ביקורת: Cha Cha Real Smooth

22 זה גיל מושלם, לריקוד הצ'ה צ'ה צ'ה.
שם בתרגום חופשי
צ'ה צ'ה ממש חלק
שם לועזי
Cha Cha Real Smooth

האם יש עדיין צורך בביקורת על "צ'ה צ'ה ממש חלק" (שם לא בדיוק רשמי. אפל, אשמח אם תפסיקו עם הקטע הזה של לא לתרגם את שמות הסרטים לעברית), כמה וכמה שבועות אחרי שיצא? מצד אחד, נראה שהוא פינה את מקומו בשיח הקולנועי לאחרים ולא הצליח באמת לחקוק את מקומו בסרטי 2022. מצד שני, אולי בדיוק בגלל זה צריך לחזור ולהדגיש את הסרט המקסים (גם אם לא מושלם) הזה.

"צ'ה צ'ה" הוא סרט ברוח התקופה. התקופה היא שהדרך היחידה של רוב סרטי האינדי להגיע לקהל זה לקוות שמספיק אנשים יגידו למספיק אנשים אחרים שיש סרט חדש שיצא לשירות סטרימינג. אז הנה: "צ'ה צ'ה ממש חלק", סרטו של קופר ראיף (שגם מגלם את התפקיד הראשי), הוא סרט טוב מאוד ושווה לכם לעצור את הבינג' של "טד לאסו" בשביל לראות אותו.

זה אפילו לא אמור להיות יותר מדי שוק למערכת – כמו שאמרתי, "צ'ה צ'ה" הוא סרט ברוח התקופה, והתקופה היא "פדינגטון" ו"טד לאסו". אנשים טובים ונעימים שמלאים באהבה ומנסים להרבות טוב בעולם. זה לא שאין בסרט קונפליקטים, או שאין בסרט שמוקים, אבל זה סרט שמלא באהבת אדם, שמתעקש להראות שכמעט כולם הם אנשים טובים – או לכל הפחות, אנשים שיודעים לעשות טוב.

גיבור הסרט שלנו, אנדרו, הוא בחור אבוד בן 22 שחוזר אחרי המכללה לבית אמו ובן זוגה החדש ולא יודע מה לעשות. הוא עובד במזון מהיר אבל לא מרוצה מכך וחולם לנסוע לברצלונה שם נמצאת בחורה שהוא אוהב נורא. בבר מצווה אליה הוא לוקח את אחיו, אנדרו מוצא כישרון עם פוטנציאל כלכלי: להתחיל מסיבות ולגרום לאנשים לרקוד. מה שנקרא, מפעיל מסיבות. בנוסף, באותו ערב הוא פוגש את דומינו (דקוטה ג'ונסון) ואת בתה האוטיסטית לולה (ונסה בורגהארט) – דמויות לא לחלוטין פופולריות בקהילה היהודית הקטנה, אך אנדרו נופל בקסם של שתיהן.

אם אתם חושבים שאתם יודעים לאן זה הולך, אז טוב, אולי – הסרט הוא לא בדיוק שק מלא של הפתעות אבל הוא קצת פחות ממהר לדחוף דרמות ולגרום לדמויות לקפוץ למעשים משוגעים רק כדי להעלות את סף הריגוש. קופר ראיף תמיד מתייחס לדמויות כמו אל בני אדם לפני הכל, וזה משתלם לו: אף דמות לא נופלת כאן למשבצת ידועה מראש – אפילו כאלה שממש מתבקש שכן יפלו – והסרט לא דוחף אותן לפעול באופן סטריאוטיפי ושטחי רק בשביל לאשרר לנו את מה שחשבנו עליהן.
עם זאת, הסרט עובד בעיקר בגלל ראיף עצמו – אנדרו הוא דמות שבאמת קשה שלא ליפול בקסמה. הוא בן אדם שמוכן לתת מעצמו הכל בשביל שלאחרים יהיה טוב, מדי פעם במידה שהוא הולך לאיבוד בעצמו – אבל הסרט לא נוזף בו על הנאיביות שלו או מתנקם בו עליה. במקום זה, הסרט נותן לו ללמוד את הלקחים על העולם בדרך ובקצב שלו. הגלולה המרה עדיין כאן, אבל תפיסת העולם החיובית של אנדרו היא כמו כפית סוכר שמצליחה להמתיק אותה. מנגד – הסרט אף פעם לא נותן לאווירה הקלילה והחמדמדה שלו לרדד או לפשט אותו.

אז למה הסרט נשכח? קשה להגיד שזה בגלל אפל, שהצליחו לסדר לסרט קטן אחר אוסקר לסרט הטוב ביותר. אז אולי זה בגלל שמאחורי כל הסוכר, האנושיות וההבנה בבני אדם – יש פה בסופו של דבר סיפור די מוכר של התבגרות. אומנם הפעם בגיל 22 ולא בגילאי העשרה, אבל מעבר לכך התובנות שאנדרו מגיע אליהן לגבי החיים הן לא מפעימות. האפשרות שלו לעשות דברים יותר מורכבים שמגיעה עם הגיל יוצרת כמה קשרים ורגעים יפים, אבל במבחן ה"מה לקחתי מהסרט הזה", אני לא יודע אם יש לסרט משהו להציע שרבים וטובים לפניו עוד לא הציעו. אם כן, אולי זה כך שמשהו בסרט מרגיש כמו ילד שיוצא לראשונה לעולם הגדול, ולא כמו מבוגר שצריך להתמודד עם העולם הזה. חלק מזה מגיע בגלל הדמות של אנדרו, שמצליחה תמיד להיות גם בוגרת וגם עם תום ילדותי שכזה.

זאת לא בעיה – "צ'ה צ'ה" הוא סרט קטן ונפלא. מדי פעם צריך סרטים שלא יהיו יצירות מופת חד פעמיות אלא פשוט משהו שמרים את הנפש בעת צרה, שתמיד קצת יותר חכם ממה שנדמה לך ושתמיד כיף להתכרבל איתו בערב אחרי יום קשוח. גאונים בשם עצמם יש הרבה. סרטים שגורמים לך לאהוב ולהרגיש נאהב, פחות.