ביקורת: חלודה ועצם

או שהסרט הזה היה צריך לקבל אוסקר על האפקטים המיוחדים, או שמריון קוטיאר כרתה לעצמה את הרגליים בשבילו

רגע אחרי האוסקר, נשאר עוד עניין אחד למחות עליו, קיפוח שהוא בגדר שערוריה: איך ייתכן ‏ש"חלודה ועצם" לא היה מועמד לפרס האפקטים הויזואליים הטובים ביותר? נכון שזאת דרמה ‏צרפתית, ולא סרט-אסונות הוליוודי, ואין בו מטאורים שמתרסקים על דינוזאורים שנוסעים ‏במכוניות ויורים על ברוס וויליס – אבל אין סרט ראוי ממנו לפרס, או לפחות למועמדות. זה לא מה ‏שרואים בסרט שכל כך מרשים, אלא מה שלא רואים בו: בשלב מוקדם בסרט מריון קוטיאר מאבדת ‏את רגליה (השאלה האם הן נאכלו על ידי לווייתן קטלן נשארת פתוחה), ולאורך רוב הסרט – כולל קלוז-אפים, כולל סצינות סקס – הרגליים שלה מסתיימות ‏בברך. נכון שאפקט דומה כבר נראה ב"פורסט גאמפ", אבל לא בהיקף כזה או באמינות כזאת. או ‏שנעשתה פה עבודת אפקטים מדהימה באמת, או שקוטיאר לקחה את ההשקעה לקראת התפקיד לרמות קיצוניות. מישהו פגש את מריון קוטיאר לאחרונה? ספרתם את הרגליים שלה? אני קצת מודאג.

אם כן, מריון קוטיאר, מקוצרת בשני פיט, היא חלק חשוב בסרט הזה, וההתמודדות עם אובדן ה-25% ‏התחתונים בגופה היה יכול להיות מספיק בהחלט בשביל מלודרמה באורך מלא. אבל היא רק חלק ‏מהסיפור. במקביל, הסרט עוקב אחרי גבר (מתיאס שונארטס) שבאמצע החיים נחת עליו פתאום ‏ילד בן חמש, ולתוך זה מוסיף גם קריירת איגרוף פיראטי, וקשיי היום-יום של עלובי החיים ‏המודרניים. העלילה של הסרט נראית כמו ‏שלוש או ארבע מלודרמות הוליוודיות שהתרסקו זו לתוך זו. מצד אחד, זה מבלגן את הסרט, ‏ולפעמים לא ברור מאיפה לאיפה הוא מנסה להגיע; מצד שני, ‏הגודש הזה מונע מהסרט ליפול לתוך התבניות העלילתיות המוכרות, ולכן לא מאפשרת ‏להשתעמם. אנחנו לא בהכרח יודעים לאן כל זה הולך. ‏

הסרט מבדיל את עצמו מהדרמה ההוליוודית האופיינית גם בצילום ובעריכה: מצלמת כתף רועדת ‏בנוסח עדות סרטי הפסטיבלים משתלבת עם שוטים מושקעים ומרהיבים ועריכה אינטנסיבית כמו ‏של סרט אסונות. הבמאי ז'אק אודיאר ("לבי החסיר פעימה", "נביא") מוכיח את עצמו במהירות כאחד מטובי ‏הבמאים ‏של דרמות: הוא עושה סרטים על בני אדם, בלי גימיקים, אבל גם בלי פוזה של סרטי ‏פסטיבלים ‏איכותיים שאתם מחויבים להעריך כי זה על אנשים נורא מסכנים. הוא לא מאמין שסרטים צריכים להיראות משעמם כדי להיות אמינים. יש לו עוצמה ואין לו בושה. הוא מוכן להשתמש בדברים שבמאי "איכות" אחרים היו חותכים לעצמם את הגרון בעזרת DVD של "ל'אטלנט" לפני שהיו נוגעים בהם, כמו אפקטים ממוחשבים, רגעים שמזכירים את "מועדון קרב" לצד כאלה שמזכירים את "לשחרר את ווילי", או אפילו, ירחם האל, "Fireworks" של קייטי פרי.

מה שפוגע מעט בסרט היא הנכות של הגיבור הראשי שלו. הכוונה היא לא לקוטיאר, אלא דווקא ‏לשונארטס, המגלם אדם עם רמת אינטליגנציה רגשית של בטטה. לפעמים הוא מתנהל קצת כמו חייזר: ‏נדמה שכל ענייני הרגש האלה, שמעסיקים את בני האנוש, זרים לו לגמרי. הוא סוחב את הבן עגול ‏העיניים שלו ממקום למקום כמו חבילה. סקס אצלו הוא עניין טכני בלבד. נכון, זה בדיוק העניין, ‏וההתמודדות שלו עם הנכות שלו היא הסיפור של הסרט – אבל קצת קשה לפתח הרבה אכפתיות ‏בנוגע למה שקורה לחמור הזה. ההתפתחוית, כשהן מגיעות בסוף, מגיעות באופן מאולץ למדי, בזכות ‏פיתולי עלילה פתאומיים שהם בבחינת מניפולציה רגשית זולה.‏

‏"חלודה ועצם" קצת מבולגן ולא ממוקד מכדי להיחקק בזכרון באמת, ואם ז'אק אודיאר ימשיך ככה, הסרט הזה לא ייזכר כאחד הטובים שלו. אבל זאת עדיין יצירה משוחקת ומצולמת מצוין, ובהחלט שווה צפיה, כל עוד לוקחים לפני כן הרבה אוויר.‏

פורסם במקור בוואלה