דו"ח קופות שבורות – 21.10.2007

בפרקים הקודמים של דו"חקו: לפני שלושה שבועות היה מאכזב. לפני שבועיים היה עצוב. בשבוע שעבר היה חלש. השבוע היה כמו תאונת שרשרת.

כוחות מסתוריים שאני לא מבין גרמו לכך שסוף השבוע האחרון היה, מבחינת מספר הסרטים שיצאו לאקרנים, סוף השבוע הצפוף ביותר אי פעם, או לפחות ככל שהרשומות מגיעות. שמונה סרטים שונים יצאו להפצה רחבה (500 בתי קולנוע ומעלה); סרט נוסף, שהוקרן בצורה מוגבלת בשבוע שעבר, קיבל הרחבת הפצה מסיבית. בסך הכל, תשעה סרטים חדשים, וחלקם לגמרי לא סתם, אלא סרטים מכובדים עם שמות מפורסמים. מה בדיוק חשבו בעלי האולפנים, שאנשים יעברו לגור בקולנוע? כצפוי, הסרטים אכלו זה את זה, והתוצאה היתה עוד סוף שבוע חלש מאוד. פרט ליוצא מהכלל אחד, אף אחד מהסרטים החדשים האלה לא הכניס יותר מ-6 מיליון דולר – וחלקם הגיעו להרבה פחות מזה.

נתחיל, כרגיל, מלמעלה. במקום הראשון נמצא סרט האימה '3O Days of Night'. הרעיון פשוט ומגניב למדי: ערפדים, כידוע, הם חיות לילה, ואור שמש לא עושה להם טוב. לכן המקום הטבעי ביותר להתכנסותם של ערפדים הוא הצפון הרחוק, שבו בקיץ אמנם הלילות לבנים, אבל בחורף הימים שחורים. במשך שלושים יום באמצע החורף, השמש לא זורחת, והערפדיה חוגגת. תושבי העיירה הקטנה באלסקה שבה בחרו הערפדים לבלות (בין מקבלי תעודת התושב: ג'וש הארטנט ומליסה ג'ורג') לא מתלהבים. את הסרט ביים דייויד סלייד, הידוע כבמאי המבטיח של 'הארד קנדי'. הביקורות היו ככה ככה – לא רעות בשביל סרט אימה, אבל גם לא נלהבות. ההכנסות, כנ"ל. הסרט הכניס 16 מיליון דולר, וביחס לסרטי אימה אחרים השנה זה לא מעט, אבל בעקבות מסע פרסום גדול והייפ לא רע, הציפיות ממנו היו גבוהות יותר.

ואם המקום הראשון מאכזב, מה יגידו אזובי הקיר? במקום השני נמצא 'Why did I get Married', המקום הראשון של השבוע שעבר. במקום השלישי, 'The Game Plan', הדבר הכי קרוב בתקופה הזאת ללהיט. במקום הרביעי, 'מייקל קלייטון', שאחרי פתיחה לא מדהימה, לפחות מתייצב עם ירידה של 32%. המשותף לשלושת הסרטים האלה הוא שהם לא חדשים; למרות המבחר העצום של חומר טרי, צריך לרדת עד למקום החמישי כדי למצוא סרט חדש נוסף.

הסרט הזה הוא 'The Comebacks', סרט ממש לא מעניין, פרט לשאלה חשובה אחת: למה לא קראו לו 'Sports Movie'? הסרט הוא פארודיה על סרטי ספורט מהשנים האחרונות, כמו 'לזכור את הטיטאנים', 'בלתי מנוצח', ' וגם 'דודג'בול' – לא ברור איך, מכיוון ש'דודג'בול' בעצמו היה פארודיה, אבל נגיד. כמו רוב ה"פארודיות" הדלוחות האלה – 'Scary Movie', 'Date Movie' וכו' – הסרט משחזר סצינות מתוך הסרטים האלה, ומוסיף להן מכות לביצים; כמו רובן, המבקרים גם תיעבו אותו וטענו שהוא מאוד לא מצחיק. אבל שלא כמו רוב הסרטים האלה, לא היה לו שם שנגמר ב'Movie', וזה מוזר, כי הניסיון מראה שסרטים ששמם נגמר ב'Movie' אף פעם לא נכשלים, ולא משנה עד כמה הם מחורבנים.

במקום השישי, עם 5.5 מיליון דולר, נמצא 'Gone Baby Gone', שייקרא בעברית 'נראתה לאחרונה', סרטו של בן אפלק. לאפלק יש הרבה שונאים, שמופתעים בכל פעם שהוא מעורב במשהו שאינו גרוע. ובכן, מהבחינה הזאת 'נראתה לאחרונה' הוא הפתעה רבתי: על פי הביקורות, הסרט הראשון של אפלק בתור במאי לא רק שאינו גרוע – הוא נחשב לסרט הטוב ביותר שיצא השבוע. אפלק מביים את אחיו, קייסי, וגם את מישל מונהאן, מורגן פרימן ואד האריס, במותחן שעוסק בחיפוש אחר ילדה בת ארבע שנחטפה. הסרט אמור להגיע אלינו בינואר.

הסרט המצליח ביותר של השבוע, במובן מסוים, נמצא במקום השמיני, וזה אפילו לא סרט חדש באמת – זה 'הסיוט שלפני חג המולד' סרט אנימצית הבובות שביים הנרי סליק בשנת 1993. לפני שנה, דיסני חידשו את הסרט והתאימו אותו לטכנולוגית התלת-מימד (לא במובן אנימציה ממוחשבת, במובן של סרטים שקופצים עליך מתוך המסך). הסרט יצא אז למסכי התלת-מימד למשך מספר שבועות, ואז נעלם, כשדיסני מבטיחים לשחרר אותו שוב ושוב מדי שנה. בינתיים הם עומדים במילה שלהם: הסרט יצא השבוע שוב, לכל האולמות המותאמים להקרנת תלת-מימד. מספר האולמות האלה עלה במהלך השנה הזאת מ-100 ומשהו ליותר מ-500, ונשארו מספיק אנשים שעדיין לא ראו את הסרט בגרסה הזאת, או ראו ולא אכפת להם לראות שוב. הסרט הכניס יותר מ-5 מיליון דולר מאותם 564 אולמות. ההכנסה הממוצעת של הסרט לאולם היתה גבוהה הרבה יותר משל כל סרט אחר בעשיריה. הסרט יוקרן במשך שלושה שבועות בדיוק, ואז שוב ייגנז – עד השנה הבאה.

