ביקורת: מתחרים

סרט הטניס היחיד שיש בו דרמה סקסית לא-לינארית על רקע מוזיקת טכנו שהוא גם סרט ממש טוב.
שם רשמי
מתחרים
שם לועזי
Challengers

כשהייתי ילד שיחקתי טניס. לא באופן תחרותי או משהו, פשוט הייתי בחוג. בקהאנד, פורהאנד, סרב, היה כיף. היה משהו ממש מרענן בטניס, משהו שלא מצאתי בכדורגל או כדורסל או כדורעף. זה היה פשוט חיבור טבעי, כזה שאי אפשר להפריד. רק אני, הכדור, הכובע המוזר הזה ששמים על הראש שאין לו חלק עליון ועוד בן אדם במידת הצורך. שום דבר לא היה יכול לסיים את הקשר שלי עם טניס, חוץ מלהבין את חוקי המשחק. זה פשוט שסתם להקפיץ את הכדור אחד בין השני זה כיף, אבל לזכור איפה אסור שהכדור יפול או בכמה נקודות אנחנו עכשיו זה סיוט. מה זה חמש עשרה, שלושים, ארבעים וחמש, שישים? זה ניקוד או חידת היגיון בפסיכומטרי?

אז הפסקתי לשחק טניס ועברתי לתחביב אחר – סרטים. יש מזגן, לא צריך לרוץ ואפשר לאכול תוך כדי. מדי פעם מגיעים סרטים על טניס ומזכירים לי נשכחות. אבל ממש מדי פעם, כי כשחיפשתי "סרטים על טניס" בגוגל מצאתי חמישה סרטים, אני חושב שאלו היחידים שהוקרנו בארץ. לא עושים הרבה סרטים על טניס, וזה הגיוני: עד כמה שכיף לשחק במשחק הזה, לצפות בו זה מוות משעמום. זה פשוט שני אנשים רצים וחובטים בכדור, המצלמה תמיד נמצאת באותו המקום ומרחוק כל השחקנים נראים אותו הדבר. והנקודות, אלוהים אדירים! זה ניקוד או שאלת האחוז האחד ב"האחוזון העליון"?

"מתחרים" עושה שני דברים נכון כשהוא ניגש לעשות סרט על טניס. הראשון הוא שהוא מטעין את המשחק בדרמה בין-אישית. הסרט סובב סביב משחק אחד של ארט דונלדסון (מייק פייסט) ופטריק זוואיג (ג'וש אוקונור). זה סרט עם נרטיב לא לינארי, וכל השעתיים וקצת שלו סובבות סביב משחק אחד ויחיד, כשבכל פעם שחוזרים אליו קיבלנו עוד מידע שהופך אותו ליותר מעניין. וזה מדגים בדיוק כמה משחק טניס בלי הקשר רגשי הוא משעמם: בפעם הראשונה, בתחילת הסרט, כשאנחנו רואים את המשחק אנחנו לא מבינים מה רוצים מאיתנו, אבל בסוף כשקיבלו את כל המידע שהיינו צריכים, אנחנו על קצה הכיסא מחכים לראות מי ינצח.

הדבר השני שהסרט עושה נכון במחלקת הטניס, וזה אולי ישמע קצת מוזר, זה… אני אשאל את זה ככה – מכירים את זה ששחקני טניס גונחים כל הזמן? אז זה גם סרט על זה. כלומר, על הסקסיות במשחק, מסביב למשחק ובכלל – סקסיות. זה סרט שהרבה אנשים מגיעים לקולנוע בשבילו אחרי ששמעו שזה סרט חדש שמספר על שלישייה. לא על משולש אהבה (אם כי גם), אלא ממש על שלישייה, במיטה. וזה נכון, אבל יש בו הרבה יותר מזה. זה סרט על סקס, על שליטה ועל הכוח שיש לסקס. וזה גם סרט על אינטימיות. הדמות של זאנדיה, טאשי, אומרת בשלב מסוים בסרט שמשחק טניס זה דבר כל כך אינטימי שבזמן שהוא קורה אתה מרגיש כאילו אתה חווה מערכת יחסים שלמה עם מי שאתה משחק מולו. ואני חושב שזה גם מה שהסרט מנסה לגרום לנו להרגיש עם הנרטיב הא-לינארי שלו. להוביל אותנו דרך מערכת יחסים שלמה במשחק אחד, וזה מה שהופך את התסריט של הסרט לאחד התסריטים החכמים שראיתי.

את הסרט כתב ג'סטין קוריצקס, שזהו התסריט הראשון שכתב והופק. ובשביל תסריט ביכורים, זה בהחלט סרט שפותח דלתות. עזבו את זה שהדמויות מורכבות, שהסיפור סוחף או שהדיאלוגים קולחים – זה כל סרט יכול לעשות – התסריט של "מתחרים" יודע בדיוק באיזה שלב לחשוף כל מידע, מתי להסתיר מאיתנו דברים ומתי לשתף. ג'סטין מראה שליטה מלאה בסיפור המורכב שהוא החליט לספר לנו, וזה פשוט תענוג לצפייה. אמנם יש רגעים שמרגישים קצת צ'יזיים או שורות דיאלוג שנשמעות לא אמינות, אבל איכשהו עד סוף הסרט כמעט כל שורה או רגע כזה מקבל פיי-אוף מספק ולקראת סופו כבר קל להבין שכל דבר שהיה נראה מוזר היה שם בכוונה תחילה, בשביל לייצר לנו חוויה מעגלית שבה להכל יש חשיבות.

