ביקורת: כשגבר פוגש אישה

שלושים פרקים של פיסות גן עדן שירדו אלינו למרות היותנו אנשים רעים וחוטאים וצוחקים על קריסטין סטיוארט.

יש אנשים שמקימים קמפיינים להעלאת מודעות למחלות, יש אנשים שנאבקים למען צדק חברתי, יש ששואפים לגלות תגליות פילוסופיות חדשות; אני שואפת ליצור ממים ולהפיץ אותם ברחבי הרשת כדי לחשוף יותר אנשים לסדרה "כשגבר פוגש אישה", פיסת גאונות שצנחה אל האנושות. אולי אם תיתנו צ'אנס לשלושת הפרקים הראשונים שלה גם אתם תיתפסו ותחליטו להצטרף. או שתלכו לעשן ולעשות פרצופים למאוורר. מה שעושה לכם טוב.

בתור חובבת קומדיות רומנטיות ודברים שעושים טוב ופלאפי על הנשמה, יש חלוקה ברורה בין דברים שארצה לצפות בהם ברמת התיאוריה ובין דברים שארצה לצפות בהם בזמן ריקון-מוח נתון. ברעיון? אפתח את הבוקר עם קלאסיקות משנות החמישים, אתקדם לעבר בינג' כל הופעותיה של ג'ודי פוסטר ואסיים עם טרילוגיית "האביר האפל" וכמה קלאסיקות פיקסאר לקינוח. בפועל? אני צופה באותן קומדיות רומנטיות שוב ושוב, הלוך חזור ובזיגזג.

לכן, כשמגיעה יצירה כמו "כשגבר פוגש אישה", שהיא גם משהו קליל שיתחשק לי לראות כדי לשמוח וגם יצירה חכמה ומורכבת שדורשת מחשבה אך לא סוחטת רגשית מדי, מדובר בנס. כשמדובר בסדרה כזו, (שמצאתי בזכות תגובות בעין הדג, תודה!) כלומר שלושים פרקים של פיסות גן עדן שירדו אלינו למרות היותנו אנשים רעים וחוטאים וצוחקים על קריסטין סטיוארט, אני מתחילה להאמין שאולי בגלגול הקודם עברתי כאלו ייסורים עד שעכשיו הגורל מרגיש לא נעים ומפצה אותי בתמורה.

ג'וש (ג'יי ברושאל) הוא בחור ממוצע. הממוצעוּת זורמת בדמו ומכתיבה את רוב פעולותיו: הוא עובד בעבודה ממוצעת מינוס, החברה שלו נפרדה ממנו אחרי זוגיות של חמש שנים, הדירה שלו נראית כמו דירת חדר בתל אביב למרות שהיא בשיקגו, ובסך הכל החיים לא נעימים אליו. מה הוא כבר ביקש? שהעובדה שהוא ממוצע לא תפריע לו להשיג חיים ועיסוקים ותחומי עניין (ממוצעים) ואהבה?

אז הוא יוצא למסע, ואנחנו ביחד איתו. לא למסע אמיתי למקום חדש – זה בכל זאת דורש לקום מהספה – אלא למאבק הדרגתי בכל האתגרים שיש לצלוח בדרך לשלווה יחסית עם העולם שסביבנו. לצדו ניצבים חברו הטוב וההולל מייק (אריק אנדרה) ואחותו המצילה והשקולה ליז (בריט לוור). ודברים… קורים. למשל, היטלר בא לבקר.

הסדרה, אותה יצר סיימון ריץ' (כותב שלקח חלק ב"סאטרדיי נייט לייב" וב"הקול בראש", והשנה הוציא את "חמוץ אמריקאי") עוסקת בסיטואציות מחיינו כבני אדם. היא אמנם מתחילה בבחינת עולם הזוגיות אבל אם לא היו מבטלים אותה לאחר שלוש עונות היא הייתה מגיעה, בשיטתיות של זחל רעב מאוד, לכל היבט והיבט מהחיים של בני האדם בעידן המודרני ושוחטת את כולם לגזרים כדי לאסוף אותם, להעיף אותם באוויר ולרקוד בזמן שהם נופלים מסביב.

הסדרה, כיאה לשמה, מתחילה בניסיונותיו החוזרים והנשנים של ג'וש למצוא אהבה. אני לגמרי מודעת לכך שהמשפט הקודם נשמע כמו הפרמיס הכי מבאס לסדרה אי פעם, אבל זה פשוט לא המצב. כי כשג'וש מחפש אהבה, דברים קורים סביבו: יצורים מופיעים, אישים היסטוריים קמים לתחייה (אמרתי שהיטלר מגיע, נכון?), סיטואציות מוקצנות, עולמות נחרבים ונבראים. העולם נע סביב ג'וש וחבריו כדי להדגיש נקודות מסוימות. לרגע אנחנו חווים את העולם דרך סצנת סרט מלחמה ופתאום אנחנו בתוך דרמת בלשים גרועה. סצנה אחת לוקחת מונחים לשוניים באופן מילולי מדי, בסצנה אחרת אנחנו חווים תכנית אירוח מקומית ובסצנה הבאה נשברים החוקים של יקום סרטי האימה. כך, באופן מעורר התפעלות, מצליחים היוצרים לבצע פארודיה מתוחכמת על עשרות ז'אנרים קולנועיים וטלוויזיוניים, ובו בזמן להקצין עד גבול הטירוף כל סיטואציה כדי לפצח את הגרעין שלה ולומר משהו על החיים שלנו ושל ג'וש.

והכיף? הוא, ובכן, בכל מקום. "כשגבר פוגש אישה" מכבדת כלל חשוב, דבר שנדיר למצוא: גם אם אנחנו עושים מהגיבורים שלנו צחוק מותר להם להיות שמחים, להצליח, להרגיש טוב ולהיות אנושיים. אז אנחנו מקבלים דמויות קצת מטורללות, אבל הן חברות אמיתיות של הצופים. כשקורים להן דברים טובים זה עדיין מרגש, אפילו אם לא ברור שזה מגיע להן. כי כשהן זוכות לסוף טוב בסיטואציה מסוימת אנחנו יודעים שגם לנו יש לפעמים סופים טובים בסיטואציות שהיו עשויות להסתיים אחרת. ואלו החיים, בעצם. הם לא כל כך גרועים.

צרפו לכך משחק מצוין של כל המעורבים, ‏עלילה מעניינת שמתפתחת מפרק לפרק, בדיחות נהדרות ותובנות אמיתיות על החיים, היקום וכל השאר, ותקבלו סדרה שעושה כיף על הנשמה והשכל ומאפשרת צפייה לצרכי רחמים עצמיים בסיום יום עבודה ארוך.

אבל עזבו דיבורים, יש בפרק הראשון הופעת אורח של קודקודו של אובמה ובפרק השני מועצת מלחמה לניסוח הודעת טקסט וכומר מגרש שדים. אם זה לא עושה לכם אפילו קצת חשק, אז אתם כנראה באמת לא הקהל הנכון. אבל אם זה נשמע לכם כמו כיוון מסקרן, אני ממליצה לקפוץ על הרכבת. מעניין שם.