דו"ח קופות שבורות – 7.12.2008

המצב קשה. כולם סופגים הפסדים. הטבלאות זועקות באדום ומלאות בחצים המצביעים כלפי מטה. השאלה היא לא מי ירוויח, אלא מי יפסיד הרבה פחות. ככה זה בתקופות משבר, או בשבוע שאחרי חג ההודיה. סוף השבוע הזה הוא באופן מסורתי חור שחור שתקוע בין התקופות היוקרתיות של חג ההודיה וכריסטמס. סרטים כמעט תמיד סופגים בו נפילות קשות, והשנה הזו היתה בהחלט דוגמה מייצגת. העשיריה המובילה מלאה בנפילות בלבד, עם שתי כניסות חדשות מאוד לא מדהימות.

'Four Christmases' נשאר במקום הראשון. בקלות, צריך לומר: לא רק שהוא הגיע לסוף השבוע עם יתרון גדול, הירידה בהכנסותיו השבוע היתה הקטנה ביותר מבין כל הסרטים שבעשיריה. הוא ירד "רק" ב-41%, מה שהביא אותו להכנסות סופ"ש של 18 מיליון דולר. הירידות של כל הסרטים האחרים היו גרועות הרבה יותר.

'דמדומים', סרט הערפדים הטינאייג'רים, איבד 50%, ובכל זאת עלה מהמקום השלישי לשני. התנהגות מוזרה מאוד, שהתאפשרה כיוון ש'בולט', המקום השני של השבוע שעבר, ירד עוד יותר: הוא איבד 63%. וזה אותו סרט שבשבוע שעבר הכנסותיו עלו. כל העסק הגיוני לגמרי מבחינת לוח השנה: צפוי שסרטי ילדים יצליחו בחג ההודיה ומאוד לא יצליחו בשבוע שאחריו. ובכל זאת – סרט שמאכזב בשבוע הראשון, שהכנסותיו עולות בשבוע השני ויורדות בשני שליש בשבוע השלישי הוא תופעה חריגה מאוד. בסך הכל, אחרי שלושה שבועות 'דמדומים' הגיע להכנסות של 138 מיליון דולר, ו'בולט' – ל-79 מיליון.

הירידה של 'אוסטרליה', 52%, היא לא הגדולה ביותר השבוע, אבל היא הכואבת ביותר. אחרי הפתיחה הלא כל כך מוצלחת של הסרט היקר הזה, הוא היה צריך להוכיח התמדה וכישורי הישרדות בשביל להציל את עצמו. הוא לא עשה את זה. בשבוע השני שלו הוא הכניס רק 7 מיליון דולר, והחתים על עצמו את תוית הכשלון.

ירידות גדולות מאוד נרשמו גם במקום החמישי ('קוואנטום של נחמה', 65%), השישי ('מדגסקר 2', 64%) והשביעי ('המשלח 3', 63%). אבל צריך לרדת עד למקום השמיני כדי להגיע לפדיחה הקולוסאלית האמיתית של השבוע.

'Punisher: War Zone' הוא סרט המבוסס על קומיקס, ואלה, כמו שאתם יודעים, נוטים להיות די מצליחים. כבר פעמיים ניסו לעבד את 'המעניש' לקולנוע, וזה לא כל כך הצליח: פעם אחת ב-1989, עם דולף לונדגרן בתפקיד הראשי, ובפעם השניה רק לפני שלוש שנים, עם תומאס ג'יין בתפקיד המעניש וג'ון טרבולטה כאיש הרע. הסרט הזניח ההוא, כשיצא בארה"ב, הכניס 12 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. לא מספיק טוב, חשבו המפיקים, והחליטו לעשות לו ריסטרט מזורז, בנוסח 'באטמן מתחיל' או 'הענק הירוק', רק בלי שלמישהו יהיה אכפת. במקום המשך, 'Punisher: War Zone' הוא, שוב, התחלה מחדש של הסיפור, עם שחקן אחר (ריי סטיבנסון) בתפקיד הגיבור. המבקרים שצפו בסרט מסכימים על שני דברים: הסרט מאוד מאוד אלים – אלים באופן מגוחך, מוגזם ומיותר – וגרוע באותה המידה. הקהל לא ניסה להתווכח עם הקביעה הזאת: הסרט הכניס 4 מיליון דולר אומללים. גם מבחינת ממוצע ההכנסות לאולם הסרט נמצא באחד המקומות האחרונים ברשימה השבוע.

אגב, זה לא היה שבוע טוב לנשים במאיות. את 'המעניש' ביימה לקסי אלכסנדר ('בלי חוקים'), אחת הבמאיות הבודדות בעולם שמתעסקות בז'אנר הגברי של סרטי אקשן – אבל עכשיו, בגלל הנפילה של הסרט הזה, היא בוודאי לא תקבל עוד תפקידים כאלה. את 'דמדומים' ביימה קתרין הרדוויק ('13'), ופתיחת הענק שלו – 70 מיליון דולר – היתה סוג של ציון דרך היסטורי: הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לסרט שבוים בידי אישה. אבל השבוע נודע שהאולפן החליט להיפטר ממנה, ואת סרטי ההמשך יביים במאי אחר כלשהו. רוב הסיכויים שזה יהיה גבר.

מקום אחד מתחת ל'המעניש', אבל הרבה מעליו ברוחו, נמצא 'Cadillac Records'. מדובר בדרמה מוזיקלית שמתעדת את תולדותיה של חברת תקליטים בשנות החמישים בשיקגו (מה שמזכיר את "נערות החלומות"), וכוללת הרבה זמרים ושירים מהתקופה. צוות הכוכבים שחור ברובו שכולל את ביונסה נולס, מוס דף (בתפקיד צ'אק ברי), גבריאל יוניון, ג'פרי רייט (מאדי ווטרס), סדריק הבדרן בעל השם הבעייתי ואדריאן ברודי. הסרט הכניס 3.5 מיליון דולר בלבד, אבל עשה את זה עם רבע ממספר בתי הקולנוע של 'המעניש', ממוצע הכנסות טוב הרבה יותר ותקציב קטן הרבה יותר (12 מיליון דולר). אפשר לומר שזה הסרט היחיד שיצא מהסופ"ש הזה מנצח.

מכת הנפילות לא נגעה ב'מילק' ו'נער החידות ממומביי', שני להיטי האוסקר-כנראה. שניהם עדיין עם מספר קולנועים קטן מאוד, אבל מתרחב בהדרגה, ההכנסות של שניהם עולות משבוע לשבוע, ולשניהם לא בוער לטפס לצמרת – הם יושבים טוב במקומות ה-11 וה-12.

בשבוע הבא אנחנו עוזבים את האשפתות וחוזרים לנוהל הרגיל. 'כשהעולם עמד מלכת', הרימייק עם קיאנו ריבס ל'היום שבו הארץ עמדה מלכת', יוצא בארה"ב (ובארץ) בתקווה להפוך לבלוקבאסטר כריסטמסי. ייצאו גם סרט האנימציה העצמאי 'דלגו' ועוד קומדית כריסטמס, 'Nothing Like the Holidays'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Four Christmases – 18.2 (70.8)
3. Twilight – 13.2 (138.6)
2. Bolt – 9.7 (79.3)
5. Australia – 7.0 (30.9)
4. Quantum of Solace – 6.6 (151.5)
6. Madagascar: Escape 2 Africa – 5.1 (165.7)
7. Transporter 3 – 4.5 (25.4)
8. Punisher: War Zone – 4.0 (4.)
9. Cadillac Records – 3.5 (3.5)
10. Role Models – 2.6 (61.7)