ביקורת: הפייבלמנים

הסרט החדש של ספילברג הוא שלושה סרטים במחיר אחד, והיה אולי עדיף אם היה רק שניים - ובכל זאת מדובר בסרטו הטוב של ספילברג מזה עשור.
שם רשמי
הפייבלמנים
שם לועזי
The Fabelmans

כששמענו לראשונה על "הפייבלמנים", הכותרות דיברו על סטיבן ספילברג ש"עושה רומא" ומצטרף לטרנד שסחף את במאי הוליווד, ביניהם קוארון, ריצ'רד לינקלייטר, וקנת בראנה. אך צפייה בסרט מגלה שיש הבדל ניכר בין אותם סרטים ו"הפייבלמנים" – הסרטים הללו היו סרטים שלא התמקדו בסיפור הבמאים, אלא בסביבה שלהם: מכתב אהבה לבלפסט, או לעוזרת שגידלה אותו, או לרגע מסוים בשנות השישים ביוסטון. הבמאים הללו, בחוכמה, לא שמו את עצמם במרכז. ספילברג לעומת זאת לא מאמין בצניעות הזאת, ולא מצדיע כאן לאריזונה או ניו ג'רזי או משהו כזה – הוא עושה סרט על ספילברג הצעיר, מעין פריקוול למעלליו. כלומר, כן, הוא קורא לדמויות בשם משפחה אחר, ומתמקד לא מעט בהוריו, אבל ביקום אחר לסרט הזה פשוט קוראים "ספילברג: ההתחלה".

ובכל זאת, ספילברג יודע ששיר הלל לעצמך זה קצת מוגזם, ולכן "הפייבלמנים" הוא שלושה סרטים במחיר של אחד: דרמה משפחתית מעניינת, סיפור התבגרות מתוק להחריד, וסיפור ביופיק גנרי שנראה כאילו הוא עוקב אחרי ספר הוראות סרטי הביופיק הגדול. אלו לא לחלוטין סרטים נפרדים, והרבה פעמים הדרמה המשפחתית באה עם סיפור ההתבגרות, או שסיפור ההתבגרות בא הביופיק וכן הלאה; אבל בסרטו הטוב ביותר של ספילברג מזה עשור לפחות, אין ספק שיש חוליה חלשה, והיא כל פעם שאנחנו צריכים להעמיד פנים שהסצנות שבהן אנחנו דנים על עתידו המקצועי של סם פייבלמן – בן דמותו של ספילברג – מלאות בסימני שאלה לגבי לאן הוא ילך, או במשפטים שלא יצאו מכל החורים בשלל סרטי ביופיק אחרים, כולל, למען השם, הפארודיה עליהם של ווירד אל.

כאמור, הביופיק מיותר – נחמד לראות את ספילברג מחווה לעצמו, ובעיקר לשלל הסרטים הביתיים שהפיק באותם גילאים ולרובנו לא תהיה הזדמנות לראות – אבל למי שלא ביוגרף חובב של ספילברג ולא מעוניין באותן ביצי פסחא, קריצות ורמיזות, מדובר בקו עלילה חלש למדי שמוצה כמעט בכל סרט על כל אמן אי פעם. מה שאני אומר זה שאל תיפלו מהכיסא כאשר מתייחסים לשאיפות הקולנועיות שלו כ"תחביב", אני לא רוצה שתיפצעו חלילה.

למזלנו, זה חלק יחסית קטן מהסרט, שמוקדש יותר למשהו שלא חשבתי שאי פעם נראה בסרט של ספילברג: דמות אב נוכחת, אוהבת וטובה. הסרט מתאר את משפחתו של ספילברג לאורך עשור, ומתמקד במערכת היחסים של אביו ואימו, שיודעת עליות וירידות בשל הקידומים בקריירה של אביו שגוררים את המשפחה לשלל מקומות. הסרט הוא מעין ניסיון של ספילברג למשהו בין טיפול פסיכולוגי מאוחר לעצמו למכתב התנצלות עבור דמויות האב בכל הסרטים שלו. כאמור, החלק הזה זוכה לתואר המאכזב משהו של "מעניין" – משהו שצריך לחשוב עליו ולהרהר בו, לראות איך ספילברג מפרק אותו, להתבאס קצת על מקומות מסוימים ולהריע במקומות אחרים; משהו שמדברים עליו בהשוואה לתפקידי המגדר בקולנוע וכו' וכו'. נו, דרמה אוסקרית שכזאת, עשויה בידי אשף קולנוע כמו ספילברג. גרוע זה בטח לא. את ההורים משחקים פול דיינו ומישל ויליאמס, צמד שחקנים שהיה לי מוזר לגלות שהם בערך באותו גיל (היא גדולה ממנו בארבע שנים). ויליאמס זוכה לתפקיד האם האמנותית שמתקשה להסתגל לשינויים ומנסה לתמוך בבנה בזמן שהיא מנסה לתמוך בעצמה – תפקיד יותר מוחצן מעצם היותו, ואני מודה שבניגוד לאחרים, אני לא חושב שמדובר בהופעה שמתקרבת בשיאי הרגישות שוויליאמס מסוגלת להגיע אליה. משהו בה כמעט כפוי. דאנו, לעומת זאת, מצליח לגלם באופן מושלם אדם שמנסה להיות טוב, ומצליח לרוב. דיינו לא פעם נדחק בשנים האחרונות לתפקידים קריפיים או קיצוניים, והיה משהו כל כך מחמם לב בלראות אותו מגלם אדם פשוט ונחמד.

