ביקורת: אנדור

בלי סקייווקר, ובלי יותר מדי חלליות: "אנדור" היא בקלות הדבר הכי טוב שיצא מיקום מלחמת הכוכבים כבר כמה וכמה שנים.

רכבת השבחים ל"אנדור" הולכת לצאת ממש מכאן בעוד פיסקה אחת ולטוס בשלוש מאות קמ"ש, אז מי שמחפש ביקורת שתגיד לו מה לא טוב בסדרה הזו (כלום) הגיע למקום הלא נכון. ראו הוזהרתם.

רבים יגידו שאחת מהבעיות הגדולות של "מלחמת הכוכבים" בגלגולה המודרני יותר הוא חוסר המעוף. אנחנו צופים שוב ושוב באותם סיפורים, באותם ביטים עלילתיים, ולא עוזבים את משפחת סקייווקר האומללה לנפשה. 'המנדלורי' ניסתה לעשות משהו שונה ואי אפשר להתכחש להצלחה שלה, אבל כבר בסוף הפרק הראשון היא התחילה לרכב על אחת הדמויות הכי מפורסמות של הסאגה. חוץ מזה, אולי לצופים רבים מלא רפרנסים לא אמרו כלום אבל הסדרה השתמשה בבלי סוף מושגים ודמויות מסדרות האנימציה או הרחבות אחרות של היקום. ובואו לא נדבר אפילו על שיקוצים כמו "אובי ואן קנובי", שהרסו מיתולוגיה מושלמת רק כדי לספר סיפור שלא היה חסר לאף אחד.

התקווה היתה איפוא שיום אחד יבוא מישהו אמיץ מספיק כדי לספר סיפור זר ושונה לגמרי, משהו מרתק באמת, שינצל את רוחב היריעה האפשרי של היקום כדי להפתיע אותנו, להציג משהו שעוד לא ראינו. מי ידע שדווקא פריקוול לפריקוול, שעל הנייר נשמע כמו הרעיון הכי מיותר בעולם, יהיה האחד שהגלקסיה חיכתה לו ויצליח לספר את הסיפור המקורי והחדש דווקא מתחת לאף שלנו. נסתרות דרכי הכוח.

אפילו דבר טריוויאלי כמו תיאור העלילה קצת חמקמק במקרה הזה. בעיקרון, "אנדור" עוסקת בקסיאן אנדור, אחד המורדים הראשיים בסרט "רוג אחת", אבל כאן הוא עדיין סתם פושע קטן שחי מלגנוב גרוטאות ולהשיג עליהן מחיר טוב בשוק השחור. הוא מחפש מישהי שקשורה לעבר שלו בגזרה תעשייתית שנקראת "מורלנה 1" ונמצאת על כוכב הלכת "פריקס", אבל בעקבות תקרית פתאומית הופך להיות מבוקש על ידי כוחות האבטחה של הכוכב – שהם לא האימפריה עצמה. עדיין לא, בכל אופן; בינתיים אלו קבלני משנה מקומיים שהאימפריה מעסיקה כי היא בעצמה עסוקה וגדולה מדי.

אבל כל הפיסקה האחרונה לא מכינה אפילו טיפ-טיפה למקומות אליהם אנדור לוקחת את צופיה. התיאור האמור מכסה בערך רבע שעה מהפרק הראשון, ומכין את הפרמיס של שלושת הפרקים הראשונים – אבל מיד אחר כך, הסדרה לוקחת סיבוב חד ומעבירה אותנו למשימה חדשה בלוקיישן חדש, ובדיוק כשחשבתם שהבנתם לאן זה הולך, שלושה פרקים אחר כך זה קורה שוב. וארבעה פרקים אחר כך עוד פעם, רק שבפעם השלישית הזו אנחנו גם חוזרים לעלילה של הפרקים הראשונים וסוגרים אותה בצורה מספקת ומרשימה.

