דו"ח קופות שבורות: קיץ 2010

עשרת הסרטים המצליחים של הקיץ הזה בארה"ב, הסרטים הלא-מצליחים, ומה זה אומר

עברו חודשים רבים מאז שכתבתי לאחרונה דו"ח קופות שבועי. החודשים הראשונים שבהם היו מהמרתקים ביותר בתולדות ספורט הבוקס-אופיס, ונשברו בהם שורה של שיאים בלתי נתפסים כמעט ("אווטאר". אבל לא רק). Just my luck.

הקיץ האחרון, לעומת זאת, היה רגוע מאוד באופן יחסי. מספר ההמשכים לסדרות סופר-ענקיות היה קטן. הרבה מהסרטים שהיו אמורים להיות הבלוקבאסטרים הגדולים של הקיץ איכזבו. היו מעט מאוד פתיחות גדולות ממש, ושיאים של כל הזמנים לא נשברו בכלל. ובכל זאת, במבט לאחור הקיץ לא נראה שונה בהרבה מאלה שקדמו לו: מספר הסרטים שפתחו מעל 100 מיליון דולר, מספר הסרטים שהגיעו להכנסות של מעל 200 או 300 מיליון – כולם דומים לאלה של השנים הקודמות. כנראה שבקיץ אנשים יילכו לקולנוע בכל מקרה, השאלה היא רק לאיזה סרטים הם יילכו.

הסיכום הזה מתייחס להכנסות בארה"ב בלבד, של סרטי הקיץ בלבד (מאי עד אוגוסט). חלק מהסרטים עדיין מציגים בקולנוע וצפויים להכניס עוד כסף, והדירוג מתייחס להכנסות הסופיות המשוערות שלהם.

ובמקום הראשון: צעצוע של סיפור 3
זה היה צפוי וראוי. פיקסאר הם האולפן היחיד ששנה אחרי שנה יוצר סרטים מקוריים, שאינם מבוססים על שום חומר קודם – והופך אותם ללהיטים קופתיים של מינימום 200 מיליון דולר הכנסות. מה קורה כשהם מוציאים סרט המשך בפרנצ'ייז מוכר ואהוב מאוד? תשובה: הכנסות של 400 מיליון דולר בארה"ב בלבד (ובכל העולם, הסרט עשוי לעבור את המיליארד). אין גם שום ויכוח על כך שזהו אחד הסרטים הטובים של הקיץ ובכלל. כשמגיע מגיע.

2. איירון מן 2
"איירון מן" הראשון הכניס בארה"ב 318 מיליון דולר. "איירון מן 2" – סכום כמעט זהה. זה טוב, כמובן – הכנסות של מעל 300 מיליון דולר לא יכולות להיות חדשות רעות – ובכל זאת יש פה גם טיפה אכזבה. הצלחתם של סרטי המשך נקבעת בדרך כלל על פי רמת האהבה שהקהל רחש לסרט הקודם בסדרה. "איירון מן" הראשון היה סרט מצוין ואהוב מאוד, רבים (אני, למשל) מדרגים אותו כאחד מסרטי גיבורי-העל הטובים ביותר אי פעם. אפשר היה לצפות שסרט ההמשך, בין אם הוא טוב או לא, יכניס יותר מהסרט המקורי. הוא לא עשה את זה – כנראה בגלל הבעיות עם הסרט עצמו, שהיה נחמד אבל רחוק מהרמה של הראשון. ושוב, אין הרבה מה להתלונן. שני סרטים מעל 300 מיליון דולר ממקמים את "איירון מן" בטופ של הפרנצ'ייזים הקולנועים. "איירון מן 2" רשם גם את הפתיחה הגדולה של הקיץ, 128 מיליון דולר.

3. דמדומים 3: ירח חדש
גם הסרט הזה הכניס סכום כמעט זהה לזה של קודמו בסדרה, ובמקרה הזה – לאיכות הסרטים (המחרידה) אין שום קשר שהוא לרמת ההצלחה שלהם. יש באמריקה בדיוק מספיק מעריצות שינהרו בעיוורון לכל סרט בסדרת "דמדומים" כדי להגיע למאתיים תשעים וקצת מיליון דולר. לא יותר ולא פחות.

