דו"ח קופות שבורות – 31.5.2004

למרות הסכנה המאיימת, תושבי ניו יורק שומרים על מורל גבוה ופוצחים בריקוד הורה סוער.בסרטים בכלל ובסרטי אסונות הוליוודיים בפרט, כשרוצים להעביר הרבה עלילות במקביל, ישנה שיטה בדוקה: קרוס-קאטינג. סצינה אחת של החיייזרים משתלטים על כדור הארץ, עוברים לראות מה קורה עם הילד חולה הסרטן, חזרה לחייזרים, קאט לכלב הגוסס של הנשיא, חזרה, וכו' וכו'. לכן גם את הדו"חקו המתעד את השבוע עמוס המאורעות האחרון, ברמה המקומית והגלובלית, אני אכתוב בשיטה הזאת.

מרגע שאוסקר, המחשב הותיק של לונג ג'ון (בנם של מגי וארת'ור) קלט שהולכים להחליף אותו, הוא התחיל לקטר. לא שלפני זה הוא פעל במרץ מי-יודע-מה, אבל ברגע שנחשפה ההזמנה למחשב החדש, אוסקר החליט לשבות. הוא עדיין עבד, לפעמים, אבל עשה הכל בחוסר רצון, בעצלות ובלוויית כמות כזו של קיטורים שאפילו מרווין הרובוט היה מתקשה לעמוד בה. ניחא, אמרנו – זכותם ההיסטורית של הזקנים היא לקטר, וממילא בעוד כמה ימים יהיה לנו מחשב צעיר ונמרץ. מה שלא לקחנו בחשבון הוא את הסולידריות המפתיעה בין מכשירי החשמל בדירה.

בינתיים, בקולנועי ארה"ב, צוין יום הזיכרון בשבירת כמה שיאים בלתי שגרתיים. כן, כל שנה אנחנו תמהים על המנהגים המשונים של האמריקאים במה שהם מכנים "יום הזכרון" – אבל מה לעשות, כל שנה זה לא נעשה פחות תמוה. האמריקאים מבלים את יום הזיכרון בפיקניקים ובצפייה בסרטים, הרבה סרטים. השבוע, מיליוני אמריקאים שיצאו לקולנוע לראות ערים נחרבות באופן מרהיב ב'היום שאחרי מחר' נתקלו שם להפתעתם במיליוני אמריקאים אחרים, שבאו לראות את 'שרק 2' באולם הסמוך. היה קצת מביך. תעשיית הדו"חקואים אמנם מאבדת את שפיותה באופן עקבי ומרנין בזמן האחרון, אבל אם יש דבר אחד שבו אפשר להיות בטוחים הוא שכשסרט מכניס 70 מיליון דולר תוך שלושה ימים, הוא יהיה מקום ראשון, לא? לא. 70 המיליון של 'היום שאחרי' העניקו לו את התואר המכובד של הסכום הגבוה ביותר שהכניס אי פעם סרט שאינו במקום הראשון. 'שרק 2' עשה 74, הסכום הגדול ביותר אי פעם לסרט שלא בסופ"ש הראשון (וירידה של 32% בלבד מסוף השבוע הראשון העצום שלו), ושניהם ביחד הביאו את סוף השבוע הנוכחי לשיא של כל הזמנים מבחינת ההכנסות הכוללות מקולנוע בארה"ב. אם לוקחים בחשבון את כל סוף השבוע המוארך, כולל יום שני, הרי ש'שרק' ניצח את 'יום' 92:86 אחרי הארכה. 12 ימים אחרי צאתו לאקרנים, 'שרק 2' השיג סכום הכנסות כולל של 257 מיליון דולר. עוד יום אחד, והוא יעבור כבר את ההכנסות הכוללות של הסרט הראשון.

בערך באותו זמן וכמה ימים לפני כן, חזר רד מהקניות אל דירת הג'ירפה והדג וגילה בריכת שחיה במקום שבו עמד פעם הסלון. והמטבח. והמרפסת. לקול זעקות השבר שלו נזעקה לונג מחדר המחשבים, כשבעקבותיה ארלקינה, שהחליקה מיד למים והתחילה לשחות פרפר. המצוד אחר האשמים בהצפת הבית נפתח מיד, והחשד המיידי נפל כמובן על המחשב אוסקר, הקנאי הזה. אלא שאוסקר הכחיש בכל תוקף את ההאשמות נגדו וטען שהוא בכלל לא מחובר לזרם המים, טענה נסיבתית אמנם אך חזקה למדי. בתחקיר חוזר הופלה האשמה על מכונת הכביסה הותיקה פרידה (לא שהיא ידעה לפני כן שקוראים לה ככה. גם לא לונג ג'ון. אבל אל תפריעו לי). גם העובדה שפרידה עסקה בכיבוס בזמן האירוע הגבירה את החשדות נגדה. בדיוק כשהתקבלה ההחלטה לרכוש גם מכונת כביסה חדשה, התקשר קיפוד והודיע שזכינו במערכת קולנוע ביתית.