הבניה החכמה הזו היא בעצם התמצית של הבסיס לסדרה המעולה שהיא "אנדור": כתיבה שיטתית של סיפור מבריק, שהיא מוצלחת בפני עצמה עוד לפני שנדון על הקשר לעולם "מלחמת הכוכבים". לכל דמות פה יש תפקיד עלילתי והיא גם מאופיינת היטב במינימום זמן המסך האפשרי, וכל קו עלילה גם משתלב בסיפור הגדול אבל גם עומד בפני עצמו; ובדיוק כשתחשבו "רגע לאן הסיפור ההוא הולך זה קצת מתפרק פה" אז תקבלו תשובה שמוברגת היטב לכל השלבים שראיתם עד עכשיו.

מה שמוביל אותי ל"מדוע זאת לא רק סדרה מצויינת, אלא הדבר הכי טוב שיצא מסטאר וורס מאז פרק 8": כי את כל הסיפור הנהדר הזה הכניס היוצר טוני גילרוי ללב ליבה של האימפריה שכבר חשבנו שראינו ממנה הכל. זאת סדרה של מלחמת הכוכבים, שמתרחשת בעולם המוכר לנו, אבל ממש מהר היא חובטת לנו בפרצוף ומסבירה לנו כמה לא באמת הכרנו שום דבר. היו ב"רוג אחת" כמה רגעים שהמחישו את הוייב המלוכלך והאכזרי של חיים תחת אימפריה רצחנית ושיכורת כוח, אבל עד סוף הסרט עם קרב החלליות הענק והארוך מדי שכחנו מהם; כאן זה פחות או יותר הקטע לאורך כל הדרך.

הכתיבה מדהימה גם בריאליסטיות שלה. האכזריות של המכונה מגיעה כאן לביטוי חזק שעומד בכבוד גם בהשוואה לסדרות פשע מוכרות ומהוללות. הקלות שבה נלקחת החירות מאנשים, המחיר הזול להכאיב של חיי אדם; ומה שהכי משמעותי זה שכל הנבלים כאן רחוקים שנות אור מההוא עם הקסדה השחורה וקשיי הנשימה. הם לא מונעים על ידי אהבה נכזבת או תאווה אדירה לכוח, הם פשוט פקידים בחברת ענק פשיסטית שמתגמלת אותך על רעיונות חדשים לרמיסת הנתינים הפשוטים והשליטה בחיי היומיום שלהם – לראות למשל את המפקחת מירו יצמרר אותי כעת יותר מחרב אור אדומה שכבר ראיתי מיליון פעם.

מה שפוגע בנקודה אפילו עוד יותר מדמויות הנבלים, הן דמויות הגיבורים. את מחירם הזול של חיי אדם אצל הנבלים אנחנו מכירים, אבל לא כל כך את המחיר היקר להחריד של המאבק למען החופש, ולא את הדרך המפותלת והמרגיזה שמורכבת מהמון פעולות לא הרואיות בכלל שבכל זאת חייבים לבצע. לממן פעילות של מרד, אפילו נידחת, מתברר כמשהו מאוד לא פשוט.

זהו דבר נוסף שעובר כחוט השני בשנים עשר פרקי הסדרה: האיטיות, המתודיות. דברים לא קורים סתם כי צריך להגיע לטוויסט העלילתי הבא; כל אירוע מוביל לאירוע אחר. כל מהלך נגרם בגלל מהלך שקדם לו. אם צריך לארגן משהו, אז זה דורש זמן, וסבלנות, ומשאבים, ויהיו לזה מחירים. אולי זה עלול להרחיק צופים קצרי רוח, אבל זו תהיה טעות לנטוש, כי התגמול על הסבלנות הזו מפצה על ההמתנה בריבית דריבית. וכל זה מבלי להרחיב על הצורה שבה הסדרה סומכת על צופיה שוב ושוב, ולא מאכילה בכפית בשום שלב; אין כאן קלוזאפים מיותרים של דרמה ולא רגעי הפנמה של אירועים, ואם דמות פלונית אומרת "אנחנו שבעה בצוות" ויש מסביב רק שישה, אף אחד לא ישאל במקומכם "רגע איפה השביעי" כי חבל על הזמן – התשובה תגיע בהמשך ותקבלו אותה יחד עם הדמויות.

ומה עוד יותר מדהים? שאיכשהו, למרות הסיפור שהוא בעיקרו תפור ומהודק כמו המדים המגוהצים של המפקחים במשרד לביטחון האימפריה, גילרוי עוד מצליח להכניס כאן מסר מפתיע על כוחה האכזרי של המקריות, שבעולם של אימפריה פשיסטית כזו יכולה להיות גרועה בהרבה מסיכוייך למות בקרב אקדחי לייזר.

