דוח קופות שבורות: מסע עולמי

במערב אין כל חדש, אז קופצים למזרח.

אמנם בתי הקולנוע ברחבי העולם עדיין פועלים במתכונת מצומצמת בגלל הקורונה, אבל שוב יש לנו קצת נתונים לדווח עליהם וגם קצת חדשות. רשת בתי הקולנוע AMC דיווחה כי היא סגרה עסקה עם אולפני יוניברסל על פיה חלון הזמן בין שחרור הסרט בבתי הקולנוע לבין הרגע שהוא יגיע להשכרה באינטרנט יתקצר ל-17 ימים. יוניברסל יכולה לשמור לעצמה את הזכות להאריך את הזמן הזה, תלוי בהצלחת הסרט. מה שכן, רשת בתי הקולנוע תקבל חלק מההכנסות הדיגיטליות. מה שמאוד מעניין הוא שזאת עסקה בין אולפן קולנוע לרשת בתי קולנוע, מה שאומר שבקרוב הרבה אולפנים יכנסו להרבה עסקאות עם רשתות בתי הקולנוע ויש סיכוי שהתוצאה תהיה עולם קולנועי חדש וגם החוויה הקולנועית תשתנה בעקבות זאת.

אם פעם היינו צריכים לחכות שלושה חודשים כדי שסרט יהיה זמין להשכרה דיגיטלית, עכשיו הסרטים יגיעו תוך שלושה שבועות בערך. האם מעריצים של זיכיונות ילכו לראות סרט שמונה פעמים אם תוך שלושה שבועות הם יוכלו לצפות בו בבית? לא בטוח. וזה עוד לפני שהתחיל הדיון במה שהפיראטיות תעשה לתעשיית הקולנוע במצב הזה.

ואז דיסני נכנסה לתמונה. הרי אם AMC חשבו שהם ישיגו עסקה טובה יותר עם דיסני, הם טעו. דיסני הם מקצוענים בלכופף בתי קולנוע לרצונם והרי הם חייבים להיות בעלי המילה האחרונה. דיסני הכריזה ש"מולאן" הולך לצאת לקולנוע ברוב העולם ב-4 לספטמבר, תוך כדי יציאה דיגיטלית בו זמנית. בו זמנית. אבל לא סתם יציאה להשכרה דיגיטלית. הסרט יהיה זמין לבעלי מנוי של דיסני פלוס שיצטרכו לשלם עוד 29.90 דולרים נוספים כדי לצפות בסרט. נשמע מוגזם אבל אנשים שילמו 19.90 כדי לשכור את "טרולים 2" ל-48 שעות, אז פתאום זה נשמע פחות מוגזם. אתם יודעים איזה עוד סרט אמור לצאת יום קודם לכן בכל העולם? "טנט" של כריסטופר נולאן. זה לא סרט שעובד על אותו קהל, אבל בטוח תהיה לזה השפעה כלשהי.

נעבור להכנסות הסרטים. בארצות הברית יצאו השבוע שני סרטים חדשים. אני יודעת, הלם, משהו חדש:

"The Rental" פתח במקום הראשון עם 403,000 אלף דולר כשהסרט מוקרן ב-250 בתי קולנוע וזמין להשכרה דיגיטלית בו זמנית. הסרט עוקב אחרי שני זוגות ששוכרים בית במקום מבודד על החוף כדי ליהנות ביחד רחוק מהחיים העמוסים בעיר. רק שמתברר שגם חופשה יכולה להסתיים כסיוט. זוהי הפעם הראשונה שדייב פרנקו מביים סרט ומככבים בו, בין השאר, אליסון ברי ודן סטיבנס. אמנם רשמית הסרט יצא השבוע אבל הוא מסתובב בבתי הקולנוע כבר כמעט שבועיים, מה שהספיק לו כדי להכניס 1.1 מיליון דולר ברחבי העולם (לא כולל הכנסות מהשכרה דיגיטלית כמובן). לא רע בהתחשב בכל הנסיבות. (טריילר)

במקום השני יש עוד סרט חדש "The Big Ugly". הסרט מוקרן אך ורק בדרייב אין, 68 מסכים סך הכול, שמהם הסרט הכניס בסוף השבוע האחרון 152,000 אלף דולר והוא זמין גם להשכרה דיגיטלית. הסרט הוא קלישאה על פושע מאנגליה שמשקיע בנפט בארצות הברית למטרות לא חוקיות והכל משתבש עבורו כשהחברה של אחד מהבריונים שלו (בגילומו של ויני ג'ונס) נרצחת. לא בדיוק חומר שיביא קהל נרחב בזמן מגפה. (טריילר)

בזמן שבארצות הברית מצב הסרטים עגום מאוד, אנחנו נסתכל על מדינה אחרת שמצבה שונה במעט. דרום קוריאה. כן, בסוף השבוע של 23-26 ביולי (אין עדיין נתונים על סוף השבוע הנוכחי) המספרים שם נמוכים יחסית (וחלקיים: בוקס אופיס מוג'ו פחות טובים עם ארצות לא דוברות אנגלית), אבל המספרים הכלליים הם די מעניינים.

