ביקורת מתגלגלת: המפקדת, עונה שנייה

המפקדת, עם המפקדת בתפקיד משני.

טוב, נו, ביקורת מתגלגלת, אתם מכירים את העניין. כן נציין שבגלל שיטת ההפצה השונה, אנחנו נעדכן את הביקורת פעם בשבוע עם שני פרקים (חוץ מפרקי הפתיחה והסיום). חוץ מזה – שימו לב שיהיו כאן ספוילרים לכל העונה הראשונה (שעליה דנו באופן מתגלגל לפני שנה) – שיהיו ספוילרים לפרקים, ובנוסף יש לשים לב (למי שכותב תגובות) לסמן ספוילרים לפרקים ספציפיים. לצורך העניין, ספוילר הוא כל פרט עלילה משמעותי, כולל הופעות של שחקנים מסוימים. ועכשיו, סמ"ר גבי


פרק 1: נוהל כיף

אם תשאלו אותי, לצד "מנאייכ", "המפקדת" היא היציאה הכי טובה של כאן11. העונה הראשונה הייתה פשוט נהדרת, עם שילוב בין תפיסה כמעט מושלמת של האווירה והדקויות של השירות בבסיסי צה"ל עכשוויים בכלל ובבסיסים עורפיים בפרט לבין כתיבת דמויות מבריקה ומהודקת, כל זה מגובה בליהוקים שגובלים בשלמות.

אז כן, מאוד ציפיתי לעונה החדשה, והפרק הראשון, חייב לומר, עושה בדיוק את העבודה שפרק פתיחה של עונה חדשה אמור לעשות – מצד אחד מביא לנו אותה בדמויות ובשטיקים הרגילים שאהבנו והתרגלנו אליהם, אבל גם מציב שחקנים ואתגרים חדשים על הלוח. כשהסדרה חודשה לעונה שנייה, והובהר שהיא פשוט תעסוק באותה פלוגה מהעונה הראשונה שמקבלת מחזור חדש, אני מודה שקצת חששתי שהריסטארט שקורה בכל מחזור חדש יתבטא בריסטארט גם לאלה מבין הדמויות שעברו פיתוח ושינוי עד סוף העונה הקודמת, ואלה יחזרו לאותה נקודת פתיחה בה הן היו בתחילת העונה הראשונה, כי למה להחליף טוסטר מנצח?

ובכן, אני שמח לדווח שזה לא המצב. ההתפתחות שכל הדמויות עברו המשיכה בעונה החדשה, מבלי לאבד את הליבה שהפכה אותן למה שהן בעונה הקודמת. צליל היא דוגמה טובה לכך – היא לא הפסיקה להיות הצופיפניקית הצהובה והיא עדיין מורעלת על יציאה לקצונה, אבל ניכר שהסאגה שלה עם חגו בעונה הקודמת חספסה אותה במידה מסוימת והפכה אותה לדמות אסרטיבית יותר. אסטרטיביות שהיא מפגינה ומפעילה כנגד המ"מ נועה, לא פחות ולא יותר.

ועכשיו לנועה, "המפקדת" עצמה. אצלה, כדמות מורכבת ומלאת רבדים, העניין דורש מבט בניואנסים הקטנים. החרדה החברתית שלה, בטח אל מול המ"מ האחרות שבעיניהן היא עודנה של סוג אאוטסיידרית, עדיין ניכרת. הקשיים בתקשורת עדיין שם, ובעוכריה. אם העיסוק במיניות שלה יימשך גם בעונה הזאת, אז רמזים ראשונים לכך אפשר לראות במה שנראה כמו חוסר נוחות של ממש להיות מוקפת בנשים בנות גילה בבגדי-ים.

ובכל זאת, רואים שמה שהיא חוותה בעונה הקודמת שינה אותה. היא הצליחה לאסוף את המחלקה סביבה ולרכוש את אמונה. העסקה שהיא עושה בסוף הפרק, שבה המחלקה שלה מאבדת ת"ש לטובת הישג "ערכי" יותר, היא כביכול מהלך נועה "קלאסי" מהבחינה המהותית, אבל מבחינת הדרך? זאת ממש לא נועה שהכרנו. חלק מזה הוא עניין של הכרה במצב קיים – נועה היא כבר לא מינוי זמני למ"מ, ואם היא שרדה את זה שהמחלקה שלה ברחה לה באמצע מסע ומ"כית שלה ניסתה להתאבד באותו יום – ברור שהיא כאן להישאר. לכן, מעשה כמו שהיא עשתה – להשיג את השיבוץ היוקרתי של האחיין של המב"סית למחלקה שלה, הוא סוג של מעבר מנועה שעם כל החפירות שלה על הגדלת ראש, די הלכה עם הזרם ופשוט ניסתה לשרוד תוך כדי עשיית מה שאומרים לה, לנועה שממש מקדמת עניינים בתחומים שבהם היא לא חייבת, לטובת מה שהיא רואה כטובת המחלקה שלה (האם זאת טובת המחלקה באמת זה עניין אחר, וכנראה יישאר שנוי במחלוקת להמשך העונה). 

כמו כן, לראשונה נועה מלכלכת, גם אם באופן גמלוני משהו, את הידיים שלה בפוליטיקה הפלוגתית – משהו שנועה של העונה שעברה לא הייתה נוגעת בו במקל, בטח לא מיוזמתה. הפרק נפתח בכלל בשיחה על כל הפוליטיקה הזאת,  בין יוגב החמ"ליסט לבין הסמ"פ החדשה טולי. מעבר לתפיסה הכה מדויקת של האינטריגות הפוליטיות המטופשות להפליא שכל מי ששירת בבסיסים כאלה יזכור (רבעו"ש תמורת שיבוץ), הסדרה עושה עבודה טובה בעוד אחת מהמשימות של פרק פתיחה של עונה חדשה: הרחבת היריעה. כמובן, העובדה שהפרק מתרחש ביום כיף בפארק מים בחולון שהלוואי והיה נותן חסות לפוסט הזה כדי שנזכיר את שמו, כבר מהווה שבירת שגרה נחוצה אל מחוץ לבסיס הטירונים (באופן שקצת מזכיר את כל פרקי האנימה האלה שבהם כל הדמויות הולכות לים); אבל מעבר לכך הפרק גם נותן הצצה של ממש אל הפלוגה שמעבר למחלקה 3 שבמרכז הסדרה, משהו שאני מקווה שיימשך לאורך העונה כולה. מעבר לתפקוד בתור פרק פתיחת עונה, המיקום השונה פשוט נותן דרור לכמה רעיונות ורגעים ממש מצחיקים ומרעננים. השוט שבו כפיר מתכונן לתת לספיר את הנאום הדרמטי שלו תוך כדי שהוא הולך קדימה-אחורה בבריכה הרדודה של הפעוטות (עם טירת פלסטיק ברקע, כאילו הוא לא דומה לרמזי בולטון גם ככה) פשוט שבר אותי מצחוק.

אה כן, כפיר וספיר. במה שהיה שיאו הדרמטי של הפרק, נעשתה החלטה מעולה לעונה הזאת כבר בפתיחתה: אנחנו כקהל יודעים בערך מאמצע העונה הראשונה שספיר היא זאת שנתנה חו"ד מוגזם בהחלט על כפיר, שעלה לו בקידום ובמעבר מהבסיס. חששתי מאוד שהיוצרים ימתחו את הסוד המעיק הזה על גבי עונה שלמה, אבל הנה, הקונפליקט הזה נפתר כבר עכשיו, כשכפיר מגלה מה ספיר עשתה, ובתוך כך נעשים מהלכים מאוד מעניינים עם שתי הדמויות האלה. 

כבר בעונה הראשונה הסתבר שיש בכפיר משהו קצת יותר עמוק ומורכב מאשר הדוש הרעיל שהוא נראה כלפי חוץ, והוא ממשיך בדיוק במגמה הזאת. היה קל מאוד, במיוחד בתור סדרה על נקודת המבט הנשית של צה"ל, לתת לכפיר להגיב באופן אלים ואגרסיבי, אבל התגובה של כפיר מסתכמת בכעס ועלבון שאולי אפשר להתווכח עליו, אבל הוא מובן, ולקיחת אחריות בוגרת מאוד על החלק שלו בעניין. וספיר עצמה? גם היא מקבלת את זה שמה שהיא עשתה זה לא בסדר, או לפחות שההצדקה שלה כלפי עצמה היא לא חזקה במיוחד, ומבצעת גם היא מהלך בוגר ושקול שמציל את הקריירה של האדם שהיא אוהבת, אבל גם כזה שמהווה "קפיצה על הרימון" עבורו וגורם לה לאבד את המחלקה האהובה שלה.

ולכן, מבין כל הזרעים שנזרעו בפרק הזה – מ"כ חדש שאמור להיכנס במקום ערבה, הפיילוט ל"טירונות 2025" והמחזור המתקרב עם האחיין של המב"סית, אין ספק שהשאלה הגדולה ביותר שרוב הצופים בטח ישאלו את עצמם היא מה לעזאזל יקרה למחלקה 3 בלי הסמלת הדומיננטית שלה? נועה תאבד את הסגנית שלה ואת מי ששולטת במחלקה בפועל, צימר תאבד את החברה הכי טובה שלה, אבל גם נשאלת השאלה מה יהיה עם ספיר עצמה. לא סביר שמיה לנדסמן חזרה רק לפרק אחד, אבל מה, אנחנו נראה את מעלליה בפלוגה אחרת? האם מישהו יחליף אותה כסמלת? הרבה שאלות, הרבה עניין, אחלה פרק.

נקודה אחרונה: בפסקה הקודמת כתבתי מהי לדעתי השאלה שתסקרן את רוב הצופים. אני אומר "רוב" כי אני לא נכלל בו – השאלה שהכי מעניינת אותי נוגעת דווקא בדמות החדשה של טולי הסמ"פ. רוב השינויים בפרק מזמנים דרמה, אבל טולי, לכאורה, לא מביאה איתה אחת: נראה שהיא לגמרי בצד של נועה, מעוניינת לסייע לה ובהתחשב בזה שהיא עושה את כל זה אחרי שיוגב (באוף-סקרין) סיפר לה מה מחלקה 3 עברה במחזור הקודם, אני משער נכון לכרגע שהמניע שלה הוא אולי הזדהות מסוימת עם נועה. אולי היא רואה בה משהו מעצמה, כפי שנועה ראתה משהו בערבה. אבל אם כן, נשאלת השאלה: איפה הקאץ'? מן הסתם דמות שכולה טוב וכולה שם רק כדי לעזור לנועה היא משהו לא נכון סיפורית. אני מחכה לראות איזה קושי כן יגיע דווקא מכיוון שלכאורה נראה סימפטי וחביב עד מאוד.


פרקים 2-3: הכאב הוא רגעי, הנפקדת

טוב, ייתכן וההתלהבות שלי מעצם חזרתה גרמה לי להרים לפרק הראשון בעונה השנייה של "המפקדת" יותר מדי. כלומר, הוא עדיין מצויין כפרק בודד, אבל שני הפרקים שאחריו מהווים התדרדרות משמעותית.

יש בהם, עדיין, שני דברים טובים עיקריים. או יותר כמו אחד טוב ואחד שהוא אולי טוב. מבחינתי, צימר היא הדמות המצטיינת של הפרקים האלה ובינתיים של העונה כולה. זה צעד הגיוני בסך הכול, צימר הייתה הדמות הראשית הכי פחות מפותחת בעונה הקודמת, ועם העזיבה (שהסופיות שלה עוד לא ברורה) של ספיר את הפלוגה, יש לנו יותר זמן לבלות איתה. אין בה שינוי גדול בינתיים, אבל צימר של שני הפרקים האחרונים מציגה דימוי כ"כ בר הזדהות, לפחות עבורי: מצד אחד היא הבנאדם הכי שבוז ושחור (למקרה שזה סלנג חדש מדי: "שחור" בצבא זה ההפך מ"צהוב") בפלוגה, אבל מצד שני, היא כבר כ"כ עמוק בתוך המערכת, בעל כורחה, שהיא מנסה להיאחז בכל פיסה קטנה של משמעות שעשויה עדיין להיות שם, וההפשטה של המ"כיות מהדיסטנס והכבוד שעוד נשארו להן, בחסות "טירונות 2025", נתפסת על ידה כמעט כאיזשהו עלבון אישי. זה מצד אחד סופר פתטי, אבל מצד שני גם כ"כ נוגע ללב.

אני אישית מתחבר לזה כי דבר דומה קרה לי בשירות שלי – אמנם לא הגעתי לדרגות המרמור הגלויות של צימר אבל בהחלט הגעתי לשלב שהדברים הקטנים בפלוגה, ששנאתי, הפכו לדבר היחיד שהחזיק אותי שפוי. אני, יחד עם כמה בני מחזור שלי, לקחתי את זה דווקא למקום טוב שבזכותו הפכנו את הפלוגה למקום יותר נעים להיות בו, מבחינת יחסי אנוש, לא רק לנו אלא גם לבאים אחרינו, אבל כמובן, זה עניין של הטלת מטבע. צימר בהתחלה מנסה סוג של מרד, שנקטע באיבו בידי טולי הסמ"פ (תיכף נגיע אליה) וזאת באמת הייתה הפעם הראשונה בסדרה שבה אנחנו רואים אותה ממש רוצה משהו, רודפת אחריו.

אלא שסוף שהפרק השלישי הוא בינתיים הקליפהאנגר הגדול ביותר של העונה. הסירוב של צימר לקבל על עצמה את עמדת הסמלת מצד אחד, והכניעה הקטנה אך סמלית שלה לנהלים החדשים של טולי מצד שני היא רגע שאני ממש רוצה לראות לאן יוביל. 

זה המקום לדבר בו על טולי, שמוסיפה להיות הדבר הכי כיפי בעונה לא בגלל שהיא דמות מעניינת בינתיים (לא שיש משהו רע בהופעה של נועם לוגסי!) אלא כי היא עדיין כ"כ אניגמטית. בפרק השני היא בו זמנית באה לקראת נועה והמחלקה, ומצד שני גם דופקת את כולם בסוף. עדיין לא ברור, למען השם, בצד של מי היא – וזה נפלא. לי אישית זה לחלוטין נראה כאילו זה הולך לכיוון של איזה משהו זדוני נסתר מצדה, השאלה העיקרית היא למה. אני לא רואה סיבה אחרת להתקרבות שלה לצימר ויותר מכך – לעובדה שהיא אשכרה מצליחה להתקרב אליה, אל הדמות הצינית ביותר בסדרה (כבר ראיתי אפילו תאוריות על כך שאולי יש כאן רמיזות למשיכה או פיתוי מצדה – תזכרו שצימר היא לסבית מוצהרת – אבל כרגע זאת נראית קצת הגזמה). כלומר, זאת נראית כמו דרך לסכסך באופן עדין מאוד בין צימר ובין נועה, ואם זה יצליח, הרי שחצי סגל המחלקה יהיה בשליטתה (בנוסף למייקי, הייבוא האישי שלה). אבל כאילו, באמת, למה שטולי תעשה דבר כזה לנועה? אני כ"כ לא יודע כלום על המניעים שלה, ובדיוק בגלל זה אני רוצה להמשיך לצפות!

