ממש מושלמות

במקור: Lovely & Amazing
תסריט ובימוי: ניקול הולופסנר
שחקנים: ברנדה בלת'ין, קתרין
קינר, אמילי מורטימר, רייוון

גודווין, ג'ייק גילנהאל,
דרמוט מולרוני

נראה שאחד משורשי השנאה שמבעבעת כנגד ארצות-הברית בחלקים ניכרים מהעולם הוא בכך שלמדינות הנחשלות מגיעים רק סרטים אמריקאים כמו 'xXx' או 'גברים בשחור', שבהם נראים כל האמריקאים כמוצלחים ביותר, מאוד מתוחכמים, וכל-כך מרוצים מעצמם, לעזאזל. אם רק היו מפיצי הסרטים שם טורחים להקרין בבתי הקולנוע גם סרטים כמו 'ממש מושלמות', אני לא חושב שהאנשים במדינות אלו היו ממהרים כל-כך לשנוא את האמריקאים. אם כבר, אולי הם היו קצת מרחמים עליהם.

ג'יין מרקס (ברנדה בלטין, 'להציל את גרייס'), משחקת כאן אם לשלוש בנות, שתיים מפרי רחמה ואחת מאומצת, ואוהבת את כולן שווה בשווה, אך באותו הזמן מודעת היטב לחסרונות הרבים שלהן, ואולי אף לחוסר היכולת שלהן להתמודד עם החיים באותה הדרך הבלתי מתפשרת שהיא מתאמצת לחיות בה.

הבת הגדולה, מישל (קתרין קינר, 'להיות ג'ון מלקוביץ'), נשואה מאוד לא באושר, אין לה עבודה (למרות שלא ניכר שהיא ובעלה חסרי אמצעים), ויוצרת אומנות פלסטית כמו כסאות קטנטנים, או נייר עטיפה מלאכת יד, שאף אחד לא ממש רוצה לקנות. הבת האמצעית, אליזבת' (אמילי מורטימר, 'הילד', אבל אל תחזיקו את זה נגדה), היא שחקנית, ולמרות שדי הולך לה, נראה כי היא מתוסכלת מחוסר יכולתה להשיג תפקידים גדולים, וגם מערכת היחסים שלה לא משהו – הגבר שלה מסרב להבין את הבעיות שלה בחיים, ובצר לה, היא מפנה את אהבתה לבעלי החיים, ומאמצת כלבים נטושים לביתה. הבת הקטנה אנני (רייוון גודווין, עוד תשמעו עליה), ילדה מאומצת שצבע עורה שונה משל שאר משפחתה, צעירה מאחיותיה המבוגרות בשנים רבות, סובלת מבעיית השמנה קשה ("את לא רוצה להיות מתבגרת שמנה", אומרת לה דווקא אחותה הרזה כמקל), והתחביב הגדול ביותר שלה הוא להעמיד פני מתה בבריכה.

בפתיחת הסרט מתאשפזת ג'יין בבית-החולים לצורך ניתוח שאיבת שומן. שהותה בבית החולים משמשת כניסוי כלים מסוים עבור בנותיה, כזה שיאפשר להן לבדוק איך יתמודדו בלי נוכחותה של אמן בחייהן, ועם הצורך לטפל בה, במקום ההפך הגמור.

הרעיון בכללותו לא רע ואף מצחיק. השוטטות המפתיעה הזאת של הבנות בעולם, מבלי שיהיה להן אל מי לרוץ ולבכות, יוצרת עבורן מצבים מביכים ונדירים: ההרגשה היא שכעת הן חיות ממש בעולם משלהן, עם קשרים רופפים למדי למציאות. מבין הגדולות, האחת הולכת בדרכו של קווין ספייסי ב'אמריקן ביוטי', ומוצאת לעצמה עבודת מתבגרים טיפוסית, וכן את הערצתו של הבוס החדש שלה, נער בן 17 (ג'ייק גילנהאל, 'דוני דארקו'); השניה מסתבכת בקשר ביזארי עם שחקן מצליח באמת (דרמוט מולרוני, 'החתונה של החבר שלי'), שממנו היא דורשת שיספר לה בפרוטרוט "כל מה שלא בסדר אצלה". ואילו אנני
הקטנה, מטפחת את הקשרים עם ה'אחות הגדולה' המאמצת,
ומשכנעת אותה 'ליישר' את שערה, לעצב אותו כך שידמה לשערן של אחיותיה הלבנות, שינוי גדול עבור ילדה בת שמונה. 'חזרזירה קטנה', אמרה זו שישבה לידי, אם כי בחיבה רבה…

הסרט מהווה שינוי כיוון מסוים עבור הבמאית והכותבת שלו, ניקול הולופסנר, שמוזכרת לרוב כבמאית הסדרה 'סקס והעיר הגדולה', אך גם ביימה סדרה בריטית טובה לא פחות, 'רגליים קרות'. ההשוואה בין 'ממש מושלמות', לסרטיו של טוד סולונדז מתבקשת ממש, שכן שניהם מהלכים על הקו הדק שבין הקומי לטרגי (אבל הדמויות שלו עדיין סובלות יותר). נכון שגם ב'סקס והעיר' הדמויות סובלות ממשברים רבים, אך מה שמאפיין את הסדרה הזאת ביותר היא אותה שביעות רצון יאפית, שקיימת גם כשהאדם אינו ממש שבע רצון מחייו, והתחושה כי 'יהיה טוב' – תחושה שלא ממש מפעמת בלב גיבורות 'ממש מושלמות'. יתכן כי השינוי נובע מהעובדה שאתר סדרות הטלויזיה הולופנסר רק מביימת, בעוד שאת הסרט היא גם כתבה (וסביר שיש בו גם משהו אוטוביוגרפי, שכן לה עצמה יש אח מאומץ בן 12 ממוצא אפריקאי-אמריקאי).

אני יכול לומר בכנות שהסרט הזה העציב אותי, לפחות באותה מידה שהוא הצחיק אותי. העובדה שהוא מכיל כל כך הרבה נוסחאות מוכרות לאושר, או דרכים אליו, ושרובן ככולן מסתיימות בכישלון צורב, לא תרמה להרגשת הנוחות שלי בצפייה, ולמעשה ממש הביכה אותי. האם זהו כל מה שיש לנו לצפות לו? לא נעים. אבל ברבע השעה האחרונה, נחתה עלי מעין שלווה שכזו, מהסוג שנדיר שאדם יחוש כשהוא ישוב באולם קולנוע צפוף מאוד (לב 4 הקטנטן והדחוס, הלוואי והיה הוא נשרף בזמנו, ולא האולם הגדול), או בכלל. למרות שבמקום פתרונות הוצגו בפנינו רק עוד בעיות חדשות, הרי שאותי לפחות הצליחו לשכנע שזה לא נורא. ושאפשר. והבדידות הגדולה והייאוש הגדול, שמאפיינים את הדמויות בסרט, אחת-אחת, מצליחים להיות מוצדקים שם בעובדה הפשוטה, (החותכת?) שלהן, כמו לנו, אין בעצם לאן ללכת.