איזה מין שכנה

במקור: The Girl Next Door
במאי: לוק גרינפילד
תסריטאי:
שחקנים: אמיל הירש, אלישה קאת'ברט, טימוטי אוליפנט, כריס מרקט, פול דאנו

איך אני תמיד נתקע עם הג'ובים האלו? רק סיימתי לטפל בתסביכי ההתבגרות של הסוכנת החשאית סידני בריסטו מ'זהות בדויה' ב'פתאום 30', והנה אני נדרש לבעיות הקריירה של קים באוור מ-'24' בסרט 'The Girl Next Door' (את הסרט ראיתי על DVD מיובא, כך שאני פטור מעונשו של השם העברי שהצמידו לו – 'איזה מין שכנה').

בניגוד למה שהפוסטרים, עטיפת ה-DVD והתמונה בעמוד הראשי עשויים לגרום לכם לחשוב, קים באוור היא לא ממש מרכז העניינים בסרט הזה. מרכז העניינים הוא מתיו קידמן, תלמיד מצטיין בתיכון, על סף כניסה לאוניברסיטת ג'ורג'טאון, בחור חרוץ, נמרץ, אדיב, נדיב, וישר כמו סרגל. אה, והוא גם רוצה ללכת לפוליטיקה ולהיות נשיא ארה"ב (ילדים, מצאו את הסתירה המסתתרת בין שני המשפטים האחרונים וצבעוה בצבעים עליזים). כמובן, התכונות הנ"ל לא מביאות את מתיו רחוק מדי במעלה הסולם החברתי, ולכן ביום ההולדת ה-13 שלו הוא מביע משאלה…

לא, חכו רגע, זה בכלל לא הסרט הזה. מתיו דווקא שורד לא רע את שנות התיכון שלו, גם אם הבנות לא ממש מסתכלות עליו, בעזרת שני החברים שלו. אחד מהם, אליי (כריס מרקט), במאי סרטים לעתיד, הוא בערך אותו הסיפור כמו מתיו, אבל הוא מקרה הרבה יותר קשה: הוא נראה הרבה פחות טוב ממנו, ויש לו אובססיה חולנית ממש לסרטי פורנו. החבר השני שלו הוא קליץ (פול דאנו), לוזר שקט ומופנם.

חייו המשעממים של מתיו עוברים מהפך בלתי צפוי כאשר פורצת אליהם בסערה קים באוור, שבסרט הזה נקראת משום מה דניאל, ובקרדיטים מתעקשים לקרוא לה אלישה קאת'ברט. דניאל, חתיכה משגעת, עוברת לגור באופן זמני בבית שכניו של מתיו, והיא לוקחת את מתיו בתור הפרויקט האישי שלה: להפוך אותו לקצת פחות לחוץ, קצת יותר ספונטני, קצת יותר משוחרר. בדרך, השניים מתאהבים, הפרחים פורחים, השמיים כחולים – במשך רבע שעה, פלוס-מינוס. למרבה הזוועה, מתיו מגלה, בעזרת ידידו אליי, כי דניאל היתה בעברה הלא רחוק כוכבת פורנו, והוא לוקח את זה קשה. בדרך הוא גם מסתבך עם קלי, הבוס לשעבר של דניאל, שהגיע לאזור במטרה לגרור את דניאל בחזרה לעסקי השעשועים. כאילו, Duh, למה בדיוק הוא ציפה – לצאת עם קים באוור בלי להסתבך? לא קולטים '24' בשכונה שבה הוא גר?

הבמאי, לוק גרינפילד, עושה קולות של מישהו שבהחלט יודע לביים קומדיה. יש לו חוש תזמון לבדיחות, הוא יודע לעבוד יופי עם השחקנים שלו, הוא מספק לסרט כמה גאגים ויזואליים מוצלחים מאוד – במיוחד בכל הנוגע לתסריטי יום הדין שרצים בראשו של הגיבור, ולהמחזה שלהם על המסך. הוא גם מקבל נקודות בתחום נוסף: הסרט הזה נקי כמעט לגמרי מבדיחות גועל נפש. לא תמצאו פה אנשים ששותים קפה שמישהו אחר רוקן לתוכו זה עתה את נוזלי הגוף שלו, או דברים בסגנון. 'The Girl Next Door' הוא בפירוש ניסיון לעשות מז'אנר קומדיות-הסקס-לנוער משהו קצת יותר מתוחכם.

למרבה הצער, הוא נכשל, ולא באשמתו. התסריט הוא המקום שבו הסרט הזה נופל על הקרשים, תרתי משמע, ולא מצליח לקום. אפילו אם מתייחסים בסלחנות לכל החורים והקפיצות בהיגיון, ברמה שלא תבייש הסכם קואליציוני ממוצע, התסריט פשוט מלא בשנינויות עבשות ולא מצחיקות בעליל, תפניות עלילתיות דביליות (בניגוד ל-"מצחיקות". למרות האמונה המקובלת, זה לא אותו הדבר) ומעל הכל, הוא נמרח. הדמויות נכנסות שוב ושוב לכל המצבים הקומיים שהיו אמורים להיות מצחיקים, ונותנות למצבים האלה להתמוסס לכלום. הבמאי, כאמור, עושה את כל מה שהוא יכול כדי להציל את הסרט – וזה הרבה מאוד – אבל זה לא מספיק.

מתיו, והשחקן שמגלם אותו, אמיל הירש – צוות הליהוק השקיע ומצא שחקן שאפילו שמו מעיד על נעבעך מקצועי – עושה עבודה חביבה בהחלט. לא במידה שתגרום לי ממש להאמין שלבחור יש בעיות מקובלות בבית הספר (הוא פשוט נראה טוב מדי בשביל זה), אבל קרוב מספיק. מרקט ודאנו, בתפקיד חבריו של גיבור הסרט, עושים תפקיד לא רע בכלל, אבל הכוכב האמיתי הוא טימותי אוליפנט, שדופק הופעה קומית משובחת ביותר בתפקיד המנג'ר קלי: שילוב בין ערס מצוי, גנגסטר חלקלק, וג'דיי מאסטר המדריך את גיבור הסרט בעניינים שברומו של עולם – איך מתמרנים אנשים בכלל, ואת בנות המין השני בפרט. ומה עם קים באוור? ובכן, היא הרבה פחות מעצבנת מב-'24', אבל אם למישהו היו אשליות לגבי כשרון המשחק של הבחורה, הריני לאכזבו. הבחורה מפגינה כאן משחק מחורבן לעילא. מצד שני, זה לא כשרון המשחק שלה שהביא אותה לסרט הזה ולתפקיד המבזה אותו היא מגלמת.

הו, כן. בואו נדבר רגע על השקפת העולם הנאורה של התסריטאים, כפי שהיא עולה מהסרט. אלטרואיזם? זה ללפלפים. אידיאלים? ללוזרים. הגינות? השאירו אותה לטמבלים. הצורה שבה הסרט מתייחס לנשים מציבה אותו במקום לא רחוק מהסרטים שבהן מככבת הגיבורה שלו. עם כל הניסיונות של קים באוור להראות כמה שהג'וב הקודם שלה עשה אותה אומללה (התכרכמות פנים קלילה ואינטונציה יללנית בצורה יוצאת דופן), הסרט פשוט זועק מכל פריים שפורנו וניצול נשים זה אחלה דבר. פשוט בא להקיא. למרות הכוונות הטובות של חלק מהצוות שעבד עליו, 'The Girl Next Door' הוא כישלון. אבל למה להסתכל רק על השלילי? לפחות מהשם העברי שלו ניצלתי. כך שאפשר לומר שיצאתי בזול.