הרבה מתחת ל'שרק 2' ו'היום שאחרי מחר', יצאו השבוע שני סרטים נוספים. הראשון הוא 'Raising Helen', או בשמו העברי 'המהפך של הלן', אבל בניגוד למשתמע מהשם הוא לא סרט המשך ל'טרויה'. זאת קומדיה שבה הלן (קייט האדסון, שאמנם לא זכתה באוסקר אבל מתעקשת להשפיל את עצמה בכל זאת) היא אשת קריירה מצליחה ועצמאית, שכמו כל אשת קריירה מצליחה ועצמאית, נופלת עליה משפחה: אחותה ובעלה (של אחותה) נהרגים בתאונת דרכים, והלן מקבלת בירושה את שלושת ילדיהם. על פי הביקורות, ההמשך צפוי וקיטשי בדיוק כמו שזה נשמע. מעניין שיותר ממבקר אחד ציין שיותר משהסרט נראה כמו סרט, הוא נראה כמו פרק פיילוט לסדרה קומית שתעסוק בהלן וצאצאיה המאומצים. הלן הכניסה 11 מיליון דולר בשלושת הימים הראשונים של הסופ"ש הארוך, ואלינו היא צפויה להגיע ב-1 ביולי, יד ביד עם שרק.

יש איזה צדק פואטי, או ככה אני מעדיף לחשוב, בכך שתהיה לאתר מערכת קולנוע ביתי, לאור העובדה שאנחנו כבר מערכת ביתית של אתר קולנוע. את המערכת האמורה תרם לנו, כאמור, קיפוד, שזכה בה בהגרלה של חברה שלא אזכיר את שמה. הבעיה היחידה של אותה מערכת שקיבלנו בשמחה היא שהיא לא עובדת. בכלל. אפשרויות הבידור הגלומות בה מתמצות בהצגת הכיתוב No Disc כל אימת שמוכנס אל המכשיר דיסק כלשהו, ולא משנה מאיזה סוג. בינתיים ניגשנו לצרכים היותר בוערים – רכישת מכונת כביסה חליפית, אבל באופן תמוה כלשהו השגנו שתיים, מה שמהווה בלי כל ספק שיא של כל הזמנים במספר מכשירי החשמל הביתיים שנרכשים אצלנו בתוך שבוע.

הסרט האחרון שיצא השבוע הוא 'Soul Plane', שהוא, באופן הכי פשוט שאני יכול לומר, 'טיסה נעימה' לשחורים. למעשה זאת היתה הכוונה המוצהרת. אותו מטוס שייך לחברת תעופה שמבוססת על "תרבות שחורה", כלומר, מטוס מלא בסטריאוטיפים. מוזיקת היפ-הופ, דיילות כוסיות ועוד בדיחות שאני לא מבין, ומכאן מתפתחת קומדיית הגעלות טיפוסית. הסרט עוקב אחרי הנוהל הסטנדרטי במקרים כאלה: הוא נעשה בתקציב קטן, שווק רק לקהל השחור, קיבל ביקורות איומות, עשה את ה-5 מיליון שלו ויהיה רווחי בכל זאת.

באותו זמן בחיפה, במשחק הכדורסל המסורתי של מחתרת אתרי הבידור הפרטיים, רד פיש חטף כדורסל בפרצוף, וקיבל התקפת צחוק כמעט קטלנית. לונג ג'ון, שנכנסה פעם לאתר אינטרנט של רופאים ולכן מבינה בדברים האלה, קבעה מיד שמדובר בזעזוע מוח בלסת.

בשבוע הבא, אל קרב הענקים בין 'שרק 2' ו'היום שאחרי מחר' יצטרף עוד תותח-על: הארי פוטר, בסרט השלישי שלו, '…והאסיר מאזקבאן'. על פי השמועות זהו הסרט הטוב ביותר בסדרה. תשמעו, נהיה מעניין הקיץ.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Shrek 2 – 72.2 (237.0)
2. The Day After Tomorrow – 70.0 (70.0)
3. Troy – 12.0 (106.7)
4. Raising Helen – 11.1 (11.1)
5. Soul Plane – 5.6 (5.6)
6. Van Helsing – 4.9 (108.9)
7. Mean Girls – 4.8 (72.1)
8. Man on Fire – 1.9 (72.8)
9. 13 Going on 30 – 1.1 (54.2)
10. Super Size Me – 1.0 (4.5)