ביקורת מתגלגלת: מלאך משחית

סדרת האימה שהדבר הכי מפחיד בה היה איך שכאן התעללו בהפצה שלה.

עוד ביקורת מתגלגלת, אתם מכירים את העניין. שימו לב שיהיו כאן ספוילרים לפרקים, ובנוסף יש לוודא (למי שכותב תגובות) סימון ספוילרים לפרקים ספציפיים. לצורך העניין, ספוילר הוא כל פרט עלילה משמעותי, כולל הופעות של שחקנים מסוימים. 

 


פרקים 1 ו-2: "אוקסן אוקסן", "דב-בער מברודי"

ייאמר זאת לזכות תאגיד השידור – הם לכל הפחות מנסים לגוון את הקטלוג הישראלי עם סדרות בז'אנרים שפחות שכיח למצוא פה. לא תמיד זה מצליח אבל הכיוון מבורך. וכך אנחנו מוצאים את עצמנו בפני "מלאך משחית". לא סדרת המתח-אימה הישראלית הראשונה (הסדרה הראשונה היא, כמובן, החדשות), אבל עדיין בודדה יחסית במערכה.

אז בואו נתחיל בתיאום ציפיות לחובבי אימה: נכון לשני הפרקים הראשונים, מדובר יותר בסדרת תעלומה עם ניחוח על טבעי מאשר בסדרת אימה, אבל גם קשה להגיד שזאת סדרה בלי אימה. ההגדרה הכי מדויקת היא, כנראה, סדרה שפעם בכמה זמן נזכרת שהיא סדרת אימה ואז זורקת סצנה מעולמות האימה לצופים – האישה שמתקדמת באופן קריפי למצלמת אבטחה, איזה ג'אמפ סקייר, ואפילו איזו גופה של קורבן שמוצאת את מותה באופן פחות מנעים. זה לא אימה, אבל לפחדנים ביותר משבינינו זה גם בהחלט אומר שזאת סדרה שצריך לראות עם אורות דלוקים.

כשהסדרה צצה, הפרמיס שלה תואר כמשהו כמו "פיזיקאי חילוני ופסיכולוגית חרדית משתפים פעולה כדי לעצור שד" או משהו כזה. למזלנו, זה לא נראה כמו המצב נכון לעכשיו: במקום איזה סדרת דרמה של צמד "הפכים" שצריכים לשתף פעולה בעל כורחם, "מלאך משחית" מספר על באר ברודי (תום אבני והזקן המרשים של תום אבני), פרופסור לפיזיקה שהוא יוצא בשאלה מהקהילה החרדית ברודי (הלא קיימת בימינו בגלל שנכחדה בשואה). הוא חי את החיים שלו בנחת וברוגע, מסביר בנפנופי ידיים על משהו שאני מניח שפיזיקאים בקהל יוכלו להבהיר למה הוא שטויות ואז מסתבך בחקירה של אישה חרדית מהקהילה שרצחה את בעלה בערב חתונתם, ואז ציינה את שמו הקודם (דב-בער) לפני שיצא בשאלה, והצביעה על תמונה שלו. הוא מצידו לא מכיר אותה ולא יודע מה המשטרה רוצה ממנו, אבל מוצא את עצמו נגרר שוב לקהילה אותה נטש בגיל 18.

בינתיים, מלכי פרייס (ליעוז לוי), מנהלת מכון לשיקום נפשי לנשים חרדיות, בעיקר קיימת ומחכה שמשהו יקרה לה, אבל בהמשך הפרק הראשון גם היא נקשרת לענייני נשים חרדיות שעושות מעשים קיצוניים כשאחת מהמטופלות שלה שהשתחררו קופצת מבניין. נראה שהדמות השלישית בחשיבותה היא השוטר שחוקר את כל הפרשה, ג'ובאני (הישאם סלימאן) שעושה חיים קשים לבאר וחיים סבירים למלכי אבל אפשרי שכל התפקיד שלו יסתיים אחרי שהם ישתפו פעולה ביניהם.

הדבר הראשון שבולט בשני הפרקים הראשונים הוא "וואו, איזה מריחת זמן". זאת לא בדיוק תלונה – הפרקים כתובים היטב ומהנים לצפייה – אבל קשה לחמוק מהתחושה שמעט מאוד אשכרה קרה בשעה וחצי שאנחנו עם הסדרה עד כה. משהו גורם כנראה לנשים צעירות לעשות מעשים אלימים, וזה קשור כנראה לבאר הזה, אבל אולי גם למכון שמלכי מנהלת ואולי כל זה יוביל לאנשהו אבל כרגע, גם אחרי שני פרקים, עדיין לא הגענו ממש אל איזה חוף מבטחים שמבהיר לנו על מה הסדרה. הפרמיס כאמור מדבר על איזה שיתוף פעולה של באר ומלכי, אבל זה עדיין לא קרה. אני מבין שאנחנו בשלב האקספוזיציה, אבל ראבק – אקספוזיציה אמורה להסתיים בפרק הראשון. גם לא כל כך ברור עדיין, בעצם, מה האיום – מהפרסום מסביב לסדרה נראה שמדובר בשד, אבל הסדרה עצמה עד כה מתחמקת מתשובה ישירה ומלאה בכל מיני ניסיונות להפחיד אנשים עם מילים כמו "קבלה" ושירים ביידיש. בשורה התחתונה, שני פרקים לתוך הסדרה וקשה להגיד שהסדרה ממש חשפה את הקלפים שלה. יש מצב שזה לטובה – אין בעיה עקרונית עם סדרות שבונות את המתח שלהן לאט, בטח כל עוד כל שאר הדברים בנויים היטב – אבל גם קשה שלא לחוש שעריכה טובה יותר הייתה הופכת את צמד הפרקים הללו לפרק אחד, אם לא שני שליש פרק.

אני מניח שצופים רבים יבקרו את האמינות של הסדרה, ודווקא פה אני פחות קפדן. זאת סדרה שבאה בצורה מוצהרת ומודעת לעצמה להגיד "אוגה בוגה קבלה". אחרי שנים שהיינו צריכים לשמוע על "אוגה בוגה שדים נוצריים", מותר לנו לנפנף ידיים כדי ליצור משהו שהוא כמובן שטויות מוחלטות אבל שטויות מוחלטות שלנו. כאילו כן, לא יודע מי יועץ השמות בסדרה הזאת (אולי אותו בחור שקרא לדמות של חיילת ישראלית "סגן" ב"מלחמת העולם Z") ואין לי מושג למה החליטו להעביר את מחלקת פיזיקה אל הר הצופים כשהיא אמורה להיות בגבעת רם (גבעת רם זה גם מקום יפה! אפילו שאין לו מגדל גבוה באמצע שלו!) אבל כל זה נועד ליצור אווירה שהיא לא טיפשית, אבל גם לא נועדה להילקח ברצינות מדי. צ'יזבט שכזה. והרי גם דולי ככל הנראה לא הצליחה להחזיק סכין בצורה כל כך טובה, בטח כשהיא צריכה לעלות במדרגות.

