ביקורת: אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל

הסרט הזה שייך למוזיאון. מוזיאון הסרטים הסתמיים.
שם רשמי
אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל
שם לועזי
Indiana Jones and the Dial of Destiny

כמיטב המסורת בסרטי אינדיאנה ג'ונס, סיקוונס הפתיחה של "חוגת הגורל" מצדיק לבדו את מחיר הכרטיס של הסרט: הנרי "אינדיאנה" ג'ונס (הריסון פורד) מוצא עצמו בלב ליבה של אירופה, מה שיכול היה להיות נחמד לולא הייתה זו 1944 ויש נאצים בפאניקה בכל מקום. אינדי הגיע אל מרכז התופת במטרה להציל כמה שיותר אוצרות ועתיקות שהנאצים גנבו, ושלדעתו שייכים למוזיאון בארה"ב (את האירוניה הוא החמיץ). מדובר ברבע שעה של אקשן מתמשך עם כוריאוגרפיה מתוזמנת היטב, הומור משובח על חשבון הנאצים (משהו שאף פעם לא מתיישן) ואינספור מצבים מסכני חיים עבור גיבורנו עם השוֹט והפדורה.

למעלה מכך, טכנולוגיית הדה-אייג'ינג השתבחה מספיק כדי שלא נבחין בכך שזה לא באמת הריסון פורד בן ה-45 על המסך, אלא הריסון פורד בן ה-80 שהלבישו עליו פרצוף של הריסון פורד בן ה-45. אין לי מושג אם השתמשו כאן בכפיל גוף, אבל התוצאה לכל הדעות מרשימה: זכיתי לראות שוב את אינדיאנה ג'ונס בשיא תהילתו וכוחו הורג נאצים, שודד עתיקות ונמלט בעור שיניו. לרגע קט הרגשתי כמו בן 12 שצופה בפעם ראשונה ב"מסע הצלב האחרון" בערוץ הראשון. באמת, התחלה מדהימה. חבל ששאר הסרט סתמי לחלוטין.

כי מייד לאחר מכן, העלילה מזנקת אל 1969 ואת סרט ההרפתקאות התזזיתי כמו גור חתולים נלהב מחליף סרט תזזיתי כמו אוגר בן 19 על מכונת הנשמה. אינדיאנה ג'ונס כעת בן 70 וגר לבד בדירה קטנה בניו-יורק, והוא עצבני. הוא עצבני כי השכנים שלו מפעילים מוזיקה בשמונה בבוקר; הוא עצבני כי הוא נפרד מאשתו מריון; הוא עצבני כי את הסטודנטים הנלהבים של פעם, אלה שהעריצו אותו, החליפו סטודנטים חסרי סבלנות שמתים לעוף מהשיעור. ובעיקר בעיקר הוא עצבני כי זה יומו האחרון לפני הפנסיה ולא נראה שנותרה לו משמעות לחיים. סיבות לגיטימיות לפרצוף זועף אם תשאלו אותי.

המעבר מהרפתקה מסוכנת ומסעירה בימי התהילה היישר אל מציאות משמימה ומלנכולית מזכיר לא מעט את ההתחלה של "משפחת סופר-על". אלא שבניגוד לסרט של פיקסאר, פרופ' ג'ונס לא מוצא את עצמו בהרפתקה נועזת חדשה כחלק מניסיון להחיות תהילת העבר. לא, הוא נגרר בעל כורחו למסע חובק עולם בעודו שומר על ארשת פנים שמאוד קרובה לפלוט "אני זקן מדי לחרא הזה".

זה מתחיל כשמבקרת אותו הלנה שוֹ (פיבי וולר-ברידג'), בתו של חבר פרופסור משכבר הימים שג'ונס הוא הסנדק שלה. הלנה מחפשת מנגנון מיוחד שאביה היה אובססיבי כלפיו, ה"אנטיקיתרה", מנגנון שנבנה על ידי ארכימדס ושנועד לחשב דברים מתמטיים שקטונתי מלהסביר, אבל בשורה התחתונה – אפשר לנוע באמצעותו בזמן ("זה רק עניין של מתמטיקה", מסביר לנו הסרט מספר פעמים כדי לנסות ולהחדיר היגיון בסדרת סרטים שבה הופיעו חייזרים ואביר בן 700 שנה). ומי שמעוניין במק'גאפינריתה הזה יותר מכולם הם – נו, איך לא? – הנאצים. כן, שוב.

במקרה של הסרט, הנאצי הראשי התורן הוא יורגן וולר (מאדס מיקלסן, נפלא כהרגלו מבלי להתאמץ), פיזיקאי מימי הרייך שעובד כעת בזהות חדשה בארה"ב, אלא שהוא עדיין שומר קוספליי של מדי אס אס בארון. אתן לכם לנחש לבד מה נאצי של אחרי מלחמת העולם השנייה מתכנן לעשות עם מכונת זמן.

