ביקורת: היט מן

קצת קלטת אודישן לגלן פאוול, קצת הרהורים פילוסופים על זהות ויצוג במדיה אבל בעיקר פשוט קומדיה רומנטית מוצלחת.

מה שאולי הכי מרשים ב"היט מן" זה הצניעות שבה הוא מתנהל. מדובר, בעצם בדיון פילוסופי על זהות, בדיון מוסרי על ענישה, רצח ומה שביניהם ובדיון מטא קולנועי על דמותו של הרוצח השכיר – וכל זה בלי שהוא אי פעם מנסה להיות משהו אחר מקומדיה רומנטית, עם קצת מתח, על בחור שנקלע לעבודה מאוד ספציפית, מתאהב בבחורה, שמתאהבת בו – אבל מסתיר ממנה משהו שיאיים על מערכת היחסים שלהם.

גארי ג'ונסון (בחור שהיה באמת, אם כי משלב מסוים הסרט נוטש כל קשר לחייו) הוא מרצה לפילוסופיה באוניברסיטה של ניו אורלינס. הוא לא בחור סוער או מעניין מדי, ולמרות שמגלם אותו גלן פאוול, אנחנו גם משתכנעים שהוא לא הבחור הכי כריזמטי או לוהט בסביבה אלא רווק בגילאי השלושים שחי עם שני חתולים ומבלה את זמנו בצפרות. אה, ובהתנדבות עבור המשטרה המקומית. לא משהו מסעיר מדי – נכון המכוניות הגדולות האלה שבהן יש את האנשים שעוזרים לגיבור ששם על עצמו מכשיר הקלטה? זה גארי. 

עד שיום אחד, סט של נסיבות מוציא אותו מהמכונית ושם אותו מול אדם שאותו הוא מנסה להפליל. אתם מבינים, אותו אדם משוכנע שהוא הולך לדבר עם רוצח שכיר, וגארי צריך להעמיד פנים שהוא כזה כדי שהוא יעביר לו את הכסף, יודה שהוא מנסה להרוג מישהו – ואז המשטרה תוכל לתפוס אותו. 

לא רק שגארי לא מפשל בזה – הוא ממש טוב בזה, מסתבר. ובעוד שקודמו בתפקיד נשען בעיקר על הביטחון העצמי שלו, גארי לוקח את התפקיד החדש שלו ברצינות וממציא רוצח שכיר ייחודי לכל אדם שמנסה לשכור אותו, במה שהוא במקביל רצף אודישנים מוצלח למדי של גלן פאוול לתוכנית מערכונים, וגם כמה מהסצנות היותר משעשעות של הסרט. 

וכל זה טוב ויפה עד שיום אחד – יום אחר, כן? לא יכול להתרחש כל כך הרבה באותו יום – מגיעה אליו מדיסון, מתיישבת, ונוצר ביניהם קליק. היא במערכת יחסים נוראית ורוצה לצאת ממנה, וגארי לא יכול לתת לה להיכנס לכלא אז הוא מצליח לשכנע את מדיסון לנסות משהו אחר במקום לזרוק את החיים שלה לפח. מכיוון שכל זה קורה בחצי השעה הראשונה של הסרט, אפשר להניח שהקליק שהיה ביניהם יימס (מה שיקשה לאכול אותו, אבל זה לא משנה, בשלב הזה הם בעיקר שוכבים), ושהעלילה רק תסתבך מפה. 

העלילה הקלילה הזאת, נשענת בעיקר על שני דברים: גלן פאוול ואדריה ארחונה. פאוול נמצא באמצע שנה שאמורה להיות "שנת הגלן פאוול" בין "היט מן", הנשורת של "רק לא אתה", ו"טוויסטרס". לכל הפחות, ב"היט מן" הוא מוכיח שהוא הרוויח שנה שכזאת ביושר. ההופעה שלו ב"היט מן" מצליחה להיות מצחיקה מאוד, כריזמטית ביותר, מושכת וגם, בתוך כל זה, פשוט טובה מאוד. זה החומר ממנו הופכים לכוכבי קולנוע. ואם זה לא מספיק, החצוף גם לקח חלק בכתיבת התסריט המוצלח למדי. אז זה לא רק שהוא יודע לשחק מצחיק – הוא גם יודע לכתוב כמו שצריך. טוב לדעת שיש לו קריירה שנייה בשרוול במידה וכל העסק של להיות כוכב קולנוע לא יעבוד לו. אם כי לא ברור לי איך מישהו יכול להגיד משהו כזה אחרי צפייה ב"היט מן". 

קל לשכוח בכל זה את אדריה ארחונה – אחרי הכל היא לא לבושה באמצע הסרט כמו טילדה סווינטון ומדברת במבטא בריטי מצחיק – אבל היא נהדרת פה לא פחות, אם לא יותר, כדמות הרבה יותר מעניינת מגארי. כי בעוד שגארי משקיף על רוב הנעשה בחייו מהצד, מה שנותן לו לגלם דמויות בהצלחה יתרה – מדיסון אשכרה חיה את החיים שלה, וצריכה להתמודד עם בחירות טובות כרעות שהיא עושה. מדמות שמתחילה כאינטרס אהבה שקל להבין איך גארי נופל בקסמה, היא הופכת לדמות מורכבת יותר שממש לא שם רק בשביל לתת לגארי להכות על חטאיו ולגשר על הפער בזהות שלו בין מי שהוא באמת ומי שהוא מציג את עצמו למאדי. אז כן, היא כנראה לא תזכה לכותרות "השנה של" למרות תפקידים בהמשך השנה ב"צאי מזה" ו"בורדרלנדס", אבל אני מקווה שההופעה שלה תשיג לה את התפקידים המצחיקים והמגניבים שמגיעים לה. 