טולי מתקשרת מאוד לחלק שלגביו טענתי שהוא אולי טוב ואולי רע. הקונפליקט המרכזי בינתיים בשני הפרקים קשור באותה תוכנית "טירונות 2025" שהיא מרכזת – בפרק השני עניין הדיסטנס ובפרק השלישי, שוב עניין הדיסטנס בנוסף לכל מיני עניינים לוגיסטיים מעצבנים. אם תרשו לי שנייה לצטט תגובה מהביקורת המתגלגלת הזאת ממש, של המגיבה טקרוי (לא המפקד אני לא בכלל עצלן! אני עושה את הביקורות האלה אינטראקטיביות ובשיתוף הצופים בבית!) שהיטיבה לנסח את זה הרבה יותר טוב ממני, עוד כשזה היה בגדר השערה שלה על סמך הפרק הראשון: נשמע שזה אומר שהעונה עוסקת בתככים צה"ליים משרדיים קטנוניים ולא במפגש הדרמטי בין טירוניות מרקע קשה ומפקדות בצה"ל שאמורות לשקם אותן. כמובן שהגיוני שהנושא של העונה יהיה סקסי פחות – חיילי מצוקה וצה"ל זה הנושא של חצי מסדרות הדוקו המרגשות על צה"ל, בעוד שמעולם לא ראיתי סדרת דוקו מרגשת על חלוקת מכונות הניילוץ ונייר המדפסת בין פלוגות שונות בבה"ד כלשהו.

עוד מוקדם לקביעות נחרצות אבל אם זה הכיוון, בעיניי זה מעולה. זה האומץ בלקיחת סדרה פופולרית למקום חדש ולא סתם "עוד מאותו דבר". העיסוק המעמיק מאוד בשגרת הבסיס והמחלקה, ביחסי הכוחות, בהווי ובפוליטיקה הפנימית עשוי לקחת את הסדרה אל עבר טריטוריות שמזכירות, לפחות לי, את "הסמויה". אני לא יודע האם הביצוע יחזיק עוד עונה שלמה, וההתחלה האיטית שלו (כמו בסדרה שהרגע השוויתי אליה) עשויה להיראות פשוט כמו שעמום. אבל אם כל הכוכבים יסתדרו בשורה? זה יכול לשדרג את הסדרה ברמות.

אבל גם יש רע. כמותית הוא אולי לא הרבה, אבל הוא כ"כ רע שהוא מקלקל את שאר הרושם הטוב. בפרק 3 אנחנו כבר נכנסים, או יותר נכון חוזרים, לטריטוריה בעייתית: חגו. אוי וויי. אם את הסוד המעיק בין ספיר וכפיר הסדרה ידעה לקטוע בפרק הראשון, הרי שכאן הסדרה שולפת מהבוידעם את מה שאני חושב שיש לגביו קונצנזוס שהיה קו העלילה החלש ביותר העונה הקודמת – צליל וחגו. עכשיו, אני אמנם מאלה שחשבו שזה לא היה קו עלילה כזה נורא, אבל אני אומר את זה בעיקר בגלל הסוף שלו. הניצחון של צליל על חגו היה מושלם לעלילה הזאת והיה סיכום פשוט נהדר לדמות של צליל שהייתה זו שעברה את השינוי הגדול ביותר בעונה הראשונה. אבל זה העניין, זה היה סיום כ"כ מושלם שאין ממש צורך להמשיך. זהו, צליל הנחיתה על חגו מכה כזאת ניצחת, למה לגרור את שתיהן שוב לחרא הזה?

התשובה שמאחורי-הקלעים היא כנראה שגל מלכה (חגו) הייתה תגלית מופלאה בעונה הקודמת, ובפרט הייתה לה כימיה נהדרת עם נועה אסטנג'לוב (צליל) ולכן היה להפקה חבל לוותר, אבל בתוך העולם של הסדרה זה פשוט מרגיש כמו צעד אחורה עבור כל המעורבות בדבר, ועל סף הלא-מכבד עבור צליל כדמות. מה, היא לא יכולה לצאת להרפתקאות כדמות בפני עצמה? כל מה שהיא עושה חייב להיות איכשהו ביחס לחגו? זאת מעין גרסה ממש ממש מעוותת של אי-מעבר מבחן בכדל, או משהו. 

ייתכן שאפשר ליצור דרמה מעניינת דווקא מהכיוון של עבר שמנסה לרדוף את צליל בעוד היא מנסה לברוח ממנו, אבל זה היה עובד, אולי, אם נגיד הייתה הפסקה של עונה ואז בעונה השלישית חגו, שכבר צברה פז"ם כלשהו, הייתה חוזרת איכשהו לחייה של צליל שגם היא בוגרת ומנוסה יותר. אבל האימפקט של זה מרגיש הרבה יותר חלש כשעברו רק שני פרקים מאז שראינו את העימות האחרון ביניהן, או שבועיים בעולם הסדרה.

דווקא ההיצמדות הזאת לקו עלילה שפשוט עבד טוב בעונה הראשונה מאוד הולכת נגד הזווית היותר מערכתית שהסדרה (לפחות נראה לי) מתקדמת לקראתה, כי זה מאוד הולך נגד רעיון ההתחלה מחדש בכל מחזור ואנשים שמתחלפים לך בלי הפסקה בתור מפקד טירונים. הניגוד בין כל מה שחשבנו על חגו ואיך שהיא עצמה תיארה את החיים שלה לבין הבית שבו היא אשכרה גרה, ובינה לבין אחותה ילדת הטיקטוק הצפונבונית הם נגיעות נחמדות, אבל לא מספיקות בשביל לרענן את קו העלילה הזה; ואני אישית חשבתי שהדרמה בין האחיות על "נשבענו שלא נגיע לעולם הזה!" הייתה ממש בשקל.

נקודה אחרונה וקצרה: אתם יודעים מה לא היה לנו הרבה בפרקים האלה של "המפקדת"? ובכן, את המפקדת עצמה. נועה קצת נדחקה לצד בשני הפרקים האלה, ולמרות שציינתי שאני מאוד מאוד בעד הרחבת העולם והתמקדות בחלקים אחרים של הפלוגה והבסיס, בינתיים נראה שאולי זה עולה לסדרה במיקוד שלה במי שמעניקה לסדרה את שמה (העברי). אני מקווה מאוד שזה לא מעיד על המשך העונה, כי הרי בינתיים הקו היחיד שנטמנו בו זרעים לגבי נועה קשור ביחסים שלה עם המב"סית, וזה קו עלילה חדש לעונה הזאת. מטענים לא פתורים שלה מהעונות הקודמות – בעיקר העניין החברתי ועניין הזהות המינית שלה – נעלמו בינתיים, וחבל. 


פרק 4-5: מורשת קרב, מכת אש

אני אתחיל בעניין נקודתי, האם ייתכן ופרק 4 כלל את הסצנה האהובה עליי בסדרה כולה עד כה? היא לא הייתה הדבר הכי מסוגנן שהוצג בסדרה עד כה, וגם לא הייתה איזה רגע מכונן עם משמעות רגשית מטורפת, אבל פשוט עפתי על הסצנה שבה טולי וצימר למעשה מבצעות הקפצה לפי הספר – בצעקות, בדרבון ובאינטנסיביות – בסך הכול על מנת שהמפקדות ייצאו מהמשרדים וילכו לישון ב-21:30. אני לא חושב שראיתי ייצוג כה מזוקק של האבסורד והאירוניה שמתאפשרים במערכת הצה"לית מאשר ממונים שרודים בפקודים שלהם ומשבשים להם את השגרה על מנת שאלה יקבלו בכפייה הטבה בתנאים שהם בכלל לא ביקשו. זה תופס את הטמטום הצה"לי בכזה דיוק שלא ברור אם לצחוק או לבכות.

ולאחר אתנחתא זו, אני חושב ששני הפרקים 4 ו-5 אפשרו לי סוף סוף לנסח לעצמי מה בדיוק הבעיה הכללית עם העונה עד כה: היא מרגישה, כרגע, קטנה מסך חלקיה. הבנתי למה בעצם הפריע לי חוסר המיקוד של העונה בנועה, באופן שלכאורה סותר את השבחים שלי על כך שהסדרה לוקחת כיוונים חדשים ומרחיבה את היריעה של עצמה. למרות קנה המידה הגדול והחלקים האחרים של הפלוגה שנחשפים בפנינו, בלי איזשהו עוגן, אבן פינה, עמוד תווך כלשהו שהכל חוזר אליו – זה מרגיש כאילו אנחנו צופים בסדרה שהיא כמעט סרט סטייל רוברט אלטמן כזה. זה בלט במיוחד בפרק 5, פרק "שובר שגרה" שמתרחש כולו במקום אחד וכל קווי העלילה השונים באים בו לידי ביטוי, ועדיין מרגישים בדיסוננס עצום אחד מהשני, למרות שהכל קורה באותם כמה עשרות מטרים רבועים.

