דו"ח קופות שבורות – 18.6.2007

נפתח בחדשות המקומיות: הסרט המצליח ביותר בסוף השבוע האחרון בארץ היה 'הסודות' (בקרוב הביקורת), עם 20 וחצי אלף (מה חשבתם, מיליון?) צופים. אני יודע את זה משום שיחצ"ני הסרט עדכנו אותי במייל נרגש שכותרתו "מספר שיא של צופים בסוף שבוע ראשון". אז איזה שיא זה, בעצם? זה בוודאי לא מספר הצופים הגדול ביותר בסוף שבוע בארץ (ב'שודדי הקאריביים 3' צפו בתוך סוף שבוע אחד קרוב למאה אלף איש), וגם לא סוף השבוע הגדול ביותר לסרט ישראלי ('בופור' הביא 29 אלף צופים בסוף השבוע הראשון שלו, שהיה לא כל כך מזמן). זה כנראה לא שיא ספציפי, כזה שהוא יותר משיא קודם כלשהו, אלא "שיא" במובן יותר מופשט, מעורפל ואוורירי. אבל בכל פעם שהמפיצים טורחים לעדכן אותנו בנתונים לגבי מספר הצופים של סרט כלשהו בארץ, תמיד נטען שזה "שיא", ותמיד יהיו מספיק פרסומים שיפרסמו בדיוק את זה, בלי לטרוח לבדוק.

זו ממש לא תלונה חדשה, אבל מדי פעם אני נזכר שוב לשאול את עצמי ואת העולם למה לעזאזל לא מתפרסמים נתונים שוטפים על מצב הקופות בארץ. זה קצת אידיוטי שאני יכול בקלות לברר מי היה במקום השני השבוע בתאילנד ('אושן 13') ומה היה במקום השביעי בלבנון ('המסור 3'), אבל איזה סרט היה במקום הראשון בארץ אפשר לדעת רק כשזה "שיא". יאללה, אם לא יודעים מה קורה בארץ, נחזור לאמריקה. וכדי למשוך את תשומת הלב התקשורתית הנחוצה, אני מכריז בזאת שהשבוע בדו"חקו כל אחד מהסרטים הוא שיא.

במקום הראשון, שיא חדש! 'ארבעת המופלאים: עלייתו של הגולש הכסוף' גרף 57.4 מיליון דולר. זה טיפה יותר ממה שהכניס הסרט הראשון לפני שנתיים, אבל אם מתחשבים בעלייה הקלה שחלה במחירי הכרטיסים מאז – זה טיפ-טיפה פחות. נתפשר על אותו הדבר. גם אז כמו היום, 'ארבעת המופלאים' היה בלוקבאסטר ממוצע. הסרט הראשון הגיע להכנסות כוללות של 150 מיליון דולר, בהחלט לא מעט, אבל גם לא מציב תחרות כלשהי לספיידרמן על תואר גיבור העל הפופולרי ביותר. מבחינה קופתית, כמובן. מבחינה ביקורתית 'ארבעת המופלאים' הם בדיחה. 'עלייתו של הגולש הכסוף' משפר את המצב קצת: גם אם עדיין רוב הביקורות שליליות, רבים רואים בסרט שיפור מסוים ומציינים לטובה את הגולש הכסוף, לגביו יש הסכמה רחבה שהוא הדבר הכי טוב בסרט. גם אולפני פוקס כבר שמו לב: עוד לפני ש'ארבעת המופלאים 3' הוכרז רשמית (אם כי בעקבות הפתיחה המוצלחת של הסרט השני, סביר מאוד שההכרזה הזאת תבוא בקרוב), בפוקס כבר מיהרו לספר שסרט בכיכובו של הגולש הכסוף, בלי ארבעת המה-שמם שיפריעו, כבר בתכנון. ולא סתם בתכנון – לכתיבת התסריט גייסו את ג'יי. מייקל סטרזינסקי, הידוע בכינויו JMS או ה"ההוא שעשה את בבילון 5", והספיקו גם להבטיח סרט אפל הרבה יותר מסרטי 'ארבעת' הקלילים והעליזים. אפל זה מה שהולך היום, כידוע.

