פגוש את היונים

במקור: Valiant
במאי: גארי פלדמן
תסריט: ג'ורג' וובסטר, ג'ורדן כץ, ג'ורג' מלרוד
שחקנים: יואן מק'גרגור, ריקי גרביס, טים קארי, ג'ים ברודבנט, ג'ון קליז

היה זה לילה קודר וסוער. שלוש יונים בריטיות טסו מעל תעלת לאמאנש החשוכה, רק צלצול של פעמון על מצוף אזהרה הפר את הרחש המונוטוני של הכנפיים ואת צליפת הגשם עליהן. ממול, כבר נראו הצוקים הלבנים של דובר. הבית! הבית קרוב!
לפתע הופיע בז גרמני…

היי, אם זו נראית לכם פתיחה גרועה, חכו לתרגום.

'וליאנט' (אמיץ), או בשמו העברי הנורא 'פגוש את היונים', עוסק בעלילותיו של וליאנט, יון קטן מימדים בימי מלחמת העולם השניה, שאומץ ליבו עומד ביחס הפוך לגודל מקורו, או משהו.
באותה מלחמה נוראה, גם החיות תורמות את חלקן. יונים מתגייסות לחיל היונים המלכותי (Royal Homing Pigeon Service, RHPS), ומעבירות מסרים מצרפת הכבושה אל בריטניה, הו בריטניה, בריטניה השולטת בימים!

ומדובר בעבודה מסוכנת. מאוד מסוכנת. לא רק אש נ"מ ומזג האויר עומדים בדרכן של היונים אל התהילה ואל הבית, אלא גם הבזים הגרמניים הנוראים, איינה שמוציגער דורסים דומקופף לגמרי, בלי טיפה שכל אבל ציפורניים שרקליך, שכל מה יש להם בראש זה לתפוס יונים בריטיות באגרוייסע טפרים שלהם ולעשות מהם ארוחת ערב וונדרבר מאוט, שלא תספיק לומר איינה קליינה מידל קלאסה מוזיק לפני שרק עצמות נשאר מהיונים הבריטיות הארורות האלה, שאין להם תרבות ושחושבים מוזיקה די דוייטשלנד זה גרוייסע שייס, הייל!

ואכן, בתחילת הסרט מחוסל מטס יונים שלם במהירות ובשקט מעל לתעלה, ויוצר צורך חריף בגיוס מחליפים, ודחוף. וכך מצליח וליאנטוליאנט הקט, הנשבה בקסמיהם של הגיבורים המעופפים, לעקוף את יונות הגיוס ולהצטרף לטירונות צבאית כמעט-סטנדרטית, כמעט אך תלת-מימדית, בתקווה להיעשות במהרה אחד מהגיבורים, בראשות מפקד-כנף גאטסי ('אמיץ'. או שמא 'ביצים'?), יון מהיר ואמיץ ובעל משקפי שמש מגניבים מאוד (כן, זה כל מה שיש לומר עליו. מה לעשות).

כאשר עוד טייסת של חיל היונים המלכותי מחוסלת, הפעם מעל בלגיה, נאלצים הבריטים להשליך לקרב את כל מי שעוד נותר להם, ובמקרה הזה מדובר בתחתית החבית של כיכר טרפלגר: וליאנט, יון מטונף ורמאי בשם באגסי, שני אוהדי כדורגל אנגלי, וגם יון סנוב בשם לופטי. ובכף, או בעצם במיכל הדואר, נמצאת ההודעה החשובה ביותר של המלחמה.

המשך, קוראי היקרים, ביומן הבוקר של ה-BBC; לאחר נאומו החודשי של מנהיגנו מר צ'רצ'יל, ידווח לכם על התקדמות הקרבות באיטליה, ועל חגיגות ארבע השנים לפינוי ההרואי של דנקירק, שם שמו חיילינו האמיצים לאל את תכניות המלחמה של היטלר, והשיגו הישג חשוב בקרב על חירות העולם!

אוקיי, טוב, הקטע האחרון לא קשור לסרט ישירות, אבל זו כל האוירה השוררת עליו. מדובר אמנם בסרט אנימציה מודרני לחלוטין, המדובב בידי שחקנים מודרניים משובחים מיואן מק'גרגור ועד ג'ון קליז (טוב – מודרני זה עניין יחסי), אבל הוא נראה כמו, מתנהג ומרגיש כמו סרט אנימציה מימי מלחמת העולם השניה; קומדיה מלחמתית על חיילינו האמיצים הנלחמים בגבורה בגרמנים הטפשים, בלי רמז לכך שעבר קצת זמן מאז המלחמה, ולכך שסרטים כאלה נראו על מסכינו פעמים רבות, אם כי הם לא עסקו ביונים דווקא: אם זה הסרט על דונאלד דאק נלחם בנאצים שראיתי בימי ילדותי, 'הבריחה הגדולה', 'סטאלאג 17', 'תריסר הנועזים' וכו'. זה נראה כמו סרט מגוייס מתקופת מלחמת העולם השניה, שמנסה להעלות את המורל הבריטי.

כתוצאה מכך, אם לא ראיתם אף קומדיה על מלחמת העולם השניה, או אף קומדיה צבאית מכל סוג ומין, יש לכם הרבה יותר סיכוי ליהנות מ'וליאנט'. האנימציה חמודה אף כי פשוטה מאוד, הבדיחות מצחיקות במידה סבירה, ויש הרבה בדיחות וניצול של עובדה זניחה זו. נוסף לזה, מדובר בסרט בריטי, על בריטים, ועם המון מבטא בריטי. וזה, כידוע, משדרג כל סרט ברמה אחת לפחות.

אבל אם כן ראיתם סרטים כאלה – וזו הבעיה הגדולה – אז הסרט נראה סתמי, צפוי ותלוש. הרס"ר היונה הוא רס"ר מאותו סוג של חמישים אלף הרס"רים הקולנועיים שנראו לפניו, הבדיחות צפויות למדי, הגיבורים חסרי עומק במיל, ועל הכל שורה אווירת דז'ה וו עצומה: כן, ראינו את זה קודם. בסדר, עכשיו זה על יונים. אז מה? זה יכול היה להיות באותה מידה על פרפרים, עכברים, ישראלים או אני לא יודע מה, בלי לטרוח לשנות הרבה מדי את התסריט. 'פגוש את היונים' הוא סרט צפוי, מצחיק לעיתים (הפעם הוא באמת מתאים כסרט ילדים; אפילו הרעים לא כל-כך מפחידים), אבל מאוד שבלוני ומאוד בנאלי. לא סרט רע – סתם עוד סרט.