אל תבינו לא נכון, "מלא סיפורים מתחברים בבסיס צה"לי" זה לא בהכרח דבר רע, אבל ראשית, זאת לא הסדרה שהתרגלנו אליה בעונה הקודמת, ושנית – הם לא בדיוק "מתחברים" טוב. הנקודה העלילתית היחידה שבעצם נוגעת במידה כזאת או אחרת בכל הדמויות העוסקות כל אחת בעניינה שלה היא כל הנושא של "טירונות 2025", שאמנם שיבחתי ככלי סיפורי בפרק הקודם, אבל אחרי שני פרקים נוספים היא עדיין על תקן קוריוז ולא ממש תופסת נוכחות אמיתית. אולי כי בכל זאת מדובר בפיילוט לקונספט צבאי במערך הכשרה של ג'ובניקים, שאינו מיוצג באמת דרך דמות כלשהי (טולי לא נחשבת) או על ידי איזשהו אירוע. היה נחמד, למשל, אם היה איזשהו שעון מתקתק או כל דבר שעשוי להמחיש לנו ולדמויות מה בדיוק ייחשב הצלחה או כישלון של הפיילוט הזה.

ככה, בלי עוגן, אני מבין יותר ויותר את התלונות על חוסר מיקוד שאני רואה בקרב צופים רבים. המקום שבו אני חולק על הרבה מאותם צופים הוא שהסיפורים הלא בדיוק מתחברים האלה עדיין כולם טובים עד טובים מאוד, וכל אחד בנפרד עדיין מבדר מאוד לצפייה. המהלך הממש פוליטי של נועה (בסיוע מ"פרוטוקול הקונסולה" של יוגב) היה קו עלילה מבריק בעיניי שמסתדר היטב עם התמה היותר מערכתית של העונה. צימר עדיין הפייבוריטית שלי העונה, וכרמל בין משרטטת דמות שהיא כל-כך ברת הזדהות עד שאני לא סגור אם אני נהנה מקו העלילה שלה רק בגלל הכתיבה, או גם כי פשוט כיף לראות את הדמות של צימר, שעברה הרבה בשירות שלה, אשכרה נהנית ממשהו.

אחרי התלונה שלי על צליל בפרק 3, שני הפרקים שאחריו היוו שיפור משמעותי עבורי. אמנם חגו עדיין מרחפת ברקע וזה עדיין דבר לא טוב להיזכר בו, אבל ההחלטה ליצור לה יריבות עם מייקי עושה גם היא רושם של הברקה. למעשה, נראה שצליל סוג בדרך לתהליך הפוך מזה של צימר. האחרונה היא הדמות הכי "שחורה" בסדרה, אשר עוברת תהליך חיובי וחושפת לקהל צד חיובי שלה, בעוד שצליל עצמה חושפת דווקא את הקנאה וצרות העין שמסתבר שמסתתרות להן אי שם מתחת לחזות המתקתקה והאידיאליסטית שלה. גם ל"ילדת הצופים" הזאת יש אגו, אגו רעיל אפילו, מסתבר, כזה שאשכרה גורם לה לפתח אנטגוניזם לדמות של מייקי, בחור שאם להיות כנה הוא פשוט גרסה גברית של צליל עצמה, מישהו שלכאורה, עם כל הערכים שלה, היא אמורה הכי להתחבר אליו ולעזור לו. במקום זאת, השאפתנות שלה עצמה, שהיא מתכחשת אליה במידה מסוימת, מעוורת אותה וגורמת לה לראות את הדבר הקטן, החמוד והלא מזיק הזה בתור איום. זה מהלך עלילתי ציני ונפלא שממש מאיר את הדמות כולה, כולל מה שהיא עברה בעונה הקודמת, באור אחר לגמרי.

כמיטב המסורת במתגלגלת הזאת בינתיים, את נועה אני שומר לסוף. הסוף של פרק 4 ופרק 5 החזירו אותה למרכז הבמה במידה מסוימת, ויש לזה צדדים טובים ורעים כאחד. טוב לראות את הסדרה חוזרת לעניינים שהיא הזניחה עד כה בעונה – אבל מאכזב שחוץ משורה אחת על "אני חושבת שאני מאבדת את הפלוגה שלי" דווקא הנושא הפיקודי אצלה, שעוד נשאר פתוח ויש הרבה מה לחקור בו, פחות מעניין את היוצרים כרגע מאשר ענייני המיניות שלה. ברור שזה חלק חשוב ומהותי מהדמות של נועה, שמהווה "פיל בחדר" איתה, אבל עדיין, יש בדמות שלה יותר מרק לסבית. 

בעיניי, לתת לנועה להזות את שמרית (במה שלפעמים נראה באופן לא מתכוון כמו ג'אמפ סקיירים מזבלון אימה) זה טריק קצת שקוף וברור מאליו מבחינה קולנועית, שגם מזלזל מעט באינטליגנציה של הצופים – וזה אפילו לא מוצדק עלילתית על ידי ההתייבשות של נועה בפרק 5, כי זה התחיל כבר בפרק 4. העובדה שזה חזר על עצמו לאורך כל הפרק החמישי קצת העכירה בעיניי מה שהיה צריך להיות פרק הרבה יותר טוב: כאמור, שבירת השגרה בעצם כך שהוא מתרחש כולו במטווחים הייתה צריכה להיות בונוס לטובתו, והעלילה הכללית של נועה-מנסה-לבצע-את-הדברים-כ"כ-טוב-עד-שהיא-קורסת-תחת-הלחץ-ומחרבנת-את-כל-העסק עבד טוב במה שהיה הפרק הטוב ביותר של העונה הקודמת (פרק 8, "מדוגמת פלס"), אבל כאן, בגלל הרבה מאוד אלמנטים שכבר דיברתי עליהם, זה עבד פחות.

לסיום אגע בסצינות שסיימו את שני הפרקים האלה: נועה ויוגב. זה בינתיים סימן השאלה הגדול ביותר שלי מהעונה. אני אמנם מבין למה נועה כביכול זורמת איתו – ניסיון נואש להוכיח לעצמה שהיא סטרייטית, אבל סלחו לי, אני לא בדיוק מבין מה יש ליוגב לרצות ממנה. הם אמנם מכירים הרבה זמן אבל לא הייתה שום רמיזה ולו הכי קטנה לעניין רומנטי או מיני בנועה, אז באמת שהנשיקה שלו הגיעה משום מקום. בכלל, מבין הדמויות שהשחקנים הראשיות, יוגב הוא כנראה הדמות הכי פחות משמעותית ומפותחת ולכן מוזר לערב אותו באופן הזה בקו עלילה כ"כ מהותי. אני מקווה מאוד שיעשו משהו מעניין איתו, אחרת כל העניין תמוה מאוד בעיניי.

סקירה אמביוולנטית משהו? ייתכן, אבל זה מה שהרגשתי בפרקים האלה. העונה כבר בחצי הדרך וזה אולי סימן רע על הנייר, אבל כשאני חושב על זה, גם בעונה הקודמת פרקים 4-5 היו השפל של הסדרה, אבל מהפרק השישי ועד סוף העונה הסדרה הייתה בסטרייק מטורף. אני מקווה שזה יהיה המצב גם הפעם (נסו להאמין לי שאני לא כותב את הביקורת אחרי שצפיתי בפרק שש שכבר הספיק לצאת בשלב הזה, נשבע לכם!).

 


פרקים 6-7: להוביל, הפולשת

בניגוד לביקורת הכפולות הקודמות בהן ניסיתי לכתוב על שני הפרקים שאותם אני מסקר באופן מאוחד, מעין זרם תודעה כזה, הפעם אצטרך לעשות את זה יותר סכמטי ולהתמקד פרק-פרק. זאת משום שפרק 7 כ"כ שונה מהותית מקודמו – ואם להסתמך על תקדימי העבר ועל היגיון בריא, גם מהבאים אחריו – ולכן אאלץ להתייחס אליהם בנפרד.

נתחיל בפרק 6. במקור, תכננתי לכתוב כאן שהרגשתי שהפרק הזה מאוד דורך במקום והעלילה לא באמת מתקדמת בו – אבל אחרי קצת מחשבה, הבנתי שככל הנראה מדובר בדיוק בקטע אליו כיוונו היוצרים – אם כי רק בשניים מתוך שלושה מקרים התוצאה עדיין מוצלחת. הפרק התמקד בשלוש דמויות – צימר, כפיר וצליל, ובעוד שעם השניים הראשונים נעשתה עבודה מעולה, אצל צליל… לא בדיוק. למרות שזה מורכב. חכו עם זה רגע.

צימר נמצאת באותה מגמת עלייה כבר כמה פרקים, וכרגיל – כרמל בין היא השחקנית המצטיינת של העונה ועושה עבודה מדהימה בלהכניס צופים לנעליה של דמות שנמצאת, כנראה, במקום שבו אנחנו כבר מזמן לא, או לא היינו בו בכלל מלכתחילה: הרי כל צופה שמכבד את עצמו בטח נזכר תוך כדי תכוויץ (המילה העברית לקרינג') על אותם זמנים בצבא שבהם, כמו שקורה לצימר בפרק הזה, מקלחת חדשה ותנאים-שאינם-ג'יפה מינימליים נחווים כמעין חוויה אלוהית נשגבת. זה מה שהצבא עושה לאנשים. אלא שהסדרה, דרך הדמות של צימר, עושה עבודה טובה בלהזכיר למה בסופו של דבר, כולנו היינו היא בשלב כזה או אחר, במידה כזו או אחרת.

כאן שווה לדבר על טולי, ומסתבר שצדקו אלה ששיערו שהסדרה מכוונת לרומן ביניהן. אני גם האמנתי בזה אבל מכיוון שראיתי בטולי מישהי שנבנית כנבל עונתי, חשבתי שזה יהיה מתוך איזושהי מניפולציה שבאמת נועדה לקחת את המחלקה מידיה של נועה בזדון – אבל פרק 6 הראה שהמצב אחר לגמרי. צימר וטולי נהיות זוג (גם אם ללילה אחד) דווקא כשטולי מראה מצב אמיתי של פגיעות, כי הפלא ופלא, היא לא מה שחשבתי שהיא – רגע השבירה שלה מול כפיר, שגרם לה לעשות משהו מאוד טיפשי ולא מקצועי מראה שהיא לא בדיוק האויב הקר והמחושב שהיא נבנתה להיות. כשמוסיפים לזה את האמירות על העבר שלה – הפנימיות והרקע הקשה – שנזרקו לאוויר בפרקים האחרונים, כל קו העלילה שמוביל לסיפור אהבה בין שתי דמויות כ"כ שונות אשכרה נראה הגיוני והכל מתחבר בו. אחלה בנייה, אחלה ביצוע. כותבים צעירים – תלמדו.

אל תלמדו, לעומת זאת, ממה שהסדרה עשתה עם צליל בפרק הזה. דווקא אחרי שהייתה התקדמות רצינית איתה שחושפת בה צדדים חדשים, הפרק השישי מחזיר אותה למקום לא טוב, ונחשו בגלל מי? 

באמת, אני מבין שאני חוזר על עצמי, אבל אפשר להאשים אותי כשהסדרה עושה את זה בעצמה? היינו כבר בסרט הזה בעונה שעברה, לעזאזל! אתם באמת אשכרה עושים פרק שעוסק ב"חגו משכנעת את צליל לשקר"? נכון, זאת לא הייתה בדיוק אותה דינמיקה (לחגו כרגע אין מה להרוויח מזה, ואם השקר היה מתגלה, צליל היתה מסתבכת רק מבחינה ערכית ולא מבחינה פרקטית), אבל עדיין, ההרגשה די זהה ואני לא רואה שום דבר חדש שלמדנו על צליל כדמות מהחזרה המיותרת הזאת. חבל, כי זה הורס את הרושם הטוב מכך שהעלילה שלה בפרק הזה כללה את אחד הרגעים היותר משעשעים של העונה עד כה: כל העסק של התרגיל המטופש שחניכי הטרום-הכנה-לקצונה מקבלים הוא פרודיה מצחיקה ומדויקת להפליא על תעשיית ה"ערכים!!!!!!" הפתטית של צה"ל.

ולסיום: כפיר. האמת שלא ציפיתי שדווקא ממנו יגיע החלק הכי טוב בפרק, אבל וואלה, זה המצב. לראות את כפיר, קצין לא חכם במיוחד מנסה לעשות דרכו בתוך המערכת הפוליטית הבסיסית ולקדם את האינטרסים של עצמו תוך כדי שהוא חש את עצמו טייווין לאניסטר ומנסה את ידו בתככים ומניפולציות שבבירור גדולות עליו היה מאוד, אבל מאוד, מצחיק, אבל לא רק. זאת אולי הייתה ההצגה הכי טובה עד כה העונה של מה שתיארתי בסקירות קודמות – הפן המערכתי של צה"ל. ההשוואה שעשיתי ל"הסמויה"? ובכן, סוף הפרק – שבו כפיר גונב לטולי את היוזמה שלה רק כדי לגלות שבגלל ענייני פוליטיקה מול התורמים, המזימה הזאת מעולם לא הייתה אפשרית מלכתחילה היה לגמרי רגע קפקאי שהזכיר לי את הסדרה ההיא.

ועכשיו, פרק 7, או במילה אחת, נועה.

אז פרק 7, כמו בעונה הקודמת, הוא פרק שובר שגרה. אם אז זה היה פרק שהתרחש בבסיס אבל לא עם הדמויות הקבועות, כאן זה עם אחת מהדמויות הקבועות, אבל לא בבסיס. בעצם כל התכלית של הפרק היא להיות: "אקס מן – המקור: נועה" ולהסביר למה היא יצאה כמו שהיא. אתחיל בשורה התחתונה – הפרק עושה עבודה טובה בעניין הזה, אבל… בצורה צפויה למדי?

כי, כלומר, בסדרה שלפחות מנסה לשבור ציפיות ומוסכמות, האם זה לא הדבר הכי צפוי בעולם לקבוע שנועה היא מי שהיא בגלל סביבה משפחתית בעייתית והורים שהם על סף המזניחים? אוקיי, אז לאבא שלה יותר אכפת מהצמחים שלו מאשר מבתו. אוקיי, אז אמא שלה אובססיבית עם נראות ועם מה יחשבו, אז מה הפלא שנועה יצאה קצינה שבדיוק אלה הדברים שחשובים לה. אוקיי, אז נועה בעצם הייתה ילדה יחידה שחיה בחדר בקומה רביעית כאילו הייתה הנסיכה פיונה – ובגלל זה בדידות זה הדבר היחיד שהיא באמת מכירה. זה הכל הגיוני, הכל מסתדר, אבל זה גם… נו, קצת משעמם, בדיוק בגלל זה. זה ריאליסטי, כנראה שרוב הילדים שגדלים ככה יגמרו כמו נועה – אבל זה סתם צפוי, ומאוד מאוד לא עדין מבחינה קולנועית. הצגת ה"כביכול" אוטיזם של נועה לא ניחנה ביותר מדי ניואנסים לאורך העונה, אבל באמת, להראות שהיא עד כדי כך מנותקת מהעולם עד שהיא כותבת בגוגל "איך לקיים יחסי מין עם אישה"? וואו, תרגיעו, הבנו את המסר מזמן.

לדעתי פתרון הרבה יותר מעניין היה דווקא לעשות משהו דומה למה שהסדרה עשתה עם חגו בפרק השלישי – להראות את הסביבה הביתית של נועה ככזו שהיא ההפך המוחלט ממה שהיינו עשויים לדמיין לעצמנו. אולי בית ממש תומך ומחבק, עם אחים – מה שהיה מותיר דווקא תעלומה לגבי למה נועה יצאה כמו שיצאה, ובעיקר היה עושה משהו יותר מעניין עם הדמות שלה. במקום להפוך אותה לקורבן, זה היה סוג של הופך אותה לרעה בסיפור כמו ששמרית למעשה בטוחה שהיא, אחרי שנועה אומרת לה משהו שמשתמע עבורה כ"שכבתי איתך רק כדי לבדוק אם אני לסבית". 

במצב הקיים קשה לומר שאני בצד כלשהו – מה שנועה עשתה כמובן לא בסדר, אבל נו, היא לא ממש יכולה להביע את עצמה בדרכים נורמליות. מצד שני – העלבון של שמרית ברור, אבל היא גם מספיק אינטליגנטית כדי להבין שנועה לא בדיוק בסדר ושהיא לא באמת עשתה מה שעשתה מתוך רוע. לדעתי זה היה הופך את הסדרה להרבה יותר מעניינת אם נועה באמת הייתה עושה את זה מתוך רוע, בלי להכיר בזה אפילו, אלא תוך כדי הצדקה עצמית. כן, זה היה הופך אותה להרבה פחות סימפטית לצופים – ומי יודע כמה סימפטיה הייתה להם אליה מלכתחילה, אבל זה גם היה מהלך עלילתי ופסיכולוגי מאוד מעניין. אני מבין, עם זאת, שיכול להיות שזאת האובססיה שלי ל"הסופרנוס" שמדברת, כי אני סוג של מבקש להפוך את נועה לדמות סטייל טוני סופרנו שהיא אדם רע מאוד תוך כדי שהיא מצליחה לעבוד על עצמה, ובכך על הקהל, שהיא בעצם לא. היו הרבה הזדמנויות בפרק הזה, ולמרבה הצער הסדרה לא ניצלה אותן. מקווה שהיא תדע לעשות את זה טוב יותר בישורת האחרונה שלה.


פרקים 8-9: להפסיד בקרב, לנצח במערכה

טוב, זה לא כיף לומר את זה, אבל אחרי פרק 8 אני סבור שאני שלם עם ההצהרה שהעונה הזאת פחות טובה מהקודמת. אחרים אמרו את זה כבר לפני מספר פרקים, אבל אני מאוד באתי לקראת העונה ונתתי לה ליהנות מהספק, בדיוק בגלל שגם העונה הקודמת הגיעה לשיאה לקראת הסוף. ספציפית – פרק 8 בעונה הקודמת היה הטוב ביותר בה לדעתי. אבל הפעם החבר'ה מאחורי הקלעים לא הצליחו לשחזר את זה.

אני לא סתם משתמש במילה "לשחזר", כי הסדרה ממש הלכה לכיוון של שחזור המבנה שלה מהעונה הקודמת: פרק שביעי "שובר שגרה" ופרק שמיני שכל תכליתו היא להביא את הדמויות למצב הכי שפל שבו כל אחת יכולה להיות, רגע לפני איזשהו אירוע שיא מחזורי (המסע וההשבעה בעונה הקודמת, הביקור של מפקד מג"ל העונה). אלא שהפעם, הסדרה לא הצליחה ממש לשחזר את תחושת הלחץ האטומי שהדמויות נתונות בו, שהפכה את הפרק המקביל בשנה שעברה לכזה טוב. רוב הדרכים להחזיר את הדמויות למצב חרא היו קצת צורמות, אבל זה לא אומר שלא היו חלקים טובים בכל זאת.

צריך לומר משהו כאן בשבחי האידיאולוגיה. שני הרגעים הטובים בצמד הפרקים האלה נבעו מבחינתי מפעולות של דמויות שהחליטו לא לוותר על עקרונות שלהן, ולמען האמת היה בזה משהו מאוד מרגש. ראשונה, כמו ברוב העונה הזו, היא צימר. היה די צפוי שיהיה איזשהו פיצוץ בינה ובין טולי, דבר כזה יפה ומתוק לא באמת יכול להמשיך אם אנחנו רוצים דרמה, השאלה היא רק איך. אבל וואלה – הופתעתי מאיך שזה קרה, אבל לא בקטע "לא הייתה כאן שום בנייה", הפוך. טולי (תיכף נגיע אליה) מפרקת את התוכניות הגרנדיוזיות שלה ושל צימר מסיבות אישיות אמנם, אבל לגיטימיות לחלוטין. לא ולא, אומרת צימר, ובעצם מתהפכת על טולי לא בגלל בעיות פוצי מוצי בקשר ביניהן (אם אפשר לקרוא לזה בכלל קשר) אלא בגלל שהפלא ופלא, היא, צינית וחסרת תקווה שכמוה, אשכרה מצאה משהו להילחם בשבילו, משהו גדול ממנה ומטולי, משהו ששתיהן יכולות להיות מוקרבות בשבילו אם יהיה צורך. ואם טולי לא רוצה – אז זה לא באמת היה אמור להיות מלכתחילה. זה שיא של הארק העונתי של צימר שנעשה בצורה כ"כ חכמה עד שאי אפשר שלא לקום ולהריע לחיילת הכי שבוזה בעולם שהפכה ללוחמת צדק אמיתית. רייג' אגיינסט דה בט"ר.

קצת יותר בקטנה, אבל צריך מילה טובה גם לדורין. אני לא ממש הזכרתי אותה עד כה כי אני מודה שלא הצלחתי להבין מה התפקיד שלה בעונה הזו, בטח לאור העובדה שהיא בעיקר דמות משנה בעלילות של שתי דמויות אחרות וממש נפרדות (כפיר וצליל). יכול להיות שזה הצד הסקסיסטי באחורי המוח אצלי שמדבר כאן, אבל הייתה לי תחושה שכנראה בתור הקצינה הכי יפה בסגל ובגלל הקשר שלה עם כפיר זה יילך לכיוון של מניפולטיביות פתיינית או משהו. אלא שפרק 8 הוריד לי את האסימון: דורין שם כדי להראות לנו איך עושים את זה נכון. היא לא באמת הוליכה את כפיר בדרכים תככניות, היא סתם אמרה לו דברים הגיוניים והוא לקח את זה בעצמו למקומות האלה. דורין היא אולי הקצינה הנורמלית היחידה בכל הסגל המטומטם הזה, היא ליטרלי מקצועית נטו ולא אכפת לה מכל התככים והשטויות האלה, וברגע שהיא מבינה שהיא בכל זאת מעורבת במזימה כלשהי, ועוד כזאת שיכולה לפגוע בטולי, היא עושה מה שצריך כדי לקטוע את המעגל הזה, כי וואלה היא לא רוצה להיות חלק מהבולשיט הזה והיא לא רוצה שהבולשיט הזה יקרה. מלכה.