הסרט הזה הגיע הכי קרוב הקיץ לקבוע שיא של כל הזמנים: ההכנסות שלו ביום הראשון להקרנתו בלבד היו 68.5 מיליון דולר. זה היום הבודד השני הכי גדול אי פעם. במקום הראשון: "דמדומים 2 – ירח חדש" עם 72 מיליון.

4. התחלה (אינספשן)
אם ההכנסות של "דמדומים" גורמות לכם לאבד תקווה בעתיד האנושות, ההכנסות של "אינספשן" הן מה שיחזיר לכם אותה. "התחלה" הוא הדבר הכי טוב שקרה לקולנוע הקיץ הזה: הוכחה שלא רק שאפשר לעשות סרטי-קיץ בתקציב ענק בלי להתפשר על מורכבות ואינטליגנציה – אפשר גם להצליח בזה, מאוד. התקציב המדווח של "אינספשן" עמד על 150 מיליון דולר, והסרט נחשב להימור ענק: אף אחד לא ידע אם סרט כזה יכול להחזיר את ההשקעה בו, עם הבמאי של "האביר האפל" או בלעדיו. אבל ההימור הצליח, כשהסרט פתח עם 63 מיליון דולר, ובשבועות הבאים ירד לאט לאט, כשהרבה אנשים חזרו לקולנוע פעם שניה ושלישית. "אינספשן" עדיין לא הגיע לסוף דרכו בקופות, והוא צפוי לרדת עם משהו כמו 285 מיליון דולר. בשאר העולם הוא הכניס עוד יותר. טוב שיש כריסטופר נולאן.

5. גנוב על הירח
אחת ההפתעות הגדולות של הקיץ: סרט אנימציה מחברה לא מוכרת ששווק קשות אמנם, ועדיין ההצלחה שלו היתה מעבר למצופה.

6. שרק לנצח
תאורטית, אין שום דבר רע במקום רביעי חמישי שישי של הקיץ ו-237 מיליון דולר הכנסות. אבל בשביל שרק, זאת אכזבה, והוכחה שהסדרה הזאת פשוט נמאסה. "שרק לנצח" הוא הסרט הפחות מצליח מכל סרטי הסדרה (אפילו פחות מהראשון). גם הפתיחה שלו, 70 מיליון דולר, היא לא רעה כשלעצמה אבל היא חתיכת נפילה לעומת הסרטים הקודמים (108 מיליון ל"שרק 2", 122 מיליון ל"שרק השלישי") – כל זה למרות יתרון התלת-מימד, שלא היה לסרטים הקודמים. בדרימוורקס מבטיחים שזה יהיה השרק האחרון. הגיע הזמן, באמת.

7. קראטה קיד
גם כאן, סרט שהפתיע. הציפיות מהרימייק הלא ממש נחוץ הזה לא היו גדולות, אבל הוא הפתיע פעמיים כשפתח עם 55 מיליון דולר וקיבל גם ביקורות חיוביות. זה גם הסרט הזול ביותר בעשיריה המובילה: מכיוון שהוא צולם בסין, שם העבודה זולה, הוא הופק ב-40 מיליון דולר בלבד, סכום שהוא כיסה בסוף השבוע הראשון בקולנוע.