וגם אם היו לנו עוד צ'יזבטים שכאלה בטלוויזיה הישראלית, ובטח כשאין לנו, "מלאך משחית" מצדיקה את הצפייה בה. אני לא יכול להגיד הרבה יותר מזה כרגע, אבל מכיוון שנראה שהיא מסוג הסדרות של "בפרק 4 הדברים מתחילים להיכנס להילוך מהיר", אפשרי שאת האיכות שיש לה כרגע על אש קטנה – אווירת מסתורין, ודיאלוגים כתובים היטב – היא תצליח להגדיל ולהגביר בהמשך.

מחשבות תועות:

  • לא תכננתי לציין את זה, אבל מעניינת השאלה האם הסדרה תעסוק – ולו במובן המטאפורי – בסוגייה הטרנסית. אני מציין את זה לא בגלל השחקנית הראשית של מלכי, אלא דווקא בגלל התגובה של באר לשם "הישן" שלו, כמו אותה זהות שהוא מנסה למחוק ולשכוח. אם כי כמו הרבה סדרות וסרטים שעוסקים בזהות, אני מניח שיהיה אפשר למצוא את זה אם נחפש ולהתעלם מזה אם לא.
  • תקשיבי, "מלאך משחית" אני… אני הבנתי שזה "האוניברסיטה העברית, הר הצופים, ירושלים". את לא צריכה לשים את הכיתוב הזה בכל פעם שרואים את המגדל הזה. אני… אני לא ילד מטומטם.
  • אני לא מנסה למשוך את השטיח מתחת לרגליים של כל הבסיס לסדרה, אבל למה בעצם המשטרה מתנהגת כאילו מקרה רצח מפוענח הוא חקירה פעילה? או התאבדות? ועוד כאלה שאין ביניהן קשר? אני מבין שצריך להניע דברים מנקודה א' ל-ב' והשוטר אכן מצליח לשכנע את הצופים בנחישותו שמה זה לא יכול להיות סתם דבר כזה שנשים ירצחו ויתאבדו חייב להיות גבר מאחורי זה אבל כזה, משטרת ישראל? שלנו? הסדרה הזאת בבירור לא מתקיימת באותו יקום של "מנייאכ".
  • מסתבר שבמקביל לשידור השבועי כל הסדרה עלתה בבת אחת, אבל באפליקציה של כאן שאף אחד לא משתמש בה. במקרה ומישהו בטעות כן ראה את כל הפרקים בכל זאת – נא לנהוג ביתר משנה זהירות ולא לרמוז אפילו על מה שקורה.
  • גילוי נאות: אחרי שכתבתי את הביקורת והלכתי ליצור את דף הסרט נפל לי האסימון שאביגיל בן-דור ניב (אחת מיוצרי הסדרה) ואני מכירים, או לכל הפחות הכרנו לפני 15 שנה כשלמדנו ביחד במכינה קדם צבאית. עשו עם המידע הזה כראות עיניכם.

פרק 3: אשת זנונים

מה בן אדם רוצה – להבין מתי לעזאזל עולים פרקים של סדרה שהוא צופה בה? זה יותר מדי לבקש?

אחרי שבשבוע שעבר מתברר שלא קיבלנו פרק חדש, ולמרות שבלוח השידורים אמרו שהשבוע ישודר פרק 2 – הנה בכל זאת עלה לו לרשת פרק 3. אולי עקב לחץ ותלונות, אולי כי בכל זאת התאגיד הוא חלק מהבירוקרטיה הישראלית הגדולה שצריכה לעשות דברים באופן מסובך.

ואכן, "אשת זנונים", הפרק השלישי, כאן בכל תפארתו והמצב, בהיעדר מילים אחרות – קצת מלחיץ. לאו דווקא בגלל מה שקורה על המסך (אם כי הפרק הזה בהחלט לוחץ קצת חזק יותר על האטמוספרה האימתית), אלא כי לא משנה מה הולך לקרות, יש לסדרה עוד חמישה פרקים לעשות את זה ובינתיים דב-בער ומלכי נראים בשלב ה"חמש דקות אני יורד רק מסיים כוס קפה וסיגריה" של ההתארגנות שלהם נגד המה-שזה-לא-יהיה.

ומה-שזה-לא-יהיה זאת שאלה ראויה ונכונה, בשלב הזה – אם אנחנו מניחים שכל המקרים המוזרים של מה שמתברר שהוא שלושה ימים בסך הכול (למה ומדוע זה כך לא ברור, מה רע בלקחת איזה שבוע הפסקה בין מקרה למקרה) אז הרי מה-שזה-לא-יהיה שעבר, אולי, בין הכלה ששיספה את הגרון ולאמא שהתאבדה לא היה יכול לחלטר בזמן הזה גם אצל הילדה בת ה-13 שניסתה להפיל על אחיה מכונת כביסה. כלומר, לא שאני מזלזל בשדים חלילה אבל או שהוא עובר מאדם לאדם, או שלא. אז האם יש כאן שני שדים? האם כל השדים כועסים על באר כי הוא מנסה לחקור את הוואקום? האם יש כאן שדה חרוצה במיוחד? או האם למרות הפרמיס של הסדרה עדיין כל זה סתם שטויות ומה אתם מאמינים בשדים בסדרה שכל הפרמיס שלה הוא שפיזיקאי ופסיכולוגית צדים שדים?

וכן, בשלב הזה כבר מתחיל להעיק כמה נראה שהדמויות הראשיות לא מודעות לתפקיד שהסדרה ייעדה להן. בעוד שבגזרת מלכי יש את עניין האיום החדש בדמות רוח'לאה ואשת הזנונים שהיא הביאה איתה, הרי שבגזרת באר הדברים כמעט ולא משתנים – באוניברסיטה מחליטים שיפסיק ללמד בזמן הקרוב עד שיעבור הזעם ובינתיים שיילך לשחק עם הוואקום הזה שלו, ובמקביל הוא ובת הזוג שלו עושים כמה שיחות כלליות לא מתחייבות. רק אחרי שמלכי מקבלת הערות לא הולמות על הידיים שלה מצד הדיבוק של רוח'לאה, היא מחליטה לפתוח איזה תיק של מטופלת בעבר ולגלות – שוב – את השם של דב-בער. מצד אחד, חשוד. מצד שני, תגידו, לא אמרנו שיש עוד עשרות דב-בער-ים? זה היה מס שפתיים או שבאיזשהו שלב נגלה שבאמת חלק מהשדים התבלבלו והתכוונו לדב-בער אחר בטוויסט סיטקומי?