קצת יותר נמוך נמצאות שתי האכזבות הגדולות באמת של השבוע. שני הסרטים עשו מסלול דומה: במאי לא-אמריקאי עושה סרט מוערך וזוכה למועמדות לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר (כן, אני יודע שצריך להגיד "דובר שפה זרה". אני מתעצל); בעקבות זאת הבמאי מקבל הזדמנות לביים סרט הוליוודי, ומצליח לגייס שורה של כוכבים אמריקאיים נכבדים. הסרט יוצא ב-19.10.2007 ונכשל לחלוטין. הסרט הראשון הוא 'Rendition', ובעברית 'חקירה מעבר לקווים', שביים גאווין הוד הדרום-אפריקאי (זוכה האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר על 'צוצי'), ומשתתפים בו ג'ייק ג'ילנהול, ריס ווית'רספון, מריל סטריפ והכוכב הבינלאומי יגאל נאור, התשובה הישראלית למוני מושונוב. השני הוא 'Things We Lost in the Fire' בבימוי סוזאנה ביר הדנית (מועמדת לאוסקר בשנה שעברה על 'אחרי החתונה'), עם האלי ברי, בניסיו דל טורו ודייויד דוכובני. 'חקירה מעבר לקווים' הכניס 4 מיליון דולר, והגיע למקום התשיעי, היחסית-עוד-מכובד; 'דברים שאיבדנו באש' אבד לגמרי, עם 1.6 מיליון דולר, והמקום ה-15 בלבד. 'דברים', שעוסק בנושא הכה פופולרי של אבל על בעל שאבד, יכול לפחות להתנחם בביקורות אוהדות, שמשבחות במיוחד את השחקנים. ל'חקירה' אין אפילו את זה. הסרט עוסק בשיטות הלא מאוד עדינות שנוקטת ארצות הברית למציאת ותחקור חשודים בטרוריזם, והוא מצטרף לרשימת הסרטים שעוסקים בנושאים עיראקיים, מזרח-תיכוניים, או סתם ערביים מדי שיצאו לאחרונה ונדחו על ידי הקהל. האמריקאים מקבלים מספיק סיפורים מדכאים על מדינות שנגמרות ב"סטן" בטלוויזיה, ובקולנוע הם מעדיפים לראות דברים אחרים. מפיקי 'כאריות לכבשים', 'רודף העפיפונים' ו'המלחמה של צ'רלי ווילסון', שייצאו כולם בהמשך השנה, צריכים להתחיל לדאוג.

'Into the Wild', סרט מסע עטור שבחי ביקורת בבימוי שון פן (בחוגי הימורי האוסקר אומרים שכוכב הסרט, אמיל הירש, הוא סוס מנצח), הגיע ל-650 קולנועים השבוע, והכניס 2.1 מיליון דולר. שני סרטים נוספים יצאו להפצה רחבה, אבל אף אחד לא שם לב – המותחן לנוער 'Sarah Landon and the Paranormal Hour' (יותר מ-1,000 בתי קולנוע; הכנסות של 0.56 מיליון דולר); וגירסת אנימציה ממוחשבת לסיפור עשרת הדיברות (פחות מחצי מיליון דולר).

בהפצה מוגבלת יצאו גם כמה סרטים עם קשר ישראלי: 'Wristcutters: A Love Story', קומדיה שחורה מאוד נחמדה המבוססת על 'הקייטנה של קנלר' של אתגר קרת (עם טום ווייטס בתפקיד קנלר!), פתח ב-3 בתי קולנוע והשיג ממוצע הכנסות חביב, בדרך להתרחבות בשבועות הבאים; 'O Jerusalem', דרמה היסטורית המתרחשת בימי הקמת המדינה (עם איאן הולם בתפקיד דוד בן גוריון!) הוקרן ב-33 מקומות אבל גרר התעניינות פחותה בהרבה. שני הסרטים, אגב, לא ממש חדשים: 'הו ירושלים' הוקרן באירופה כבר לפני שנה, ו'הקייטנה של קנלר' הוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדנס 2006 – לפני כמעט שנתיים.

האם השבוע הבא יביא לבוקס-אופיס את הגאולה המיוחלת? חסר לו שלא. בשבוע הבא ייצא 'המסור 4', הפרק החדש בסדרת האימה המצליחה והעקבית ביותר של השנים האחרונות. אם הוא לא יצליח להצליח, אז משהו כנראה מקולקל בקופות באמריקה. נסו לתת להן מכה בצד, אולי זה יעזור.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. 30 Days of Night – 16.0 (16.0)
2. Why Did I Get Married? – 12.2 (38.9)
3. The Game Plan – 8.2 (69.2)
4. Michael Clayton – 6.7 (21.6)
5. The Comebacks – 5.6 (5.6)
6. Gone Baby Gone – 5.5 (5.5)
7. We Own the Night – 5.4 (19.7)
8. The Nightmare Before Christmas 3D – 5.3 (5.3)
9. Rendition – 4.0 (4.0)
10. The Heartbreak Kid – 3.8 (32.0)