קזבלנקה
Casablanca

בזמן מלחמת העולם השניה, ריק האמריקאי מנהל מועדון לילה בקזבלנקה שבמרוקו. לאחר שמגיעים לידיו שני מכתבי-מעבר רבי ערך, הוא שב ונתקל שוב באהובתו הישנה, שהיא עכשיו זוגתו של לוחם מחתרת נגד הנאצים.

עמוד הסרט בחסות בוריס בולטיאנסקי
אורך: 1:42
תאריך הפצה בארה"ב: 1942

3 תגובות פתח ספוילרים פתח תגובות ישנות

  1. וואו, איזה סרט מעולה

    Kfir

    חשבתי שאני אראה איזה סרט קלאסי שאוכל להוריד מהרשימה של חייב לראות –
    וראיתי סרט מעולה ומרתק שאני בהחלט מתכוון לראות שוב. מאוד מומלץ.

    6
    SpaceBunn, יחמור פרסי, עידו הלמן, InvisibleUnicorn, פרבי, yinon1524 ?
  2. סרט כיפי

    אולי קצת דברני מדי (לא כולם עושים את זה כמו ארון סורקין), אבל מכל בחינה אחרת – סרט מצוין. גם מבדר, גם מרגש (סופרלטיב שאני שונא להשתמש בו, אבל הפעם הוא יושב בול) וגם מעורר מחשבה. לא יודע אם הוא תופס אצלי את המעמד שהוא מקבל בקונצנזוס – זה דורש לפחות עוד צפייה אחת והרבה פרספקטיבה – אבל הוא הרבה יותר מסתם סרט קלאסי ש"חובה להשלים". ובכלל, למעט השחור-לבן וכמה תנועות מצלמה תיאטרליות במקצת, בקושי רואים עליו את מרחק הזמן. מומלץ בחום.

    2
    עידו הלמן, פרבי ?
  3. בהחלט סרט נהדר, שמחזיק היטב את מבחן הזמן

    בין השאר בגלל הצמצום שלו – הוא מתקיים בזמן מאוד קצר, במספר סטים קטן (לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שהתסריט החל כמחזה), ומתבסס ברובו על דיאלוגים שהתיישנו היטב (עם לא מעט הומור שעובד היטב גם היום). הדבר העיקרי שהפריע לי הוא העובדה שהסרט לא ממש ביסס את האהבה של ריק ואלזה. כלומר, בהחלט יש מה לאהוב בריק שהוא תמצית הקול, ובאלזה שמגולמת על ידי אחת השחקניות היפות בכל הזמנים, אבל הכימיה שלהם לא מעלה זיקוקים (וגם הפלאשבק הדי מיותר לימיהם בפריז לא עושה את העבודה). למעשה, לבוגארט יש כימיה הרבה יותר טובה עם קלוד ריינס – אבל בשנות ה-40 הם כנראה יאלצו להסתפק בידידות מופלאה. מעניין שאת אותו מקרה ראיתי בסרט קלאסי אחר עם אותה השחקנית – "הנודעת" של היצ'קוק – שבו אינגריד ברגמן מתאהבת בקרי גרנט במהירות הבזק וללא כימיה משכנעת.

    אגב, בהתחשב בעובדה שהסרט שוחרר כשמלחמת העולם הייתה בשיאה, ונכתב בתקופה עוד יותר מוקדמת, די מעניין לראות סרט שבזמן אמת מספר סיפור "קטן" בתוך המלחמה הזו – לא אופייני לתקופות מלחמה שמתאפיינות בספקטקלים מלחמתיים או באסקפיזים מוחלט.

    אגב, הסרט נחשב לפרוגרסיבי ביחס לתקופתו ביחס לדמות השחורה שמופיעה בו, שהיא בהחלט דמות של ממש ולא סתם משרת נרצע. מה שלא היה עובר כנראה בימינו הוא היחס הסלחני לדמות של קפטן לואי, שהסחטנות המינית שהוא מפעיל (שהיא אמנם מרומזת, בשל קוד הצנזורה של אותה תקופה, אבל ברורה לחלוטין) לא הייתה נתפסת בימינו באותה צורה.

    3
    זוהר אורבך, קיו, Nadav98 ?
 

כתיבת תגובה

(חובה)

Optionally add an image (JPEG only)