גלקסי קווסט

שם רשמי
כיבוש הגלקסיה
שם לועזי
Galaxy Quest

במסמכים ההיסטוריים: Galaxy Quest
במאי: דין פריסוט
תסריט: דייויד הווארד, רוברט גורדון
שחקנים: טים אלן, אלאן ריקמן, סיגורני וויבר, סאם רוקוול, אנריקו קולנטוני

"קפטן, מד פליטות האלפא-קריפטיום העל-מימדי מגלה הפרעות מרחביות שמצביעות על כך שספינת חלל זרה מתקרבת אלינו."
"סימני חיים, מר ספוק?"

"כן, קפטן, ארבעה. בלתי רגיל ביותר. לפי סימני החיים הם כוללים אדם אחד ממין זכר, לבן ובעל ריכוז גבוה מהרגיל של הורמונים; אדם אחד ממין נקבה, לבן, בלונדיני ובעל בלוטות הנקה גדולות במיוחד; אדם אחד ממין זכר בן הגזע השחור, לפני הבגרות המינית; וחייזר אחד בעל אינטליגנציה גבוהה במיוחד וקרקפת משונה מגומי. פקודות?"
"לתקוף מייד! זו עוד סדרה שמנסה לחקות אותנו!
פנינו לשלום, לירות כדי להרוג!"

בשנות השבעים, אופרת חלל חדשה ומרגשת שובה את לב המעריצים. מדי שבוע הם עוקבים בהתרגשות אחר עלילותיהם של חברי הצוות הייצוגיים שלה בקרבות עם מפלצות חלל, בהרפתקאות בכוכבי לכת זרים, וברומנים עם חייזריות ירוקות ולוהטות. אך אויה, הסדרה אינה זוכה לרייטינג שהיא ראויה לו, ויורדת מהמסכים לאחר חמישים ושניים פרקים בלבד. ומילא זה – היא יורדת באמצעיתו של פרק כפול, בשיא המתח, ובלי שהמעריצים זוכים לדעת מה עושה האומגה 13 המסתורי.

שנים מאוחר יותר, אנו עדים לכנס המונים של מעריצי הסדרה, שהפכה מאז לקאלט וסחבה אחריה דורות של מעריצים נלהבים, אנשים מוזרים שלא מתביישים לצאת מפתח ביתם חמושים במדים צבעוניים, מסכות מעוותות, איפור תמוה או דלי על הראש (בעצם, תמחקו את הפריט האחרון. אף אחד לא יהיה מספיק מטורף כדי לעשות דבר כזה).

לא, אין מדובר ב'מסע בין כוכבים'; הסדרה היא 'גלקסי קווסט', ה"סדרה" שבמרכז הסרט הקרוי על שמה (ולא, זה לא "כיבוש הגלקסיה", תודה רבה למפיצי הוידאו), ובה אנו פוגשים את צוות ספינת החלל 'פרוטקטור': קומנדר פיטר קווינסי טאגרט – קפטן הספינה – מיומן בגניבת דקות מסך, בקריעת חולצותיו אל מול המצלמה ובאגו שלא היה מבייש אפילו את מפלצות האגו מטרונוס 5. בחיי היום-יום שלו הקפטן מוכר כשחקן ג'ייסון נסמית, ובחיי העוד יותר יום-יום שלו כטים אלן ('נפץ ביתך', או משהו כזה); קצין המדע, ד"ר לזארוס, הוא האחרון מבני מינו החייזרי, ואותו משחק השחקן השייקספירי המתוסכל סר אלכסנדר דיין, שנמאס לו עד מעל לראש ממשפט המפתח המטופש שהדביקו לו בסדרה (,By Grabthar's hammer"
"!you shall be avenged), ושאותו משחק בצורה נפלאה השחקן המאד לא מתוסכל, נציגו של אלוהים עלי אדמות – אלאן ריקמן; כמו כן אנחנו פוגשים את קצינת הקשר החטובה, בעלת המדים ההדוקים והכשרון הבלתי נדלה לחזור על דברי המחשב (סיגורני וויבר המחויזרת), את קצין הניווט השחור לארדו – ילד פלא בעברו, את קצין המכונות הבלתי סקוטי בעליל צ'ן, וחשוב מכל – את איש צוות מס' 6 ("אני לא מספר! אני אדם חופשי!"), שלא זכה אפילו לשם משפחה בפרק היחיד בו הופיע, ובו חוסל על ידי מפלצת-לבה עוד לפני הפרסומות.

כל אלה נאלצים – באין עבודה אחרת – להעביר את זמנם בכנסי-מעריצים, חותמים למעריצים חובשי מסכות חייזרים על תמונות מתהילת עברם ושונאים את ג'ייסון נסמית גדול האגו ביסודיות רבה. צוות הפרוטקטור מעולם לא היה כה מאוחד במרירותו.

