ביקורת: הכפיל

לא רק סרט כיפי, מגניב ומצחיק - אלא גם סרט שבא לעשות כבוד לאנשים מאחורי הקלעים.

הקריירה של דייוויד לייץ'-לא-לינץ', איש פעלולים שהפך לבמאי אקשן סביר, לא הכי מרשימה. "ג'ון וויק" הראשון פרסם אותו, אבל בעוד שותפו צ'אד סטלסקי המשיך עם הסדרה ונסק יחד איתה, לייץ' התמסר לפרנצ'ייזים אחרים והספיק למשל לביים גם את "דדפול 2" וגם את "מהיר ועצבני: הובס ושואו" – כשבשניהם התוצאה די נשכחת, שלא לומר גרועה במקרה השני. "רכבת הקליע" כבר היה שיפור, אבל כעת כשיוצא "הכפיל" – משהו שדי קרוב לסרט קיץ מושלם – מתברר שכל מה שהיה צריך זה לתת ללייץ' לביים סיפור שאכפת לו ממנו.

קולט סיוורס (ריאן גוסלינג) הוא כפיל הפעלולים של טום ריידר (אהרן טיילור ג'ונסון), כוכב קולנוע גדול ודוש לא פחות גדול. סיוורס נפצע בתאונת פעלולים ונאלץ לפרוש, אבל המפיקה גייל (האנה ווינגדהאם מ"טד לאסו") משכנעת אותו לחזור בשביל הסרט הראשון שמביימת אהובתו לשעבר ג'ודי מורנו (אמילי בלאנט), שפעלה בזמנו כצלמת אבל קודמה מאז. הסרט הוא אפוס מד"ב רומנטי ויקר עם השם המטומטם "מטאל סטורם" (גם בכתוביות לא תרגמו את זה), אבל כשסיוורס מגיע לסט הוא מגלה שיש עוד כמה סיבות בגללן גייל ביקשה ממנו להגיע, ויש מצב שאם הוא לא יעזור כל הסרט יילך לעזאזל.

מכאן, הסיפור מתקדם בשלושת הרבדים שהבטיחו לנו בשיווק: קומדיית אקשן רומנטית. והוא מצטיין בכל אחד מהם. נתחיל מהקומדיה: זה סרט מצחיק. התסריט שלו שנון וחד, מה שלא מפתיע אם זוכרים שהכותב הוא דרו פירס שהיה אחראי ל"איירון מן 3" יחד עם שיין בלאק (ולבדו גם ל"מלון ארטמיס" הנהדר), ובהחלט ניכר שלקח ממנו סגנון של פאנצ'ים ודיאלוגים (שלא לדבר על המודעות העצמית). אבל אלו לא רק השנינויות וההגשה המושלמת ברובה של השחקנים, אלא גם בימוי קולע של הומור ויזואלי, וזה כבר קצת מפתיע כשזה מגיע מהבמאי הזה: קאטים במקום הנכון, תנועות מצלמה מדויקות וסצנה שלמה עם מסך מפוצל שמתנהלת בניגוד מושלם בין שני החלקים (ומסתיימת בצורה פשוט נהדרת).

הבהרה חשובה בנושא הזה (שגם הסרט מבהיר די מהר בעצמו) היא שיש כאן המון מטא. ממש המון. הסרט מתחיל עם זה ב-10, הולך ומגביר, עד שבסיום הוא מתפוצץ במופע זיקוקים מודע לעצמו. רבים כנראה ירגישו שזה מוגזם. אני לא ביניהם, אבל ראו הוזהרתם.

הלאה, לאקשן: הוא טוב, הוא מגניב, אבל הוא לא העיקר; ולמה שכן קצת חשוב בו אגיע אחר כך.

החלק השלישי, הרומנטיקה, הוא גולת הכותרת בעיניי. ההופעות של גוסלינג ובלאנט נהדרות, הכימיה ביניהם מושלמת, וכל זה עובד כי התסריט נותן להם עם מה לעבוד. הסיפור שנפרש בפני הצופים אינו חדשני וסביר שראיתם כבר כמה וכמה כמוהו, אבל הוא מספיק עמוק ומעניין כדי להעניק נפח וליצור אכפתיות לדמויות האלו. האכפתיות הזו אמנם נפגעת כשהסרט צריך לדשדש סביב התעלומה שבבסיס הסיפור – שהיא ללא ספק החלק החלש ביותר בסרט וכוללת טוויסטים צפויים מקילומטרים – אבל גוסלינג ובלאנט מגיבים לכל ההתפתחויות בכזו חינניות כובשת שאני סלחתי לכל הקלישאות שרצו מתחת ומעל לפני השטח.

