דו"ח קופות שבורות – 31.7.2005

Holy ______, _______ man!א. לדפוק את צ'רלי
בשני המקומות הראשונים השבוע נמצאים 'צ'רלי בממלכת השוקולד' ו'Wedding Crashers' (שנקרא בעברית 'לדפוק חתונה', אז כדאי שנתרגל לזה). זה היה גם המצב בשבוע שעבר, וגם בשבוע שלפניו. אבל השבוע הוא בכל זאת שונה: צ'רלי והדופקים התחלפו במקומות. חילוף קטן, הבדל גדול. 'צ'רלי' דווקא מתנהג בסדר: הירידה מהכנסותיו בשבוע שעבר היא 42% סולידי, ובסך הכל הוא הגיע כבר להכנסות של 148 מיליון – כלומר, כיסה את תקציב ההפקה המפלצתי שלו. אבל 'לדפוק חתונה' (עם וינס ווהן ואוון ווילסון) הוא סיפור אחר לגמרי: מסיבה לגמרי לא ברורה, הקומדיה הרומנטית הסטנדרטית הזאת מחזיקה את הקהל כאילו היתה מינימום חתונה יוונית או מועמד לאוסקר. גם השבוע הסרט איבד פחות מרבע מהכנסותיו – 22 אחוז, אם לדייק – מה שאומר שהכנסותיו עומדות, זה השבוע השלישי ברציפות, על מעל 20 מיליון דולר, וזה מספיק כדי לעקוף את צ'רלי ולהגיע למקום הראשון השבועי. בקצב הזה, מתקבל על הדעת אפילו ש'לדפוק' יעקוף את 'צ'רלי' בהכנסות כוללות. באמת שאני לא מבין מה הם מוצאים בו.

ב. הלאה הטמטום
עצם זה שבאמצע הקיץ, שני סרטים (מצליחים, אבל עם כל הכבוד, 'מלחמת הכוכבים' הם לא) יכולים להחזיק בזוג המקומות הראשונים במשך שלושה שבועות רצופים, אומר דרשני. בעצם, זה יותר מנופף בדגלים אדומים, משמיע צפירות עולות ויורדות תוך שירת "דרשני! דרשני!" לצלילי השיר של הצפרדע המשוגעת.

ארבעה סרטים חדשים יצאו בשבוע שעבר, שלושה יצאו השבוע, ואף אחד מכולם לא הגיע להכנסות סופ"ש ראשון של יותר מ-15 מיליון דולר. מילא, אם כולם היו סרטים קטנים, אבל חלקם ממש לא כאלה. בשבוע שעבר יצא 'איילנד', סרט אקשן בתקציב של מעל 100 מיליון דולר, שהפך בין לילה לאסון קופתי. השבוע יצא עוד סרט כזה בדיוק: 'חמקן' ('Stealth'). זהו סיפורם של שלושה טייסי קרב (ג'וש לוקאס, ג'סיקה ביל וג'יימי פוקס) ומלחמתם במפציץ חמקן אינטליגנטי שהתעורר לחיים, והחליט, כמובן, להשמיד את האנושות, כי זה הדבר היחיד שהוא יודע לעשות. את הסרט ביים רוב כהן, שהוא אולי לא מייקל ביי, אבל גם לו יש – או לפחות היה, עד השבוע – שם כבמאי של סרטי פעולה מצליחים ('מהיר ועצבני', 'xXx'). 'חמקן' נכנס לטבלה למקום הרביעי, עם 13 מיליון דולר. התחרות בינו לבין 'איילנד' על השאלה מי הפסיד יותר כסף תהיה קשה.

נשאלת השאלה, מה גרם לשני הסרטים האלה להיכשל באופן כל כך נורא? בשניהם הושקע המון כסף, תוך וידוא שיראו את זה על המסך. בשניהם יש הרבה מרדפים ופיצוצים יפים, וזה בדרך כלל מספיק. הטענה העיקרית שמשמיעים המבקרים נגד שני הסרטים האלה היא שהם, איך לומר את זה בעדינות, די דביליים. אבל עד עכשיו פרטים שוליים כאלה לא הפריעו לאף אחד: אם 'הנוסע השמיני נגד הטורף' הרוויח כסף, נראה שעלילה הגיונית וסבירה לא ממש נמצאת בראש סדר העדיפויות של צופה האקשן הממוצע. אבל מי יודע, אולי זה השתנה. הנה תיאוריה חדשה בנוגע לסיבה האמיתית לירידה הנמשכת בהכנסות הקולנוע השנה: הקהל האמריקאי התחיל לגדל שכל.

שני הסרטים החדשים הנוספים בטבלה הכניסו סכומים דומים, אבל מכיוון ששניהם ביחד הופקו בערך בחצי מהתקציב של 'איילנד' אחד, אצלם זה לא מהווה בעיה. במקום השלישי נמצא הסרט 'Sky High'. פירוש השם: High במובן בית ספר תיכון, ו-Sky במובן שמים, שהם המקום שבו בית הספר הזה מרחף. השם העברי שהסרט זכה לו הוא מועמד רציני לתואר השם האידיוטי של השנה, אז שבו ותמזגו לכם כוס מים לפני שאתם ממשיכים לקרוא: 'תיכון בהיי'. למרות המבוכה הרבה שהגיית השם הזה עלולה לגרום, הסרט בהחלט שווה צפייה. ואת זה אני אומר בשם עצמי, לא בשם המבקרים בארה"ב. עזבו אתכם מאלה, לא מבינים כלום. 'סקיי היי' הוא שילוב בין סרט תיכון לבין פארודיה על גיבורי-על: בבית הספר המרחף לומדים בניהם של גיבורי-על, ולכל התלמידים בו יש כוחות מיוחדים, בין אם כאלה ששווים יותר או שווים פחות. קורט ראסל, ברוס קמפבל ולינדה קארטר ('אשת חיל' לשעבר) הם בין המשתתפים.