בכל מקרה, באר ומלכי משתפים פעולה והולכים לבקר את אותה מטופלת, אז לפחות אנחנו בשלב של "הצמד חמד הזה משתף פעולה", אבל עדיין נראה שכל החלק של "והם חוקרים שדים, כן?" עוד לפנינו, ובקצב שהסדרה מתקדמת לא נראה שהוא ינחת במחוזותינו בזמן הקרוב, אבל אולי אני פסימי.

ואז מגיע הסיום ובחיי, מסכנה איטה. הלכה וטרחה והכינה קערת גירוש שדים רק כדי שיקראו את השם שלה באופן קריפי ואז הדבר הבא שנדע זה שהיא מתה באופן לא ברור. בהתחשב בכך שנראה שהמטופלות בשלב הזה יותר מכוונות למה שאמור להיות הקו של הסדרה, אני מתחיל להתחרט שאנחנו לא עוקבים אחר המעללים שלהן באופן צמוד יותר – ולו רק כי עכשיו כשאיטה מתה ומלכי הולכת לאן שבא לה, אני לא בטוח שיש מישהו אחר שמשגיח עליהן.

מחשבות תועות:

  • עוד עניין שלא עוזר לסדרה זה שנראה שלדמות של באר אין פרצוף אחר שאינו פרצוף התחת שלו. תום אבני הוא שחקן טוב, או לכל הפחות שחקן שיודע לעשות יותר מפרצוף "אוף" אחד ממושך. האם נזכה לראות במהלך הסדרה זכר לכל זה?
  • לרגע חשבתי שכל פרק ילווה בשיר יידיש ילדים קריפי אחר, אבל נראה שניצלנו מהאפשרות הזאת והפעם סתם שרו אותו בגרסה החמודה שלו.
  • אני מבין שזה אטמוספרי ושלא זאת הכוונה אבל קצת מצחיק שאחד מרגעי האימה אמור להיות נערה אוכלת.
  • אני אניח שזה פערי תרבות כאלה ואחרים, אבל בחייאת – ילדים מלשינים אחד על השני בכל דבר. אחותך מפילה עליך מכונת כביסה/מדיח כלים וכל מה שיש לך זה מבט קפוא? איפה "אממממאאאא, היא אמרה שעכשיו יהיה תורי להפיל את מכונת הכביסה מהמדרגות!"?
  • כמו כן, שלום, סליחה, למה הילדה בת ה-13 שלכם גוררת מלכתחילה מכונת כביסה במדרגות?
  • ג'ובאני בא להזכיר לכולם שהוא דמות בסדרה הזאת ושכנראה ממש אין לו מה לעשות במשרד שלו אם הוא בא לתחקר את החברה של מישהו שהוא אפילו לא באמת חשוד בתיק שלו שלא ברור אם הוא בכלל פתוח. אולי האימה האמיתית היא מדינת המשטרה שאנחנו חיים בה.
  • מד סצנות מין לא נחוצות: 1
  • ידיים של חוטב עצים? האם הטוויסט זה שהיא חוטב עצים והיא בעננים, ישנה בלילות ועובדת בימים? מצטער, אני אוציא את עצמי החוצה.

פרק 4: ידידה

יש רגעים שבהם היקום והפאשלות של ערוצי ישראל מסתנכרנים, וכך כאשר באר נכנס ומכריז ש"עברו כבר שבועיים!" אתה לא יכול אלא לחשוב – כן, זה אכן המצב. 

אסטרטגיה מעניינת יש להפצת "מלאך משחית", שכאילו רוצה שצופים יתחילו את הפרק הרביעי בעודם לוחשים לעצמם "אה, נכון, כן, כן, לא, בטח שאני זוכר". אני לא בטוח למה זה קשור – האם ניסיון להפנות את הצופים לכאן BOX? האם סתם שלומיאליות טיפוסית? קשה לדעת.

בכל מקרה, אחרי שלושה פרקים שבהם הסדרה שולחת עם הגבות מבטים מרמזים ומבלבלים מהצד השני של החדר, היא סוף סוף ניגשת אל השולחן שלנו עם מנת העלילה הראשית. היא לא הגיעה, כן? אבל היא קמה מהשולחן ועשתה את דרכה אלינו וזה כבר שיפור מהפרקים הקודמים. זה היה יותר טוב אם היינו עכשיו בפרק השני, ולא הרביעי, אבל אי אפשר הכל בחיים. 

אז מה היה לנו? באר מחפש נואשות להסביר שזה לא הגיוני שמישהו כמוהו יגרום למישהי לרצוח את בעלה ולאחרת להתאבד אבל מישהי כמו ידידה שץ הזאת, משום מה, זה מאוד הגיוני כי ככה דברים עובדים. במסעו להוכיח את חפותו הוא פורץ לתוך סמינר לבנות, אתם יודעים, כמו מישהו חף מפשע שעושה דברים לא חשודים – ונתקל שם בהכחשה נחרצת, אולי מדי, שידידה אי פעם הייתה שם וכמו כן, גם באחותו (אותה מגלמת בר בלפר). 

מדובר, כנראה, ברגע הכי מתוק בסדרה עד כה. כזה שמבטא את הפער בין שני האנשים האלה שבחרו דרכים שונות, אבל גם את החיבה והאהבה האמיתית שיש ביניהם – אותה באר לא מצליח להבין או להכיל מדי פעם. אני לוקח בחזרה את תלונותיי על משחקו של תום אבני. 

בינתיים, מלכי אוכלת את עצמה על כך שאיטה מתה ושהיא לא הקשיבה לאזהרות שלה, והיא כבר השתכנעה סופית שיש איזה שד או משהו ברוח'לאה בגלל הקטע שהיא עשתה לה עם הידיים, והיא אפילו מראה סרטון של גירוש השדים שהיא… בעצמה עצרה לפני שהיא באה לקחת אותה? לא הבנתי, אם זה לא רץ בוואצאפ זה לא תקף? 

 בכל מקרה – היי, אנחנו מתקדמים! לפחות עכשיו הדמויות מאמינות ב"משהו אחר"! אולי עד סוף הסדרה הם יגידו "שד" או משהו! 

ב"עזרת נשים" – שם טיפשי כשם שהוא טיפשי –  רוח'לאה מתחברת עם… אה… כאן נכנסת הבעיה שעברו שבועיים ואני לא זוכר איך קוראים לדמויות הללו. נו, הזאת המרדנית. אנחנו למדים ממנה כמה דברים:
1. רוח'לאה אפילו לא ידעה שאיטה מתה. שוב, אני מבין שזה אמור להיות מאוד "מסתורי", אבל חברים, כולנו בקטע שהיא רדופה בדיבוק או שד. נא להתקדם מעבר ל"מה קורה לה??".
2. סיכוי סביר מאוד שהיא לסבית. סליחה, "מסוללת".
3. שהסדרה רוצה שנחשוב שהיא עזבה את בעלה והילד שלה בגלל שמראים לנו תמונה עם פרצוף של אברך מחוק, אבל יש לנו כבר בסיס סביר להניח שאנחנו יודעים מה הסיפור האמיתי ושזאת הטעייה.