מרדף הנאצים אחר ג'ונס מרתק ומתוחכם בערך כמו צוות רוקט שדולקים אחר פיקאצ'ו: אינדיאנה מוצא עוד חלק בפאזל שמוביל אותם לכיוון האנטיקיתרה, הנאצים באים, מנסים לגנוב את מה שהם רוצים, אינדיאנה והחבר'ה בורחים, אינדיאנה פותר עוד חלק בפאזל, הנאצים שוב באים, החבר'ה שלנו שוב בורחים וחוזר חלילה.

ניכר ש"חוגת הגורל" שינן לעומק את המתכון שהפך את סרטי אינדיאנה ג'ונס הקודמים למוצלחים, אבל לדעת את המתכון לא הופך אותך לשף; "חוגת הגורל" לא מכיל סצנה אחת שעליה ניתן לומר "וואו" ואז לדבר עליה ביציאה מהקולנוע, ועוד לפני שתתחילו להתווכח אם פונים ימינה או שמאלה כדי להגיע בחזרה לקניון, סביר שתשכחו מה בכלל ראיתם. אפילו ל"אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" היה את רגע המקרר המפורסם שלו (ואני מוכן להילחם בכל מי שיגיד שהוא היה מטומטם) וגם כמה וכמה מרדפים מסעירים. כעת, מי שהייתה פעם חוד החנית של הוליווד בכל הקשור להרפתקאות מסעירות כבר לא מצליחה לבדל עצמה מחיקויים גנריים דוגמת "אנצ'רטד".

הייתי סלחן יותר אם לג'ונס הייתה לפחות כימיה מוצלחת עם השותפה התורנית שלו. פיבי וולר-ברידג' היא שחקנית טובה אבל בת דמותה, ללא ספק, היא המעצבנת ביותר שידעה סדרת הסרטים הזו. וכן, אני אומר זאת על אף "המקדש הארור" וקייט קאפשו, וגם על אף שיה לה-באף. המניעים של הלנה שו שטחיים לחלוטין, וארסנל הבדיחות שאיתו הגיעה לסרט מתאים יותר למארוול, ויעידו על כך הפנים המבולבלות של ספק אינדיאנה ג'ונס ספק הריסון פורד בסביבתה. ואם כבר הזכרתי את "המקדש הארור", ישנו שוב ילד שמתלווה למסע של ג'ונס, רק שבניגוד לשורט ראונד (וכבודו של קי הוי קואן במקומו מונח) הילדון החדש טדי (אית'ן איסידור) הוא לא קריקטורה מהלכת, אלא מישהו עם רצונות, רגשות והתלבטויות. כלומר, בן אדם. ומבין כל הדמויות בסרט שאינן פרופסור לארכיאולוגיה, טדי ללא ספק החביב עליי.

לצערי זו אחת המחמאות הבודדות שיש באמתחתי. אפילו לצחוק עליו אי אפשר כי "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" גם לא גרוע דיו כדי להפוך אותו לשק חבטות. הוא פשוט סרט הרפתקאות סביר שמנפק פה ושם רגעים מוצלחים אך לא מותיר די רושם כדי לצפות בו שוב ברצון חופשי וללא כפייה, לפחות לא מעבר לרבע השעה הראשונה והבאמת מוצלחת שלו. הסרט אף מנסה לא פעם להתרפק על נוסטלגיה, מה שבדרך כלל עובד על טיפוס רגשן שכמוני אבל הפעם רק הזכיר לי עד כמה הטרילוגיה המקורית הייתה (ועודנה) הרבה יותר טובה. יתרה מזאת, ואני מודע לכך שמדובר בשני פריטים אייקוניים, יש גבול לכמה צילומי תקריב על הכובע והשוט בליווי נעימת הנושא של ג'ון ויליאמס אפשר לראות לפני שזה הופך לפרודיה.

אני לא יודע אם אני אמור לשמוח שנמנע אסון שהיה מכתים עוד יותר את סדרת הסרטים האהובה או לבכות כי נכשל הניסיון האחרון לסרט מוצלח באמת של אינדיאנה ג'ונס (או לפחות אחד בגילומו של הריסון פורד, אנחנו לא תמימים מספיק בשביל לחשוב שזה יעצור פה). אני מודע לכך שסרטי אינדיאנה ג'ונס הם לא סוגה עילית, אבל לכל הפחות הם אמורים לנפק כיף מתמשך. זה היסוד שעליו נשען כל אחד מהסרטים (כן, גם ההוא) ו"חוגת הגורל" פשוט לא כזה.