וזה השלב לדבר על טולי. אני אוהב את המקום שאליו הסדרה לקחה אותה בסופו של דבר, שגם היה שונה מכל דבר שציפיתי. בניתי הרים וגבעות על זה שהיא משחקת את המשחק ובאמת מנסה אקטיבית "לקחת" לנועה את הפלוגה, אבל בסוף האמת פשוטה יותר – טולי היא בסך הכל קצינה טובה סך הכל שאין לה איזו אג'נדה נסתרת, ולמעשה היא סוג של נועה עם התלהבות ואנרגיות. אולי בדיעבד זה הופך את הביקור בבית של נועה בפרק הקודם להגיוני, בכך שזה המחיש לצופים מאיזה מקום פריבילגי נועה הגיעה. עכשיו יש לנו קונטרה בדמותה של טולי, מישהי שהתקדמה למרות וממש לא בעזרת הרקע שלה; שבפרק 8 סוג של מבינה את זה שוב ונזכרת מה יכול לקרות לה אם היא לא תתאים את עצמה למערכת ומוכנה לשרוף קשרים בשביל זה (צימר ובמיוחד מייקי, שהסצינה איתו ועם טולי הייתה אחת העצובות בסדרה); ובפרק 9 הורסת הכל כשה"שכונה" בורחת לה. אני אישית מכיר כמה וכמה סיפורים כאלה של קצינים מצטיינים שהעבר שלהם חזר לרדוף אותם ברגע האחרון ואני מאוד מאוד אוהב את הדיוק שבו הדבר נעשה.

אתם יודעים מה, שכחו מה שאמרתי בהתחלה, זה היה בעצם צמד פרקים די טוב.

הדבר היחיד שחבל בכל הסיפור הזה הוא שקצת מבאס שהקטליזטור של שני הפרקים ומה שמוביל את טולי לנקודת השבירה שלה הוא כל הסיפור עם הלל והצילומים הגסים שהוא מפיץ. אני מבין שהגיוני שדבר כזה יתחיל להתרחש באוף סקרין כי זאת באמת דרך סופר יעילה עבור מישהו כמוהו להתחבר לפלוגה סוף סוף ("עיקרון הקונסולה" של יוגב בעצם עבד בסוף, אבל לא בדמות פריבילגיות מזגן כאלה ואחרות אלא בהיותו ה-ע' של טולי). ואני מניח שאולי רצו לתת פה אמירה על כך שדווקא הטירונים המחונכים והממושמעים האלה ביצעו עבירה פי מיליון יותר חמורה מכל דבר שנערות אית"ן עשו בעונה הקודמת. ועדיין – זה ששלפו את זה משום מקום בפרק 8 זה קצת מגוחך לדעתי, וחסר את העוצמה שהסדרה כ"כ רוצה שתהיה לזה (בלי לזלזל, כמובן, בחוויה הפאקינג נוראית שהפצת תמונות עירום שלך יכולה לגרום, רחמים על טולי). בסופו של דבר צ'כוב אומר שהאקדח שיורה במערכה השלישית צריך להופיע במערכה הראשונה, ולא בהתחלה של השלישית.

סיפור דומה הוא לגבי הג'וינט של צ'כוב, זאת אומרת של צליל, אבל כאן בסופו של דבר הגענו לפואנטה הגיונית בסוף, ששיאה הוא בכך שהיא דופקת את מייקי, הבחור שהיה איום עליה למרות שהיא לא הייתה צריכה לראות בו כזה מהבחינה המוסרית והאנושית (אבל כן מהבחינה הפרקטית – מה שלא הבנתי קודם, וצויין כאן בתגובות, הוא שגברים מקבלים העדפה מתקנת במג"ל בגלל שהם כ"כ מעט שם, ולכן מייקי בעצם היותו גבר יכול לקחת לצליל את ההקצאה שלה). יש לי הרבה השגות לגבי העלילה שלה בעונה הזאת ועדיין, ההפיכה שלה למעין הייזנברג כזה נעשתה בצורה די הגיונית בסך הכל. אם כי אני תוהה מה בדיוק האקט הסופי שלה עושה – היא לא מזהירה את מייקי שייצא ולכן הוא הולך להיתפס על הסתננות כביכול למגורי הבנות. אבל בהתחשב בזה שמשתמע שהמגורים לא ריקים באותו רגע, מישהו היה רואה אותו יוצא אפילו אם צליל הייתה מזהירה אותו. ובמצב הקיים, ההימצאות שלו שם עלולה לדפוק את כל הביקורת, וזה כבר קצת נוגד את האינטרסים של צליל, אפילו במצבה החדש.

נ.ב.: חבל שאין איזה ליהוק מעניין ומצחיק למפקד מג"ל, איזה מגה סלב לא צפוי שבא רק לסצינה-שתיים והולך. היו לי לא מעט רעיונות.


פרק 10: שיפור שימור

ובכן, אני מצטער על האיחור ה"קל" בשבועיים עם מילות הסיום שלי לעונה הזאת של "המפקדת", אבל אפילו זה יוצא איכשהו מתאים, כי מה יותר הולם מכך שעיכוב בביקורת על סדרה שעוסקת בצה"ל ינבע ממילואים באותו צה"ל בדיוק? זאת ביקורת נוקבת על המערכת, או משהו כזה.

ולעניינינו. בכתיבתי על הפרק האחרון לעונה יש לי בעצם משימה כפולה – לכתוב על פרק 10 כפרק, והן כמסכם של העונה כולה. המשימה הכפולה הזאת הופכת למשולשת בהתחשב בעובדה שהסדרה עשתה משהו מעניין ודווקא את פרק הסיום של העונה הפכה לעוד פרק "שובר שגרה", כשכולו ממוסגר בתור סיפור שאותו מספרת חגו, כעת פז"מניקית בעיני עצמה, לחיילת צעירה ממנה. מעבר לעובדה שסוף סוף מצאו משהו מעניין עבור חגו לעשות העונה, אני מודה שאני לא מכיר יותר מדי מקרים שסדרה בחרה לסטות מהפורמט המקובל לה בפרק סיום של עונה. זה משהו שבד"כ הייתי מצפה לעשות מסדרה לעשות באמצע עונה, או לכל הפחות בפרק השיא שלה ("פארגו" עונה 2, פרק 9 כדוגמה מצוינת), אבל בפרק הסיום? מודה, זה חדש לי. למרות שזה קצת משונה, אני חיבבתי את הבחירה הזאת – המסגור והפורמט האלה אפשרו הצגה קצת יותר מעניינת של האירועים שמתרחשים בפרק, ואני תוהה אם יותר גיוונים כאלה לאורך העונה היו משפרים אותה.

האירוע המרכזי הוא כמובן הנשורת לדבר ההוא שטולי עשתה בפרק התשיעי. שתי הסצינות של טולי מול המב"סית – אחת כשהיא באמת לבדה שם, והשנייה כשיש לה גיבוי, אבל לא באמת – היו שיאי הפרק מבחינתי, ואולי לקחו לקיצון את מה שאמרתי כבר מההתחלה שהולך להיות הדבר המרכזי בעונה הזאת: המערכת הצה"לית. בניסיון הראשון והרשמי יותר של טולי להשיג צדק פשוט, המערכת גורמת לה להיתקל בקיר אטום של נהלים שאולי הגיוניים מהבחינה הטכנית, אבל בבירור לא מהבחינה האנושית. בניסיון השני שלה, הקצת יותר תוקפני, להשיג צדק, טולי כבר מסתבכת כהוגן ופשוט חוטפת מהמערכת (המיוצגת באופן מילולי למדי ע"י המב"סית) על זה שהעיזה לציין שמשהו בה עשוי להיות לא בסדר. הצעקות של המב"סית על טולי המסכנה היו סצינה ממש קשה לצפייה בקטע טוב, ולגמרי הבהירו את הנקודה בצורה לא מתלהמת מדי (אם כי משפט כמו "את יורקת למערכת בפרצוף" אולי היה קצת יותר מדי והיה שווה להוריד אותו).

