דו"ח קופות שבורות – 23.02.2002

נזדעזעו אמות הסיפים, או
משהו! ההתרחשויות השגרתיות
והמשמימות בקופות ארה"ב
השבוע החווירו לעומת הארוע
ההיסטורי שקרה ברשימת הסרטים
הקופתיים ביותר בכל הזמנים
ובכל העולם. האשם, כרגיל,
הוא הארי פוטר. כן, שוב הוא. בשעה טובה, '…ואבן החכמים' הגיע להכנסות של 928 מיליון דולר ברחבי העולם (314 מיליון מתוכם בארה"ב), ובכך עקף את 'פארק היורה' ו'אימת הפנטום' ועלה למספר 2 ברשימת הסרטים המצליחים ביותר אי פעם (לא, זה לא כולל אינפלציה. בסדר?). רק מה, הוא עדיין צריך לעשות פי שניים מזה כדי לעקוף את הסרט שבמקום הראשון ברשימה (נו, זה עם הקרחון). חברי תנועת "מוות להארי" יכולים לפיכך להתנחם בעובדה שזהו ההישג הקופתי האחרון שלו, ולכן הוא לא יוזכר עוד בדו"ח קופות שבורות – לפחות עד בוא סרט ההמשך. אה, אלא אם כן הוא יגיע למיליארד.

ומכיוון שהזכרנו את הארי, צריך להזכיר לשם האיזון גם את שרה: באותה רשימה בלתי מותאמת אינפלציונית נמצא כרגע 'שר הטבעות: אחוות הטבעת' במקום השמיני (715 מיליון דולר, מתוכם 280 מיליון בארה"ב, 760 אלף בפינלנד ו-16 בפפואה-עילית), בין 'מלך האריות' ו'אי.טי.'. אבל אפילו המקום הזה לא מובטח לזמן רב: 'אי.טי', שהיה בזמנו במקום הראשון ברשימה, עומד לצאת לסיבוב נוסף בבתי הקולנוע בחודש הבא, ועשוי לקפוץ מחדש כמה שלבים במעלה הרשימה מפאת הנוסטלגיה לבדה. רגע של הרהור: האם אך צירוף מקרים הוא שכל גיבורי הסרטים הללו – הארי, פרודו ואי.טי. – שלושתם נמוכים, תמימים וסובלים מפלטפוס?

ועוד שאלה מציקה לגבי העתיד: סדרת 'שר הטבעות' תכיל, כידוע, שלושה סרטים. 'הארי פוטר' עשוי להגיע לשבעה. נראה שלכל אחד מהסרטים בשתי הסדרות מובטח מקום בעשיריה המובילה של כל הזמנים. האם זה אומר שבעוד שש שנים תהיה כל העשיריה כולה על טהרת הארי ושרה?

ומהרהורים לגבי העתיד נחזור לשם ועכשיו. משפט המפתח השבוע בקופות ארה"ב היה "אני רואה נשים מתות". שני הסרטים החדשים שיצאו השבוע בהפצה רחבה עוסקים בבחורות שאינן עוד עימנו. עאלייה ז"ל, הזמרת/שחקנית שמתה בתאונת מטוס באוגוסט שעבר, היא מלכת הערפדים העתיקה, שמתעוררת לחיים על ידי הערפד החתיך, המגניב והפופולרי לסטאט, בגילומו של סטיוארט טאונסנד. אמרו עליה, על עאליה, שהיא היתה עתידה להיות כוכבת ענק גם בקולנוע – זה אולי נכון, אבל הסרט הזה בוודאי אינו הסרט שהיא היתה רוצה להזכר בזכותו (הבהרה: הסרט צולם לפני שהשחקנית מתה. רק שלא יהיו טעויות). רק מטעמים של כבוד המת המבקרים היו רחומים אליו, יחסית. הסרט מבוסס על הספר השלישי בסדרת הערפדים של אן רייס, שהראשון בה היה 'ראיון עם הערפד', שבו שיחק טום קרוז את לסטאט. הספר השני הלך לאיבוד בדרך להוליווד. 'מלכת הארורים' נכנס אל המקום הראשון ברשימה השבועית עם 15 מיליון דולר, ואלינו הוא יגיע, כך אומרים, בסוף מאי.

במקום השני נמצא דנזל וושינגטון, המכונה 'ג'ון קיו' שירד מהפסגה, ומאחוריו במקום השלישי נמצאת עוד אישה מתה, והפעם אשתו של קוין קוסטנר (שהביקורת החיובית האחרונה שהתפרסמה על סרט בהשתתפותו היתה בסביבות פברואר 94'), ששולחת אליו הודעות מהעולם שמעבר – כך הוא מאמין – באמצעות חולים אנושים שמגיעים למצב של סף-המוות, ודרך שפיריות. כנראה שבעולם הבא עוד לא שמעו על ICQ. 'שפירית' ('Dragonfly') הוא שמו של הסרט. המבקרים שחטו שחיטה כשרה. חורף, נו.

למרות כעסם המוצדק של שונאי דיסני, 'בחזרה לארץ לעולם לא', סרט ההמשך ל'פיטר פן', ממשיך לעשות עסקים לא רעים ומבטיח, כנראה, שגם את ההמשכונים הבאים שלהם דיסני יפיצו לקולנוע במקום ישר לוידאו. בריטני ספירס ו'קרוסרודס' שלה, לעומת זאת, צונחים בחדות, למרות מסע הפרסום הנלהב והנאלח הנערך באתר הרשמי של בריטני: בשבוע שעבר הם פרסמו ביקורת על הסרט ("בריטני חושפת כשרון ורצון להניע את הקריירה שלה בכוון חדש"), שהתפרסמה ללא שם המחבר (דייויד מאנינג?!). בשבוע שעבר אמא ספירס הביעה את התלהבותה הכנה מההישגים האדירים של הסרט בקופות (15 מיליון!! מקום שני!!!) והודתה למעריצים במילים חמות על שהביאו את הסרט להישג נדיר זה. תרגעי גברת, עם כל הכבוד לבריטני, הארי פוטר היא לא.

בשבוע הבא תעמודנה בנות ארה"ב בפני אחת הדילמות הקשות ביותר מאז "בראיין או ראיין"? מל גיבסון בדרמה המלחמתית 'We Were Soldiers', או ג'וש הארטנט בקומדיה '40 יום ו-40 לילה'? הנפש חצויה.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; המספרים בסוגריים נמצאים שם מרצונם החופשי ולטובתם, ומקבלים יחס אנושי והוגן.

1. Queen of the Damned – 15.2 (15.2)
2. John Q – 12.5 (39.9)
3. Dragonfly – 10.4 (10.4)
4. Return to NeverLand 9.0 (27.2)
5. Crossroads – 6.7 (26.3)
6. Big Fat Liar – 6.7 (33.6)
7. A Beautiful Mind – 5.2 (132.6)
8. Hart's War – 4.5 (13.9)
9. Super Troopers – 3.9 (12.5)
10. Collateral Damage – 3.9 (34.6)