דוח קופות שבורות: לא מביאה לנו כבוד

טנט מאכזב בארה"ב, מולאן נכשלת בסין, וזה עוד לפני שמדברים על המוטנטים החדשים.

"טנט" לא יציל אותנו: בסוף השבוע השני שלו אפשר להגיד כמה דברים על סרטו החדש של כריסטופר נולאן: הוא הצלחה די גדולה מסביב לעולם, הוא אכזבה די משמעותית בצפון אמריקה, והקורונה כפכפה לו את הצורה, למרות הכל.

טנט הרוויח עד כה ברחבי העולם 207 מיליון דולר. סכום שכיף לקבל לכל אולפן, אבל כדאי לזכור שזה סכום שמגיע עם כמה כוכביות:

1. 200 מיליון דולר זה גם התקציב של הסרט, אז הסרט צריך לעשות בין כפול לפי שלוש יותר מזה כדי להיות רווחי.

2. מתוך ה-200 מיליון דולר האלה, רק 30 מגיעים מצפון ארה"ב אבל:

2א. השווקים הרציניים בארה"ב (קליפורניה וניו-יורק) עדיין לא נפתחו.

3. בסופו של דבר, ובניגוד למה שלמדנו בשנה האחרונה, יש משמעות לזמן: העובדה שהסרט יצא מחוץ לעונת הקיץ גם היא חלק מהפגיעה בהכנסות שלו.

4. נו, איפה זה ואיפה סרטים שמגיעים למיליארד דולר במצב שגרתי.

אז, כן, אפשר להגיד שניסוי הטנט כשל: השגרה, אפילו שגרת הקורונה, עוד לא כאן. או שאולי היא כן וככה היא נראית ובמקרה הזה אולפנים (ובתי קולנוע) הולכים להפסיד הרבה מאוד כסף בשנים הקרובות על סרטים שבנו עליהם להיות להיטים של מיליארדים ובמקום זה הם יהיו "רק" מאות מיליונים.

שוב, לא כדאי להאשים הכל על הקורונה: "טנט" הוא סרט שלא באמת מצליח לייצר את הבאזז ש"סרט חדש של נולאן" אמור לייצר, ובשלב הזה לא נראה שזה קשור רק לקורונה. שילוב של ביקורות פושרות, "העונה המתה" של ספטמבר (למרות שבשנים האחרונות היו כמה סרטים שהצליחו גם בה), חוסר יכולת להתניע קמפיין יח"צ כאשר תשומת הלב של כולם קצת מוסחת כרגע מקולנוע ובכל זאת, נו, מגפה עולמית פשוט מונעות מהסרט למצות את הפוטנציאל המלא שלו. ואפשר ללמוד הרבה מכך שכל האולפנים, כולל וורנר, ראו את הביצועים של "טנט" ושוב דחו את כל הסרטים הגדולים בכמה חודשים.

על כן אין אפשרות אלא להכריז שבשלב הזה מדובר באכזבה. "בשלב הזה" כי בשנה מוזרה דברים עוד יכולים לקרות אבל עד שנעבור לשלב הבא, נצטרך לקרוא לילד בשמו. בייחוד כשהילד הזה הוא שקרן.

קחו למשל את נתוני הקופות של השבוע שעבר: 20 מיליון דולר? אז זהו, שלא בדיוק: כמו הסינים, גם בארה"ב יודעים לנפח נתונים, ולסוף השבוע הוסיפו הקרנות שהתרחשו מחוץ לסוף השבוע: כל מיני הקרנות מוקדמות למיניהן כדי לתת לסרט את המספר הכי יפה שרק אפשר. המספר האמיתי קצת פחות מחמיא: כ-9 מיליון דולר.

לעומת זאת, המספר האמיתי גורם למספר של הסופ"ש הנוכחי להיראות פחות נוראי: 6.7 מיליון דולר, מה שהוא בעצם ירידה של 29% אחוז (בערך), ולא 66%.

בהיעדר דחיפה מארה"ב, המטלה נפלה על סין, שלא בדיוק התחשק לה לעמוד בקצב. כלומר, הסרט אכן הרוויח שם כבר 50 מיליון דולר, אבל בין הסופ"ש הראשון לשני הוא ירד מ-14 אלף מסכים, מה שקיצץ בהכנסות שלו בצורה משמעותית – מ-29 מיליון דולר בסופ"ש הראשון ל-10 בסופ"ש השני.

