דו"ח קופות שבורות – 12.10.2008

סוף השבוע הזה לא לימד אותנו שום דבר חדש על העולם, אבל הוא לימד אותנו שוב כמה דברים שכבר ידענו.

שיעור ראשון: דיסני וחיות מדברות עושים כסף. שוב. 'הצ'יוואווה מבברלי הילס' נמצא עדיין במקום הראשון, אחרי שזכה בו מההפקר עם 17 מיליון דולר.

שיעור שני: ההשקעה הכי בטוחה בעולם הקולנוע היא סרטי אימה. בפסטיבל אייקון יוקרן הסרט הספרדי '(Rec)', בדיוק כשבארה"ב עלה לאקרנים הרימייק האמריקאי של אותו סרט, 'Quarantine' ('הסגר'). רימייקים אמריקאיים לסרטי אימה לא-אמריקאיים מוצלחים הם תופעה ידועה, מוכרת ובדרך כלל כאובה, אבל נראה שהפעם הגרסה האמריקאית אפילו לא הרסה הרבה, וכמו הסרט המקורי, גם היא מקבלת ביקורות חיוביות מחובבי הז'אנר.

הסיפור נשאר בדיוק כמו בגרסה המקורית: כתבת טלוויזיה והצלם שלה מצטרפים ליום אחד לצוות מכבי אש. הם מלווים אותם לבניין שבו זקנה לכודה בדירה שלה, ונלכדים בתוך מה שנראה כמו התקפת זומבים. הכל מצולם דרך עדשת מצלמת הוידאו – כמו 'קלוברפילד', כמו 'פרויקט המכשפה מבלייר', כמו 'יומן המתים' וכמו הסרט הקודם (והמושמץ מאוד) של במאי הרימייק, 'The Poughkeepsie Tapes'. אימה בגוף ראשון זה שיא האופנה היום. 'הסגר' הגשים את כל הציפיות הקופתיות מסרט אימה: הוא הכניס בסופ"ש 14 מיליון דולר, שהם שני מיליון דולר יותר מהתקציב שלו, וכולם מרוצים.

שיעור שלישי: בלי פוליטיקה. בשום אופן לא, בשום תנאי לא, אף פעם לא לערב פוליטיקה בסרט שלך. אפילו לא בכאילו, אפילו לא ליד, אפילו לא בערך. הצופים לא רוצים מזרח תיכון (חדש או לא), לא רוצים ערבים ולא רוצים טרוריסטים, אלא אם כן ג'ון מקליין (או ג'ון מקיין) יורים בהם. הקורבן הפעם: 'גוף השקרים' ('Body of Lies'), סרטו של רידלי סקוט עם לאונרדו דיקפריו וראסל קרואו. שני כוכבים גדולים בסרטו של במאי ותיק ומקצוען, ועדיין הסרט הגיע רק למקום השלישי, עם 13 מיליון דולר, קצת מאחורי סרט האימה עם השחקנים האלמוניים. למה? כי יש בסרט טרוריסטים ומזרח תיכון. וזה בוודאי לא עזר שלפי הביקורות מדובר בסרט בינוני בהחלט. בסרט, לאונרדו מנסה להסתנן לארגון טרור בראשותו של אלון אבוטבול (הסיבה לכך שבארץ הסרט יצליח יותר, כנראה).

מבחינת ההכנסות בסופ"ש, 'גוף השקרים' ו'הסגר' היו קרובים מאוד זה לזה, אבל ההבדל הדק הוא שהתקציב של 'גוף השקרים' היה 70 מיליון דולר. אותו הסכום שהפך את 'הסגר' לסרט מצליח הופך את 'גוף השקרים' לסרט כושל.

שיעור רביעי: סרטים על פי ספרי פנטזיה לנוער זה כל כך 2003. כבר דיברנו על זה שמתוך הגל של הסרטים האלה שנוצר בעקבות 'הארי פוטר' ו'נרניה', רק מעטים באמת הצליחו, ובשנה האחרונה כמעט כולם התרסקו: 'הנסיך כספיאן' איכזב, 'מצפן הזהב' היה כשלון, וגם 'ספיידרוויק' ו'סוס המים' לא הגיעו רחוק. המצב של כולם מצוין ביחס ל-'City of Ember', סרט שדווקא נראה די מסקרן: שני ילדים תושביה של עיר תת קרקעית מנסים לחדש את מקור כוחה של העיר לפני שהאורות ייכבו. צוות שחקני המשנה המבוגרים כולל את ביל מוריי וטים רובינס, וגם זה לא עזר. 'City of Ember' רק בקושי הגיע למקום העשירי, עם 3.2 מיליון דולר.

שיעור חמישי ואחרון: הקהל של סרטי-תלבושות אמנם קטן, אבל הוא עקבי. קחו את קירה נייטלי ושימו אותה בסדרה של קרינולינות מופרכות, עם איזו עלילת בגידה ותככים המבוססת על סיפור היסטורי מסביב, ותמיד יהיה מי שיבוא לראות את זה. לסרט התורן קוראים 'הדוכסית', והוא הכניס 3.3 מיליון דולר השבוע, מה שהביא אותו למקום התשיעי. לא מדהים, אבל נחמד בהתחשב בהפצה הצנועה שלו.

בשבוע הבא יגיע 'מקס פיין' (הטריילרים מצוינים – אבל יש טעם בכלל לפתח תקוות לגבי סרט מבוסס על משחק מחשב?), וגם 'W', סרטו של אוליבר סטון על ג'ורג' בוש הבן. וגם קומדית הצעירים 'Sex Drive' וקצת דרמה שמאלצית עם 'החיים הסודיים של הדבורים'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Beverly Hills Chihuahua – 17.5 (52.5)
2. Quarantine – 14.2 (14.2)
3. Body of Lies – 13.1 (13.1)
4. Eagle Eye – 11.0 (70.6)
5. Nick and Norah's Infinite Playlist – 6.5 (20.8)
6. The Express – 4.7 (4.7)
7. Nights in Rodanthe – 4.6 (32.4)
8. Appaloosa – 3.3 (10.9)
9. The Duchess – 3.3 (5.6)
10. City of Ember – 3.2 (3.2)