ביקורת: הלוויתן

"הלוויתן" הוא יותר מחליפת השומן של ברנדן פרייז'ר, אבל זה עדיין לא הופך אותו לסרט טוב.

על מה "הלוויתן"? על פי השיח מסביב לסרט, אפשר לחשוב שזה סרט שעיקרו ברנדן פרייז'ר מסתובב בחליפת שומן והוא פשוט נורא שמן, וואו מי היה מאמין שהוא יכול להיות שמן, תנו לו אוסקר. למזלנו, זה לא המצב.

תיאור אחר מציג את הסרט כסיפורו של צ'ארלי, אדם בעודף משקל קיצוני, שמנסה להתחבר מחדש אל הבת שלו, משל הסרט הזה הוא המשך רעיוני ל"מתאבק" של ארונופסקי. זה נכון, אבל לא לחלוטין נכון.

כי "הלוויתן", מסתבר, משלים טרילוגית "דת ואמונה" עבור ארונופסקי, אחרי העיבוד הישיר שלו לסיפור נוח, ואחרי העיבוד המטאפורי שלו לחלקים מהתנ"ך ב"אמא!". "הלוויתן" מלא בציטוטים מהתנ"ך, התייחסות לאחרית הימים וכנסייה מסוימת שאחראית לרוב אם לא לכל המאורעות בסרט.

אבל אחרי סרט אחד שהיה צריך לשבור את היד לסיפור בשביל להתאים לצרכים שלו, וסרט אחר שנשאר כולו תרגיל מטאפורי כאילו מתוחכם, ארונופסקי סוף סוף מדבר על הדבר הכי מעניין בכל נושאי הדת הללו – אמונה באלוהים, אמונה בדת ואמונה באנשים. אמנם קשה להגיד שהתוצאה היא הברקה, אבל זה כבר שיפור קיצוני משתי היציאות הקודמות שלו.

כי הנה העניין – למרות שבלי הגימיק כנראה שפרייז'ר היה זוכה לפחות שבחים, התפקיד שלו עובד לחלוטין גם בלי חליפת השומן. העומק הדרמטי של הדמות שלו לא עוסק בבעיות שלו עם הגוף שלו (רוב הזמן), אלא באמונה הקורנת שלו בבני האדם אל מול המעשים הקשים שהוא עשה, שעשו לו, והציניות של רוב הסובבים אותו. צ'ארלי רק רוצה שאנשים ידברו באופן כן אחד עם השני, ובשלב הזה של חייו הוא נקי מאגו ומוכן לספוג הרבה עלבונות עבור ההזדמנות להיות בחברת אדם. השומן הקיצוני? כן, יש איזה עניין שזה ביטוי של האשמה שלו אבל הסרט היה יכול למצוא כל דבר אחר לו היה רוצה. אבל גימיק זה גימיק, והנה ברנדן פרייז'ר הצליח להיות מועמד לאוסקר, וכל חייו הוא יצטרך לשאול את עצמו אם זה בגלל שהוא באמת היה טוב בתפקיד הזה, או בגלל מחלקת האיפור. הוא באמת טוב בתפקיד הזה, אבל למה הוא צריך לשאול את עצמו את זה מלכתחילה?

את רוב העלבונות האלה מוכנה לספק הבת שלו, אלי, ועם סיבות טובות – כל טוב הלב שנשפך מצ'ארלי מתגלה כמנוגד לעובדה שבגיל צעיר הוא פשוט עזב אותה ואת אמא שלה. אוקיי, אולי לא "פשוט": הוא יצא מהארון ועבר לגור עם בן זוג – אבל בכל זאת מדובר בנטישה, בטח כפי שאלי חוותה אותה.

ואמנם יש כמה עניינים מטאפוריים ובריאותיים עם המשקל שלו והכל, אבל באמת שכל החלק הזה – של האנשים שבאים לבקר את צ'ארלי בדירתו ומעמתים אותו עם רעיונות שונים לגבי האנושות ולגבי עצמו, פשוט עובד גם בלי הקילוגרמים העודפים, במידה כזאת שלא פעם אפשר וראוי לשאול למה בכלל הסרט – והמחזה עליו הוא מבוסס – התעקשו עליהם. הסרט הוא לא על איש גדול מאוד, אלא על אדם שמנסה לכפר על חטאיו, כפי שהוא תופס אותם.

חוץ מפרייז'ר שמגלם את צ'ארלי וסיידי סינק שמגלמת את הבת שלו, שתי דמויות המשנה הבולטות הן האחות והחברה הטובה של צ'ארלי, ליז (הונג צ'או בהופעה נהדרת שזכתה במועמדות מוצדקות לאוסקר) ומטיף שכונתי צעיר שלא כל כך יודע למה הוא נכנס אבל יודע שהוא חייב להציל את נפשו של צ'ארלי (טיי סימפקינס, בתפקיד שמתחיל חמוד אבל טמבל ומתגלגל באופן מרתק).

ארבע הדמויות הללו נפגשות בתוך הדירה של צ'ארלי ומחליפות מהלומות ורבליות, רעיונות סוציולוגים ופילוסופיים וזה לא שהדיאלוגים גרועים, והמשחק בטח נהדר, אבל איך לעזאזל הסרט הזה מרגיש כל כך כמו הצגה?

זה כמובן קשור לכך שהסרט מתרחש בחלל אחד – אילוץ של ההצגה שהסרט משאיר – אבל בניגוד לסרטים אחרים שהצליחו לפתור חלקים מהבעיה הזאת, "הלוויתן" פשוט מרגיש באופן מגושם כמו הצגה, עם אנשים שמדברים מאחורי הפרגוד, וקו אופק שנעלם ברגע שהדלת נסגרת. זה לא מלחיץ או קלסטרופובי, וארונופסקי לא מצליח לגרום לזה להרגיש כאילו הדירה היא עולם ומלואו. זה פשוט מרגיש כמו עיבוד שלקח באופן מילולי מדי את הוראות הבמה.

אז "הלוויתן" הוא לא ממש חזרה של ארונופסקי לסחרור של "ברבור שחור", לרגש העצום שהתפקע ב"מתאבק" וכל סרטי האמונה שלו מתגמדים לעומת "פיי" שיצר אי אז בשנות התשעים – אבל הוא חזרה ראויה ליוצר בסרט שמנסה לא לצעוק את עצמו לעייפה, אלא פשוט לספר סיפור. לו הסרט היה מצליח להוריד מעצמו עוד גימיק או שניים, כנראה שהוא היה רק משתפר, אבל גם כמו שהוא מדובר בסרט מעניין, עם כמה רגעים נוגעים ללב, גם אם לא מפסגות הקולנוע של השנה.