הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ראשון

סרט מספר 7א' בסדרת הארי פוטר הוא כל כך טוב שיש סיכוי מצוין שתצאו ממנו מדוכאים.
שם רשמי
הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק ראשון
שם לועזי
Harry Potter and the Deathly Hallows
סרט מס' 7 בסדרת הארי פוטר

יש סיכוי טוב שתצאו מהסרט השביעי של הארי פוטר מדוכאים.

לא משום שהעיבוד הקולנועי שחט את הספר האהוב, או ששוב נתנו את השורה של רון להרמיוני, או שלא היה מספיק סנייפ (רק סצינה אחת?! את הכסף!). הסיבה ש"הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ראשון" די מדכא היא שהוא מבוסס על החצי הראשון של הספר "הארי פוטר ואוצרות המוות", שהוא חצי ספר די מדכא.

העובדה הזאת הופכת את "הארי פוטר 7א'" לסרט שונה מאוד מכל הקודמים בסדרה. אם אתם מתייחסים להאריפוטריאדה השנתית כשעתיים של בידור לא מחייב, עם הרבה אפקטים צבעוניים, ילדים עושים קטעים וסוף טוב בסוף, אתם לא הולכים ליהנות מהסרט הזה. פשוט לא. יש בו אקשן (טוב), יש בו פעלולים (מעולים) ויש בו קטעים מצחיקים (כולל דניאל רדקליף בחזיה), אבל המינון שלהם נמוך בהרבה מבכל סרט אחר בסדרה. הקצב איטי, והאווירה הכללית קודרת ומעיקה כמו בסרט מלחמה.

כל זה לא הופך את הסרט לרע. להיפך, זה לא רק אחד הסרטים הטובים בסדרה, אלא סרט מצוין בכל קנה מידה. אבל זה הארי פוטר למתקדמים – כאלה שלוקחים ברצינות את איומו של וולדמורט על עולם הוגוורטס, ראו את כל הסרטים (או, עדיף, קראו את הספרים) ושמו לב לפרטים. אם לרוב הסרטים הקודמים אפשר היה להיכנס גם בלי ידע מוקדם, וליהנות מהאקשן גם בלי להכיר מאה אחוז מהדמויות, הסרט הזה מחייב ידע מוקדם בתולדות הארי פוטר. הוא כולל הופעות או התייחסויות כמעט לכל דמות שהופיעה לאורך כל ששת סרטי הסדרה, והרבה פרטים – מחפץ שהופיע לאחרונה בסצינה הראשונה של הסרט הראשון, ועד להתייחסות להורקרוקסים, שטבעם הוסבר רק בסרט השישי. אם לא עשיתם את שיעורי הבית, פשוט לא תבינו כלום.

וכמובן, אין לו סוף. הנקודה שבה הסרט מסתיים ומכריז "המשך בעוד שמונה חודשים" היא לא בדיוק בקליפהאנגר, אבל היא נקודה שבה מצב הדברים מעולם לא נראה גרוע יותר. שום ניצחון, קתרזיס או חלוקת מדליות לילדים הגיבורים ששוב הצילו את המצב. סרט ילדים זה בטח לא, ואם אתם מחפשים בידור קליל ולא מחייב, לכו לסרט אחר.

כשהוכרז ש"הארי פוטר ואוצרות המוות", יחולק לשניים, נשמעה ברחבי העולם נחרת "טוב, לא חשבנו אחרת" גלובלית. המניעים לפיצול הזה שקופים יותר מגלימת היעלמות. לאולפני וורנר היתה ביד אווזה שמטילה ביצי פלטינה בשווי מיליארד דולר כל אחת – למה שישחטו אותה כשאפשר לסחוט ממנה עוד ביצה אחת? אבל לא משנה מאיזה מניעים חמדניים נבעה ההחלטה לחלק את "הארי פוטר 7" לשניים, זאת היתה ההחלטה הנכונה.