וכן, מי שיבוא ל"היט מן" עבור קומדיה רומנטית לוהטת יקבל בדיוק את זה – סרט מאוד מצחיק, מאוד רומנטי, מאוד סקסי, ומאוד חמוד. אבל מה שדוחף אותו ל"נהדר" זה דווקא כל הדברים הנוספים שהוא עושה בזמן שהוא פשוט קומדיה רומנטית טובה מאוד. 

כי כאמור, בין לבין כל זה, הסרט משתעשע עם פרויד, ניטשה, ויונג על שאלת הזהות, עם התלבטויות בנוגע לשאלה מה הדרך הנכונה לטפל בפושעים ואנשים שמדרדרים את החברה, עם צביעות ועם העובדה שנו, אין באמת דבר כזה "רוצח שכיר מקצועי". כן, יש בהחלט אנשים שיקחו כסף כדי להרוג אדם אחר, ויש בהחלט אנשים שישלמו – אבל רוב המיתולוגיה שיש לרובנו בראש כשעולה המילה "רוצח שכיר" היא בדיוק זאת: מיתולוגיה מודרנית שמוזנת מסרטים, סדרות, ספרים, קומיקסים ובטח גם איזה שיר או שניים. הסרט, באופן הזה, בודק את מקומם של סרטים בתוך עולם הדימויים שלנו. זה לא הומור מטא כמו שהוליווד אוהבת, אלא בחינה יותר חשאית סביב הנושא ושאלות שמתקשרות שוב לזהות: כמה מהאינטראקציות שלנו נבנות סביב קלישאות הוליוודיות. זה נשמע כמו משהו כבד אבל כאמור – הסרט אף פעם לא באמת עוסק בזה, ואף פעם לא מטריח את הצופה שבא לראות אנשים מספרים בדיחות ומתנשקים ליותר מזה. 

הצניעות הזאת נהיית ברורה יותר כשרואים מי ביים את הסרט – ריצ'רד לינקלייטר. שם שמפתיע לראות מאחורי סרט שכזה עד שנזכרים שדי מפתיע לראות את השם של לינקלייטר מאחורי כל סרט שהוא לא המשך לסדרת "לפני". אין שום שלב בפילמוגרפיה שלו שהוא עקבי, והחזרה של לינקלייטר לקולנוע יותר מתקשר ומיינסטרימי, וההוכחה שהוא טוב מאוד בז'אנר, לא אמורה להפתיע את מי שזוכר שלינקלייטר אחראי גם ל"רוק בבית הספר". שזאת קבוצת אנשים שברובה צריך להזכיר לה את העובדה הזאת כמה פעמים, כי באמת מה הקשר. 

לינקלייטר הוא במאי שאני אוהב, אם כי מדי פעם מרגיש קצת בודד במערכה – אף אחד לא ראה את "חברים לחיים", מעטים ראו את "אפולו 10 וחצי", ואפילו אני לא ראיתי את "איפה את, ברנדט". באמת שאין קשר תימטי אחיד בין כל הסרטים שלו, אבל את כולם מאפיינים לרוב אהבה וקבלה של הגיבורים שלו לצד צניעות בשאיפות הקולנועיות שלו. הסרטים של לינקלייטר תמיד מרגישים כמו סרטים של מישהו עם אגו קטן לעומת האפוסים הגדולים של ענקי הקולנוע, והם מרוויחים לא מעט בתוכן שלהם – לצד ההפסד של אנשים שיבואו להתלהב מהסרט, כי מה לעשות: רוב האנשים עדיין מעדיפים להיסחף באפוס אפי באפיות שלו. 

את השבחים על "היט מן" אנחנו שומעים כבר קצת יותר מחצי שנה, וכיף לבוא לאשש אותם על המסך הגדול (טוב, בסדר, אני ראיתי בסקרינר. אבל אתם יכולים להרוויח חוויה יותר טובה משלי!). כן כדאי להגיד שבניגוד לרושם שנוצר, זה לא סרט משנה חיים וברורה לי ההחלטה להוציא אותו לקיץ שכן הוא באמת הרבה יותר בלוק באסטר מאשר סרט שנועד לפרסים – וזה למרות שכל הגורמים בו לחלוטין ראויים לכל פרס שיתנו להם. אבל ההבנה שמה שאנחנו רואים זה לא הסרט הכי טוב אלא פשוט סרט שאמורים ליהנות מולו תיטיב איתו, כי כמו שכתבתי מה שמרגיש כמו מאה פעמים  – זה פשוט קומדיה רומנטית ממש טובה, וכדאי להתמקד בזה. זה שהיא גם חכמה, מעניינת, ומלאת רבדים – זה רק בונוס.