 

בכל מקרה, רוח'לאה בורחת מ"עזרת נשים" כי הדלת הראשית הייתה פשוט פתוחה כי וואו זה מוסד לא טוב אל תשלחו לשם את הנערות במצוקה שלכם, ונראה שהיא עוקבת אחרי באר עד לזרועותיה של נמי. נמי קוראת לבאר, באר קורא למלכי, רוח'לאה קוראת לבאר באותו אופן שידידה הייתה מדברת איתו (אנחנו יודעים את כל זה כי חצי מהפרק זה פלאשבקים בפילטר ירקרק), באר ומלכי מנסים להחזיר את רוח'לאה למכון, היא מעדיפה לנסות לדקור אותם עם מספריים ולהגיד דברים קריפיים, הם ניצלים מתאונת דרכים ובוהים באוטו בו רוח'לאה… נמצאת. 

עכשיו אפשר, בבקשה, להתחיל? 

מחשבות תועות:

  • מדד אימה: נמוך מהרגיל. היתה איזו הבהלת שווא בעליית הגג של "עזרת נשים", וחוץ מזה עיקר האימה הייתה רוח'לאה אומרת דברים "קריפיים" בפילטר טיקטוק שכזה. 
  • אז מה השד הזה רוצה מנמי? האם יהיה כאן ניצול של שמה – אמו של אשמדאי – ומעין עלילת "אוי היא בהריון… עם השטן!!!" או שסתם השד ייכנס לתוכה וייצא לכוס קפה ורצח והתאבדות?
  • רגע, שנייה, זה בעצם שד שעובר מאדם לאדם וגורם להם לעשות מעשים נוראיים? וואו, הרימייק הישראלי ל"סמייל" הגיע מהר מהצפוי.

פרק 5: אור מלפני 1,300 שנה

נתחיל מאיזה שהוא מטא-עניין: הביקורות האלה, בעצם, עולות נמצאות בעמדת נחיתות מסוימת אל מול המגיבים שרובם כבר חכמים ונבונים ויודעים את הסוף של הסדרה. אני מודה שאישית רפרפתי על כמה תגובות עם ספויילרים (עניין שקשה להימנע ממנו כשאתה אמור לנהל את הדיונים) אבל אני כרגע עדיין מתייחס לסדרה במבט "נקי". כל זה כדי לומר – כאן, תגידו, מה לעזאזל? מה "מלאך משחית" עשתה לכם שהתעללתם בה ככה, ולמה לא הגיע לה את הכבוד ששמור לכל סדרה שהוא להוציא פרק בשבוע במקום הסמטוכה שעשיתם איתה? אני מודה, זה תמריץ מאוד שלילי להמשיך לסקר באופן שבועי סדרות מעניינות ו"קטנות" יותר של הערוץ כאשר לא ברור בעצם מה יעלה בגורל המתגלגלת שלו. 

בכל מקרה, אם בפרק הקודם היה נראה שהסדרה מוכנה להתחיל לדבר על שדים אז כמובן שהיא לא, כי למה שהסדרה תתקדם לנקודה שהיא השם שלה ושכל צופה מבין מה הפואנטה שלה עוד מהפרומו בפרק החמישי. לא, במקום זה בואו נמשיך בפלאשבקים ארוכים הרבה יותר מדי (הידעתם? דב בער חזר בשאלה! המידע הרלוונטי פה לכאורה הוא זה שגם ידידה חזרה, ושיש לה בעיה נפשית כלשהי אבל לא היינו צריכים פרק שלם על זה), נציג עוד התגלמות של השד (או שמא שד אחר? אני כאמור לא יודע כי הסדרה עוד לא מדברת על שדים), ונמרח עוד זמן ב"באר לא מדבר עם נמי", "באר מכחיש שיש שדים", ובעיקר צילומים מאוד יפים (אבל באמת) שמתכנסים להרבה כלום. 

אם בפרק הראשון חששתי שאולי הסדרה הזאת הולכת קצת לאט מדי, זה מתחיל להיות ברור שזאת סדרה שכמעט כולה הוא בעצם פיילוט אחד ארוך לסדרה או לחלופין פשוט סרט שתר לו אחרי עורך (כאן, תתחילו לשקול יצירות קולנוע טלוויזיוניות במקום סדרות נמרחות, תודה). 

בשלב הזה אני באמת חושש שהעלילה אפילו לא באמת תתחיל בפרק הבא ושרק לקראת הפרק השביעי והשמיני נגיע לאיזשהו כאילו-שיא שלאחריו יהיה מיני סטטוס קוו שכל זה טוב ויפה והיה צריך לקרות בסוף הפרק הראשון.

ואם אתם אומרים "נו, וזה למה כאן הפיצו אותה ככה!" אז בבקשה – זה שאני מתלונן על הקצב של הסדרה הזאת זה לא כי היא הראשונה לסבול מבעיות קצב, אלא פשוט כי היא נפלה לידיים חסרות הסבלנות שלי. עד לגלגול הבא של המתגלגלת, שייתכן ותהיה מוקדם מהרגיל.

מחשבות תועות:

  • האם… האם מישהו על הסט הזה דרך אי פעם באוניברסיטה העברית? מה קורה פה? למה הם מתחילים בספרייה של משפט בהנחה שדווקא שם יהיו ספרים על דמונולוגיה, עוברים לספרייה הכללית ואז מחרטטים משהו על זה שאי אפשר להיכנס עם תיקים – דבר שנכון לספריה הלאומית, לא לספריה של האוניברסיטה העברית? כאילו, באמת, אני לא מבין – למה לא פשוט לצלם את כל העסק בגבעת רם ואז הכל הרבה יותר מסתדר? עד כדי כך היה חשוב לכם המגדל של הר הצופים? יותר משהסדרה הזאת היא אוגה בוגה קבלה, היא אוגה בוגה הר הצופים. האוניברסיטה לא עובדת ככה! 
  • אחלה סצנת רצח. לא מדהימה, אבל אפקטיבית ויוצרת בדיוק את אפקט ה"די נו מה" הנדרש מדבר שכזה עם התפוז. 
  • באמת שאני לא מבין כמה הסדרה חושבת שהיא יכולה למתוח את הטוויסט של מלכי. 