בעיה קבועה של כל הסרטים בסדרה עד היום היתה שאף פעם לא היה להם זמן לנשום. כל אחד מהם דחס שנה של התרחשויות, וספר של מאות עמודים, לתוך שעתיים וחצי, ולכן לא היה זמן לשום דבר שאינו סצינת שיא. הבחירה לפרוש את "אוצרות המוות" על פני חמש שעות נותנת לסרט, סוף סוף, זמן לנשום, וגורמת לי לרצות לראות את הגירסה הלא-קיימת באורך הכפול של כל אחד מהסרטים הקודמים (אוקיי, לפחות סרטים מס' 4 והלאה). נכון – הרבה מהסרט הוא "תקופת הקמפינג" הידועה לשמצה, שבה הארי, רון והרמיוני לא עושים הרבה חוץ מלשוטט ביער, לשבת באוהל, להיות מבואסים ולריב זה עם זה. תוכלו לומר שזה משעמם. בספר, זה בהחלט היה. אני שמחתי שהחלק הזה נכלל בסרט ולא קוצץ, כי שום דמות לא יכולה לחיות רק מסצינות אקשן. החלק הזה של הסרט, שלאורך רובו מופיעים שלושה שחקנים בלבד, היה אסון אילו השחקנים (והבמאי) לא היו עומדים בזה – אבל הם עוברים את המבחן. העובדה שאמה ווטסון היא שחקנית מצוינת (ויפהפיה) לא מפתיעה אף אחד בשלב זה, אבל גם דניאל רדקליף – אותו בול-עץ חסר כשרון מהסרטים הראשונים – גדל, למד והפך להיות שחקן יותר מבסדר.

הסרט אפילו מקדיש שתי דקות שלמות(!!) לסצינה שבה הארי והרמיוני רוקדים לצלילי ניק קייב. ספוילר לסצינה: שום דבר חשוב לא קורה. וולדמורט לא קופץ מתוך הרדיו. ניק קייב לא לוחש את מילות הקסם של לחש סודי ביותר שיהווה נקודת מפנה במלחמה. אבל זאת בכל זאת סצינה מצוינת, שמעמיקה בלי מילים שתי דמויות, וגרמה לי לאהוב אותם יותר. ואם אין לכם קצת סבלנות לשתי דקות כאלה בין דרקון לבין פיצוץ, תמשיכו לראות סרטים לילדים.

וחוץ מזה? הסרט מצולם נהדר. המוזיקה אינה כוללת את נעימת הארי פוטר אפילו פעם אחת. יש סצינת אנימציה אחת מדהימה. יש סצינות אימה מכובדות לכל דבר. יש אפילו סצינת סקס, סוג של (עכשיו זה רשמי: סדרת "הארי פוטר" כוללת יותר סקס מסדרת "דמדומים").

חוקי הטבע הקולנועיים גורסים שסדרות סרטים מתחילות טוב, ואז נחלשות. השאלה היחידה היא האם ההידרדרות תהיה איטית או מהירה. סדרה שבה הסרט הראשון הוא לא הסרט הטוב ביותר היא דבר נדיר, וסדרה שבה הסרטים השישי והשביעי מתעלים עשרות מונים על הראשון היא דבר שלא קורה. אבל אחרי שבעה מתוך שמונה סרטים אפשר לקבוע ש"הארי פוטר" הוא התופעה החד-פעמית הזאת: סדרה שהתחילה לא-משהו, ומאז רק הולכת ומשתפרת. קשה לשפוט סרט בלי לראות את הסוף, ול"הארי פוטר ואוצרות המוות" עדיין אין סוף. אבל אם החלק השני, שייצא ביולי הקרוב, ישמור על הרמה של החלק הראשון – אז יש לנו כאן אפוס פנטזיה שעומד בשורה אחת עם "שר הטבעות", ובמאי – דייויד ייטס – שמוזנק מיידית לשורה הראשונה של האנשים שאני רוצה כבר לראות את הסרט הבא שלהם, אפילו אם הוא לא כולל את סנייפ.

.To be concluded