הביצוע של התסריט המצוין הזה נעשה ללא רבב בזכות שני דברים עיקריים: ויזואליה מוקפדת בטירוף שמשרתת ברצף את הריאליזם ה"מלוכלך" של הסדרה (אפילו הפתיח הקצר מרהיב ממש), ושחקנים מעולים אחד אחד. את הויזואליה צריך פשוט לראות כדי להתרשם, אז ארחיב על הצד השני של ההצלחה הזו: השחקנים. דווקא דייגו לונה עצמו לא קופץ מהמסך בהופעה היסטרית, למרות שהוא עדיין מצוין; אלו דמויות המשנה שסביבו שמפגיזות כל אחת בתורה, ושתיים מתוכן מעלות את הרף ל"חבר'ה שם באמי, אם אתם לא נותנים לאחד מאלו פרס אפשר לסגור את המועדון".

כי אדריה ארג'ונה נהדרת בתפקיד מכרה/חברה של אנדור, פיונה שו מגלמת את האמא המאמצת שלו ומקבלת לקראת הסוף נאום הירואי פנטסטי שבסיומו כמעט מחאתי כפיים, דניז גוב מצמיתה בתפקיד המפקחת המוצלחת מדי של האימפריה, ג'נביב אוריילי עושה יופי של עבודה בתפקיד הסנאטורית מון-מותמה שצריכה לתפעל את כלכלת המרד מאחורי הקלעים וקייל סולר מצליח לגרום לנו אמפתיה לדמות נבל מטופשת-לכאורה שעל הנייר ממש לא אמורה לעבוד.

אבל כל אלו מתגמדים למול הופעת היחיד של שני שחקנים נפלאים הזוהרים מעל כולם: סטלן סקארסגארד ואנדי סרקיס. סקארסגארד מגלם סוחר נשק מסתורי שמפעיל את המרד המתהווה, ובגלוי הוא סוחר עתיקות מכובד שמחזיק את החנות שלו בלא פחות מאשר קורוסנט עצמו, העולם של הסנאט. הוא מדהים בגילום שתי הזהויות עד לניואנסים הקטנים ביותר, ובדיוק כשהתחלתי להתרגל לנונשלנטיות שבה הוא עשה את העבודה הזו, גילרוי כתב לו מונולוג מדהים שטס מבחינתי להיכל התהילה של המונולוגים הגדולים בטלוויזיה מכל הזמנים.

לידו, עם פחות זמן מסך אבל מותיר רושם עז לא פחות, נמצא אנדי סרקיס. להרחיב על התפקיד שלו יהיה קצת ספוילר, אז אסתפק בלומר שגם הוא מקבל מונולוג מוטיבציה יפהפה ושהצורה בה קו העלילה שלו נסגר היא מופת לכתיבה ולביצוע של דרמה ריאליסטית.

אז כן, "אנדור" היא סדרה מוצלחת, בוגרת, מושקעת, ותאמינו לי שגם אחרי אלף מילה עוד נותרו לי שבחים להגיד עליה (קרב החלליות הקצר והיחיד בכל העונה, למשל, מצליח להיות מגניב יותר מסיקוונסים שלמים בשלוש העונות של המנדלורי). בדיעבד, היא גורמת להבין שהקטעים הטובים של "רוג אחת" אכן שייכים לטוני גילרוי, שהפעם קיבל את המושכות לבדו והנפיק משהו שהוא (קרוב מאוד ל)יצירת מופת. אז לא שהייתי מנחש את זה בתחילת השנה, אבל "אנדור" היא סדרת השנה שלי וגם של כמה שנים טובות אחורה; נותר רק לחכות לעונה השניה כדי להוריד את המילים שבסוגריים מהמשפט הקודם.


ובסוף-סוף הפרק האחרון ישנה סצנת-אחרי-הכתוביות קצרצרה שסוגרת פרט קטן של אחד מקווי העלילה בעונה, ומצליחה בו זמנית גם להיות רפרנס נהדר לעולם המוכר וגם להמשיך עם התימה העקבית שלה עד הרגע שאחרי האחרון.