ברוקהיימר נופל. פעמיים
אם יש מישהו שאמור לדעת משהו על יצירת סרט קיץ מצליח, זה ג'רי ברוקהיימר, המפיק שעשה שורה של להיטים שמשתרכת כבר שלושה עשורים. הוא לא מתמחה בעשיית סרטים טובים דווקא, אבל לעשות סרטים מצליחים הוא יודע. או לפחות ידע. השנה נראה שהוא איבד את זה. שני הסרטים בהפקתו, שניהם מוצרים תעשייתיים שתוכננו על ידי מומחים למיקסום הפוטנציאל השיווקי וכתחילתן של סדרות, איכזבו קשות, כשאף אחד מהם לא הצליח אפילו להגיע לקו ה-100 מיליון. "הנסיך הפרסי" (שיש הגורסים שתקציב ההפקה שלו היה 200 מיליון דולר) פתח עם 30 מיליון דולר בלבד וסיים עם 89 מיליון בארה"ב, ולמרות שמחוץ לארה"ב הוא הצליח הרבה יותר (הכנסות של 238 מיליון) קשה להאמין שברוקהיימר או דיסני לא הפסידו עליו כסף. "שוליית המכשף" כשל אפילו יותר: פתיחה גרועה במידה מדהימה של 17 מיליון דולר, והכנסות כוללות עלובות של 57 מיליון. ג'רי ברוקהיימר? לא חוצה את קו ה-100? פעמיים?! יש דברים בגו.

תלת-מימד הוא לא ערובה להצלחה
כרטיסים לסרטי תלת-מימד עולים יותר, ולכן הם מצליחים יותר. לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה, והוליווד מלאה בלא-גאונים. אבל  אחרי שכולם כבר ראו את "אווטאר" ו"אליס בארץ הפלאות", החידוש שבתלת-מימד עבר, והיום הפצת סרט בתלת-מימד כבר לא מבטיחה את הצלחתו. "איירבנדר", שנחשב לאחד הסרטים הגרועים של הקיץ הזה, אמנם הצליח להגיע להכנסות של 130 מיליון דולר, והרבה מזה בזכות התלת-מימד (האיום ונורא, אגב). אבל "כלבים נגד חתולים: נקמתה של קיטי" (פתיחה של 12 מיליון דולר) ו"סטפ אפ 3D"  (פתיחה של 16 מיליון) הבהירו שאם אין לאנשים סיבה טובה לרצות לראות סרט, הוספת מימד נוסף לא תשכנע אותם.

ועוד במאכזבים
"רובין הוד" המשמים של רידלי סקוט הגיע בקושי ל-100 מיליון דולר. "סקס והעיר הגדולה 2" לא הגיע אפילו לזה – וזה מפתיע, אחרי ההצלחה של הסרט הראשון. "כמו יום ולילה" עם טום קרוז וקמרון דיאז הוכיח שלא להרבה אנשים אכפת היום מטום קרוז וקמרון דיאז, כשהגיע ל-75 מיליון דולר בלבד. "טורפים", ההמשך/ריבוט, הופק בזול וטוב שכך, כיוון שהוא הגיע ל-50 מיליון דולר.

הפלופ של הקיץ
ללא תחרות: "Jonah Hex". עיבוד לקומיקס של "ורטיגו", בכיכובם של ג'וש ברולין ומייגן פוקס. הסרט נראה מראש כמו אסון, נשחט על ידי הביקורות באופן אגרסיבי במיוחד (רק "איירבנדר" זכה הקיץ לביקורות קוטלות יותר). התקציב המדווח של הסרט עמד על 80 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות שלו: 10.5 מיליון. איק. מוסר השכל: אנשים לא ילכו לסרט רק בגלל שמייגן פוקס נמצאת בו.

הסרט הכנסות פתיחה הכנסות סופיות*
1 צעצוע של סיפור 3 397.6 110.3 405
2 איירון מן 2 311.9 128.1 312
3 דמדומים 3: ליקוי חמה 293.9 64.8 295
4 התחלה 235.0 62.8 285
5 גנוב על הירח 213.8 56.4 241
6 שרק לנצח 236.8 70.8 239
7 קראטה קיד 173.9 55.6 178
8 מגודלים 156.3 40.5 162
9 איירבנדר: אווטאר: כשף האויר האחרון 129.2 40.3 133
10 רובין הוד 105.2 36.0 105

* כל המספרים במיליוני דולרים. המספרים בטור ההכנסות הסופיות הם הערכות בלבד, בהתבסס על הכנסות הסרט עד כה.