פרק 6: אשמדאי

הודו לכאן כי טוב, סוף סוף משהו קורה ב"מלאך משחית". אחרי חמישה פרקים של גרירת רגליים בהם מלכי ובאר מושכים כתפיים ומדברים עם התגלמויות שונות של מה שברור לצופים שהוא שד, וקצת שואלים פה ושם אבל לא מספיק כדי לקדם את העלילה הם סוף סוף קמים והולכים לאנשהו – צפת, ותודה לנחמי על הטיפ חם אותו השיגה בחוג מחול אמנותי. 

כלומר, כן, בהחלט יכולתי לדבר על כך ששישה פרקים לתוך הסיפור הזה הדמויות עדיין מדברות ב"לא יודע, אולי זה שד, אולי זה ידידה, מי יכול לדעת???" אבל כאשר הפרק מתחיל ברצף סצנות אימה שמצד אחד כאילו נשלפו מתוך הספר אבל מצד שני בסך הכל עובדות, וכאשר הדמויות אשכרה הולכות ועושות דברים – אין לי תלונות. לו פרק 6 היה פרק 3 או 4, הייתי אפילו מתלהב ממנו ממש ולא בהסתייגות.

אולי מה שהסדרה הייתה צריכה זה את דורית לב-ארי, שגילמה את גיטל. אחרי כמה וכמה פרקים של התגלמויות של אותו שד שהן קצת, בהיעדר מילים אחרות, נחנחיות (אוי לא, השד ימצוץ לי את האצבעות ויזכיר לי שיחות מביכות מהעבר!) – גיטל משדרת אימה רק בעצם נוכחותה. חבל שהחליטו לשלב אותה בסדרה רק כל כך מאוחר (ויותר חבל שהיא הלכה מאיתנו כל כך מהר), אבל גיטל מראה לנו – ובטח אחרי כמה פרקים בלי תחושת אימה – איך שד אמור להפחיד ולהטריד אותנו. 

ואולי מה שהסדרה באמת הייתה צריכה זה לצאת מירושלים וללכת לצפת. לאו דווקא כי הייאוש שם יותר נוח, כמו ששם יש סוף סוף פיסות מידע חדשות בנוגע לידידה שאינן "לא יודעים איפה היא" כפי שהיה לנו למשך כמה פרקים עד כה. אמנם כל הפרק מרגיש כמו טרטור אחר טרטור, אבל לפחות כל טרטור כזה גורם לגיבורים שלנו לחלץ עצמות ובסופו של דבר להתקרב לדמות חדשה ומסתורית שאני מקווה מאוד שישתמשו בה בהרחבה, ושוב חבל שהיא הגיעה רק בסוף הסדרה – דמותו של שושני, מנהיג… קבוצה רוחנית? כת? שניסה לעזור ולרפא את ידידה ומכיר את הסיפור שלה הרבה יותר מדי טוב בשביל באר. שאחרי שישה פרקים בהם הוא מתרוצץ בפרצוף חתום, ומדי פעם קצת כועס, סוף סוף נשבר. 

כמו כן, הסדרה מחליטה סוף סוף להיפטר מהטוויסט שלה שטענו שגיליתי כשעסקתי בזהות השחקנית – מלכי היא טרנסית. אלא שכמו כל ההתנהלות עם הטוויסט הזה עד כה, גם הגילוי, בעצם, היה קצת מסורבל. מלכי אומרת במפורש בשיחה באוטו על "תמונה עם הבן שלי", מה שהוא פלוס מינוס הודאה ש"היא האדם המחוק בתמונה". רק שהסדרה חושבת משום מה שזה רק רמז ולא גילוי, למרות שכמה רגעים לאחר מכן כל הסצנה במעגל נשים קצת נשענת על כך שאנחנו קולטים ומבינים את הסיטואציה ולכן קולטים את המבוכה של מלכי. ועדיין, זה לכאורה לא הגילוי. הגילוי הוא כאשר שמואל (לא שמואל היית כל כך מתוק איך יכולת להיות בלש פרטי מגניב שאני רוצה לראות סדרת ספינאוף שלו) פורץ ל"עזרת נשים", ומתחיל לחטט בקבצים ואז כתוב במסך בגדול "MALE TO FEMALE" וכל מיני דברים ושמואל עושה פרצוף המום שקצתתת נראה כאילו הסדרה מתענגת על הגילוי הזה יותר מדי. 

בכל מקרה, לא אכפת לי – קרו בפרק הזה דברים! ברבים! והם היו מעניינים! והסדרה הרגישה סוף סוף כמו סדרת אימה (אם כי יותר בהתחלה מבסוף)! ומלכי ובאר התנשקו רגע שנייה עצור סטופ מאיפה זה הגיע ולמה זה טוב? 

אני לא יודע אם יוצרים ישראלים יודעים את זה, אבל אנשים יכולים ללכת לחקור לא-שדים-מה-פתאום יחד ולא לנסות למזמז אחד את השני. גם גברים. וכזה, אני מבין שבאר מתרחק מנעמה ככל שהוא נכנס פנימה לעולם הדתי שוב כי הוא לא מצליח להסביר לה את מה שעובר לו ומה בדיוק כולל העולם הזה בשבילו וכי הוא מפחד להגיד לה במילים מה שהיה לו אבל בין זה ובין להתחיל ספק לבגוד בה יש פער ניכר, בייחוד כשקשה לומר שיש איזו כימיה שאי אפשר לסרב לה בין השניים. 

אבל שוב – התרחשויות! ממש כאילו אנחנו לא בפרק פיילוט של הסדרה יותר! ימות המשיח, מה אני אגיד לכם. 

מחשבות תועות:

  • אינטר-טקסטואליות יפה להציג את שי אביבי מבשל ומזמין אנשים לסעוד איתו.
  • תראו, זה לא שאני מתנגד לחלוטין לעירום, ובהחלט אפשר לגבש עמדה בנוגע לכך שסדרה שעוסקת ביחס לנשים חרדיות וההדחקה שהן עוברות הייתה עוברת דרך צומת של מיניות מודחקת – אבל הדרך שבה הסדרה כאילו חיפשה בכוח איפה אפשר לשים נשים ערומות מרגישה פחות כמו משהו מוצדק אמנותית ויותר כמו משהו ש"נו, מה, אנחנו סדרה ישראלית איכותית, לא נשים עירום איפשהו?"
  • לא הבנתי, אין למשטרה אף גורם מקצועי שיודע לעבוד עם חרדים שג'ובאני מביא לתחנת המשטרה את מלכי? מה הן שטויות אלו? ונגיד ובשלב זה הוא חושב שזה שדים – מלכי לא רמזה לג'ובאני בשום דרך שהיא מאמינה בשדים. אני מבין שבשביל מינימום אמינות הסדרה צריכה נוכחות משטרתית, אבל בחיי שג'ובאני מרגיש פשוט תלוש פה, ואפשרי שהסדרה הייתה מרוויחה אם המשטרה הייתה מעין גוף חסר פנים שמאיים עלינו במקום חוקר שמתנהל באופן בלתי סביר בעליל. 