אבל אם אנחנו מדברים על שיאי המשחק בסרטו של ספילברג, אנחנו בעצם מדברים על אחד משניים: ההופעה הנהדרת של השחקן שמגלם את ספילברג הנער, גבריאל לה-בל, או הופעות האורח והמשנה שכל אחת מהן כל כך טובה ונהדרת עד שקשה לדרג מי יותר מוצלחת ממי. נתחיל מלה-בל: בסרט שהיה יכול להיות שיר הלל ובו סמי פייבלמן הוא בחור מושלם ללא פגמים, ספילברג המבוגר מטיח בעצמו הצעיר לא מעט האשמות. וזה עובד, וזה נכון, וזה חשוב כי זה הופך את דמותו של פייבלמן לאנושית. למישהו שאנחנו יכולים לראות את ההתלבטויות שלו, לחוש אותן בגופנו, לכעוס כשהוא מקבל החלטה שאנחנו נגדה ולצהול כשהוא הולך בכיוון שאנחנו רוצים. אפילו שמדובר כאן מילולית ב"מרי סו" – ספילברג הרי כותב כאן, עם טוני קושנר, על עצמו – ספילברג מתרחק ומסתכל על עצמו כדמות מורכבת שטועה הרבה בדרך למצוא את עצמו, פוגעת באחרים, אבל אפשר לראות תמיד שהלב שלה במקום הנכון. ולה-בל מצליח לקלוע בדיוק למורכבות הזאת.

ובכל זאת, הרגעים הכי זכורים בסרט הם הופעות האורח והמשנה, בדיוק בחלקו האחרון של הסרט שבו ספילברג מתעסק בז'אנר שהוא אף פעם לא עשה: סרט תיכון. ומבאס לגלות שספילברג ממש טוב בז'אנר הזה, כי עכשיו נותר לנו רק להתבאס על ה"אמריקן גרפיטי" שלו שלעולם לא קרם עור וגידים, בזמן שספילברג עבר מסרטי מבוגרים לסרטי ילדים. בחלק של סרט התיכון, שמגיע לקראת סוף הסרט ומרים אותו – מדובר באחד מהסרטים הנדירים של ספילברג שמשתפרים ככל שהם מגיעים לסיומם – רבות הופעות הקצרות ומתבקש לדרג אותן, אבל אני לא בטוח איך: ג'אד הירש הוא פרץ אנרגיה שמגיע לחיי משפחת פייבלמן ערב אחד ונעלם בבוקר, לא לפני שהוא מספיק לתת לסמי הצעיר כמה תובנות חשובות בנוגע לאומנות ולמשפחה. לעומתו, קלואי איסט נכנסת באיחור לחייו של פייבלמן, אבל בצורה שמאזנת באופן מושלם את הרומנטי, הדרמטי והקומי. דיוויד לינץ' מגיע גם הוא לסצנה קצרה, חשובה, וקורעת מצחוק ואוקס פייגלי כאילו בא לאזן את החוויות החיוביות שלו מהתיכון כדמות ביריון שהיא בו זמנית חד ממדית ומלאת ניונאנסים.

עם זאת, בכל זאת יש אחד שזוהר מעל כולם: סם רכנר בתפקיד לוגאן. הכוכב של בית הספר שהיה קל מאוד לספילברג למסגר כביריון או מאפשר-ביריונות, אבל הוא מציג אותו באופן מורכב הרבה יותר שמזכה את הסרט באחת מהסצנות הכי טובות, נו, אולי בסרט של ספילברג אי פעם. סצנה שמדברת על קולנוע לא רק בהערצה אלא גם ביראה, ובדיון עמוק בדימוי הקולנועי שנוצר ושנמצא בבסיס העשייה הקולנועית.

לא הכול עובד ב"פייבלמנים", והרחשושים סביבו כסוחף אוסקרים נראים לי מוגזמים. אבל אין ספק שמדובר בסרט הכי טוב של הבמאי מזה עשור, ואולי יותר, תלוי איך אתם מרגישים כלפי "לינקולן" ו"הרפתקאות טין-טין". לכן אולי עדיף לכם לראות את הסרט עוד עכשיו, לפני שהוא מתקבע כסרט שזכה באוסקר כסרט הטוב של השנה וכשהוא עדיין פשוט עוד סרט של אחד מאגדות הקולנוע שלנו, שהוא במקרה גם ממש טוב. רגע לפני שההייפ סביבו נהיה מוגזם, בואו לראות סרט התבגרות מקסים, בעסקת חבילה עם דרמת מערכות יחסים עשויה היטב וגם, נו, עוד איזו שטות של ביופיק. כשהכל בא במחיר של כרטיס אחד, למה סתם להתלונן?