במקום הראשון אצלם נמצא "אלאדין", כן סרט הלייב אקשן של דיסני מ-2019. הסרט הכניס בסוף השבוע הנוכחי 244,904 אלף דולר בסוף השבוע ה-62 שלו בקולנוע שם. באופן כללי הסרט הכניס 89 מיליון דולר רק בדרום קוריאה. מרשים ביותר. מה שמרשים גם זה שהסרט מוקרן ב-549 בתי קולנוע. יותר מסכים ממה שיש כרגע בארצות הברית, עם פחות צופים. לשם השוואה, לפני שנה "אלאדין" עדיין היה בקולנוע והכניס 3.2 מיליון דולר בסוף שבוע אחד. לא סכום אסטרונומי אבל עדיין במיליונים ולא באלפים.

במקום השני נמצא סרט דרום קוריאני "#Alive" (הנה טריילר) שהכניס בסוף השבוע האחרון 110,506 אלף דולר. הסרט עוקב אחר ניצול בודד שמצליח לשרוד לבד בבית כשמגפה מתפשטת באזור. נשמע מוכר? הפעם המגפה היא זומבים ועדיין, זה יכול להרגיש רלוונטי לעולם האמיתי. הסרט מוקרן בקולנוע חמישה שבועות שבמהלכם הסרט הכניס 13 מיליון דולר רק בדרום קוריאה. רוב העולם יכול רק להמשיך לחלום על הכנסות של סכומים כאלו מסרטים. (טריילר)

במקום השלישי נמצא "פצצה" שנמצא בדרום קוריאה רק בשבוע השלישי שלו בהפצה והכניס עוד 90,091 אלף דולר, ו-1.1 מיליון דולר בדרום קוריאה בכללי. לא רע לסרט ישן.

במקום הרביעי יש כניסה חדשה לסרט לא חדש "only". גם הוא סרט על מגפה והפעם, מגפה שפוגעת רק בנשים. מטאור שמגיע לכדור הארץ מביא איתו גשם של אפר שכנראה מכיל בתוכו חיידקים שמשפיעים רק על נשים. בתוך כל זה וויל מנסה לשמור על חברתו אווה (בגילומה של פרידה פינטו) בחיים. הסרט יצא לקולנוע במרץ, בחלק מהעולם הוא נמצא כבר בנטפליקס, אבל בדרום קוריאה הוא הגיע לקולנוע רק עכשיו והכניס 82,894 אלף דולר בסוף השבוע האחרון ו-125,603 דולר בסך הכול במדינה. אלה גם ההכנסות הקולנועיות הכלליות שיש לסרט כי קורונה. (טריילר)

במקום החמישי יש לנו עוד כניסה חדשה, "Blue Hour" (לא להתבלבל עם"The Blue Hour" שהוא סרט אימה) שהכניס בסוף השבוע 63,637 אלף דולר. זהו סרט יפני על אישה שנמאס לה מהחיים המשעממים שלה וביחד עם חברה היא מחליטה לנסוע לבקר את סבתא שלה שמאושפזת בבית חולים ולבקר את עיר הולדתה הרחוקה. הסרט הכניס עד כה 119,872 אלף דולר ומוקרן רק בדרום קוריאה.(טריילר)

במקום השישי נמצא "Better Days" שבשבוע השלישי שלו בקולנוע הכניס עוד 62,485 אלף דולר. הסרט עוקב אחרי נערה שרק רוצה להצליח בלימודים ובעתיד להציל את העולם אבל על הדרך צריכה לסבול הרבה מעשי בריונות בבית הספר. היא מפתחת ידידות עם בחור צעיר שמציע להגן עליה. עד כה בסרט הכניס 225,658,215 מיליון דולר. אם המספר הזה נראה לכם לא הגיוני, אז זה כנראה בגלל שהסרט יצא באוקטובר 2019, בימים נטולי מגיפה. הסרט הכניס את רוב הסכום הזה בסין לפני ההתפרצות שם. (טריילר)

במקום השביעי נמצא "קדימה". הסרט הכניס עוד 44,929 דולר בסוף השבוע האחרון ו-2.8 מיליון דולר בדרום קוריאה בכללי. לא רע בכלל בהתחשב בזה שהוא מוקרן שם רק שישה שבועות.