זה היה קשה לצפייה גם לנועה וכפיר שעמדו שם בצד וממש ראו את זה. קשה מספיק כדי שהם יחליטו לאחד כוחות, הן באופן אנושי – שתי דמויות שדי שנאו אחת השנייה ולפתע עובדות יחד – והן באופן התסריטאי, כשהעלילות העונתיות של שתיהן מתאחדות. כפיר ונועה מבינים בעצם שכל אחד מהם בנפרד תרם לכך שטולי  בכלל הגיעה למצב הזה על לא עוול בכפה; כפיר עם הפוליטיקה והתככים בשקל שלו, ונועה עם הפאסיביות וחוסר הפעולה שלה. יש משהו מרגש מאוד בזה ששתי דמויות שהוצבו בסוג של יריבות מול טולי מבינות, לאור המצב, שהגיע הזמן לעשות את הדבר הנכון. הבעיה היא שזה יותר אמין במקרה של כפיר מאשר נועה – הוא עסק במאבק הזה בערך כל העונה ולכן להיפוך ההחלטה שלו יש יותר משקל. גם הסיבה שבגללה ההיפוך הזה קורה (בשיחה הנפלאה שלו עם דורין) מרגישה כמו כאפה הגיונית מאוד שהוא יקבל סוף סוף לאחר שהוא שומע את האמת בפנים.

אבל נועה? אם זה ניסיון להצדיק בדיעבד את זה שהיא בעצם לא קיבלה הרבה זמן מסך העונה, זה פתרון קצת פחות מוצלח לדעתי. הפאסיביות של נועה אכן השפיעה על מה שקרה לטולי, אבל היה עוזר אם זאת הייתה פאסיביות יותר… אקטיבית? כן כן, מודע לסתירה. כוונתי שנועה לא הוצבה במקומות בהם היא באופן אקטיבי קיבלה החלטות שלא לעזור לטולי, אולי חוץ מבפרקים האחרונים ממש, וכך כל רגש אשמה שהיא אולי הייתה יכולה להרגיש ביחס לנושא פשוט לא היה בנוי טוב מספיק בנקודה הזו. אם כפיר נראה כמי שקיבל את ההחלטה לעזור לטולי גם במחיר הדרגות שלו במה שנראה כמו החלטה בוגרת ושקולה, אצל נועה זה קצת יותר מרגיש כמו עוד זרימה עם העסק מאשר משהו שיש לה בו סוכנות מסויימת. ייתכן שאולי חלק מהאשמה נמצאת גם באלונה סער עצמה, שאחרי שתי עונות בתפקיד נועה אני מודה שקצת עולות לי תהיות האם היא באמת שחקנית טובה, או שהיא פשוט עושה טוב דמות אחת מאוד מאוד ספציפית.

שתי עלילות אחרות שזכו לאיחוד הן אלה של צליל וצימר, וגם כאן יש לי סייגים. לא על צימר, כפרה עליה – עדיין המלכה הבלתי מעורערת של העונה הזאת, פרס אקדמיה לכרמל בין ויפה שעה אחת קודם. היא קיבלה סיום די הולם לתהליכים שהיא עברה העונה, וה… אמממ, לא יודע מה ההפך מניצחון פירוס, אז נניח שנמציא מונח כזה עכשיו. נתחיל את המשפט מההתחלה: היא קיבלה סיום די הולם לתהליכים שהיא עברה העונה, ו"הפסד הצימר" שהיא חוותה (הפסד שהוא בעצם כולו ניצחון) באמת מרגיש כמו הפתרון החמוץ-מתוק שמגיע לדמות החדשה-ישנה הזאת. הדרך שבה צליל השתלבה בסיפור, לעומת זאת, הרגיש קצת פחות מתאים. אני מבין מה היוצרים ניסו לעשות – פתאום כשצליל מרגישה אשמה על הדרך שבה היא דפקה את מייקי, היא משתמשת בעאלק-ערכים שהיא מאמינה בהם והופכת את המשמעות שלהם כך שהיא יכולה, בעיניי עצמה, לרתום אותם גם לאיזשהו סוג של מאבק במערכת, מבלי להודות שזה מאבק במערכת.

אם הרעיון הוא שבעונה הבאה צליל וצימר בעצם יהיו סוג של מאוחדות לטובת אותה מטרה, רק כל אחת עם סט שונה של עוגנים פנימיים, אז תפאדל, אבל זה לא ממש היה המאבק של צליל במשך כל העונה הזאת. העלילה של צליל הייתה לגמרי בנושא של אינדיבידואליזם והגשמה עצמית בצבא, שזה לא ממש קשור לדברים שצימר הייתה מעורבת בהם. ולכן, גם כאן, ההכנסה שלה לפתרון של עלילות צימר ברגע האחרון מרגיש הרבה יותר חסר משקל ממה שהוא באמת. כך או כך, מעניין לראות לאן שתיהן ימשיכו מכאן.

ובכך אנחנו מגיעים לסיכום העונה… או שלא. אני לא אכנס פה יותר מדי לעומק על הדעות שלי על העונה ככלל, מסיבה פשוטה שאני די עקבי איתה: אני מאמין שההקשר משנה. כמו שאם תבקשו ממני לדרג אלבומים של להקה שאני אוהב, והאחרון שבהם יצא רק בשנה שעברה – אני כנראה אשאיר אותו מחוץ לדירוג מתוך עיקרון לפיו אני מאמין שיש דברים שצריכים לשקוע הרבה מאוד זמן, לפעמים שנים, לפני שאפשר לשפוט אותם כראוי. באנלוגיית המוזיקה, אני כן ארצה לחכות ולראות איך האלבום הזה משפיע בדיוק על הקריירה של הלהקה. במקרה של סדרות, חשוב לי מאוד להבין איפה עונה עומדת לא רק ביחס לקודמתה אלא גם ביחס למה שיבוא אחר כך. את העונה הראשונה היה קל יותר לשפוט מהר כי הקול המיוחד, הרענן והנשי שהיא הביאה לטלוויזיה הישראלית בכל הקשור לעיסוק בצה"ל היה ברור מהרגע הראשון. הפעם, נצטרך לחכות קצת.

אני כן יכול להגיד שהסדרה עדיין מצולמת נהדר, משוחקת לעילא ועם פסקול משגע. מהבחינה התסריטאית אומר שהעונה הזאת עשתה לא מעט דברים הרבה יותר טוב מהעונה הראשונה – בעיקר נתנה לנו יופי של פיתוח דמויות שלא ממש זכו לכזה בעונה הקודמת. מצד שני, היא גם עשתה הרבה דברים פחות טוב – בעיקר בכל הקשור למיקוד. רבים אמרו את זה חוץ ממני, אבל העונה הזאת פשוט התחננה לאיזה עוגן ועמוד תווך כפי שנועה הייתה בעונה הקודמת. לא רוצים שזאת תהיה נועה? בכיף, אם כך זאת הייתה צריכה להיות טולי, שהיו לא מעט רגעים בעונה שעוררו חשד כאילו כתבו אותה כך שתהיה הדמות הראשית החדשה אבל היוצרים התחרטו באמצע, ואז יצאו קירחים מכאן ומכאן. תגידו מה שתרצו על ג'ימי מקנולטי ב"הסמויה" (סדרה שהשוויתי אליה את העונה הזאת לא פעם), העונה הראשונה בהחלט דרשה שתהיה לנו דמות כזאת שהכל יחזור ויתנקז אליה מהבחינה התסריטאית, גם אם לא כל הסיפור עוסק בה.

מצד שני, זאת בדיוק הבעיה – הבלאגן, הכאוס הזה ואי ההיצמדות לציר הדמויות מאוד מאוד תואם למה שהעונה הזאת בבירור ניסתה לעשות, עם התמות שהיא ניסתה (והצליחה) לעסוק בהן: צה"ל כמערכת. פשוט אי אפשר היה לבחון את הנושאים האלה באופן שהסדרה ניסתה לעשות מבלי להתפזר באופן שבו היא התפזרה. זה כמעט כאילו זה נושא שמראש אי אפשר לכתוב עליו תוך כדי סימון צ'ק קלאסי על כל הדברים שצריכים להיות בתסריט טוב. או לפחות אי אפשר לעשות את זה במסגרות ובגבולות שהסדרה הציבה לעצמה כבר בעונה הקודמת. מצחיק, זה כמעט כאילו כל הכתיבה היא מחווה בלתי מכוונת לקלאסיקה סאטירית צבאית אחרת, "מלכוד 22".