פרק 7: נחמי

שלום, אלה הם שידורינו בנוגע לפרק 7 של "מלאך משחית" הנקרא "נחמי", ועיקרן כמה שאלות:

  1. איפה רוח'לאה? פעם אחרונה שראינו אותה היה בסוף פרק 4. היא נראתה חיה למדי. מאז השד/ה "קפץ" לגיטל, כן – אבל: א. למה בעצם? ו-ב. אז היא בסדר? הכל טוב? מפסיקה להפיל מכונות כביסה על אנשים? זהו? 
  2. ועכשיו השד אצל נחמי. אוקיי, יש הגיון כלשהו לכל הסיפור הזה? סיבה ספציפית שהוא אצל נחמי? אם השד הוא אכן ידידה (הו, ידידה, בקושי הכרנו אותך ואת כבר מתה) למה לעשות את הדרך הארוכה והמפותלת להשגת תשומת הלב שלו דרך נשים מהקהילה ולא, אממ, להשתלט על נעמה? אני מבין שאוגה בוגה וכל זה, אבל אין לנו שום דבר להיאחז בו בנוגע לחוקיות, וכרגע התחושה היא שדברים קורים כי פתרונות אחרים יהיו קלים מדי וכדי להכניס סצנות אימה מפחידות ומטרידות כי אחרת איך הסדרה תהיה סדרת אימה? זאת תחושה מתסכלת. 
  3. מה זאת הדרשה המוזרה הזאת בנוגע לסוף ספר בראשית? מי מפרש את הסוף של החומש הזה כדאונר? 
  4. מה, בעצם, קו העלילה של מלכי אמור להביע? כלומר, רוב הקהל שצופה בסדרה הוא קהל חילוני, גג דתי. אם זה לא היה עניין חתום, העירום בפרק הקודם וידא את הנושא. הסדרה לא מתעניינת בחרדים כצופים, אלא כקהילה מסתורית שהיא יכולה להשקיף עליהם מבחוץ ולהגיד להם "נו נו נו". לא מקורי בנוף היצירה הישראלי, אבל אחלה. אבל אז למי נועד קו העלילה שמסביר כמה מלכי היא גיבורה ואמיצה ונהדרת והיא תסתדר נהדר בעולם ה"רגיל" (מילה מגעילה מאוד לשרבב בתסריט בהקשר הזה) וכל מיני חיבוקים עם מטופלות שמקבלות אותה כמי שהיא? לחילונים שכנראה כבר זורמים עם העניין ויכולים לטפוח לעצמם על הגב כמה הם מקבלים את השונה ו"רגילים"? ובאמת, שנייה, רגע – "כמה רחובות משם יש אנשים שיקבלו אותך כמו שאת"? העולם הפך לגן עדן לטרנסים וטרנסיות וכל הבעיות שלהם נפתרו חוץ מהרדיוס של מאה שערים ולא עדכנו אותי? לו הסדרה נועדה לחרדים, והדמות של מלכי נועדה לנסות לחשוף חרדים לנושא הזה, מילא – היה אפשר לסלוח לדידקטיות הנוראית שמתלווה לכל זה. אבל היא לא – היא מדברת עליהם, וכשמדובר בכמה חריקות במבטאים ביידיש אז מילא. כשרוכבים עליהם כדי להבהיר נקודה זה כבר מעצבן. 
  5. כמה טמבלים כל המעורבים בדבר שכאשר מישהי בכוחות טלקינטיים מתחילה להזיז דברים, התגובה שלהם היא עדיין "לא יודע, אולי הפרעה דיסאצויטיבית", בייחוד שזו הפעם החמישית שזה קורה תוך איזה חודש? 
  6. באה סדרה, מכירה בכמה מרכז כלל הוא מקום מקולל ומפחיד שמתאים בול לתרחישי אימה… ואז היא מנקה אותו באופן שמוציא את כל העוקץ מלצלם בו? אז למה לטרוח מלכתחילה?
  7. בהתחשב בכך שבפרק הזה הייתה דוגמא נפלאה איך אפשר להבהיר את העבר של באר גם על ידי סיפור (האחד על הציפורן של אבא שלו) – האם זה לא מייתר אפילו יותר את כל הפלאשבקים שצפינו בהם קודם לכן? 
  8. באמת? דימויים מפחידים שמתגלים כסיוט? ועוד לדמות שרובנו שכחנו ממנה? מה זה השטות הזאת?
  9. אני מבין את הרעיון שבו אישה מתפללת בבית כנסת בסטנדר של החזן כדימוי שאמור להראות שהיא פורצת גבולות ומתמרדת נגד הממסד שמדכא אותה, אבל אולי כשבמקביל היא מעלה באש את כל המקום זה מעט מאשרר את הרעיון מלכתחילה כי "תראו מה קורה כשהן עולות חזן! בית הכנסת עצמו עולה בלהבות!"?
  10. למה אף אחת מהנשים שהשתלטה עליהן ידידה (או השד שאינו ידידה אבל עושה אחלה חיקוי שלה, לא טרחו להבהיר את הנושא) לא מגיעה לבית השני עם הדובים? למה רק השוורים כל הזמן?
  11. ד"ר מלכי פרייס היא לא איזה חאפרית שיכולה ללכת ולבוא מאיזה עבודה מזדמנת. היא… היא מנהלת מכון. היא פשוט קמה והולכת? בלי תהליך חפיפה? ביי, ביצ'ז? מי בכלל נמצא במכון הזה כל הזמן הזה? האישה המסתורית עם המפתחות שלא נראה לי שנתנו לה שם בכלל? כבר היה עדיף מגרשי השדים האקראיים במאה שערים! 
  12. מה זה המחלקה הדמיקולו הזאת שפשוט מעיפים מישהו מהמחקר של עצמו מהיום למחר? מבין שזה רצון להראות שבאר נשאב לעולם האחר ונטש את שלו אבל יש עדיין נוהל לדברים האלה. 
  13. אז… זהו? זה הפרק לפני האחרון? פרק שבו למרות כל ראיה אפשרית כל הדמויות עדיין די מושכות בכתפיים ואומרות "לא יודעת, אולי שד, אולי סתם משתעלת"? פרק שבו די כפו על דמויות כל מיני קשתות עלילה שלא היו כאן קודם? אם זה הפרק לפני האחרון למה עדיין הכל מרגיש כל כך כמו פרק הפיילוט? 