אם כבר סין, בואו נפסיק לדבר על האכזבה של "טנט" ונדבר על הכישלון של "מולאן": כלומר, אוקיי, טכנית אולי הסרט הרוויח מלאנתלפים כסף בדיסני פלוס, אבל תחושת הבטן היא שלא: כשאולפן מרוויח כסף הוא רוצה שמישהו יידע מזה, גם אם דרך הדלפות כלשהן. בנושא ההכנסות או רשומים חדשים לדיסני פלוס יש שקט מופתי בנושא. הרמז היחידי שזה אולי לא היה כשלון מוחלט הוא רחשושים שדיסני תעביר את "נשמה" לדיסני פלוס.

חוץ מזה, בכל שאר הגלובוס הוא נופל על הפנים: הסרט הרוויח רק 37.6 מיליון דולר ברחבי העולם. "נו, בסדר, אבל השוק הסיני-" גם הוא שם פס על הסרט, והסרט הרוויח רק 23.2 מיליון דולר בסין (עד כמה שעשרות מיליוני דולרים הם "רק"). נראה שלמרות כל הניסיונות של דיסני לעשות הפעם גרסה שהסינים יאהבו (בניגוד לגרסת האנימציה, שהתקבלה רע מאוד בסין), הם עדיין הצליחו לקבל לא מעט החלטות מעוררות מחלוקת על הדרך:

העובדה שהסרט צולם במחוז שבו הסינים כולאים מיעוטים במחנות ושדיסני הודו לבכירי המחוז בסרט עצמו, דבר שמעורר מחלוקת ברשתות. ובנוסף העובדה שהשחקנית שמגלמת את מולאן (לו ייפיי) תומכת במשטרת הונג קונג שמדכאת את ההפגנות (וגם משהו על זה שהיא מזדהה כ"אסייאתית" ולא כ"סינית") עשו מספיק כאב ראש לממשל הסיני כדי לא לאפשר לסרט מסע יח"צ נרחב ברחבי המדינה כדי להימנע מהפוליטיקה. כתוצאה מכך, או אולי בגלל שכשהסרט כבר יצא בסין הוא כבר היה נגיש באופן פיראטי לסינים – אומה שאין לה בעיות גדולות עם הורדות, או בגלל אי דיוקים היסטוריים בסרט, או אולי סתם כי זה סרט גרוע: הסרט מקבל ביקורות פחות מטובות ולא מצליח לייצר איזשהו באזז שמעניין שם מישהו (כלומר, הוא עדיין עשה 23 מיליון דולר, כן? זה פשוט רחוק מאוד מפתיחות של 100 מיליון דולר שהמדינה מצליחה להגיע אליהם, אפילו בזמני קורונה).

אם נחזור רגע לארה"ב, את שאר הטבלה אתם מכירים: "המוטנטים החדשים" ממשיך לאכזב, אבל זה לא שיש לו תחרות אז הוא עדיין במקום שני עם נפילה של 31 אחוזים והכנסות של 2 מיליון דולר. מתחתיו "ללא מעצורים" ממשיך לאט אבל בטוח (בניגוד לגיבור הסרט), מאבד רק 16% מהכנסות סוף השבוע הקודם ומגיע להכנסות של 1.5 מיליון דולר.

הסרט החדש היחידי הסופ"ש הוא "גלריית הלבבות השבורים": קומדיה רומנטית על בחורה שמקימה גלריית אומנות בה אנשים יכולים להשאיר מזכרות ממערכות יחסים קודמות. הסרט קיבל ביקורות סבבה והכניס 1.12 מיליון דולר.

השבוע הבא צפוי להיות, כמו העונה הכללית וכמו זמני הקורונה, רגוע ולא מעניין, מה שיאפשר (אולי) לסרטים שכבר מופצים לגדל רגליים ולהמשיך לצבור מזומנים. אלא אם מישהו חושב ש"אינפידל" הסרט היחיד שיוצא בהפצה רחבה בארה"ב, על עיתונאי שנחטף במצרים ואשתו שיוצאת לחלץ אותו, הוא איום רציני בקופות.