במקום השני, שיא חדש! 'אושן 13' יורד ב-47% מהשבוע שעבר, והשיג השבוע 19 מיליון. למרות הפתיחה הקצת מאכזבת בשבוע שעבר, ולמרות הירידה החדה למדי השבוע, ההכנסות הכוללות של 'אושן 13' נכון לכרגע הן מעט יותר ממה ש'אושן 12' עשה בתקופה המקבילה – כלומר, יש לו סיכוי טוב להצליח יותר מקודמו בסדרה. מבין כל סרטי ה-3 של הקיץ הזה עד עכשיו, הוא היחיד שיכול להתגאות בהישג הזה.

במקום השלישי, עם שיא חדש ומדהים, 'Knocked Up' (האמנם 'בקרוב אצלכם'?) ממשיך לרדת לאט, 26% השבוע, ומגיע ל-90 מיליון, כשה-100 כבר בטווח נגיעה. אגב, למען מי שלא רוצה לחכות עד סוף אוגוסט, הסרט יוקרן גם בפסטיבל ירושלים. לעומת זאת, 'תפוס ת'גלים' מתפדח עם ירידת שיא של כמעט 50% – ומה שהוא סטנדרטי ומקובל לגבי סרטי אקשן ואושן, נחשב לאסון כשמדובר בסרט אנימציה לילדים. 'הוסטל 2' התרסק בשיא של63%, ולגבי סרט אימה זה שיא נורמלי לגמרי.

במקום השביעי, עם שיא קטן מאוד של 7 מיליון דולר בלבד, נמצאת 'ננסי דרו', נערה מסכנה שתקועה בגיל 18 כבר כמעט שמונים שנה. הבלשית הצעירה ננסי דרו, 'השביעיה הסודית' של אישה אחת, כיכבה במאות ספרי בילוש לנוער עוד משנות השלושים, ומכרה יותר מ-200 מיליון ספרים. לאורך הקריירה הארוכה שלה היא הופיעה גם בסדרות טלוויזיה ובמשחקי מחשב, אבל לקולנוע כמעט שלא הגיעה; היתה סדרה קצרה של סרטים בשנות השלושים, וזהו. מישהו החליט שדווקא עכשיו, כשננסי לא ממש בשיאה, הגיע הזמן לעדכן אותה ולהביא אותה לקולנוע. לתפקיד ננסי נבחרה אמה רוברטס, האחיינית בת ה-16 של ג'וליה רוברטס, והדמיון המשפחתי בהחלט ניכר, בעיקר בחיוך. זאת היתה, כנראה, החלטה טובה. אבל רוב ההחלטות האחרות בקשר לסרט היו גרועות. במקום לחקור כמנהגה תעלומות בעיירה קטנה, נסי דרו המודרנית מגיעה ללוס אנג'לס, מקבלת הלם תרבות ופלאפון, וכהרגלה, חוקרת מקרה רצח. המבקרים מתייחסים לסרט כ"בסדר", אבל גם זה בעיקר בזכות רוברטס, הגולש הכסוף של הסרט הזה. את הצופים הצעירים, שמתעניינים היום יותר בילדים עם מטות קסם מאשר בילדות עם פנס, היא לא כל כך עניינה, מתברר.

בשבוע הבא, סטיב קארל בונה את תיבת נח 2 ב'אוון הגדול מכולם', ג'ון קיוזאק נלחם בחדר מלון מרושע ב-'1408', ואנג'לינה ג'ולי נכנסת לפוליטיקה עם 'A Mighty Heart'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer – 57.4 (57.4)
2. Ocean's Thirteen – 19.1 (69.8)
3. Knocked Up – 14.5 (90.5)
4. Pirates of the Caribbean: At World's End – 12.0 (273.8)
5. Surf's Up – 9.3 (34.7)
6. Shrek the Third – 9.0 (297.2)
7. Nancy Drew – 7.1 (7.1)
8. Hostel Part II – 3.0 (14.2)
9. Mr. Brooks – 2.8 (23.4)
10. Spider-Man 3 – 2.5 (330.0)