הייתי יכול לסיים את הביקורת כאן, ולכתוב משהו כמו: "הכפיל" הוא סרט קיץ כיפי וזורם, קומדיית אקשן חביבה מאד עם הופעות מצויינות של כל השחקנים וכימיה בוערת בין הצמד הראשי, והדרך הכי מומלצת כרגע להעביר שעתיים בישיבה מול מסך. מומלץ בחום, ולא רק בגלל מזג האוויר בחוץ.

אז למה באמת לא לסיים את הביקורת ככה? כי הסרט הוא קצת יותר מזה (וקחו רגע לחשוב כמה נדיר לכתוב דבר כזה על בלוקבאסטר בתקציב גדול שמיועד לצפייה לא מחייבת). בסצנה אחת מני-רבות בה הדמויות מדברות על סרטים בדיוניים או אמיתיים, המפיקה גייל אומרת לדמותו של הכפיל: "בסרטים שלי יש מסר, שמצופה בבייקון סקסי שמפתה את הצופים לצרוך אותם".

הזכרתי בפסקה הפותחת את האכפתיות של הבמאי לסיפור, וזאת כמובן הנקודה הבולטת ביותר כאן: הסרט, במוצהר ובאופן חד משמעי, מעלה על נס את הפעילות מאחורי הקלעים של הפעלולנים, שאחראים לכך שאנחנו נהנים מפעלולים בסרטים כבר עשורים של הפקות. והוא עושה את זה נהדר: אם צריך קמפיין חדש כדי שהאוסקר יעניק פרס בקטגוריה הזו, הרי שהסרט הזה מתניע אותו ובגדול.

זה לבדו היה מספיק כדי להעניק לסרט את התואר הבלתי יאומן "חשוב" (במובן הפנים קולנועי, לא במובן ה"סרט חשוב" שאומרים על סרטי אוסקר), אבל אחרי הרהורים נוספים על הסרט הבנתי נקודה נוספת. במבט ראשון, אותו "בייקון סקסי" הוא העטיפה של קומדיית האקשן הרומנטית, והמסר הוא הפעלולנים והאלמוניות שלהם. אבל לדעתי המסר המוחצן והבולט על הפעלולנים כולל בתוכו רובד נוסף: הרי הסרט עצמו לא ליהק פעלולנים אמיתיים לתפקידים הראשיים, אלא גייס כוכבי קולנוע מוכרים לשים על הפוסטר – ואת הפרצופים האמיתיים של העושים במלאכה השאיר לקרדיטים (ואכן מומלץ להישאר). אז אם האקשן אכן נראה שהופק בכוונה עם הרבה פעלולים ריאליסטיים ופחות CGI מהמקובל, ודמויות הפעלולנים שבו מתפקדות קצת כמו גיבורי על שהולכים מכות במומחיות של אמן קראטה וקופצים על מכוניות דוהרות בלי לחשוב פעמיים – למה לא באמת לשים אותם בחזית וללכת עם זה עד הסוף?

ואני מחבב את התשובה שהסרט נותן כאן, הפעם ברמת המטא: כי אנחנו יודעים, קריצה קריצה, שלא תבואו לסרט כזה אם גוסלינג ובלאנט לא היו על העטיפה. ואנחנו, הפעלולנים, סבבה עם זה, כי אנחנו סבבה עם להיות מאחורי הקלעים. כן, אפילו בסרט שכל כולו נועד להאדיר את פעילותנו ואת המקצוע שלנו – כל מה שאנחנו רוצים זה שתדעו שאנחנו שם.

זה נהדר בעיניי. אני זוכר שלפני למעלה מעשור שאלתי את עצמי האם כל הצופים שנהנו מ"הארי פוטר ואוצרות המוות" יודעים שיש פעלולן, דייוויד הולמס, שהפך לנכה לצמיתות עקב פעלול שנכשל במהלך הפקת הסרט. אנשים אלמונים משלמים מחירים כבדים כדי שאנחנו נהנה, והם אוהבים את העבודה שלהם עם הסיכונים שבה ועם חוסר התגמול שבה. כדאי שגם אנחנו נדע את זה ונזכור אותם, כי כל כך מגיע להם.