פטריק האריס עם שפם), אבל ‏דהוי כאן למדי לעומת הופעותיו במקומות אחרים. שרה סילברמן וג'ובאני ריביסי מופיעים כבני זוג ‏שמרנים ומסורתיים ששומרים את עצמם טהורים עד לחתונה, ‏וזאת על אף שבת הזוג עובדת ‏למחייתה כזונה, והעסקים פורחים. זה די מצחיק ‏כבדיחה של סצינה אחת, אבל ‏הסרט מתעקש למשוך את זה עוד ועוד, כעלילת משנה שלא הולכת ולא מגיעה לשום מקום. ‏

שונאיה של "איש משפחה" והסדרות האחרות של מקפרליין אומרים עליהן שהן הפסיקו מזמן ‏להיות ‏סדרות שבהן יש משמעות כלשהי לעלילה, ועכשיו הן רק רצף אינסופי של רפרנסים ‏ואיזכורים של תרבות ‏הפופ, עם קשר עלילתי מינימלי בינהם. ב"מיליון דרכים להתפגר" זה לא ‏המצב – וחבל. הבדיחות שהן ‏הבלחות מפתיעות של דמויות מסרטים אחרות הן מעטות יחסית, ‏והן הרגעים הטובים ביותר בסרט. ‏יתר הזמן, הסרט מתעקש להיות קומדיה "רצינית", עם עלילה ‏של ממש – רק שהעלילה הזאת היא חסרת ‏ערך, כלום מוחלט, ואקום, קלישאה ללא תיבול. והסרט ‏מבזבז עליה דקות מסך כאילו שאכפת למישהו ממנה. במקום הקצב הדחוס של ‏‏"איש משפחה", ‏הסרט הזה נמשך ונמרח באופן לגמרי לא מוצדק בשביל קומדיה. נדמה שהוא נמשך ‏שעות.‏

הסרט נפתח, משום מה, בסיקוונס כותרות הפתיחה הארוך והמשמים ביותר שנראה בקולנוע ‏השנה, שאין בו אפילו שמץ של הומור, ונראה שכל תכליתו להכריז "אני מערבון כמו פעם". אבל ‏היומרה הזאת מסתיימת כאן, כי מהרגע שהכותרות נגמרות, הסרט לא עושה שום ניסיון לשמור ‏על אמינות בתור מערבון. כל הדמויות מדברות באנגלית מודרנית לגמרי ומקפרליין עצמו נראה ‏כמו נוסע בזמן שהגיע הרגע מ-2014 – הוא מדבר כל הזמן על דברים שעוד לא הומצאו. אי-‏ההתאמה התקופתית היתה עשויה להיות מצחיקה, אילו רק מישהו היה טורח להפוך אותה ‏למצחיקה, אבל אף אחד לא טרח. כל הדמויות פשוט חיות ב-1882 אבל מדברות כמו אנשים מ-‏‏2014, בלי סיבה מלבד שלתסריטאי לא היה כח לשכור בלשן.‏

הסרט נהנה נורא מהיותו "מבוגר", סרט קולנוע למבוגרים, ולכן מתלהב מגסויות, גועל ואלימות ‏כמו ילד בן עשר. הקולנוע האמריקאי נמצא במצב משונה אם סרט מלחמתי כמו "קצה המחר" ‏מתנהל כולו בלי טיפת דם אחת, בעוד קומדיה ילדותית כמו "מיליון דרכים להתפגר" מלאה ‏באלימות בוטה ומפורשת. ושוב חוזרת אותה בעיה: קקי בפני עצמו הוא לא מצחיק. בדיחות גועל ‏יכולות להיות מצחיקות, אבל בשביל זה – כולם להצטרף לפזמון החוזר – הן צריכות להיות בדיחות. הסרט הזה רק מציג על המסך ‏דם, חרא ושתן בלי שום הקשר, או משהו שיהפוך את זה לבדיחה. הוא מגיש מדי פעם כבש ‏שמשתין לסת' מקפרליין על הפרצוף, או פשוט קלוז-אפ על ערימת קקי. זה מצחיק, כי קקי.

בבקשה, אל תלכו ל"מיליון דרכים להתפגר". אם תלכו לסרט, סת' מקפרליין עוד עלול לחשוב שהוא ‏כוכב קולנוע אמיתי. הוא עוד עלול להתחיל להוציא כל שנה עוד קומדיה עצלנית ולא מתאמצת מאת ‏סת' מקפרליין בבימויו של סת' מקפרליין ובכיכובו של סת' מקפרליין. וכבר יש לנו אדם סנדלר ‏אחד.‏


פורסם במקור בוואלה