דו"ח קופות שבורות – 4.11.2007

עד אותו יום מר, הגנגסטר האמריקאי הרגיש מאוד בנוח בכסא האהוב שלודבר אחד שכולנו מסכימים עליו הוא שכסאות זה נהדר. אפשר לשבת עליהם. אפשר גם לקום, אם רוצים. אם רוצים להחליף נורה או לברוח מג'וקים, אפשר אפילו לעמוד עליהם. אבל עובדה לא ידועה בקשר לכיסאות היא שלפעמים הם נתקפים דחף התאבדותי. לונג ג'ון נתקלה היום בכסא כזה, שהפך ספונטנית לכסא נפץ מתאבד, והוביל להודעות במבזקי החדשות בכל הפורטלים הישראליים, בנוסח: "מספר בני אדם לקו בחרדה לאחר שכיסא התפוצץ במשרד של חברת אינטרנט בתל אביב. כוחות משטרה הגיעו למקום ופינו את המשרד מיושביו". בזמן שלקח ללונג ג'ון לחזור הביתה הספיקו לגנוב לנו את הרדיו מהאוטו (ייתכן שהאשמים הם כנופיה של כסאות פורעי חוק. אולי לא. המשטרה עוד לא הגיעה למסקנה חד משמעית). ואיך עבר היום שלכם?

לכל זה אין שום קשר לנעשה בקופות בארה"ב השבוע, אבל גם שם היה מעניין. התקופה החלשה בקופות חלפה רשמית, כששני סרטים שונים פרצו למסכים בו זמנית עם פתיחות בגודל שכמוהו לא ראינו מאז ימי הקיץ העליזים. אפילו התחרות ביניהם הסתיימה במנצח מפתיע.

הלהיט הצפוי מראש של השבוע היה 'Bee Movie'. זהו סרט אנימציה ממוחשבת על חיות מדברות – דבורים, במקרה הזה. השנה שעברה היתה כל כך מלאה בסרטים כאלה, שאפילו לקהל הילדים וההורים הלא בררן כבר נמאס, וההכנסות שלהם צנחו. אבל השנה מספר סרטי האנימציה בכלל והחיות המדברות בפרט צנח בחזרה לנורמליות. למעשה, לא יצא בארה"ב סרט כזה מאז 'רטטוי'. אז אותם הורים וילדים שמחו על ההזדמנות, והסרט עשה 39 מיליון דולר בקלות. הסרט, שבו מככב ג'רי סיינפלד (בהופעה המשמעותית הראשונה שלו בקולנוע) בתפקיד הדבור שתובע את בני האדם על גניבת הדבש, נשמע כמו עניין סטנדרטי לגמרי בתחום הזה, וגם המבקרים מאשרים שהוא סתם סרט בסדר, עם בדיחות-דבורים צפויות מראש. בקיצור, כל העסק נשמע כאילו סיינפלד חשב פעם שיהיה מגניב לעשות סרט על דבורים ולקרוא לו 'Bee Movie', בלי שיהיה לו מושג לגבי העלילה, וספילברג ישר נתן לו תקציב להפקה. בראיונות לקראת הסרט, סיינפלד סיפר שהוא פשוט חשב פעם שיהיה מגניב לעשות סרט על דבורים ולקרוא לו 'Bee Movie', בלי שיהיה לו מושג לגבי העלילה, וספילברג ישר נתן לו תקציב להפקה.

הממממ.

השם העברי של הסרט, שמגיע לארץ ב-29 לחודש, הוא 'כוורת בסרט'. לא נראה לי שספילברג היה מסכים לממן סרט על סמך השם הזה.

39 מיליון דולר הם יותר מהכנסותיו של כל סרט בכל סופשבוע מאז 'שעת שיא 3' – ובכל זאת, 'Bee Movie' לא נמצא במקום הראשון. את הצמרת גנב לו 'אמריקן גנגסטר', שהכניס השבוע 46 מיליון דולר. וזה הרבה. 'אמריקן גנגסטר' הוא אפוס-פשע המבוסס על סיפורו האמיתי, פחות או יותר, של פרנק לוקאס (דנזל וושינגטון), שהקים אימפריית סמים בשנות השבעים, ועל אויבו המושבע מהצד השני של החוק (ראסל קרואו). לסרט הארוך הזה כבר קראו "הגרסה השחורה ל'הסנדק"' ו"הגרסה השחורה ל'פני צלקת"', אבל השאלה האמיתית היא האם הוא גרסת 2007 ל'השתולים'.

כמו 'השתולים', 'אמריקן גנגסטר' הוא סרט ארוך ומסובך, שזור בכוכבים, מבוים על ידי במאי ותיק ומוערך (רידלי סקוט); כמו 'השתולים', הוא סחף את מרבית המבקרים, וסומן כסרט שבוודאי יהיה אחד המתמודדים העיקריים על האוסקר לסרט הטוב ביותר (ולדנזל וושינגטון, כך נראה, כבר מובטחת מועמדות לפרס השחקן). שני הסרטים גם התקבלו בהתלהבות על ידי הקהל, על פי הציונים בימד"ב (ל'גנגסטר' יש, נכון לרגע זה, ציון ממוצע של 8.5). וכמובן, גם בקופות. אבל כאן ההבדל: 'אמריקן גנגסטר' מצליח הרבה יותר מ'השתולים'. 'השתולים' השיג בסוף השבוע הראשון שלו 27 מיליון דולר, 'גנגסטר' השיג קרוב לפי שניים מזה.