את התסריט קיבל לוקה גואדנינו ("קרא לי בשמך", "סוספיריה"), במאי שלא ממש היה על הרדאר שלי. חשבתי ש"בשמך" ו"סוספיריה" היו מוצלחים טכנית אך התסריט שלהם היה חלש יותר. ולכן, דווקא "מתחרים" מוכיח שכשגואדנינו מקבל לידיו תסריט מוצלח יותר, גם ייצא סרט מוצלח. זו משוואה פשוטה: תסריט מוצלח + בימוי מוצלח = סרט פגז. גואדנינו עושה דברים כל כך יפים עם האנשים שמפעילים את המצלמה, תוכנת העריכה ובעיקר עם השחקנים המצויינים. ראיתי אנשים שמבקרים את הצילום או את העריכה על בחירות מסוימות, ואני יכול להבין אנשים שדברים לא עבדו להם, אבל זה סרט שהבימוי בו מורכב אך ורק מבחירות בולטות וקשות. כל בחירה היא סיכון, ולכן כשרוב הדברים עובדים אני חושב שצריך למחוא כפיים לכל העוסקים במלאכה. כשסרט לא לוקח סיכון ועובד, זה כיף. כשסרט לוקח סיכון ועובד – זה שלב אחד מעל.

אחת הבחירות שהיא לחלוטין סיכון הייתה הפסקול. אולי שמעתם עליו, או ששמעתם אותו כשעברתם ליד בית קולנוע בשבועות האחרונים. הוא רועש, הוא חזק והוא מגניב בטירוף. טרנט רזנור ואטיקוס רוס עושים קצת מה שעשו ב"רשת החברתית", אבל במוגזם הרבה יותר. זה פסקול שהוא טכנו, וטכנו מוגזם. המשחק המרכזי מלווה בצלילי בומים אלקטרוניים חזקים, וכשהסרט רוצה להדגיש לנו ששיחות מסוימות מקבילות למשחק טניס הוא חוזר אל הפסקול הזה. זה כמובן לא דבר נורמטיבי שסרט עושה ולכן יש לזה גם הרבה שונאים, אבל אני חושב שזה מכניס לסרט אנרגיה מיוחדת שהופכת אותו לאיקוני. התסריט חכם, הבימוי מושלם אבל מה שאני אזכור מהסרט זה איך הכל מתחבר יחד עם מוזיקת הטכנו הזו, וזה משהו שלא ראיתי קודם. הפסקול הוא הדבק נצנצים הייחודי לסרט הזה שהופך אותו לדבר שלא ראיתי לפני ולא חושב שאראה אחרי.

בסרט מככבים, כפי שכבר הזכרתי, זאנדיה, מייק פייסט וג'וש אוקונור. על זאנדיה אפשר לדבר רבות בנוגע להאם היא באמת כוכבת או שהיא הייתה בסרטים של מארוול בסוג-של-תפקיד-ראשי ועכשיו אנחנו אמורים להאמין שהיא מחזיקה סרטים לבד (זה הסרט הראשון ששיחקה בו שבו היא הכוכבת הראשית בקרדיטים), אבל זה תפקיד שקיים במיוחד בשבילה והיא מוציאה ממנו את המיטב. פייסט ואוקונור גם הם עושים עבודה טובה, אבל הכוכבת האמיתי של הסרט – שחקנית נוספת אם תרצו – היא הכימיה בין שלושת השחקנים. דברים כאלו לא ראיתי. משהו מופלא קורה בסרט כששתי דמויות או יותר מבין השלישייה נמצאות ביחד על המסך, וזה פשוט מתפרץ החוצה בצורה שקשה לא להתלהב.

"מתחרים" הוא חוויה שאפשר להשיג רק ב"מתחרים". הוא לא סרט שמנסה להיות סרט אחר, הוא מנסה להיות פשוט עצמו. אני חושב שזה אחד הדברים הכי טובים שסרטים יכולים להיות, פשוט עצמם. כמה אפשר לשמוע על סרטים שהם שילוב של X ו-Y, סרטים שהם מחווה למשהו אחר, הסרטים הכי איקונים הם כאלו שיש רק אחד מהם – ורק אז מגיעים החיקויים. אז אם תראו בעתיד הקרוב סרטי טניס א-לינאריים, תזכרו שזה התחיל מ"מתחרים". אבל אני יכול להבטיח לכם שלא משנה כמה חיקויים יגיעו, "מתחרים" ינצח אותם במשחקון ובמערכה. 60 נקודות!

תגיות: