דו"ח קופות שבורות – 5.9.2004

אז בואי ונרקוד
כי טוב לנו מאוד
כי לנו, דווקא לנו
יש מלפפונים!לפני שאתם מתחילים לקרוא, קחו בחשבון שזה דו"חקו של סוף הקיץ, על כל קלישאותיו האיומות: "שבוע שחון כזה לא ראינו כבר הרבה זמן", "זהו, הקיץ עזב מבלי לומר שלום", "כנראה האמריקאים החליטו ללכת לתאטרון השבוע" – כל החבילה. שבועות כאלה, מלבד היותם מדכאים, נוטים לחזור על עצמם פחות או יותר, כך שאין ממש טעם לקרוא בהם דו"חקואים. אלו שנשארו, אל תאמרו שלא הזהרתי אתכם. אה, ומומלץ לא להיות בעלי מחלות לב או נשים בהריון תוך כדי הקריאה. דו"חקו נעים.

קוראי הדו"חקו הותיקים בוודאי זוכרים שהשבוע הראשון של ספטמבר, בו "נחגג" ה-Labor Day, הוא באופן קבוע אחד השבועות האומללים ביותר בשנה, אם לא האומלל מכולם, מכל בחינה דו"חקואית. גם השנה, תחילת שנת הלימודים מספקת לנו את הנפילה הדרסטית שחיכינו לה כל כך. רבותיי, שבוע שחון כזה לא ראינו כבר הרבה זמן.

במקום הראשון נשאר הסרט שכיכב שם בשבוע שעבר. זה לא מרגש במיוחד- בשבוע הראשון של עונת המלפפונים, לרוב שורד הסרט שהיה בראשית הטבלה הקודמת. בכל זאת, נחמד שהשורד של השבוע הוא 'גיבור', אותו סרט סיני שקוונטין טרנטינו הציג לאמריקאים והוכיח שהם יודעים לקרוא כתוביות. 'גיבור' אמנם צנח במהלך השבוע ב-50% למרות ההרחבה במספר הקולנועים, והסכום שהשיג – 8.8 מיליון – לא היה נותן לו את המקום הראשון בשום שבוע אחר, אבל ההישג שלו עדיין מרשים.

ההישגים של הסרטים החדשים השבוע, כפי שכבר טחנתי, הרבה פחות מזהירים. ארבעה סרטים חדשים יצאו, והרווחי ביותר מביניהם הגיע רק למקום הרביעי, עם הכנסות של 6.2 מיליון דולר בלבד. לסרט הזה קוראים 'פפראצי', והוא מותחן. הטוב בסיפור הזה הוא כוכב קולנוע (קול האוזר) שמחפש נקמה ברעים – צלמי פפארצי מרושעים שהביאו למותה של אשתו. הממ… משהו בתיאור העלילה הזה נשמע לי מוכר. בכל מקרה, על פי הפרסומים, סוף הסרט כולל טוויסט מארץ הטוויסטים (שנמצאת על כוכב הטוויסטים, ששוכן בין שתי גלקסיות שהן בעצם אותה גלקסיה עם פיצול אישיות). מעט המבקרים שראו את הסרט טענו שהוא יכול היה להיות מוצלח לו היה נעשה כקומדיה, אבל בתור סרט מתח הוא לא מותח ולא בטיח. חלק נרחב נרתע גם מהניסיון של יוצרי הסרט להציג את צלמי הפפאראצי בתור מקור כל הרוע עלי אדמות, כשבעצם צריך להאשים את המצב הביטחוני.

את הסרט שבמקום השישי, '3 בפארק' (במקור: 'Wicker Park'), תוכלו לראות בקולנוע כבר בעוד כמה ימים, אבל לפי נתוני הטבלה, סביר להניח שלא תעשו את זה. הדבר המעניין בסרט הזה, מן הסתם, הוא ג'וש הארטנט, האיש והאמוטיקון. פעם, כך סבתא מספרת, ג'וש הארטנט היה אליל מאמי, וילדות קטנות ומעצבנות זבחו ליומן לתלמיד שלו. היום אף אחד כבר לא זוכר אותו ושום מעריצה לא תוציא לי כליה אם אומר שהוא הומו. ב-'3 בפארק' (איך הגיע ה-3 לשם הסרט? נחיה ונראה, אולי) הבחורה שבה ג'ושילה מאוהב נעלמת באופן מסתורי, ואז חוזרת, או שאולי זאת בכלל מישהי אחרת. '3 בפארק 3 עצבני' הכניס 5.5 מיליון דולר השבוע. אם להוסיף את זה לכישלון של 'רצח סטייל הוליווד' בשנה שעברה, נראה ששיגעון ג'וש הארטנט לא רק חלף, אלא גם דהה כבר מספרי ההיסטוריה.

