ביקורת: המדריך לאהבה

האהבה היא כמו סרט איטלקי גרוע במיוחד: היא מפתה אותך עם שמות גדולים על הפוסטר ואז גורמת לך לסבול בחושך שעתיים
שם רשמי
המדריך לאהבה
שם לועזי
Manuale d'am3re
סרט מס' 3 בסדרת Manual of Love

האהבה היא כמו כוס תה חם. אם תשתו אותה מהר תכוו את הלשון, אם תחכו יותר מדי היא ‏תתקרר. האהבה היא כמו אייפון, הבטריה תמיד נגמרת בדיוק כשאתם צריכים לומר משהו חשוב ‏ואז צריך לחפש שקע. האהבה היא כמו תמנון, חיה במצולות העמוקים ביותר של הלב, תופסת ‏ולופתת אותך בלי אזהרה, ויפנים אוהבים לאכול אותה בלי לבשל. האהבה היא כמו פיתה עם ‏זעתר, יש לה ירוק כזה מלמעלה. אם חשבתם שכל אלה היו תובנות עמוקות ומעוררות מחשבה, ‏אני ממליץ לכם בלב שלם ללכת ל"המדריך לאהבה" ותקבלו עוד שישים כאלה, בערך, ברמה דומה.‏

הנה עוד אחד. האהבה היא כמו סרט גרוע במיוחד: היא מפתה אותך, מטעה אותך ואז משאירה אותך לבהות ‏במשך יותר משעתיים ברצף קלישאות שהיה מביך סופרות של רומנים רומנטיים. הפוסטרים הישראליים של ‏‏"המדריך לאהבה, בכיכובם של רוברט דה נירו ומוניקה בלוצ'י" שוכחים, באופן נח, להזכיר כמה ‏פרטים על הסרט: למשל, ששמו האיטלקי המקורי של הסרט הוא "המדריך לאהבה 3", מכיוון שהיו שניים ‏לפניו, שלא הוקרנו בארץ. או שזוהי למעשה אנתולוגיה של שלושה סרטים קצרים, וששני הכוכבים ‏הגדולים משתתפים רק באחד מהם. ‏

אגב, זו לא הפעם הראשונה השנה שבה המפיצים בארץ – בעצם מפיץ אחד ספציפי, סרטי שובל – ‏מנסים למכור לכם סלט ירקות בתור עגבניה. מוקדם יותר השנה יצא בארץ הסרט הצרפתי "אמנות ‏הבגידה", שעל הפוסטר שלו התנוססה השורה "מהבמאי זוכה האוסקר והשחקן זוכה האוסקר של ‏‏'הארטיסט'", בלי שום איזכור לכך שמדובר באוסף של שמונה סרטונים, שרק אחד מהם נעשה על ‏ידי צוות הארטיסטים. אני לא עורך דין, אבל נראה לי שיש פה עילה לתביעה ייצוגית על הטעית הקהל.

הבעיה האמיתית של "המדריך לאהבה 3" היא לא המחסור בדה נירו או העובדה שהוא בעצם שלושה סרטים, אלא שכל ‏שלושתם הם כל כך עלובים. שני הראשונים מבוססים על קלישאה עלילתית הוליוודית ‏שחוקה עד אבק: איש העסקים השאפתן מהעיר הגדולה שנשלח אל כפר קטן וציורי ומתאהב ‏בתושביו, ואיש התקשורת שעובר סטוץ עם אישה שמתגלה כסטוקרית מטורפת. הסרט לא ממריא ‏אפילו מילימטר מעל לקלישאות הבסיסיות האלה: הדמויות בסיסיות לגמרי, העלילות חסרות ‏הגיון, וכוכב הסיפור השני, קרלו ורדונה, הוא שחקן מזעזע ברמה שנדיר לראות מחוץ להצגות חנוכה במוסד לחוסים.‏ האופן שבו הוא מביע כעס, עצבנות, בלבול או כל אחד ממגוון גדול של רגשות אחרים הוא נפנוף הידיים מול פניו כאילו הוא מותקף על ידי להקת דבורים.

הסיפור השלישי – זה שבו משתתפים דה נירו ובלוצ'י – הוא אולי הגרוע מכולם, כי אפילו סיפור של ממש אין פה. יש איש זקן אחד, והבת של השוער בבניין שבו הוא גר, והם מתאהבים, או לפחות ככה ‏הסרט רוצה שנחשוב. דה נירו, שיחגוג 70 באוגוסט הקרוב, ובלוצ'י, שמגלמת (לפי דברי הדמות ‏שלה בסרט) בת 40, הם הזוג. לא ‏שזיווגים כאלה הם בלתי אפשריים, אבל התסריט והשחקנים צריכים לעבוד מאוד קשה כדי ‏לגרום לקשר כזה להיראות אמין. "המדריך ‏לאהבה" לא עובד קשה. הוא לא עובד בכלל. עזבו כימיה – החיבור בין דה נירו לבלוצ'י לא מגיע אפילו לשלב הכימייה. אין בו אפילו הגיון בסיסי. הסרט לא מציע ולו סיבה ‏סבירה אחת שעשויה לגרום למוניקה בלוצ'י, אחת הנשים הסקסיות בעולם על פי דירוג חסר פניות ‏של מגזיני גברים בכל העולם, לפזול אפילו בטעות לכיוון החתיאר הזה. ההסבר הסביר ביותר ‏הוא ‏שדה נירו גויס לסרט אחרי שהתסריט, שהועיד את התפקיד לשחקן צעיר יותר, היה ‏כבר ‏גמור.‏

אז מה באמת עושה רוברט דה נירו בסרט האיטלקי העלוב הזה, בעצם? כנראה מה שהוא עשה ב"יחידת עילית", "סטון", ‏‏"כריסטמס בניו יורק", "רוקי ובולווינקל" ו"רצח מוצדק": מרוויח את המשכורת שלו. דה נירו היה ‏פעם שחקן גדול, וייתכן שהוא עדיין כזה (השמועות אומרות שב"אופטימיות היא שם המשחק", ‏שיגיע לארץ בקרוב, הוא עושה תפקיד מעולה), אבל בררן הוא לא. בעיקר בעשור האחרון, הוא ‏הופיע בהרבה תפקידים זניחים, טפשיים או אפילו משפילים, ולא נראה שזה מטריד אותו כל עוד ‏המשכורת מגיעה בזמן. לעזאזל, האיש כיכב ב"פגוש את הפוקרס הקטנים", ונמוך יותר מזה קשה מאוד ‏לרדת. אפילו ג'אנק איטלקי נראה כמו שיפור.

דה נירו או לא דה נירו, אין שום סיבה ש"המדריך לאהבה" יתפוס אולמות קולנוע שבהם היה יכול ‏להיות מוקרן סרט סביר כלשהו, ובטח שאין לכם שום סיבה לראות אותו.‏


פורסם במקור בוואלה