במקום השמיני יש לנו כניסה חדשה. כלומר, חדשה לדרום קוריאה כי הסרט המצויר "Racetime" יצא כבר ב-2018. הסרט הכניס בסוף השבוע 37,431 אלף דולר. בסרט חבורה של ילדים מופתעים כשהם מפסידים בתחרות גלישה בשלג למתחרה חדש ומנהיג החבורה מזמין אותו להתמודדות נוספת. התחרות נערכת במסלול חדש לגמרי וכוללת כמה הפתעות מכל הצדדים. זה חמוד מספיק בשביל 3.4 מיליון דולר ברחבי העולם. (טריילר)

במקום התשיעי יש עוד סרט לא חדש שמגיע בפעם הראשונה לדרום קוריאה "Matthias & Maxime" שפתח עם 19,956 דולר. הסרט עוקב אחרי שני חברי ילדות שצריכים להתמודד גם עם הרגשות המודחקים שלהם אחד כלפי השני וגם עם העובדה שאחד מהם מתכנן להגר לאוסטרליה ולבנות לעצמו חיים חדשים. הסרט שיצא בעולם באוקטובר 2019 הכניס 1.7 מיליון דולר ברחבי העולם. (טריילר)

במקום העשירי נמצא "Vivarium" מותן פסיכולוגי עם נגיעות אימה שאיכשהו יצא בעולם במאי ולפני שבועיים בדרום קוריאה. הסרט הכניס בסוף השבוע 18,553 אלף דולר. בסרט ג'סי אייזנברג ואימוג'ן פוטס משחקים זוג שמעוניין לקנות בית. הם מגיעים לבית בפרבר שבו כל הבתים נראים אותו דבר ולאחר שהם מבינים שמי שמראה להם את הדירה הוא מוזר מידי וגם הבית לא לטעמם הם מחליטים לעזוב. רק שכמו כל סיוט, את הסיוט הזה אי אפשר לעזוב. לא משנה מה הם עושים הם מסיימים בבית מספר 9 בשכונה ומשם הדברים רק נעשים מוזרים יותר. הסרט הכניס 357,403 אלף דולר באופן כללי. (טריילר)

ונסיים עם סרט מדרום קוריאה שמסתמן בתור שובר הקופות הראשון מאז התפרצות הקורונה, "רכבת לבוסאן מציגה: פנינסולה", סרט ההמשך שהוא ספין-אוף של "רכבת לבוסאן" המצוין. המקור הוא סרט זומבים מעולה ואני מניחה שגם ההמשך לא נופל ממנו. למרות שהסרט לא נכנס לטבלה של מוג'ו הנתונים ממקורות אחרים מראים שהסרט שובר קופות כבר שבועיים ברצף והכניס במדינה הקטנה כבר 21 מיליון דולר ו-26 מיליון דולר בסך הכול. סכום מרשים ביותר, במיוחד לסרט שהתקציב שלו הוא 16 מיליון דולר. הנתונים האלו לא משתווים לסרטי מארוול אבל נותנים תקווה לתעשיית הקולנוע שאולי מתישהו תצליח להתאושש.

גם בסין השכנה מתחילים לאט לאט לפתוח את בתי הקולנוע, אמנם תחת מגבלות חמורות אך יש שם כמה סרטים. "דוליטל" הכניס 11 מיליון דולר בסין תוך שבועיים. לא מתקרב לסכומים שסרטים היו מכניסים שם פעם אבל זה גם משהו. במיוחד כשדוליטל צריך כל דולר כדי לנסות לכסות על הכישלון שלו. "בין כוכבים" של כריסטופר נולאן שיוצא מחדש בסין לקראת "טנט" הכניס 2.8 מיליון דולר ושבר שיא של הכנסות ליום הקרנות בודד מאז הפתיחה של חלק מבתי הקולנוע, אז יש לו את זה וזה נחמד. פחות נחמד ל"סוניק – הסרט" שלא מצליח להתרומם במצב הזה בסין וכנראה הכניס בסביבות מיליון יחיד. לשם השוואה, "פוקימון: הבלש פיקאצ'ו" פתח בסין עם 39 מיליון דולר, אבל הסכומים האלו רחוקים מאיתנו ומסוניק. וכמובן שכל המספרים הנוגעים לסין בימינו משוערים עוד יותר מבדרך כלל.

בינתיים, אנחנו נשארים בעיקר עם געגועים לחוויה של הקולנוע ולסרטים גדולים באמת שאפשר לדבר עליהם.