מקום אחד למטה שוכנת הקומדיה 'The Cookout': שחקן כדורסל צעיר בשם טוד חותם עם ה-NBA על חוזה והופך למיליונר בין סצינה. בכסף שהוא רכש הוא קונה בית חדש ומזמין את כל משפחתו וחבריו לפיקניק בחצר, מה שמאפשר לסרט – כמו 'המספרה' לפניו – לקבץ מספר גדול של קומיקאים שחורים וראפרים, ולהריץ קטעים. הסרט עשה השבוע 5 מיליון בקופות ו-0 בעגבניות הרקובות. כיוון שאנשי העגבניה הצליחו ללקט רק שש ביקורות של אנשים שהעזו לראות את הסרט ולחוות עליו דעה, אני מוכן לתת להם באופן חד-פעמי יחס אישי. פיטר ואנג'ל אומרים שהסרט סטריאוטיפי, מגעיל ומטומטם; לינדה חושבת שהסרט לא אפוי; נל סבורה שהעיסוק בסטריאוטיפים דווקא די מעניין, אבל הוא נקבר מתחת ליותר מדי בדיחות קקי דוחות; דסטין טוען שהסרט צבוע ומבחיל ושון מסכם בכך שכל אחד ברשימת המוזמנים לארוחה הוא קלישאה מהלכת. תודה לכל המבקרים האמיצים. נקסט!

ובמקום התשיעי, 'יריד ההבלים' מגולל את סיפורו העצוב של סרט איכות שנורא רצה לזכות באוסקר, אבל הוקדם לראשית ספטמבר, נכשל בביקורות ועשה רק 4.8 מיליון בסוף השבוע הראשון. את הסרט ביימה מירה נאיר, הבמאית ההודית המצליחה במערב (כנראה משום שאת שמה ניתן לאיית). הסרט הוא עיבוד לספר של וויליאם מייקפיס צ'אקריי, המספר על מאבקה של בקי שארפ האביונה (ריס ווית'רספון, הפעם) למצוא את מקומה אי שם בלונדון יחד עם חברתה הטובה והאביונה, אמיליה. מכמה בחינות, זהו דווקא הסרט המצליח מבין סרטי השבוע: ההפצה המצומצמת למדי שלו גורמת לכך שממוצע ההכנסות שלו פר קולנוע היה הגבוה ביותר (ועדיין, זה לא הרבה). גם הביקורות שצבר הן הטובות ביותר מבין הסרטים שיצאו השבוע (ועדיין, זה לא הרבה). הסיכויים שבילי קריסטל יצחק על הסרט באוסקר הם קלושים ביותר.

חוק שימור הבאסה גורס כי בשבוע שבו ארבעה סרטים מגיעים לטבלה, ארבעה צריכים ללכת. קורבני הפיזיקה של השבוע הם 'Exorcist: The Beginning', שצנח שישה מקומות במורד הטבלה בבת אחת, 'הנוסע השמיני נגד הטורף' שצנח שבעה, 'Open Water' ששהה בעשיריה שבועיים תמימים, ו'Suspect Zero' שנעלם מהתודעה הרבה לפני. דווקא 'Without a Paddle' שומר על מקומו גבוה בטבלה, באופן מפתיע מאוד, ועולה למקום השני, עם ירידה של 11%.

בשבוע הבא יצטרפו גם 'האויב שבפנים: אפוקליפסה', 'Criminal', בכיכובו של ג'ון סי. ריילי, ו-'Cellular', גרסת הנייד של 'תא טלפון' עם קים בייסינג'ר. גם אם אף אחד מהם לא יהיה טוב יותר מסרטי השבוע הנוכחי, יש לקוות שלפחות הסכומים שיעשו בדו"חקו יהיו טיפה גבוהים יותר, כדי שיהיה משהו לכתוב עליו. אין מה לעשות, הקיץ עזב מבלי לומר שלום.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Hero – 8.8 (32.5)
2. Without a Paddle – 7.0 (37.9)
3. Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid – 6.3 (22.1)
4. Paparazzi – 6.1 (6.1)
5. The Princess Diaries 2 – 5.5 (83.5)
6. Wicker Park – 5.5 (5.5)
7. The Cookout – 5.0 (5.0)
8. Collateral – 5.0 (87.4)
9. Vanity Fair – 4.8 (6.0)
10. The Bourne Supremacy – 4.1 (163.6)