מחשבות תועות:

  • אני מבקש למשוך את הבקשה הנלהבת שלי לספין אוף על שמואל לאור הפרק הנ"ל. חבל – הצורך להפוך אותו לנבל מנוול הוא קצת מציק. הוא יכול היה להיות סתם בן אדם, וללכת ולחשוף אותה כי זה מה שהגיוני שיעשה. הצורך להפוך אותו לחצי אנס ואז שהפצת המידע תהיה מעין נקמה הוא פשוט… הקצנה שלא לצורך. 
  • באר, אני מבין שזו הרוח של האקסית האגדית שלך שאתה מרגיש רגשות אשם על איך שהתייחסת אליה אבל עדיין נא לא למזמז בנות נוער למרות שהרוח הנ"ל בתוכן. תודה מראש.
  • כל הקצב במערכת היחסים של נעמה ובאר פשוט ביזארי. בשלב הזה, נראה לי שהיה עדיף כבר אם הם לא היו ביחד מלכתחילה.
  • משטרת ישראל מחוז ירושלים, המשטרה עם כל הבדיוק שוטר אחד לכל מקרי הרצח שמתרחשים. אל תגידו לי שזה עדיין באחריות של ג'ובאני – מרכז כלל הוא מחוץ למאה שערים. מה הוא עושה שם? באר והוא עכשיו סחבקים והם מתקשרים אחד לשני כשהם מוצאים גופה? 

פרק 8: צא טמא

טוב, נראה לי שיש איזשהו קונצנזוס נגד הסיום בתגובות, אז רגע לפני שאוסיף את תרי הזוזים שלי בנושא מה שהסדרה פספסה, אני רוצה דווקא להגן רגע על האפילוג שלה.

כלומר, זה שמלכי ובאר ביחד זה לא מדהים אבל בסדר. אני חושב שהרבה אנשים קצת התמקדו בסיום – שבו מלכי מזמזמת את השיר הקריפי שמלווה אותנו מתחילת העונה – כסיום פתוח קריפי של אימה גנרית בלי שום סיבה והיגיון. מעבר לכך שאני הולך להניח שמלכי לא נשלטה על ידי שד, לו כי זה טיפשי מדי ולו כי היא הגיעה לבית השני המיוחל של שיר השוורים, מה שנשים קודמות לא עשו, יש כאן עניין אחר מהותי יותר.

סוף פתוח, שמבוצע היטב, הוא לא כזה שנעשה מתוך עצלות, אלא כזה שבעצם מבהיר לצופים על מה הסיפור הזה. "התחלה", למשל, מנסה להגיד לצופים – זה לא משנה אם הוא בפנים או בחוץ. מה שמשנה זה שהוא מקבל את מה שמסביבו כמציאות שלו עכשיו. גם "מלאך משחית" אומרת משהו דומה – זה לא משנה אם מלכי רדופה עכשיו או לא. לא על זה הסצנה. הסצנה היא על כך שבאר לעולם לא יוכל להשתחרר מכבליה של ידידה, ובמובן מסוים מהעבר שלו כליל. כל אישה, לא משנה מאיזה רקע היא, תזכיר לו אותה. אין כאן "סוף טוב" עבורו, לא כי שדים יבואו לרדוף אותו, אלא כי הוא רדוף בעצמו על ידי העבר שלו, ואיזה טקס של גירוש שדים פשוט לא ישנה את זה. מכל הדברים שבסדרה הזאת, זה דווקא משהו שיחסית נבנה היטב ונעשה טוב, ממש עד הסיום.

הבעיה היא קצת, ובכן, כל השאר.

זה מעבר לעובדה שלמען השם – יש נערה שמשתמשת בכוחות טלקניטיים ובאר כולו עדיין "זה לא שאני מאמין בשדים די נו", זה גם האילוץ הלא סביר לעשות גירוש שדים תוך כדי שבאר עדיין יכול להיות, בשלב הזה, אנטי-מדעי ברמה של מכחישי קורונה. "אם הם מאמינים שיש שדים, אז נעשה גירוש שדים ואז הם ישתכנעו!" לא שאני רוצה ללכלך יותר מדי, אבל בעידן הרשתות החברתיות יותר סביר, ואפילו וכולם יאמינו לגירוש השדים, שהנחמי הזאת הביאה את השד על עצמה כי היא עשתה דברים לא נאותים או משהו. כלומר, די, נו – אני מבין שהאמונה של באר היא עניין מורכב עבורו, והוא קצת מחרטט את כולם כשהוא מציע את זה כפתרון כי הוא לא רוצה להגיד את המילים "אני חושב שיש דבר כזה שדים ואני רוצה שנעשה גירוש שדים על פי המסורת שנטשתי". אבל הבעיה היא שזה נשאר כמה רמות לעומק הסאבטקסט ואף אחת מהדמויות לא מעמתת אותו עם זה, מה שגורם להם להיות טמבלים מאוד.

סצנה נוספת שבה אני חושב שהסאבטקסט פשוט נשאר ברקע מדי ומשאיר את הסצנה סתומה היא סצנת הלוויה של ידידה. אבא שלה עומד לבד בקבר, עצוב כולו – ואז לפתע מגיעות עוד ועוד נשים. ואז מגיע שי אביבי. ואז יש בין האב של ידידה ובין שי אביבי קרב מבטים שלא יבייש מערבון ספגטי. מה שאני הבנתי מהסצנה הוא "יש כאן יריבות בין השניים". רק כשחשבתי עליה אחר כך, הבנתי את הסאבטקסט השני, שבו האב חושב שהבת שלו לא השאירה חותם והייתה לבד בעולם, והנה היא כן מצאה קהילה ואנשים שהעריכו אותה. כלומר, אולי לא – אולי באמת יש כאן איזה עניין שהשאירו פתוח לעונה שנייה אם תהיה, ובו האב והאביבי מתחילים להתנגח אחד בשני, או לחלופין הוא מצטרף אליו ואז דברים קורים. אבל נראה לי שהכוונה הייתה איזה סיום "טוב" לידידה. רק שהבימוי לא הצליח להבהיר את זה. למען האמת, הוא לא הצליח להבהיר כלום.

בנוסף, זכינו בפרק הזה לפלאשבק לא נחוץ נוסף, הפעם על מלכי. כי משום מה זה שהבנו את כל הסיפור שלה לא היה מספיק עבור הסדרה, שרצה להלביש את ליעוז בבגדי חרדי כי למה לא. במיוחד תמוה שכל השיחה החביבה הזאת מתרחשת בזמן, אה, שנחמי עדיין מסתובבת שם ועושה בלגן (נרמז שהיא שרפה ילדים???), ומלכי ובאר מפלרטטים חמודים כאילו אנחנו בסדרה מאוד שונה.