מכיוון שאין מדובר כאן, חלילה, ברומן מפתח שנועד לומר דברים עמוקים על דרכיה הקשות של כוכבוּת הטלוויזיה אלא בסרט הרפתקאות כיפי, זוהי רק נקודת הפתיחה של הסיפור:

קבוצת חייזרים תרמיאניים באים לבקר באותו כנס-מעריצים שוקק, כדי להזמין את צוות ה'פרוטקטור' למשימה אחרונה ורבת תהילה. הם צפו במה שחשבו לתיעוד היסטורי של תולדות ה'פרוטקטור' שנים רבות, וכעת, כאשר גזעם מצוי בסכנת השמדה, הם פונים לצוות הספינה האמיץ לעזרה. צוות הפרוטקטור מוצא עצמו – בעל כורחו – בהרפתקאות מסמרות שיער, בנוסח הסדרה, בשירות החייזרים הלא מוכרים. האם יוכיח קומנדר טאגרט את גבורתו הכל-אמריקאית והכריזמה הנעלה שלו? האם תוכיח גוון דה-מרקו את יכולותיה המופלאות לחזור אחר דברי המחשב? האם ייאלץ אלכסנדר דיין לומר שוב את המשפט הארור ההוא? האם ימות איש צוות מס' 6 לפני שנגלה את שם המשפחה שלו?

נו, תנחשו.

למרות שמעולם לא הוקרן בישראל בהקרנות מסחריות, 'גלקסי קווסט' הפך במהירות לסרט קאלט בקרב חובבי המד"ב בארץ. יעידו על כך שלל ההקרנות, המלאות תמיד, שנערכו בכנסי מדע בדיוני ו'מסע בין כוכבים' בארץ, ויעיד על כך מועדון המעריצים שהתפתח לסרט הזה, המצדיע את הצדעת הצוות, מוחא כפיים וצוחק בסגנון חייזרי, וחותם על מכתבים בסיסמאות הקבועות של התוכנית (ואלכסנדר דיין כבר מוחה: "אני לא אומר שוב את המשפט הארור הזה!").

אבל 'גלקסי קווסט' הוא לא סתם קאלט. למשל, בניגוד ל'שגעון בחלל', סרט הקאלט הקלאסי של ז'אנר המדע הבדיוני, 'גלקסי קווסט' לא צוחק רק על מוסכמות הז'אנר, אלא נותן גם מבט מלא הומור על תופעת הטרקיות והחובבוּת בכללותה – התופעה שגורמת לבני נוער ולמבוגרים כאחד להשקיע כספים רבים ברכישת תוספות-גומי למצח, מדים של גזעים דמיוניים ושלל תמונות, דגמים, כלי נשק ומשחקי מחשב, או גרוע מזה – להשקיע שעות אינטרנט רבות בויכוחים על מבנהו המדויק של סיפון זה או אחר בספינה, בלימוד שפות חייזריות, או בבניית אתרי מעריצים שופעי פרטים, תמונות, שרטוטים וספקולציות.

'גלקסי קווסט' מספר על הרצון העז שלנו, החובבים לדורותיהם, שזה יהיה באמת אמיתי. על הרצון שלנו לגלות שהפרוטקטור באמת קיימת, שקפטן טגארט האמיץ באמת מוכן בכל רגע להציל את גורל האנושות או היקום, ובאמת לעולם אינו מוותר ולא נסוג, ושטוני מדיסון שהרטיבה את חלומותינו לא פעם – באמת קיימת ומענטזת. שבאמת יש שוויון לכל הגזעים, שבאמת יש חייזרים, ובאמת הטובים ביקום הם אמריקאים, והם תמיד מנצחים בסוף.

כחובבת 'מסע בין כוכבים' בנעוריי, ומדע בדיוני בכללותו בימינו, ובמיוחד כחובבת כנסי חובבים – הסרט הזה מושלם לטעמי: הוא מתאר את תרבות החובבים בצורה מדויקת, מצחיקה מאד (כן, גם במציאות זה מצחיק…) ואנושית מאד. הוא נוגע בכל הנקודות החמות בליבו של חובב אמיתי (כולל החלום שספינת חלל אמיתית תנחת יום אחד בכנס שלנו), ועושה את זה ברגישות ובחיבה מצד אחד, אך גם בהומור מושחז מן הצד השני.

גם מי שלא עקב בנעוריו בלהט אחר הרפתקאות האנטרפרייז (או בבגרותו אחר תלאותיה של בבילון 5, או אחר מסעותיה הבלתי נגמרים של הוויאג'ר), אך ראה פה ושם פרק של 'מסע בין כוכבים' או תמה על מוזרויותיהם של הטרקים, ייהנה מהפרודיה המדויקת והשנונה על 'מסע בין כוכבים', ומהירידה על תרבות החובבים. יותר מזה, אני חושבת שהחלום ש'גלקסי קווסט' מציג – זה שבו כל החלומות יתגלו כאמיתיים – נוגע בסופו של דבר לכולנו. וגם אם החלום הזה נראה מופרך, נמשיך לחלום, ונמשיך לקוות. !Never give up, Never Surrender.

'גלקסי קווסט' יוקרן בהקרנה פעילה בהשתתפות קאסט בכנס 'פאן.קון', ביום חמישי הקרוב, ה-1.8.2002.