במקום החמישי נמצא 'Must Love Dogs', קומדיה רומנטית על נשים, גברים וכלבים, עם ג'ון קיוזאק ודיאן ליין – שניהם בסביבות גיל הארבעים, שזה פחות או יותר הגבול העליון בין מה שעשוי, במושגים הוליוודיים, להיקרא "קומדיה רומנטית" לבין "קומדיה על זקנים". היא (כלומר, דיאן) מאמצת כלב זמני רק כדי להרשים את אהובה הפוטנציאלי, חובב הכלבים. המבקרים פיהקו על הסרט ועברו הלאה בלי להקדיש לו הרבה תשומת לב.

ג. נקמת הפינגווינים
אז סרטי אקשן לא כל כך הולכים היום, קומדיות זה יותר טוב, אבל אל תשאלו איזה בלגנים יש בתחום הסרטים התיעודיים. האקשן האמיתי בטבלה מתחיל במקום העשירי: 'משפחת הקיסרים' עדיין נמצא כאן, ועדיין עושה הרבה כסף – בסטנדרטים של סרטי תעודה, כמובן. הייתי מזכיר שוב שעצם הכניסה של סרט תיעודי אל בין עשרת הגדולים היא אירוע נדיר, אבל בשנתיים האחרונות הוא נעשה נדיר פחות ופחות.

כרגע, 'משפחת הקיסרים' עם הכנסות של 16 מיליון דולר עד כה, מדורג שלישי בין סרטי התעודה המצליחים של כל הזמנים בארה"ב; בשבוע הבא, עקב ההצלחה הזאת, הפצת הסרט תורחב פי שניים, ואפשר לנחש בבטחה שהוא יעלה שלב ויגיע למקום השני. יותר מזה: אל תגלו לאף אחד, אבל מתקבל על הדעת שבחשבון הסופי, הסרט עם הפינגווינים יעשה יותר כסף מ'איילנד', וזה כבר יהיה אירוע שבלי ספק יהווה נקודת ציון מכרעת בתולדות התרבות האנושית.

שמחת התעודה לא מסתיימת כאן. 'משפחת הקיסרים' הוא לא היחיד מבין עשרת התיעודיים המצליחים ביותר אי פעם שמוצג השבוע. קצת מתחת לאזור המוכר של הטבלה, במקום ה-22 השבוע, נמצא 'Mad Hot Ballroom', או בשמו העברי 'ניו יורק רוקדת' (שכבר מוצג בבתי הקולנוע בארץ), סרט שעוקב אחרי תלמידי בית ספר משכונות עוני בניו יורק שנכנסים לעולם תחרויות הריקודים הסלוניים. הסרט הכניס עד כה 6.4 מיליון דולר, וגם זה – עבור סרט תיעודי – הרבה. סרט נוסף שאמנם עוד לא נמצא בין הסרטים התיעודיים המצליחים ביותר אבל ייתכן מאוד שיגיע לשם בקרוב, הוא 'The Aristocrats'. הסרט יצא השבוע לארבעה בתי קולנוע בלבד, אבל השיג בהם ממוצע הכנסות מדהים של 61 אלף דולר לקולנוע (הממוצע של 'דופקים חתונה' שבמקום הראשון הוא 3,000 דולר לקולנוע). וכל זה לסרט של בדיחה אחת: עשרות קומיקאים מפורסמים (בינהם רובין וויליאמס, דרו קארי, ג'ייסון אלכסנדר, אדי איזארד ועוד ממש רבים) מספרים כולם וריאציות על אותה בדיחה מפורסמת וסוטה בתכלית. הסרט לא מכיל עירום או אלימות, ובכל זאת הוא מוקרן ללא דירוג וכמה רשתות קולנוע מסרבות להקרין אותו – רק בגלל התוכן של כמה מהגרסאות של הבדיחה.

בשבוע הבא, רק סרט אחד ראוי לציון יוצא לאקרנים: ג'וני נוקסוויל ושון וויליאם סקוט מגלמים את בני הדוד דיוק בגרסת הסרט לסדרת הטלוויזיה הקאלטית(?) "הרפתקאות בהזארד". אם השמועות על עליית האיי. קיו. של הצופים בארה"ב מבוססות, הסרט הזה בצרות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Wedding Crashers – 20.0 (115.6)
2. Charlie and the Chocolate Factory – 16.4 (148.1)
3. Sky High – 14.6 (14.6)
4. Stealth – 13.3 (13.3)
5. Must Love Dogs – 12.9 (12.9)
6. Fantastic Four – 6.9 (136.3)
7. The Island – 6.0 (24.3)
8. The Bad News Bears – 5.6 (22.7)
9. War of the Worlds – 5.5 (218.4)
10. March of the Penguins – 4.0 (16.3)