ואז, כאמור, העניין העיקרי שמסתבר שכל הסדרה בנתה אליו – טקס גירוש השדים. מלכי הולכת לבקש סליחה ממוריס כהן (שלא זוכה לשם) והוא כולו "לא" עד שהוא מבין שלסדרה אין עוד פרקים אז זה לא שיש לו הזדמנות לעשות דברים מגניבים ולהתפתח כדמות והוא אומר "בסדר". ג'ובאני, משום מה, גם פה וזורם נורא עם כל העסק. זה מוביל לסצנה אחת מיותרת במיוחד – ג'ובאני מול השד – ולסצנה אחת מצחיקה ביותר, שבו הוא מתבקש לקרוא תהילים. בנוסף, אם היה ספק כמה ג'ובאני לא טוב בדברים הבסיסיים ביותר, מגיע הפרק האחרון ובו לג'ובאני הייתה משימה אחת: לא לאפשר לאנשים להיכנס לטקס גירוש השדים – ואז הוא מכניס את כולם כי הוא, כאמור, כישלון על שני רגליים. #אבא_של_ג'ובאני_צדק

אם לא היה מספיק ברור שהדמות של מוריס כהן מאפילה על כולם באינטליגנציה ובמגניבות שלה, היוצרים דאגו לגרש אותו מהסיפור, לא לפני מה שהן אולי שתי המילים הכי טובות בסדרה: "הפסקת סיגריה".

בחיי, צחקתי הרבה. לו "מלאך משחית" הייתה מתמסרת יותר להומור השחור הזה, או תחושת הקאמפ, ופחות התחושה שזאת סדרת דרמה רצינית עם נגיעות אימה או אירוניה עמוקה (וואו עושים גירוש שדים במעבדה! איזו אירוניה! מטומטמת!), הסדרה הייתה רק מרוויחה.

בכל מקרה, מפה לשם מוריס כהן מוצא את עצמו די מת ונופל על באר לבצע את טקס גירוש השדים, עקרונית כי הוא הדמות הראשית וברקע כי התמה של הסדרה על כך שנשים נדחקות הצידה ואין דרך טובה יותר להבהיר את הנושא מאשר לדחוק בעצמך את הנשים לעמוד בצד. וגם כאן, אני חושב שבשלב התסריט היה כאן עניין שבו הגירוש לא עובד כי הוא לא מאמין ורק כשבאר באמת מאמין בכך שמשהו על טבעי קורה כאן – רק אז הוא יכול לגרש את השד. זה לא ברור מאיך שזה מצולם עכשיו.

בכל מקרה, ואז הכול מצליח היאח הידד! ומה עם רוח'לאה? והאישה שרצחה את בעלה מתחילת הסדרה? ומה בעצם היה הסיפור המוזר של מלכי שעשה זיגזג בין "אני צריכה להתמודד עם עצמי ולצאת ולחיות עם האמת" ל"אה בעצם לא חחח", מה שאומר בפועל שבמשך כל הסדרה היא לא השתנתה או למדה משהו? ומה ג'ובאני תרם לכל הסיפור הזה חוץ מכך שצופים לא ישאלו כל הזמן "מה עם המשטרה", דבר שאני עדיין שואל כי המשטרה לא מתפקדת ככה?

זה בנוסף לכך שהרבה דברים שהיה נראה שתהיה להם משמעות רעיונית התגלו כדברים שפשוט ביססו מקומות מסוימים ולא יותר מזה – כל המחקר הגדול של באר נועד רק בשביל שנמצא מקום לגרש בו שדים, כל הסצנה עם האור מלפני 1,300 שנה רק בשביל לתת לבאר מקום להיזכר במערכת היחסים שלו, וזה בלי לדבר על הדבר הקטנטן פיצי שהוא "אמממ… אז… מה היה הקטע עם השד?"

עכשיו, כן, אני אהיה הראשון שאגיד שאימה עובדת יותר טוב ככל שיודעים פחות. אבל במקרה של "מלאך משחית" אנחנו לא יודעים כלום. יום אחד יש אישה בלי שד, יום אחד עם. למה? מה מחבר ביניהן? כולן נשות ברודי, זהו? ואיך השד יודע דברים שהוא לא אמור לדעת? ולמה בהתחלה הוא לא טלקינטי ואז כן? הסדרה שומרת על עמימות עד כדי כך שהצופה לא יודע אפילו איך להתחיל לשאול שאלות ולצאת למחקר פריימים רדיט-י שיאה לסדרות מהסוג הזה.

בסופו של דבר, ולמרות הרצון לפרגן לסדרת אימה יהודית בארצנו – דבר נדיר בכמה רבדים – ולמרות כמה וכמה יתרונות (כמו הצילום), היה משהו מעט מאכזב ב"מלאך משחית". סדרה שלא לחלוטין התמסרה לאימה שהייתה יכולה לאפשר לה יותר קמפיות, יותר קיצוניות ויותר הומור, ובמקום זה כל הזמן כאילו חזרה להיות סדרת דרמה על יוצא בשאלה שנפגש שוב בקהילה החרדית אל מול אישה טרנסית שחיה שם בסתר. שזה, נו, זה יש יותר בארצנו. כולי תקווה שאם הסדרה תחודש לעונה שנייה, יתמקדו הפעם פחות בסוגיות אמונה שקצת מסנדלות את האקשן בסדרות שכאלה, ויציגו לנו יותר משהו "קונסטנטין"-י, רק בארצנו הקטנה.

מחשבות תועות:

 

  • תקשיבו, זה היה מאוד מגניב הסצנה עם התפילין והמעלית… ומאוד שטויות. אשמח אם מישהו יאיר את עיניי מה המהלך שבו תפילין של ראש נתפס במעלית ואז איכשהו מושך את האדם מעלה מהגרון ולא פשוט נסחף למעלה? שוב, סצנה מאוד מגניבה ומאוד מאוד לא הגיונית.
  • לאור השימוש החופשי מדי ב"אוקסן אוקסן", ואם אכן יש עונה שנייה, אני דורש שהפעם השיר הקריפי מהילדות שכולם שרים יהיה "נד נד", ולא רק בגלל כל המשמעויות האמוניות החבויות בו.
  • בנוסף, אם כבר אני בספקולציות על עונה שלא ממש נרמז שתגיע ואין סיבה אמיתית: הכי הגיוני בעולם שבאר יחזור בתפקיד ראשי, ומלכי להופעת אורח. אני פשוט לא רואה את הזוגיות הזאת מחזיקה גם לפני הסיום שמבהיר, כאמור, שבאר לא יכול להחזיק שום זוגיות בחיים שלו.
  •  אני מבין שזאת לא הנקודה, אבל המשפט הפלילי שנערך כתוצאה מהסיפור הזה נשמע מדהים ואני רוצה לראות את כולו.  
  • אה, כן פרק כ"נ, הפרק ש…קיים בתהילים. הפרק הזה. 

 זהו, ביי, תיזהרו מ.. אה… נשים חרדיות? אני מניח שזה הפואנטה של הסדרה?