מה עשה את ההבדל? התשובה הלא מאוד פוליטיקלי קורקטית – אבל מה יש לעשות – היא כנראה, הקהל השחור. לציבור השחור בארה"ב יש טעם משלו, וסרטים משלו. בזכותו הסרטים של טיילר פרי פותחים עם 20 מיליון דולר בכל פעם מחדש ('Why Did I Get Married', במקום התשיעי השבוע, צבר כבר 50 מיליון דולר). 'אמריקן גנגסטר', עם דנזל וושינגטון ושורה של כוכבים שחורים נוספים, נתפס כסרט "שחור", ולכן זכה להצלחה עצומה בקרב הקהל הזה – מה שלא הפריע לו להצליח גם באמריקה הלבנה. וכשסרט מצליח לפנות לכולם, הוא עושה כסף.

עבור רידלי סקוט, הסרט הזה הוא גלגל הצלה, שהגיע אחרי שורה של סרטים לא משהו: הוא הכניס בשלושה ימים את מה ש'ממלכת גן עדן' הכניס בארה"ב לאורך כל תקופת הצגתו, ופי שישה מהכנסותיו הכוללות של 'שנה מופלאה', סרטו האחרון של סקוט. בינתיים מוצגת בבתי קולנוע מובחרים הגירסה החדשה – “The Final Cut", או גירסת העוד-יותר-במאי – של 'בלייד ראנר', שנחשב ליצירת המופת שלו. וכאן המקום לציין שרידלי סקוט מעולם עוד לא זכה באוסקר. אולי מה שעבד לסקורסזה בשנה שעברה יעבוד בשבילו השנה. 'אמריקן גנגסטר' יגיע אלינו עם הנץ השנה החדשה, ב-3 בינואר.

הרחק מתחת לשני הגדולים, נכנס לטבלה 'Martian Child' ('עולם משלו' בעברית) בפתיחה אופיינית יותר לחודשיים האחרונים: 3.6 מיליון דולר. בסרט, ג'ון קיוזאק, סופר בודד, מאמץ חייזר ממאדים, שמעמיד פנים שהוא ילד בן 6. או שמא ילד בן 6 שמעמיד פנים שהוא חייזר ממאדים. האחד לומד להיות אדם, השני לומד להיות אבא, והקיטש זורם כמים. בנוסף לכישלון הקופתי, זה היה גם הסרט שהמבקרים הכי לא אהבו השבוע, לכן רק טבעי שהוא יהיה הסרט שיגיע אלינו הכי מהר. 'עולם משלו' מגיע לארץ כבר בשבוע הבא.

בואו נדבר לרגע על 'המסור'. בעולם שבו הנתון החשוב ביותר הוא פתיחת סוף השבוע הראשון שלך, נדמה שהסדרה הזאת – כמו שכתבתי בשבוע שעבר – יציבה כמו סלע. 'המסור 2', 3, ו-4, כולם פתחו עם סכומים דומים מאוד של 30 וקצת מיליון. אבל אם מסתכלים על סוף השבוע השני, מגלים מצב שונה לגמרי. הכנסות 'המסור 2', בסוף השבוע השני שלו ירדו ב-47% לעומת השבוע הראשון; 'המסור 3' ירד ב-56%; והשבוע, הכנסות 'המסור 4' ירדו ב-65%. היגיון מתמטי פשוט מחייב שהסרט החמישי בסדרה ייאבד 74% בסוף השבוע השני שלו, אבל עוד חזון למועד. בינתיים, הנפילה החדה הזאת מראה שלמרות הפתיחות הגדולות, הסדרה הזאת מאבדת גובה עם הזמן, אם כי יעבור עוד זמן רב עד שהיא לא תהיה רווחית מספיק כדי להמשיך ולייצר סרטים נוספים בה.

בשבוע הבא יגיעו סרט הכריסטמס הראשון של השנה, 'פרד קלאוס'; הסרט הפוליטי של רוברט רדפורד, 'כאריות לכבשים', וסרט אימה בשם 'P2'. ועד אז, היזהרו מכיסאות.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. American Gangster – 46.3 (46.3)
2. Bee Movie – 39.1 (39.1)
3. Saw IV – 11.0 (51.1)
4. Dan in Real Life – 8.1 (22.9)
5. 30 Days of Night – 4.0 (34.2)
6. The Game Plan – 3.9 (82.0)
7. Martian Child – 3.6 (3.6)
8. Michael Clayton – 2.9 (33.2)
9. Why Did I Get Married? – 2.7 (51.2)
10. Gone Baby Gone – 2.4 (15.0)